13. 5. 2007

Reprosoustavy – aby Mustang zněl jako Mustang a Cocker jako Cocker aneb trošku osvěty, když už tu každou chvíli probíráme hudbu

 

 

Dobrý den!

Dovolte mi malé zamyšlení nad reprosystémy k PC. Nejsem žádný odborník, ale dost jsem jich slyšel a o dalších jsem četl…snad tenhle článek pomůže v osvětě a boji proti hnusným repráčkům od Geniusu za tři kila.

Podívejte se před sebe – máte minimálně 19″ monitor za deset tisíc (minimálně) a u něj se krčí dva chudáčkovské repráčky, které jste jako OEM dostali k sestavě. Zatímco do jednoho svého svého smyslu (do daru vidění) investujete spoustu peněz, do sluchu je vám líto pár tisíc pustit. Tohle nemá být kdovíjak útočný článek, někdy je ale potřeba trošku lidi popíchnout. Mít ty hnusné upachtěné OEMy u počítače za třicet tisíc mi totiž příjde jako koupit si Federerovu raketu a běhat po kurtu v sandálech. Všichni víme, že vám pak bude raketa na dvě věci.

Kdo z vás poslouchá u počítače hudbu? Myslím že naprostá většina. A když ne vysloveně audio CD, pak určitě máte svůj oblíbený soubor s MP3, internetové rádio nebo nějaká videa s autíčky (kde je zvuk také podstatná věc, natož pro fanouška automobilismu).

Tak. Prví bod, přesvědčit vás, že vaše ouška si kvalitnější audio zaslouží, máme za sebou. Pusťme se do dalšího. Jaký z nabízených tipů vybrat? Vzhledem k tomu, že ti „multimediálně zkušenější“ už mají své oblíbené systémy doma zaměřím se na uživatele, který má opravdu ty šílené OEMáky (tímto pojmem se u mě rozumí cokoliv do tisícovky či s výkonem pod 30W). Výrobci nám nabízejí v zásadě tři přijatelé typy soustav: 2.0 (jenom dva repráčky na stůl), 2.1 (dva satelity na stůl a subwoofer pod něj) a 5.1 (dva satelity před vás vedle monitoru, středák nad něj, dva za vás a subwoofer). Soustavy 7.1 už rozebírat nebudu, protože ty kvalitní jsou finančně úplně někde jinde.

Hned na začátku vyřadíme ty 2.0, když už investice tak ať tam ten basáček je. Soustavy 5.1 jsou naprosto ideální na poslech filmů, mají i docela kvalitní středy (velký problém soustav 2.1) ale také je vynecháme. Do nich se totiž vyplatí investovat větší částku, než majitel OEMů asi zkousne a proto zapomeňte na „Genius ultramegasuper soooound 5.1″ za 2500,- z Globusu. Fakt mi věřte.

Tak. Zbyly soustavy 2.1. Nadšenci filmů berou do ruky šutry, milovníci křištálové HIFI hudby sekery. Na začátek proto trošku vysvětlení: vřele doporučuji vyprdnout se na jakékoliv PC repráčky, pokud je v dosahu alespoň středně kvalitní Hi-Fi soustava a propojit s PC. Na hudbu je totiž více než ideální. Její nevýhoda ale je, že prostě hraje jinde než máte monitor a proto na PC hry a i ty filmy je lepší přesně umístěná soustava (2.1, 5.1 či 7.1).

Teď příjde na řadu stránka finanční. Vyhlásil jsem si interně svoje tři kategorie soustav 2.1 (a znovu opakuji – radši „kvalitní“ soustavu 2.1 za tři tisíce než nekvalitní 5.1!!!). První je do dvou tisíc, další okolo tří tisíc třetí okolo čtyř a více. Než začneme, trošku osvěty:

1. repráčky k PC budou na 90% hrát hůře než vaše velké Tesly na půdě

2. nečekejte zázraky! Sami uznáte že očekávat od monitoru za tři tisíce zázraky by bylo poštilé – přesně to ale očekáváme od cenově dostupných reprosoustav

3. RMS výkon. To je to oč tu běží. Špičkové výkony jsou sice pěkná věc, ale pro nás na nic.

4. THX – pokud výrobek nese certifikát THX máte poměrně dobrou záruku, že to není žádné chrchlátko (cenově začínají systémy s THX zhruba od tří tisíc)

5. pokud uvádím staré typy tak se za to omlouvám, ono se to někdy dost mění, obecné pravidlo (staré XYZ1800 bylo dobré, nové XYZ1850 bude také) obecně platí.

