Historie japonské automobilky Subaru začíná 10. prosince 1917 ve městě Ota jako součást letecké laboratoře Chikohej Nakajima. Potom, v roce 1931, se společnost reorganizovala a nový název zněl „Nakajima Aircraft Co.“. Jistě znáte nechvalně proslulé stíhače Zero – ty vznikly v této továrně. Na konci druhé světové války, Nakajima Aircraft znovu prošla reorganizací, tentokrát pod názvem „Fuji Sanyo Co.“. V roce 1946 ve Fuji Sanyo vyrobili první motorový skůtr „Rabbit“, na který bylo použito mnoho zbylých leteckých dílů z války. V roce 1950 se Fuji Sanyo rozdělila na dvanáct menších společností (podle listiny Corporate Credit Rearrangement Act), ale v letech 1953-1955 se čtyři z těchto společností znovu sjednotilo a ještě s dalšími společnostmi vytvořili „Fuji Heavy Industries“ v takové podobě, v jaké je známe dnes.

Dodnes je výzkumná laboratoř nedílnou součástí při vývoji boxer motorů pro letadla i pro automobily s logem Subaru. Koncern Fuji Heavy Industries, dnes patřící pod křídla Toyoty (která vlastní 8,7% akcií), prodává kromě letecké techniky (např. vynikající model FA-200 Aero Subaru nebo legendární YS-11) a automobilů i železniční kolejová vozidla, autobusy a průmyslové výrobky. Právě úzké spojení automobilové a letecké techniky se odráží na kvalitě všech výrobků Subaru.

V testech spolehlivosti (TUV) a spokojenosti zákazníků se pravidelně umisťuje na těch nejpřednějších příčkách a často na příčce nejvyšší. Můžu uvést pár příkladů za všechny: Legacy je na prvním místě z hlediska spolehlivosti u tři roky starých aut v roce 1999, v roce 2001 zvítězil model Justy a v roce 2006 potvrzuje své kvality prvním místem Forester. Čím je to dáno? Možná také tím, že všichni nastupující inženýři mají ve své nástupní praxi zahrnutou práci v letecké sekci. Tím si Subaru zajišťuje dostatečně kvalitní potenciál z nastupující generace odborníků a pro mladé Japonce je velikou ctí možnost nastoupit právě k Subaru…a výsledky jsou vidět. Subaru se nikdy nebálo jít neprošlapanou cestou, je například prvním a zároveň největším výrobcem osobních aut s pohonem všech kol na světě. Hlavní výrobní závod leží 60km severně od Tokia ve městě Gumna, také se vyrábí mimo Japonsko v USA(od roku 1968). Roční produkce u Subaru je přes 500 000 aut v celkem sedmi závodech po celém světě.

A tím se dostáváme k tomu známému a dnes již legendárnímu „Subaru Symmetrical AWD“. Dnes je do nových automobilů montován v pěti různých provedeních (je to logické – zřejmě se budou lišit systémy ve vozech s automatickou a manuální převodovkou nebo v SUV Forester a Impreze STI). Čím jsou jízdní podmínky horší, například při dešti, na špatné silnici nebo dokonce v zimě, tím víc vynikají jízdní vlastnosti aut se stálým pohonem všech kol. Nic se nikde nezapíná, je to poctivá, spolehlivá a dokonale předvídatelná strojařina. Právě chování aut na silnici, které není náchylné na uvedené vnější vlivy, a které toleruje i nejednu jezdeckou chybu, vytváří v řidiči příjemný pocit jistoty – jistoty, že svůj vůz má pod kontrolou vždy a všude. Ale není to jen o jistotě…pohon všech kol vám dovolí projíždět zatáčky o trochu rychleji (říká se o 20% oproti přednímu náhonu) a proto se používá například v seriálu WRC, kterého se tovární tým Subaru po 17 let zúčastňuje a sbírá, díky vynikající technické úrovni vozů a díky skvělým jezdcům, ocenění a tituly.

Popíši jednotlivý rok za rokem:

Do 1989: Ač to dnes zní podivně, Subaru se do tohoto roku neúčastnilo jako tovární tým soutěží a tak několik úspěchů posbírali jen soukromníci na regionálních rallye, např. s typem Subaru 1000.

1990: Subaru vstupuje do kolotoče WRC. Problémy se soutěžní homologací Legacy zapříčinily, že se automobilka mohla zúčastnit až čtvrtého podniku sezóny ; Safari Rally

1991: Subaru do své první kompletní sezóny doslova vlétlo třetím místem Legacy ve švédské rally, ale do konce sezóny se již tolik nedařilo a tým zapadl do průměru

1992: Tým představuje dvojici jezdců Vatanen a McRae a zúčastňuje se pouze šesti šotolinových podniků, na kterých Legacy září.

1993: Subaru dostává svůj typický modrý nátěr a přichází první vítězství v rally.

1994: Místo Legacy je ježděna Impreza, Do týmu přichází ke Colinovi ještě Carlos Sainz a Subaru jde tvrdě na věc. Sainz i automobilka jsou celkově druzí.

