Před nějakým časem tu v souvislosti s vítězstvím automobilu Subaru Outback v zimním testu magazínu AutoBild vznikly na diskuzi pod článkem dva protichůdné názory. Jeden názor byl takový, že nízké těžiště je pouze reklamní tahák a nemá vliv na jízdu samotnou, druhý byl opačný. O nějaký čas později jsem ve vysvětlování tohoto problému na zdejší diskuzi narazil na další tuhý odpor.

Ve snaze konečně jednou pro vždy vyložit tento problém jsem prošel internet a narazil jsem na jedno velmi zajímavé video německých kolegů, kde jsou i názorné ukázky a na pochopení jednoduchá schémata.

Tak příjemnou zábavu


131 Responses to Těžiště…jak je to doopravdy

  • [1] 14. 3. 2007 v 17:10

    Alessio: Jenže o to slovo PŘIPOJOVÁN právě jde. A já v tomhle souhlasím s Dinarem, že PŘIPOJEN je od začátku. Pak už jde jen o distribuci výkonu na nápravu. Přidávat plyn lze víc a víc až nadoraz. Točit volantem lze víc a víc až k dorazu. Ale připojit nápravu lze jen jednou. Od té doby je připojena, dokud se neodpojí. Ale už toho bylo opravdu dost.

  • [2] 14. 3. 2007 v 17:25

    okristan: no to je podle mého právě ten (lingvistický) omyl! Náprava je připojena, přenáší se na ní řekněme 20% (20:80)…a v zatáčce? Připojí se více (lamely se do sebe více zakousnou) a výsledkem je třeba 40:60 … Je třeba ale jedním dechem upozornit na to, že no není myšleno ve smyslu „on off“ ale ve smyslu regulace přenosu výkonu (čili spojka otevřená – 0:100 , spojka plně uzavřená 40:60 + stavy mezí tím dle vůle elektroniky)

  • [3] 14. 3. 2007 v 17:31

    :-))))))))) Tak to ne. To by skončilo tak, že se Dinar bude hádat spolu s sss a my dva tu rozjedem sólo bitvu 😉 Můj názor je, že je to co Ty popisuješ není „PŘIPOJIT VÍC“ ale „PŘENÉST VÍC“…. Alessio, dost 🙂

  • [4] 14. 3. 2007 v 17:40

    Já to vysvětlím jinak. K ventilu připojíš hadici. Hadice je stále připojená a pomocí ventilu reguluješ množtví vody, který skrzevá hadici proudí. Ale i když ventil úplně uzavřeš, hadice je stále připojená. Nebudem si povídat o hasičích? :-))))

  • [5] 14. 3. 2007 v 17:51

    okristian: „Ale i když ventil úplně uzavřeš, hadice je stále připojená.“

    A ventil mozete otvarat a zatvarat (medzi uplnym otvorenim a zavrenim – otvarat/otvorit, zatvarat/zatvorit) a podlo toho bude tiect viac alebo menej vody. V spojku mozete pripojit napevno alebo len na 20% a potom budete pripajat viac a viac az na 50%. A to pripajanie sa u xDrive deje posunom lamiel pomocou serva, takze keby ste sa na to pozerali, mate dojem, ze lamely sa k sebe stale viac a viac spajaju/pripajaju.

  • [6] 14. 3. 2007 v 18:11

    Dinar: se zájmem sleduji vaši slovní bitvu s sss a sílí ve mě dojem, že se už pouze pokoušíte pokořit GTIho a jeho článek o hodinkách, nebo alespoň řádně zamíchat pořadím nejdiskutovanějších článků. Zpočátku to bylo zajímavé, ale teď už se jen opakujete. Oba. 😉

    Proč ale píšu, sice je to lehce off topic, ale opravdu mě zajímá kde jsi přišel na Forda Chryslera? Už ani nevím v jaké to bylo diskuzi, ale snad si alespoň správně pamatuji, že jsi to byl ty. V jakém překladu jsi to objevil?

  • [7] 14. 3. 2007 v 18:28

    sss: no, přiznám se, že když jsem to dopsal, měl jsem pocit, že jsem si naběhnul 🙂 Beru 😉

  • [8] 14. 3. 2007 v 19:10

    sss: po sté, nejsem na serveru majitelů skylinů a carrer větou „subaru a ostatní permanentní čtyřkolky“ jsem měl na mysli běžná auta, ani mě nenapadlo tady diskutovat o supersportech, to je od začátku tvoje téma a taky jediný argument.

