První prezident společnosti Fuji Heavy Industries Ltd. (FHI), Kenji Kita, měl určité specifické požadavky na automobily: „Když se chystáte vyrobit automobil, udělejte plnohodnotný automobil.“ , „Japonská auta by měla mít japonská jména.“ Pan Kita byl zapálený pro výrobu osobních automobilů a enormně ho zajímala výroba prototypu (1954) prvního automobilu společnosti, známé P-1.

První osobní model automobilu společnosti FHI přicházel v tu nejpotřebnější dobu. Japonsko, zejména venkov, se jen těžko vzpamatovávalo z rapidního propadu ekonomie po prohrané válce a tak byl japonským ministrem mezinárodního obchodu a průmyslu stanoven úkol: zajistit mobilitu obyvatelstva s nízkou kupní sílou. Příslib na vytvoření levného a spolehlivého auta dalo více společností, nejlépe jej ale dokázala splnit FHI se svým P-1.

Zadání bylo od počátku všem jasné: levné auto, které hodně vydrží, uveze alespoň čtyři dospělé lidi, bude spolehlivé a bude snadno opravitelné i ve venkovských podmínkách. Konstruktéry byl vybrán velmi spolehlivý motor, dříve používaný v motorikšách, o objemu 360 kubických centimetrů. Inženýři se nechtěli spokojit s nějakým odbytým vzhledem, říkali, že by je hamba musela bičovat, kdyby chudým lidem za jejich dlouholeté úspory prodali škaredé,byť spolehlivé auto.

A tak model P-1 dostal líbivý aerodynamický tvar (není divu, většina konstruktérů byli mladí letečtí inženýři), lehkou karoserii a velké prosklené plochy. Celkem tedy sečteno a podtrženo: auto mělo čtyři kola, čtyři místa pro cestující, dvoje dveře a motor o obsahu dnešního zahradnického traktůrku.

360

Subaru prototyp

Už od počátku ale program stíhaly nepříjemnosti. Automobilové oddělení FHI bylo mladé a společnost mu nedokázala zaručit velké finanční zdroje, takže si inženýři museli dokázat poradit improvizací.

Například často praskaly zadní zkrutné tyče, které se v Japonsku nedařilo vyrobit s náležitou jakostí…inženýři museli pracně sami laborovat s užitými materiály a technologiemi, skoro nejezdili domů, spali v kancelářích na rýsovacích prknech, ale nakonec se jim povedlo problém uspokojivě vyřešit.

Další problém bylo udělení o způsobilosti k silničnímu provozu. Když byl po třech letech vývoje v dubnu roku 1957 prototyp nazvaný pracovně K-10 připraven k testu ; výjezdu jednoho z nejprudších a nejdelších stoupání v Japonsku, a zkušební komisař viděl malé autíčko s motorem 360cc, které by mělo zdolat to ohromné převýšení s předepsanou zátěží tří lidí, zařekl se, že do té malé věci rozhodně nevstoupí. Nasedl do svého automobilu a oznámil, že bude čekat na vrcholu. Nedalo se nic dělat, na jeho místo se umístilo šedesátikilové závaží a vůz se svou dvoučlennou posádkou vyrazil. Cestou ani jednou nezastavil, mířil neúnavně stále vzhůru, cestou předjel několik dražších a mnohem silnějších automobilů, které byly nuceny zastavit pro přehřátí, a na vrchol přijel jen o několik minut později než velmi překvapený komisař. Tyč vydržela, motor také a tak byl typu oprávnění uděleno . Zbýval poslední problém – jaké bude nosit jméno?

Pan Kita a jeho podřízení usilovně hledali správné jméno. Padlo několik návrhů, ale žádný z nich se panu Kitovi nezamlouval. Nakonec mu určil prezident jméno sám: japonské krásné jméno, které miloval…Subaru.

Subaru je název otevřené hvězdokupy (číslo v Messierovo katalogu M-45, hvězdná velikost 1,6 mag., vzdálenost od země 400 světelných let) v souhvězdí Býka, pro nás Evropany známé jako Plejády (Kuřátka), pro číňany známé jako Mao (v překladu znamená Subaru „vládnout“ nebo také „držet pospolu“). Šest z jejích hvězd jsou viditelné pouhým okem, dalších přes 250 malých, namodralých hvězdiček je vidět dalekohledem. Podle řecké mytologie se v těchto šest hvězd proměnilo šest Atlasových dcer.