6. omlouvám se odborníkům, kteří tento článek čtou :-)

Tak. Hurá na systémy 2.1! Proč jsem je zvolil za svou „bibli“ v boji proti pohanským OEMákům je jasné – nezaberou více místa než ty současné (basák příjde někam na zem – do rohu místnosti, pokud chcete peprnější basy), jsou relativně levné a tak na těch kvalitnějších jde poslouchat poměrně dobře i hudba.

První věc co uděláme je ta, že zapomeňte na soustavy, které lze koupit v Globusu nebo Electrowordu. Tam jsou opravdu jen šidítka pro hraní PC her. Pokud si nemůžete pomoct a chtete z naprosto hrozných OEM přejít o stupínek výš, na „jen“ hrozné 2.1, doporučuji levné (v těhle krámech často nejdražší) Logitech X-230. Basák je 15W a satelity po šesti (všechny hodnoty vždy v RMS). Berme ho jako naprosto nejnižší odrazový můstek do světa PC audia. Je k dostání fakt všude a stojí okolo 1300,-.

Další stupeň – do dvou tisíc. Tady je velmi dobrá alternativa v soustavě Hercules XPS 2.160 . Tato soustava stojí nějakých 1700,- , je kladně hodnocena v testech, nabízí velmi sympatický (na tu cenu) výkon 2x15W + 30W subwoofer, vypadá pěkně, má zástrčku na sluchátka…prostě dobrá nabídka. Dá se s tím poslouchat MP3, málo až středně náročný posluchač si nebude stěžovat. Mají klasický nešvar PC soustaviček – relativně slabé středy. Bonus je, že k nim můžete připojit i i-Pod.

Okolo tří tisíc. Tady zmiňme poměrně kvalitní ( i když nikterak silnou) soustavičku Creative I-Trigue L-3800. Má myslím 9W satelity a 30W woofer. Je pěkná a hraje dostatečně (THX). Druhým do party je výrobek od firmy specializující se na audio k PC (a je to vidět!) Altec Lansing CS21, popřípadě o něco dražší Altec Lansing MX 5021. Parametry jsou poměrně slušné, 2x20W+50W zaručuje, že subwoofer nebude žádná dýchavičná krabička. Zázraky nečekejte, ozvučnice není nikterak velká (srovnáme-li s klasickými systémy Hi-Fi) ale je to můj tip v téhle cenové relaci. Hudbu obecně zvládá dost dobře, akustické věci a vážnou hudbu ale díky nic-moc středům vychutnáte na dražších systémech lépe. Ale hrají dobře (mají ten kouzelný THX), stojí tak akorát a vypadají pěkně. mají také dálkové ovládání.

okolo čtyř tisíc je jasná volba: Altec Lansing TX 6021. Mají sice nikterak oslnivý výkon satelitů (2×12,5W), 50W basák je ale u PC sestaviček super. Kvalita zvuku je výborná (vzhledem ke konkurenci v PC), hudba se dá poměrně kvailtně poslouchat, včetně trošku těžších skladeb. Má dálkové ovládání a moc pěkný design. Díky rozsahu 32Hz až 18kHz je to prostě už docela dospělá audiosoustavička (THX) a můj tip v této katogorii. Další systém, který už ale umí pěkně prohnat sousedům pírka je 2.1 systém Creative megaworks 250D. Se svými 300W výkonu (satelity přes 70W a woofer 150W) je jasný silový vítěz tohoto mého malého pojednání. Hraje taktéž dost dobře (THX), je ale na pováženou, zda tak velký výkon k PC potřebujete. Je to už starší systémek a asi nebude k dostání…bohužel, u známých jsem si ho docela oblíbil. Pokud ho seženete tak za cenu zřejmě výrazně nižší než avizuji. Design ale nic moc (klasická černá)