    – sss: Zoznam Subaru a ost. permanentních čtyřkolek som vam napisal, vysvetlil vam xDrive, ze to nedokazete pochopit je uz vas problem.

    Cos mi vysvětlil, že Murcielago, Carrera, Skyline se chovají přetáčivě, jenže to jsou supersporty o těch tu od začátku diskutuješ pouze ty. Seznam obyčejných čtyřkolek s permanentem jsem ti dal, napiš, které z nich je přetáčivé.

    – sss: Keby ste aspon trochu tusil ako to funguje, mohol ste zistit ako sa permanentna stvorkolka moze menit neutralnej na nedotacavu alebo pretacavu. Keby ste aspon trochu chcel mohol ste si to v praxi vyskusat, ale to by poprelo vasu generalizacnu teoriu….bla, bla

    Člověče, ty jsi fakt magor, to porovnání s sti tu bylo kvůli S3ce, jako vysvětlení, jak moc se může jiným nastavením zlepšit chování auta konstrukčně až nepříjemně přetáčivého. Proč jsem do difu Sti nesahal, jsem napsal celkem jasně, tvoje řeči k tomuto tematu jsou úplně mimo mísu, vůbec neřeším, jak se sti chová v jakém nastavení, řekl jsem jen, že sti tak jak bylo v aut. modu se projevovalo nedotáčivěji než testované S3, to ostatní k tomu, je opět jen a pouze tvoje téma.

    – sss: Kazda nedotacovost je smyk, pokial by sa kolesa drzali svojej drahy danej smerom otacania, ziadna nedotacavost by nevznikla, auto by preslo zatacku ako vlak po kolajniciach.

    Neposílej mně do školy, tohle tvoje tvrzení je blbost na entou. Můžeš se svou teorii nedotáčivost=smyk zkusit prosadit, ale naději na úspěch nemáš, smyk je prostě projev ztráty adheze.

    – sss: Dinar neodpovedali ste mi ako moze eletronika detekovat moznost smyku? Ako moze vzniknut nedotacavost alebo pretacavost, pokial sa kolesa nesmykaju a teda idu presne po drahe urcenej smerom ich otacania?

    🙂 máš svou vlastní logiku a té se držíš, nedotáčivost je děj kdy se těžiště kombinací působení sil příčného zrychlení se záporným podélným zrychlením (zpomalením) začne posouvat směrem k přednímu vnějšímu rohu auta a následkem tohoto procesu je ztráta ovladatelnosti, která se označuje jako nedotáčivý smyk. Smyk je následek/výsledek nedotáčivosti, auto ztratí adhezi a zklouzne po tečně ven. Elektronika zasahuje v průběhu tohoto procesu, dřív než ke smyku dojde, ona je v autě proto, aby smyku zamezila, x-drive to dělá přenosem síly do zadu, aby se přesunulo těžiště a auto se vrátilo zpět k neutrálnímu chování, bez smyku, jasné?

    A jak ji elektronika detekuje nedotáčivost? Sám sis to popsal čidla na kolech měří rychlost jejich otáčení, elektronika vyhodnocuje rozdíly mezi rychlostmi jednotlivých kol, měří příčné a podélné zrychlení, dává to do souvislosti s úhlem natočení kol a pokud vyhodnotí, že hrozí smyk (ztráta adheze) zasáhne a přerozdělí výkon.

  • [9] 14. 3. 2007 v 19:19

    sss: „lamely se k sobě více připojují“.
    Mluvilo se o nápravě, „připojování přední nápravy“ jenže ta je připojená, jen v různý okamžik s různou intenzitou určenou větším nebo menším tlakem spojených lamel). Ani ty lamely se k sobě nepřipojují ale spojují se, tohle prostě neustojíš. 🙂

    Když máš své pc připojené k síti přes nějaký server kapacita přenosu dat za 1s ti také kolísá a přesto neřekneš, že v tu nebo onu chvíli je tvůj počítač více nebo méně připojen. Pc je připojen od začátku jen intenzita přenosu kolísá, stejně jako mezi nápravami, server funguje jako dif.