1995: zavedeny větší restriktory…ale hlavně! VELEÚSPĚŠNÝ ROK! Subaru vyhrává pohár konstruktérů a obsazuje první dvě příčky v bodování jezdců (vítězí McRae před Sainzem), obsazuje první tři místa jak v populární RAC Rally, tak i na Rally Catalunya.

1996: Subaru se pokouší obhájit titul, ale odchází zkušený Sainz….Colin skončil druhý, tým přesto jásal – podruhé vyhrál pohár konstuktérů.

1997: Colin opět druhý, Subaru opět vyhrává pohár konstuktérů (potřetí v řadě)

1998: Subaru mělo bezpochyby potenciál na čtvrté vítězství ( Colin vyhrál první tři podniky), ale smůla jako by měla ráda modrou barvu. Jezdci Subaru obsadili třetí a čtvrté místo, ale pohár konstruktérů byl v nedohlednu.

1999: tým opouští McRae, ale přichází stále se lepšící Burns. Ten obsadí celkové druhé místo, kolega Kankkunen čtvrté. Souboj o pohár prohrává automobilka s Toyotou o pouhé čtyři body.

2000: Richard Burns druhý, tým těsně třetí za fordem.

2001: přišla nová krev: Petter Solberg z fordu, Markko Martin a Toshihiro Arai a utvořili s Richardem skvělou čtyřku. Richard Burns slavně vyhrává napínavý,těsný šampionát.

2002: Petter Solberg jede skvěle, dojede si pro druhé místo.

2003: Makinen končí kariéru a Petterovi to doslova létá – Porazil Seba Loeba a vyhrává šampionát.

2004: Solberg druhý.

2005: Solberg opět druhý.

2006: nedaří se nastavit novou imprezu a tak Solberg končí až šestý, tým je třetí.

Jak vidíte….bohatá automobilová historie, která dala Subaru výbornou image a jejím Imprezám STI punc výjimečnosti.

Ze zajímavých dat je ještě možná dobré zmínit rok 1989 – Legacy získává světový rekord – ujetí 100 000 km prům. rychlostí 225,345 km/h

rok 2001, kdy se objevila Impreza STi – a do rukou normálních řidičů se dostal neobyčejný polozávodní stroj, který na okresce nechá za sebou téměř vše (čistokrevné supersporty nevyjímaje)

nebo rok 2006, kdy byl motor 2,5 boxer turbo oceněn jako Motor roku ve své kategorii.

Co říci závěrem? Subaru má za sebou neobyčejnou závodní historii, ale měla také výrazný podíl na motorizaci Japonska (typ 360 z roku 1958 je opravdovým milníkem v historii automobilky). Dnes je podivná doba…v nabídce automobilky se objevilo druhé SUV, Tribeca, a byl ohlášen dieselový motor. Impreza STI má ale v nabídce stále neochvějné místo. Minulý rok byla převrtána a dostala o půl litru větší obsah válců (2,5l), nyní se připravuje její nová generace. Uvidíme, jak dopadne. Jedno ale víme určitě už dnes – pojede skvěle.

Impreza WRC

PS: někdy v budoucnu přidám ještě fotografie Imprez tak, jak šel čas…až bude čas 🙂


7 Responses to Subaru – cesta k vítězství

  • [1] 22. 12. 2006 v 21:55

    No, konečně… důstojne článek o tvé lásce… 😉 Šťastné a veselé Alessio…

  • [2] 23. 12. 2006 v 0:06

    byla to radost, vrtat se v tak báječné historii. Dík…tobě taky!!!

  • [3] 23. 12. 2006 v 10:21

    Alessio, velmi pekne dakujem. Subaru, to je sen. Zacal som im fandit prave v tom roku, ked Peter S. vyhral po fantastickych pretekoch v Britanii svet. sampionat. Dodnes su moja srdcovka.

  • [4] 23. 12. 2006 v 12:32

    Zajímavý přehled 🙂 Myslel jsem si že je to tak rok, nebo dva, co Solberg vyhrál a přitom ten jeho triumfu už snad i chodí do školky. Tak Pettere, ať to příští rok jezdí rychleji!
    Alessio, toto modré žihadlo jsem měl nějakou dobu na ploše. Fotka z loňského Monte Carla, pohled lehce shora na průjezd zatáčkou.

  • [5] 23. 12. 2006 v 16:11

    Jo, už to budou čtyři roky. Stejně je ale Subaru od roku 1990 absolutní vítěz, co se týče nasbíraných bodů. Sále má ford nebo citrón co dohánět 🙂

  • [6] 23. 12. 2006 v 23:47

    Citrón je docela šajs i normálně nejen ve WRC…. Ford by trošku víc těch triumfů zasloužil. Přeci jen McRae, Märtin, Kresta….

  • [7] 24. 12. 2006 v 11:40

    Ford ale jako jediný historicky od roku 1990 bodově stíhá Subaru…ostatní buď odpadli (Lancia,Toyota,Myšáci), jsou mladí (Citrón), nebo na něj prostě nestačí (Škoda,Ford). Celkově, když se to vezme kolem a kolem, tak od nástupu Subaru do WRC…vládne 🙂