Toliko můj malý článeček. Kdybych to měl shrnout: pokud OEMáci dočetli až sem, gratulace. Snad jsem zasadil semínko, které vyroste v kvalitní audio sestavu k PC. Znovu musím opakovat – repráčky k PC jsou limitovány velikostí ozvučnice u wooferu, slabými středy a celkově malým výkonem. Pokud máte velký pokoj tak si opravdu připlaťte. Ptáte se na mého favorita? Pokud nejste náročný uživatel či nechcete investovat do soustavy více jak dva tisíce a i přesto chcete poslouchat MP3 v přijatelné kvalitě, skočte po Herculesech. jsou můj tip v poměru Cena/výkon, protože stojí opravdu málo a nabízejí opravdu docela dost. Skladby od BUTY či rock budou v přijatelné kvalitě (poměrně kvalitní woofer a čistý zvuk), akustická kytara na tom už bude hůře, ale oproti OEMkám to je nebe a dudy. U dražších koukejte hlavně po THX systémech.

Přeji příjemný poslech! (a radím repráčky si před koupí poslechnout někde u známých). Tak vemte desetinku své výplaty a hurá na audiosystémy k PC! pro všechny vrstvy se najde ten „jejich“ , viz. výše mé kategorie. :-)

//


52 reakcí na Reprosoustavy – aby Mustang zněl jako Mustang a Cocker jako Cocker aneb trošku osvěty, když už tu každou chvíli probíráme hudbu

  • [1] 13. 5. 2007 v 15:07

    Nic vezlem ale nejlepsi k PC jsou pro mne 2 odstinene pasivni monitory od JBL ;)) Nebo treba Alesis One MkII.
    Mne sedi JBLka ;) BEHRINGER take dela dobre.

  • [2] 13. 5. 2007 v 15:20

    Ale jako jo,jenže ty jsou už v cenové kategorii, kam tenhle článek nemá ambice zasahovat :-). Ale souhlasím s tebou, že to je zase úplně jiná kávička než repráčky k PC za dva litry ;-). PS: jenom co se mi u těch studiáků nelíbilo byl nízký rozsah směrem dolů, jinak prefekt. S nějakým woofem to musí být lahoda (ale cena okolo patnácti kapříků)

  • [3] 13. 5. 2007 v 16:07

    To by ses divil treba BEHRINGER zacinaji na 3-4 000. To sa me Alesis One.
    Pro nejakym Creativum ;) Ale ja nehraji hry ;)
    Jedine cim to naleze je najaky rozumny zesilovac pokud jsou pasivni. aktvni jsou drazsi jj.
    Ale treba tet mi tu hraji stare 2kanolove aktivni Encore P-704 a taky se da cca 800 ;))) Mustang zni jako skoro Mustang ;)) Ale stineni stoji za prd.

  • [4] 13. 5. 2007 v 16:21

    Tak určitě, u PC repráčků platíš za velikost (malost) a design. Koukal jsem na ty pasivní a začínají opravdu okolo 4 tisíc, 2x20W. Není to špatná volba, určitě ne.

  • [5] 13. 5. 2007 v 21:50

    Ale musim dodat, že raketa od federera nikoho k lepšímu tenisu/požitku ze hry ještě nedovedla ;-)

  • [6] 13. 5. 2007 v 22:14

    myslím že ano…minimálně ve smyslu lepší kontroly nad míčkem, lepším tlumením vibrací a síle úderu :-).

  • [7] 13. 5. 2007 v 23:21

    Já myslím, že OEM lidé stejně nemají potřebu/chuť/prostředky si koupit jinou reprosoustavu. Koneckonců OEM můžeš dostat i dobrou reprosestavu, i když to by byla spíše vzácná vyjímka, ale nemožné to není. Zajímavý je i druhý extrém, kdy člověk, poslouchající radio, nekomplikovaný pop a nějakou tucárnu si pořídí sestavu za třeba 200k. Ovšem proti gustu žádný a skláři (rozuměj výrobci audio) mají co žrát. :)

  • [8] 14. 5. 2007 v 0:33

    Micinka: znám spoustu OEMáků, co poslouchají u PC písničky…možná se některý z nich po přečtení článečku zamyslí nad možností výdaje za lepší soustavu. PS: Ano, jako OEM se dá pořídit i lepší soustavička (třeba nedavno jsem viděl poměrně ucházející I-Trigue 3400), to je ale vyjímka potvrzující pravidlo.