  • [10] 14. 3. 2007 v 19:26

    Teda pánové tady je ale mazec! Dočetl jsem to příspěvku 27 a pak mě to přestalo bavit! Je to pořád stejný… to jednoduchý – chceto studenou sprchu a pak dlouhej spánek… :-))) A GTI, nezlob se, ale tentokrát NEMÁŠ PRAVDU! 🙂 Drtivá většina aut je skutečně lepší, než Dacia Logan a tam kde Logan žuchne do příkopu se udrží na silnici… 🙂 Klasik kdysi řekl: Dobrej řidč jede dobře, špatnej řidč jede špatně… poznají se podle toho, že dobrej řidč jede ve špatným autě slušně a v dobrým výborně! Špatnej řidič jede špatně kdykoliv…

  • [11] 14. 3. 2007 v 19:26

    okristan: „že jsem si naběhnul“

    Naopak. Myslim, ze je to vynikajuci priklad. Na prechadzke so psom som o tom premyslal a myslim, ze to ukazuje na trochu novy pohlad na vec. Pokial na to pozriem z tohto uhlu a prirovnam pohon 4×4 k tej hadici, tak vlastne vsetky pohony, ktore poznam su trvalo pripojene! Aj Haldex prvej generacie, aj manualne pripojitelny pohon. Pretoze, cela sustava pohonu je vlastne prepojena. Akurat niekde je tam element – ventil, ktory brani toku hnacej sily. Takze pokial sa niekto nevyzna v technike, chapem, ze z mojej formulacie mohol byt zmateny a mysliet si, ze slovom pripajanie myslim pripajanie tej hadice, takze v zatacke nabehne chlapik so siltovkou BMW a domontuje tam kardan k prednej naprave. 🙂 Ja som vsak, tak ako je to v tejto oblasti bezne, myslel pripajanim otvaranie toho ventilu na hadici.
    Takze pokial sa Dinar v tejto oblasti nevyzna, mohol moje vysvetlenie nepochopit. Potom vsak nechapem ako mohol Dinar pouzit pojem pripojovanie v pripade Haldexu. Pretoze z tohoto pohladu je zadok u haldexu tiez stale pripojeny (len nie je otvoreny ventil).

    Zda sa mi, ze Dinar pouziva slova, tak ako sa mu prave hodi. Raz su to permanetne stvorkolky, potom uz bezne stvorkolky. Raz pripajanim mysli fyzicke prepojenie, druhy raz otvoranie ventilu. Skor mam pocit, ze sa tou hadkou snazi zakryt svoju nezmyslenu teoriu o tom, ze BMW xDrive je automaticky nedotacave (prispevok 39). Je nedotacave preto, ze je to tak elektronicky nastavene, pretoze aj stvorkolka moze byt pretacava. Pokial by BMW chcelo ine chovanie, moze to zmenit jednoducho zmenou programu, ktory ovplyvnuje pripajanie prednej napravy. Pre pretacave spravanie staci znizit hornu hranicu pripojenia prednej napravy v zatacke, ale zrejme sa BMW rozhodlo, ze sucasne nastavenie je lepsie/bezpecnejsie. (Pokial sa niekto chce hrabat v historii, nech sa pozrie ako to urobilo Porsche v pripade PSK u normalnej a okruhovej verzie 959-ky).

  • [12] 14. 3. 2007 v 19:30

    element 5: pamatuješ se správně, v 88. roce jsem si nahrál z Vltavy rozhlasovou hru Stopařův průvodce galaxií, která byla naprosto skvělá, o knize tu tehdy nikdo nic netušil. V jejím překladu byl mimozemšťan pojmenován jako Ford Chrysler, líbí se mi to více než později použité Ford Prefect. Mimochodem namluvil ho Lábus, Eddieho Eben, Zafoda Moravec. Je to skvěle udělané, léta se chystám to z kazet překlopit na cd, nejspíš to udělám, a pokud jsi fanda, rád pošlu.

  • [13] 14. 3. 2007 v 19:44

    sss: brzdi hochu, mluvím od začátku o permanentních čtřkolkách jen myslím běžné typy aut žádné supersporty (ostatně máš je v seznamu a nic, žádná odpověď).
    O otevírání ventilu jsem nenapsal ani slovo o hadicích se tu dohaduješ s někým jiným, takže o tom, že někdo používá, co se mu právě hodí, raději mlč.