Plejády

Je také velmi symbolické, že firma FHI vznikla původně sloučením šesti společností a tak je její symbol dokonalým spojením krásy a historie firmy.

logo

Když třetího března 1958 přišlo na trh malé autíčko, nazvané Subaru 360 mini, nikdo ještě netušil, že se toto auto stane milníkem v historii japonského automobilismu a že malé dceřinné firmě koncernu FHI dopomůže k pozdějšímu celosvětovému úspěchu. Po jedenáct let, až do ukončení výroby v roce 1970, bylo prodejním trhákem a pomohlo významnou měrou postavit japonskou ekonomiku zpět na nohy.

pozn. autora: článek byl napsán primárně pro subaruklub.cz


15 reakcí na Subaru – vznik legendy s hvězdami ve znaku

  • [1] 14. 1. 2007 v 23:52

    Alessio, před nějakou dobou tu byl poměrně rozsáhlý článek o Toyodě AA. Jak jsem o něm napsal – zjistit cokoliv o Japonsku této doby je skoro nemožné. Takže velká gratulace.

  • [2] 14. 1. 2007 v 23:55

    Díky, Ricardo…bylo to komplikované, ale povedlo se :-)

  • [3] 15. 1. 2007 v 15:16

    Velmi pěkný článek, a to subárko je hezký :) ani sem o něm nevěděl ;) tak,že diky.

  • [4] 16. 1. 2007 v 9:26

    Jak to tak čtu, tak začátky této značky byly hodně těžké a výrobky skromné… Ale nakonec si svoje místo na slunci uhájilo. Logo s těma hvězdičkama je hodně nápadité.

  • [5] 16. 1. 2007 v 10:52

    mari: ano, začínat po prohrané válce není to nejlepší zvláště pro nováčka na trhu s automobily. Subaru 360 bylo odrazovým můstkem, v roce 1965 totiž přišlo plnohodnotné auto, které se jmenovalo…mno…ale to už bude zase v dalším dílu :-)))

  • [6] 16. 1. 2007 v 11:17

    Hele, hele, pro Subaru klub si pište pohádky jaké chcete… ovšem tady, tady je nutno psát pravdu a nic než pravdu ;-) P.S. Mimochodem, moc hezky jsi to napsal…

  • [7] 16. 1. 2007 v 12:24

    GTI: je to pravda a čistá pravda…dokonce jsem ušetřil vaše slzné žlázy tím, že jsem vypustil poznámku o manželce šéfkonstruktéra, která měla rakovinu, ale uzdravila se a on jí povozil v 360ce…nikdy předtím nejela autem a označila Subaru (aniž by tušila, že to auto dělal její muž) za „pěkné malé autíčko“ :-).
    Jinak to je pravda, čistá pravda a zase pravda…tedy, právo na šotečka či malou nepřesnost si vyhrazuji :-)

  • [8] 16. 1. 2007 v 12:39

    Tak dobře… věřím ti ;-)

  • [9] 16. 1. 2007 v 12:47

    připadá ti to moc pohádkové, že? Mno…mě taky, ale je to tak :-)

  • [10] 21. 1. 2007 v 14:19

    Ono jezdit v jakém koli Subaru je pohádka … doma máme dvě vím o čem mluvím

  • [11] 22. 1. 2007 v 13:24

    Forester: vsadím se, že jedno je forester :-)))

  • [12] 22. 1. 2007 v 16:58

    Alessio, mám pro tebe jeden dáreček ;-)))
    http://www.adverbox.com/media/campaigns/2007/01/impreza1.jpg

  • [13] 22. 1. 2007 v 19:57

    okristan: tu jsem neznal, díky, je dobrá :-)

  • [14] 21. 4. 2007 v 14:56

    dobry to tu mas a plosim koukni se na muj blog

  • [15] 2. 7. 2008 v 22:25

    všichni co máte rádi auta mám pro vás jednu radu, klikejte na web