  • [9] 14. 5. 2007 v 1:25

    A co je vlastně OEMák? To že něco dostanu „v ceně“, ještě neznamená, že jsem OEMák. Na druhou stranu, myslím, že to je v tom, že existují lidé, kterým stačí OEM všechno. To jsou takový ty „podnikatelé“ jejichž rozhled končí za zdmi nejbližšího supermarketu. Když jim do nich dovezeš reprobedýnky k počítači, budou vypadat „in“ a postavíš je někam mezi kvalitní bicykly a máslo, 250g, Kč 19,90, tak je vezmou. Bez ohledu na to jak hrajou. A to jsou ti lidé, se kterými já shledávám marné „bojovat“, je to specifická část generace cca 50níků, většinou mírně nadprůměrně vydělávajících.

  • [10] 14. 5. 2007 v 8:37

    OEMák je v podstatě každý, kdo si nekoupil z vlastní iniciativy lepší audio než dostal k PC. Protože to ale není přesné, v textu pro své potřeby nazívám OEMákem člověka, který má špatnou aparaturu (99% OEM, protože když už si něco kupuješ tak za to dáš víc jak tři stovky) – „tímto pojmem se u mě rozumí cokoliv do tisícovky či s výkonem pod 30W“

  • [11] 14. 5. 2007 v 9:59

    Alessio podaktori pouzivaju pocitac na uslachtilesie cinnosti ako hranie hier a robenie diskoteky v panelaku v byte svojich rodicov. Osobne si neviem predstavit mat vo svojom kancli pocitac s 5.1 Reprom. Alebo nosit spolu so svojim notebookom dalsie repro bedne. Takze som OEMak a uprimne, nehanbim sa za to a tvoj nazor mam u mojej ctenej prdele.

  • [12] 14. 5. 2007 v 10:09

    misogsk: na to máš samozřejmě právo. V kanclu asi poslouchat hudbu nebudeš a tahat s notebookem 2.1 aparaturu asi taky ne. jen mi připadá že jsi ten článek tak nějak nepochopil…

  • [13] 14. 5. 2007 v 10:26

    Alessio: Sorry, cital som si to este raz cele a poriadne, a ospravedlnujem sa za nepochopenie. Celkom inspirativny clanok, avsak nie ze by som isiel kupovat repraky, ale skor kvalitne sluchadla, tie vyuzijem daleko lepsie.

  • [14] 14. 5. 2007 v 10:42

    Ano, pořádná sluchátka každopádně k notebooku využiješ mnohem lépe. A i v té práci…některá umí i hands-free a tak je můžeš mít nasazená, dělat na PC a nikoho neotravovat hudbou – a když ti někdo volá tak přes modrozuba přijmeš hovor (viděl jsem je v jednom magazínu o japonské technice, netuším, zda je neco podobného k dostání i u nás, stojí to ale za průzkum)

  • [15] 14. 5. 2007 v 10:52

    Propracovaný článek. Je z něho cítit, že si s ním autor dal dost práce (taky jak jinak u Alessia, že?).
    Já patřím mezi ty OEMkáře :-) K notebooku prostě žádná aparatura přidat nejde, vlastně šlo by to, ale pak se vytrácí funkce notebooku. Sluchátka by byl dobrý nápad, dřív jsem měl Koss a hrály výtečně dokud mě je nesebral bratr :-) Tak si třeba jednou zase nějaké pořídím. Ale, i když bych se mohl označit za milovníka hudby, mám vždycky něco puštěné spíš jako kulisu. A tam prokreslenost zvuku není tolik důležitá, hlavně když to hraje a hezky.