    O tom jaký proč je bmw 4×4 nedotáčivé jsem nenapsal opět ani čárku, že je nedotáčivé je fakt, který ty jen nebereš na vědomí. Že by mohlo bmw nastavit x-drive jinak na přetáčivost atd. atp. to možné jistě je, vždyť tu dávám podobný příklad s S3kou, ale o tohle se tu s tebou nikdo nehádá, prostě prodávaná bmw s x-drive jsou nedotáčivá, stejně jako drtivá většina ostatních čtyřkolek, a to i těch permanentních. Nic jiného od začátku netvrdím, od tebe jsme se dozvěděli, že některá sportovní auta s permanentem nedotáčivá nejsou. S tím klidně souhlasím, ale mé zobecnění platné pro min. 95% všech čtyřkolek ber jen jako zobecnění, které prostě neplatí stoprocentně. To by ti mohlo pomoct v klidu spát. Dobrou.

  • [14] 14. 3. 2007 v 19:52

    Dinar, napisal ste „subaru a ostatní permanentní čtyřkolky“?
    Napisal.
    Je Murcielago, Carrera, Skyline, STI permanentna stvorkolka?
    Je.
    Tak ste napisal blbost. Tak to neprekrucajte. Tu nie je o com diskutovat.
    Ja sa s vami nebavim o tom ako je nastavene audi alebo volkwagen. Do to ho ma netahajte, to ste zacal pouzivat potom, co ste zistil aku blbost ste napisal. A pokial viete citat, tak v prispevku 100 mate napisane, preco nie su civilne storkolky nastavene ako pretacave.

    Dinar: „Člověče, ty jsi fakt magor,“

    Ja som s vami husy nepasol, takze pokial mi zacinate nadavat, laskovo mi vykajte.

    Dinar: „kvůli S3ce, jako vysvětlení, jak moc se může jiným nastavením zlepšit chování auta konstrukčně až nepříjemně přetáčivého.“

    Audi S3? Konstrukcne az neprijemne pretacava? Ste si isty, ze viete com pisete?

    Dinar: „Neposílej mně do školy, tohle tvoje tvrzení je blbost na entou.“

    Nie je. Dokazte opak.

    Dinar: „děj kdy se těžiště kombinací působení sil příčného zrychlení“

    Dinar a co je to priecne zrychlenie? Zamyslite sa.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Understeer
    Understeer is a term for a car handling condition during cornering in which the circular path of the vehicle’s motion is of a markedly greater diameter than the circle indicated by the direction its wheels are pointed. The effect is opposite to that of the oversteer and in simpler words understeer is the condition in which the front tires don’t follow the trajectory the driver is trying to impose while taking the corner, instead following a more straight line trajectory.
    Kto ma vlastnu teoriu? Ja a wikipedia alebo Dinar?
    Ako moze byt trajektoria auta vacsia ako kruznica podla natocenia kolies, pokial nedojde k smykaniu kolies.

    Dinar: „elektronika vyhodnocuje rozdíly mezi rychlostmi jednotlivých kol, měří příčné a podélné zrychlení, dává to do souvislosti s úhlem natočení kol a pokud vyhodnotí, že hrozí smyk (ztráta adheze) zasáhne a přerozdělí výkon.“

    Toto su vseobecne keci. Meria zrychlenie, dava do suvislosti s uhlom…
    Co to znamena. Ako dava priecne zrychlenie do suvislosti s uhlom? Co zisti, ked to da do suvislosti? Premyslajte.

    A ked uz budete premyslat, tak vysvetlite, preco by pneumatiky na stvorkolke mali piskat az tesne pred limitom.
    A kde v oficialnom texte na BMW technological network sa hovori o vami ospevovanom standartnom pomere 40:60.

  • [15] 14. 3. 2007 v 20:19

    Dinar: Tak v roce 88 jsem ještě vůbec netušil, ze existuje nějaký Douglas Adams a se Stopařovým průvodcem jsem se seznámil asi teprve v roce 92 na gymplu. Mám knižní vydání z roku 91 (Odeon), což by mělo být první vydání v čj, ve kterém je, řekl bych správně, uvedeno Ford Prefect – stejně jako v anglickém originále a tudíž mě opravdu zajímalo, kde jsi přišel k Fordu Chrysleru. A musím přiznat, že o existenci české verze rozhlasové hry jsem se dozvěděl teprve dnes od tebe.
    Rád bych tě vzal za slovo a pokud se ti podaří ty kazety zdigitalizovat, určitě bych také rád jednu kopii.

  • [16] 14. 3. 2007 v 21:46

    Dinar: „prostě prodávaná bmw s x-drive jsou nedotáčivá, stejně jako drtivá většina ostatních čtyřkolek, a to i těch permanentních. Nic jiného od začátku netvrdím“

    Na osviezenie pamate:
    Prispevok 47:
    ————————
    „sss: Dinar co je to normalna stvorkolka? 50:50? V tom pripade mate pravdu.

    sss: Priklad: Impreza WRX 2005, 50:50 auto je na limite nedotacave. STI 2005, 35:65 v prospech zadnej napravy, auto je az prilis pretacave. STI 2006, 41:59 – pre dalsi rok je rozdelenie uz menej agresivne a auto je neutralnejsie.“

    „Dinar: „Dobrý příkladem jsou i BMW, sedni do trojky bez a pak s x-drive a uvidíš jak může být auto primárně stavěné jako zadokolka s tendencí k přetáčivosti být najednou nedotáčivé.“

    sss: U BMW je problem: a) zmena rozlozenia hmotnosti, b) „inteligentny“ system xDrive. Funkciou xDrive je (okrem ineho) udrzovat jazdnu stabilitu. To znamena, ze ked detekuje pretacavy smyk, zacne ho korigovat pripajanim prednej napravy. Pritom nemoze vediet, ze smyk je vyvolany umyselne. Je naprogramovany tak, aby auto zrovnal, tak to robi.“
    ————————

    Prispevok 50 (dobry zaciatok, hned prve slovo urazka, hned som si vas „oblubil“):
    ————————
    „Dinar: – normální čtyřkolkou je myšlena plnohodnotná 4×4, tedy permanent“

    „Dinar: Problémem je x-drive jak říkáš jenže důvodem není
    připojování/odpojování přední nápravy, za jízdy prakticky nelze dojít k
    variantě 0:100, standardně je to 40:60, takže pořád na přední
    nápravu nějaký toč. moment jde, podobně jako u permanentu a to
    způsobuje změnu charakteristiky na nedotáčivou.“
    ————————

    Tu nejde o to, ze BMW s xDrive je nedotacave. Ide o to preco je to tak. Nie je to kvoli tomu, ze je tam pohon 4×4, ale kvoli tomu, ze to BMW tak chcelo a pohon tak nastavilo. xDrive nema fixny pomer 40:60, ale moze pomer podla potreby menit. Takze priklad, ktory ste uviedol nepodporuje vasu teoriu o nedotacavosti permanentnych stvorkoliek. Hovori o tom, ze
    http://en.wikipedia.org/wiki/Understeer
    „Although understeer and oversteer can each cause a loss of control, many automakers design their vehicles for terminal understeer in the belief that it is easier for the average driver to control than terminal oversteer. Unlike terminal oversteer, which often requires several steering corrections, understeer can often be reduced simply by reducing speed.“

    Rozumiete uz, ze nedotacavost permantnych stvorkoliek nie vada dizajnu, ale cielavedome dosiahnuta vlastnost pre danu kategoriu uzivatelov. Pre inu kategoriu uzivatelov sa permanetne stvorkolky nastavuju inac alebo sa da uzivatelovy moznost zmeny.

    A specialne som sa vas spytal na to, ci myslite na rozdelenie vykonu 50:50, ale odpoved bola, ze myslite (kazdy) permanent.
    Tak kde je tu ta bezna stvorkolka, ktorou ste zacal argumentovat neskor? Ktory passat s torsenom ma ine rozdelenie ako 50:50?