  • [16] 14. 5. 2007 v 11:25

    Já k PC žádný audio nedostal… :) Asi to bude tím, že jsem jej nekupoval v supermarketu… A ten výkon je zavádějící 30W, ačkoli já nevím kolik to moje má, protože je to obstarožní „kazeťák“ s linkovým vstupem, tak bych řekl, že to má míň než 30W. Ale má to 5 pásmovej ekvalizér, čímž jde ta kvalita trochu pošťouchnout (aspoň subjektivně). Za ty 2k se dají koupit slušné mušle, ovšem né každému, pokud to nevadí okolí, vyhovují sluchátka.

    Souhlas s Ricardem, mám dost často hudbu jako kulisu. Ono záleží, zda člověk chce tu hudbu primárně z PC poslouchat, pak je nejlépe koupit zesilovač/reciever a kvalitní bedny za třeba 20ti násobek těch 3 tisíc. Tam už pak rozhodují i kabely. U PC beden je to skoro jedno, jaké kabely jsou, ale zrovna ty šňurky co jsou často dodávány jsou špatně, jenže to by si musel dotyčný předělat, což taky není dobrý řešení.

    Všeobecně by mělo platit pravidlo, že bedny jsou nejdražší součást systému. Ovšem to lze těžko uplatnit u zvukové karty, protože to by si měl bedýnky třeba za 0,-, když má někdo integrovaný čip, což se u OEMáků také dá předpokládat.

    BTW. integrovaný čip taky není zrovna terno, takže možná by ta tvoje osvěta měla nejprve zmínit to, že je lepší si připlatit třeba 1.500 za nějakou kvalitní kartu. Zde je ovšem nutné dát si pozor zda nemá jen digitální výstup, protože pak je člověk odkázán na specifické bedny. Osobně jsem mohl porovnat integrovaný 5.1 Realtek s SB Live! 5.1 (která se dnes prodává tak za 500?) a i na těch mých „bednách“ jsem slyšel rozdíl. Takže na kvalitních soustavách by to bylo ještě znatelnější. Z toho vyplývá, když audio v PC, tak vždy se zvukovou kartou, nikoli integrované.

  • [17] 14. 5. 2007 v 12:38

    Hele vy znalci … ja vyuziju tematu spis k dotazku , slysel ste nekdo v ralu slusne znejici bezdratovy satelity ? Nejde mi o PC , ale o hifi, potrebuju tim doplnit klasickou sestavu u recieveru a draty se signalem tam fakt nedostanu (220V) neni problem. Zatim jediny co sem videl byly Vivanco FMS9080 nebo CHS5000, ale trosku me tam desi odstup s/n. Tak dik za nazor :)))

  • [18] 14. 5. 2007 v 13:25

    Můj názor takový – dostaň tam ty kabely!!! :D

  • [19] 14. 5. 2007 v 14:18

    K tomu výkonu .. znalec elektrotechniky ví, že udávané výkony v RMS např. 30W je v podstatě blbost. Jedná se o teoretickou max. hodnotu, přesnou definici si najděte na spec. serverech. Běžné repráčky k PC (myslím tím všechny zde zmiňované, od levných až po ty za 3-5tis.) s aktivním zesilovačem jsou konstruované na skutečný vyzářený výkon cca 1-3 max.5W. Znalec ví, že kvalitní zesilovač např. 2x10W s připojenými adekvátními reprosoustavami vybuzený na snesitelné maximum je natolik hlasitý, že v bežné místnosti cca 40m2 neuslyšíte vlastního slova a že sousedi se zblázní.
    Pro použití k PC ať si každý koupí co chce a co se mu líbí. Kdo se v audiotechnice vyzná lépe již to má dávno vyřešené a nepotřebuje tyto zcestné osvěty – beru to spíš jako laický názor běžného uživatele přednesený stylem „objevil jsem ameriku“.
    I levné reprosoustavy k PC dokáží hrát velice slušně, mnohem víc než na zesilovačí (který je stejně ve všech případech řešen nějakým levným integrovaným obvodem) záleží na kvalitě reproduktoru, konstrukce bedýnky a ozvučnice.
    Nedávno jsem viděl levné soustavy genius ve dřevě u kterých mne dokonce překvapila kvalita přednesu.

  • [20] 14. 5. 2007 v 16:11

    Repráky… téma nekonečna… Všechny systémy od 5.1 po 50.1 jsou k ničemu. Resp. jsou jen k zabíjení nudy… sledovat upatlanej akčňák s nohama na stole a mít erekce z toho, že kulka fakt přelítla zprava šikmo nalevo… při přivřenejch očích… co je tohle za svět?

    Postav si mezi dvě dokonalé dvoupásmovky na stojanech jedno dokonalý CD (lépe – gramofon) a jeden dokonalej zesilovač. Propoj to solidním kabelem, vyčišti si uši, usaď se do křesla a pusť svý oblíbený CD (lépe LP)… myslím s hudbou, nikoliv s nějakejma vysmrkanejma samplama. Tehdy člověk pozná, co je to křištálovej zvuk… když na tebe útočí pevný bas, nezkreslené středy a opravdu křišťálové výšky…
    Cena beden by měla být alespoň na úrovni součtu ceny CD a zesilovače. Někde od 30 tisíc za pár a výše má před poslechem cenu si ty uši fakt vyčistit. Stojí to pak za všechny pokusy s 5.1

    Poslech někde v koutě u PC… to je jen monitoring tónů… jen bohapustá kulisa… Koupil jsem si nedávno pro tyhle účely stereo soustavu Logitech Z-10, co maj skvostnej displej – jen na cenťák přiblížíš prst a už reagují… stojí tuším kolem 4 tisíc a dokonale plní svou úlohu.

    P.S. Píši to za současné asistence těch logitech a… Peter Green mě při tom učí, co je to blues…

  • [21] 14. 5. 2007 v 19:19

    GTI: naprostá pravda. jenom ty LP už nemám kde přehrát (a že jich doma je docela dost, myslím že jsou z Tuzexu…to byly emoce, když to taťka přinesl domů) PS: Ty Logitechy Z-10…to je myslím velmi dobrá volba pro PC

  • [22] 14. 5. 2007 v 19:25

    NicoXXX: nevím na kolik je to co jsem napsal zcestné, myslím, že jsem limity repráčků k PC několikrát zdůrazňoval. RMS není teoretická maximální hodnota, to je reálný výkon (papírově). Peak power, čili špičkový výkon, se označuje zkratkou PMPO. Levné reprosoustavy k PC nedokáží hrát slušně, je vidět že jste si jich moc neposlechl.

  • [23] 14. 5. 2007 v 19:33

    Micinka: souhlas se vším. Na primární náročné poslouchání audia z PC ani jeden ze systémů pro PC, které jsem slyšel, není dělaný. Mám kvalitní Hi-Fi a kvalitní repráčky k PC. Na jednom poslouchám jemný tenor Arta Garfunkela a na druhém internetové rádio či MP.3 při práci. Ale ani ty MP.3 nezatracujme…kamarád ti pošle písničku, ty se usadíš a v klidu si jí poslechneš….

  • [24] 14. 5. 2007 v 20:18

    Nico: zajímavá informace

    Ad MP3 – dneska už ani nic jiného (skoro) neposlouchám. Všechna CD si převádím do tohoto formátu, protože mám málokdy čas na to, abych si něco pustil jen tak. A u počítače se mě zase nechce pořád měnit CD ;-)