    Tak som vam v dalsom prispevku vysvetlil, ze to neplati pre vsetky permanentne 4×4.
    Prispevok 57:
    ————————-
    „sss: V takom pripade mate len ciastocnu pravdu. To ze je nejaky pohon permanentny, nehovori nic o rozdeleni vykonu medzi napravy. Na priklade STI 2005 som vam ukazal, ze aj permanetna stvorkolka moze byt pretacava. Takze vase tvrdenie, ze kazda stvorkolka je nedotacava je podobne tomu, ze moje auto jazdi na benzin, tak vsetky auta jazdia benzin.“
    ————————-

    A cely ten humbuk by tu nebol, keby ste si pozorne precital, co tam pisem.

  • [17] 14. 3. 2007 v 22:39

    Dinar: oficiálně se k sobě lamely přibližují, zakusují se dosebe a tak se i mění poměr přenášených sil…dle mého se jedná o průběžné připojování a odpojování nápravy…ale to je čistě češtinářská věc, nemá cenu to asi řešit. Pokud ty trváš na termínu spojují…klidně,také to má logiku 😉

  • [18] 15. 3. 2007 v 9:44

    ad [85]
    ja mám TT gen1 (alebo ako to nazvať), 1.8T s Q a do toho roadster (t.j. kasňa nie je práve ideál pevnosti). Na 192kW som sa dostal bez nejakých väčších problémov a haldex som poladil tiež k svojej spokojnosti (akurát som to vyriešil blackboxom, ktorý nastavujem v 5% skokoch, t.j. keď s tým idem niekam kde nechcem ostrejšie jazdiť dám to na sériové nastavenie keď potrebujem ostrejšie tak sa to dá prestaviť). Samozrejme, je tam úplne iný podvozok a brzdy. Životnosť haldexu ma nejako extra netrápi (za 5 rokov má to auto 55tkm, t.j. moc sa s tým nejazdí, resp. naozaj ostrá jazda sú jednotky percent), dostáva prehliadky v oveľa kratšom režime (cca 5t (keď sa mení olej, kontroluje sa všetko), haldex séria je myslím každých 30tkm).
    Auto pôjde tohto roku preč z domu, takže už to viac ladiť nebudem, iba zo zvedavosti som chcel vedieť či som niekde neurobil „chybu“ a či som sa pri malej úprave nemal vydať iným smerom.

  • [19] 19. 3. 2007 v 11:27

    Alessio, uvědom si prosím jednu věc… Legacy Outback má i s boxerem těžiště výš než běžná Octavia.

  • [20] 19. 3. 2007 v 19:41

    Emel – jistě…srovnáváme srovnatelné…SUV(pak srovnejme Scouta). S klasickou octavií Imprezu, s Outlanderem Forestera…

  • [21] 20. 3. 2007 v 10:32

    Ano, s tím souhlasím. U Imprezy má smysl bojovat o nízké těžiště, protože to je celkem nekompromisní sportovní auto. Ale u Legacy Outback to ten smysl ztrácí – Legacy sportovní auto nikdy nebude a je to naopak jeden velký kompromis. Váží cca. 1600kg prázdné, takže blok motoru bude tvořit nějakých 10% hmotnosti. To, že motor položím, mi ve finále může přinést snížení těžiště 10% hmoty o nějakých 10cm, to je zanedbatelné. Naopak sání a různý bordel, který je u běžného auta okolo motoru, se bude u Subaru muset přesunout jinam, pravděpodobně nahoru.

  • [22] 20. 3. 2007 v 16:22

    to není jen o motoru ale o převodovce , olejové vaně…je toho víc. Pochopitelně, že celkové těžiště vozu se posune ne o 10 cm ale o jednotky cm…
    nesouhlasím s tebou ale ve věci toho Outbacku…dle mého názoru je to stejně potřebné (nebo přinejmenším hodně potřebné) jako u té imprezy – SUV jsou vysoká a často na náklony trpí. Forester má například ještě k boxerovi hliníkovou střechu…

  • [23] 20. 3. 2007 v 16:31

    Emel, podla mna znizovat tazisko zmysel ma. Niekedy vacsi, inokedy mensi, ale ten zmysel je tam vzdy, pretoze je to jeden clanok retazu, na ktory nadvazuju dalsie clanky ako nastavenie tlmicov, umiestnenie dalsich komponent pohonu …

    Motorovy priestor Outbacku si mozete pozriet napriklad tu:
    http://www.auto.cz/magazin/testy/316b/img/tesuob70_404dd55285d4a.jpg
    Legacy:
    http://www.auto.cz/base/2004-51/tesule90_41bd7aa71c707.jpg

    Boxer motor sa dobre umiestnuje do motoroveho priestoru auta, lebo jeho tvar kopiruje tvar motoroveho priestoru, je to plochy relativne kratky kvader, takze netrci zdola medzi prednymi kolesami ako napriklad motory TDI, a sucasne maju u Subaru nizsie umiestenu kapotu motoroveho priestoru nez podobne auta inych znaciek (u novych modelov to tak nie je vidiet, lebo kvoli deformacnej zone pre chodcov su kapoty „vydute“ hore, ale starsie modely, kde kapota kopirovala motor, boli extremne ploche).

  • [24] 23. 3. 2007 v 8:59

    Smysl tyto úpravy těžiště, symetrické rozdělení komponent atd. podle mého názoru mají. Současná BMW X5 má jistě na SUV jedny z nejlepších jízdních vlastností na silnici. Přestože má s benzinovým třílitrem papírově lepší zrychlení z nuly na sto (má jiný pohon čtyř kol, má lepší automat), v zámořském srovnávacím testu byla Tribeca ve slalomu rychlejší. Rozdíl může být podle mne dán jedině lepšími jízdními vlastnostmi v extrému, kde se už může každý centimetr výšky těžiště projevit. Běžný řidič (jako jsem já) to nebude samozřejmě využívat každý den, ba ani každý měsíc, ale když přijde nečekaná krizová situace např. v rychlosti 90-100 km/hod. (a kdo jezdí trochu déle, tak už nějakou jistě zažil), jsou co nejjistější jízdní vlastnosti tím, co kromě často příliš pomylých řidičových reakcí rozhoduje o přežití. Proto má smysl stavět i pro běžné lidi auta, která jsou sice komfortní, ale zároveň mají hranici přetáčivosti nebo nedotáčivosti posunutou co nejdál. Viz také moje osobní zkušenosti v diskuzi na tomto blogu pod článkem o srovnání sedmi čtyřkolek.

  • [25] 24. 3. 2007 v 12:09

    No já to beru tak, že boxery mají relativně vyšší spotřebu.. u Imprezy to tolik neva, ale u rodinného kombíku bych raděj obětoval trošku těžiště za 1l/100km spotřeby.

    Olejová vana je pod motorem, stejně jako u všech ostatních aut. Převodovka u 4×4 je za motorem, tam se nic neuspoří. Těch 10cm co jsem psal se týkalo pouze samotného motoru, pro celé auto samozřejmě max pár cm.

  • [26] 24. 3. 2007 v 18:19

    Emel – pokud je olejová vana pod motorem a převodovka za motorem, který je nízko uložen znamená to, že tyto věci jsou také uložené o něco níže…alespoň mi to mi zní logicky.
    I s rodinným kombíkem se dá jezdit s rozumnou spotřebou, nemůžeme asi plošně říct, že boxer = + litr na sto.

  • [27] 25. 3. 2007 v 22:02

    Emel: „Převodovka u 4×4 je za motorem, tam se nic neuspoří.“

    Prevodovka (MT) je u Subaru za motorom, ale vacsina jej hmoty lezi pod urovnou klukovej hriadele motora. Je to take vysoko integrovovane kompaktne majstrovske dielo, ktore som nikde inde nevidel. Horna cast prevodovky je v urovni klukovej hriadele motora. To je vstup pre otacky. Otacky su potom prenasane pomocou prevodov na druhu osu, ktora je duta a nachadza sa dole pod vstupnou osou, takze pod urovnou osy motora. Duta osa je napojena na stred klietky centralneho differencialu, ktory je ako keby jej pokracovanim a je tiez pod urovnou klukovky motora. Centralny differencial je integrovany v prevodovke. Otacky na predny differencial sa vracaju z centralneho diffu kardanom, ktory ide stredom uz spominanej dutej osi. Otacky na zadny differencial idu z centralneho diffu pomocu ozubeneho kolesa na kardan, ktory zacina vyskovo na urovni klukovky motora. Je vsak prehnuty smerom dole, aby sa pri celnom naraze mohol zalomit dole a motor s prevodovkou sa mohli zasunut pod kabinu.