  • [25] 14. 5. 2007 v 20:25

    Mám dojem že já o voze a ty o koze.
    Reálný výkon papírově? .. to je úžasný. Špičkový výkon? Víš co to je?
    To je když se obvody v koncovém stupni zesilovače otevírají do oblasti saturace, že hrozí jejich proražení, a adekvátní hodnota výkonu k tomu. Nereálná záležitost. Výkon neoznačuje ani kvalitu zesilovače ani čistotu přednesu, frekvenční rozsah, nic. Natož u reprodutorů. Výkon je nějaká hodnota energie vykonaná za nějakou dobu, toť vše.
    Takže jinak.. Hudební výkon znamená to, že 1W vyzářený výkon vykoná akustický tlak o síle 1dB ve vzdálenosti 1m. (ideální podmínky, akustická komora). Řekne to někomu něco?
    Takže ještě jinak, od napájení :
    Účinnost zesilovačů třídy AB (což jsou všechny tyto malé) je cca 60-70%, zbytek je teplo. Což znamená, že pokud napájím zesilovač 12V a on si bere cca 1A (což je už skutečně dost a málokteré bedýnky označené i třeba 70W mají výkonnější zdroje), může být využitelný výkon max. cca 7W. Všechny údaje které jsi zde poslal jsou vyčtené z návodů a manuálů, je to marketing, kterému jsi trochu propadl. Repráků jsem se naposlechl určitě více než ty jsi strávil ve škole u fyziky. Necucám to z prstu, akustika mě živí.
    Že levné repráky nemohou hrát slušně je čistá demagogie. Doporučuji ale srovnávat přístroje ve stejné kategorii, nikoli PC s bedýnkami s poslechem ve studiu. Jinak výstupní výkon je fajn, ale neříká nic o kvalitě signálu. Co ty na to že lampové audiofilské zesilovače třídy A pro domácí poslech jedou s max. výkonem třeba jen 2x20W, s tím že pro kvalitní přednes stačí třeba jen 3-5W (rezerva ve výkonu je kvůli zkreslení apod.) Musíš mít k tomu ale všechny ostatní komponenty ve stejné kvalitativní kategorii.. Je to spoustu věcí dohromady a ten guláš s výkonem lidi mate. A pro kvalitu přednesu je nejdůležitější to, čím se ta energie přemění v akustický tlak (teprve teď něco uslyšíš).
    Kvalitní reproduktor, zabudovaný v ozvučnici.
    Zdroj kvalitního signálu je další nejdůležitější věc, ale to je myslím jasné.

  • [26] 14. 5. 2007 v 20:35

    Tož v zásadě ano, plastová OEM šumítka hrajou, jak jinak, plastově. Ale daj se udělat i plasťáčky o rozměru cca 10x10x10cm + samosebou doplněno woofříkem a hraje to hezky – jen je třeba poslochat hlasitěší bigbeat, anebo odhlučniti comp. To tedy z A). Za B) bych si dovolil vyvrátiti jedno tvrzení o zbytečnosti 5.1 (a případně více.1) Mr.GTIho. Dala by se na toto téma napsati dlouhá esej, já ale zvolím jednoduchý příklad: film Master&Commander v původním (DTS) znění – vřele doporučuji shlédnouti/vyposlechnouti na kvalitní HomeCinema aparatuře, a pak teprve vynášeti tyto soudy. Tolik tedy bych si dovoli říci k tomuto tématu jakožto styrý hifista. Tož tak.

  • [27] 14. 5. 2007 v 20:45

    NicoXXX: Ano, všechny údaje jsou z návodů či manuálů, nemám doba laboratoř. Pokud tě živí akustika tak jen dobře. přečti si bod 6. v článku, prosím. Co se týče mě a fyziky, určitě jsem strávil jejím studiem méně než každý z nás naposlouchal repráků. Ale zkoušky z ní mám složené. Ne z akustiky, takže se rád nechám poučit. Třeba proč je „akustický tlak o síle 1dB“ – nemá to být akustický výkon? Pokud ne, tak se omlouvám, jen mě to uhodilo do očí.
    To mé zaměňování špičkového výkonu s reálným…beru to tak, že ten špičkový (myslím že se označuje PMPO) je naprosto nezajímavý (myslím že to je tak jak říkáš naprosté maximum, co z toho jde vytáhnout, myslím na dobu 10 ms). Ten reálný (RMS) si prostě přečtu na krabici, nic jiného tam není (ohmy jsem do toho netahal).
    Prosím řekni mi, které levné repráky na našem trhu hrají slušně. Rád v budoucnu ušetřím peníze.
    Na závěr znovu omluva: jsem laik, který hodně tyhle systémky naposlouchal u známých, doma máme dva takové. nejsem školen v akustice ani v hudební elektronice. S tvým popisem fungování souhlasím, je to logické a pravdivé. Pokud jsem svým neohrabaným článkem popudil tebe a jiné odborníky kaju se. Taky bych nechtěl, aby někdo na netu psal o mém oboru žvásty (i když věř mi, že jsem se snažil to podat cestou porovnání systémků, ne pseudovědeckého výkladu) .