  • [28] 2. 6. 2007 v 19:11

    Četl jsem si minulou diskuzi o porovnání různých pohonů 4×4. Byl jsem z té diskuze upřímně tak trochu…. rozpačitý – ano, to je to správné slovo. Nemyslím si, že hájení si svého zarytého názoru za každou cenu je ta pravá cesta, kerou by se měl ubírat vyrovnaný jedinec. A to bych možná zopakoval – vyrovnaný jedinec. Viděl jsem v té diskuzi – a bezesporu k tomu docházelo i v této diskuzi k tomuto velmi názornému videu (a to už tuto druhou diskuzi vážně nemusím číst….) – naprosto nekontrolovatelné cákance …..a doufejme, že to byly jen cákance testorenu a né ničeho jiného.
    Já jsem si na danou problematiku díky oné diskuzi udělal a trochu nechtěně jsem si udělal názor i na některé její učastníky. Takže já názor mám, nemám potřebu ho nijak dále šírit a tím pádem děkuji všem přispěvatelům, že mi ho pomohli utvořit 🙂

  • [29] 30. 11. 2007 v 10:07

    Ahoj.
    GTI. Ty jsi totální demagog. Alessio vyzdvihuje přednosti subaru, který pozná jak řidič profík, tak i amatér. Krizová situace přichází nepředvídaně. Např. Musíš se vyhnout někomu krajnicí, tak to tam střihneš a se 4×4 odtamtud s největší pravděpodobností taky vyjedeš a možná ani nepoznáš že jedna strana jela ve sra..ch. S jinými auty si prostě nemůžeš dovolit tolik co se 4×4 ať jde o nepředvídatelné situace nebo o dojetí do delvity. A komu chceš vyčítat, že si z té šedi běžnýho života a nákupních shonů před delvitou jde odpočnout někam na louku a trochu si zablbnout. Není to zoufalý si na zmrzlým parkovišti zkusit školu smyku s jakýmkoliv autem, ale ve 4×4 je to sranda.
    Hlavně ostatní SUV čkaři a jezdci 4×4 se v poslední době zaměřují hlavně na velký auta na kterých je na první pohled znát jejich cena. Z tvé životní filosofie – ,,každej od třiceti sám na sebe,, je mi nevolno a lidí jako ty jen přibývá. Ona ta stádovitost je i o vzájemné pomoci víš? Prostě a jednoduše vypichuješ pořád jediný argument alessia o těžišti, ale ostatní asi raději nečteš. Prostě se v tom subaru někdy svez a pak sem napiš svoje dojmy. Zajeď třeba ve stovce ke krajnici a nasimuluj si tak, že proti tobě jede bezohledný pracháč v luxusním SUV co má celý stádo na háku, protože on na to má a slabší kusy musí odpadnout a pak si tu samou situaci zkus třeba s feldou. Je jasný že život a realita jsou o tom že co je, tím se jede, ale my subaristi se tomu tak trošku nechcem přizpůsobovat. no a až bude technika tak daleko, že i ostatní automobilky si dovolí dělat všechno 4×4 a s co nejnižším těžištěm a neohrozí tím své tržby kvůli vyšším cenám, budou nejspíš včechny auta 4×4, pokud už nebudou jen vznášedla a vnikat budou kluby předohrabáků, jako adrelinových sportovců. Prostě seš nejspíš zapšklej kritik jakýhokoliv životního nadšení, valíš sám na sebe a vůbec. Jsem rád, že jsou lidi jako ty a dá se do nich trošku rejpnout a v duchu se jim smát.

  • [30] 27. 12. 2007 v 11:33

    Mněl jsem půjčené subaru sti i evo a nejsou to auta pro každého.Těžko je kdokoli z nás využije.Vjetšinou je řídí frajírci co o ježdění nic netuší.Nikdo nepsal o strmém a citlivém řízení a brzdy dost katastrofa.Další a podstatná záležitost ,celkovje jsou ty auta neklidná.Jinak jsou to za ty peníze supr auta a M3 a spol jsou bez šance pokud je dobrej řidič.

  • [31] 7. 7. 2008 v 15:27

    všichni co máte rádi auta musíte určitě kliknout na web