  • [28] 14. 5. 2007 v 20:47

    dodatek: to papírově u RMS mělo znamenat že to tam píšou :-)

  • [29] 14. 5. 2007 v 22:33

    NicoXXX: tak článek asi nebude po odborné stránce 100% ale zase nejsme na profiwebu o reprácích ;-)

  • [30] 14. 5. 2007 v 22:58

    Já se o tom snažil před několika lety něco načíst, ale už si toho moc nepamatuji. Každopádně to co píše NicoXXX je pravda. Také jsem psal, že se mi ten výkon 30W zavádějcí, protože vím, že ta moje plečka má cca 5W (těch NicoWattů :)) a když to dám na full, tak to je rozhodně tak max. co v pokoji 16m2 snesu. Jinak co si pamatuji, tak většina „spotřebních“ zesilovačů i hi-fi je ve třídě AB. Lampový zesilovač…. to je klasa. V poslední době se vyrojilo vícero poměrně kvalitních (ale osobní zkušenost nemám) výrobků tohoto typu z Číny a Ruska. Je vidět, že analogová technika tam má tradici :) což je, pro hi-fi, dobře. Pravdou je, že lampa má specifický zvuk, což nemusí být pro každého to pravé.

    Ještě tu nepadla zmínka o poslechové místnosti, byť vztaženo k PC to není úplně k věci. Je docela paradox, když na reklamách vidíme audio umístěné v téměř prázdné místnosti s velkými rovnými plochami, s plovoucí podlahou. Pokud vím, tak správně by měl být zvuk „rozbíjen“ o všechno co v místnosti může být. Takže nějaké závěsy u okna, na zemi koberec, nebo předložka na zdech police nebo obrazy… nebo se mýlím?

    Jinak když už jsme u toho, mým snem by byli druhé nejdražší soustavy od B&W. A k tomu adekvátní zdroj signálu.

  • [31] 14. 5. 2007 v 23:18

    PM: jistě, místnost musí být správně utlumená… čím méně hladkých ploch, tím lépe. Na strop obaly od vajíček… :) a do rohů molitanové roury, aby se tam zvuk nemlátil. A… máš správné sny.

  • [32] 14. 5. 2007 v 23:44

    Micinka: Proto mají v Národní Opeře ty tebichy na sloupech :-))))

  • [33] 14. 5. 2007 v 23:45

    Velmi dobre hrajou harman kardon soundsticks II

    http://www.harmanmultimedia.com/soundsticksii1.aspx

  • [34] 15. 5. 2007 v 0:36

    GTI: díky. A ano, já to samozřejmě nechtěl hnát do extrémů akustické komory, i z běžných zařizovacích předmětů lze „poskládat“ účinné a přitom estetické tlumení.

  • [35] 15. 5. 2007 v 1:14

    Ja jsem si nedavno koupil BOSE companion 3 serie II a je to bomba (pravda cena byla 9000,- (za 2.1) ale mužu jen doporučit.
    Jo a taky jsem nove majitelem Saaba 900 se cabrio (rv. 96) a jsem stastnej – jupí jupí

  • [36] 15. 5. 2007 v 9:10

    O nějaké odborné výklady se ani nesnažím, toho jsou plné knihovny a weby. Akustický tlak v dB to je to vyjádření citlivosti lidského lidského ucha od prahu slyšitelnosti 0dB po práh bolesti 120dB.
    Vždycky ale platilo že nedůležitější je poslouchat na té aparatuře, co se líbí zrovna mě. Proto děda s babičkou nejraději poslouchali dechovku na starým dřevěným rádiu v AM modulaci, když jsem jim pustil to samé na mojí tehdejší aparatuře tak to už nebylo pro ně ono.
    Kdo má rád basy jak se plazí po stěnách ať se obalí subwoofery, kdo má rád sumění plasťáčků u PC ať si MP3 nebo radio vychutná na tom. Hudební virtuoz, který zná jak zní nástroj v reále, bude chtít aparát který mu to doma takto přednese.
    Tím chci říct, že když se někomu líbí zvuk, který vyluzuje jeho systémek, pak je vše v pořádku, a já se neodvážím mu to hanět. Každý má svůj vzor nekde jinde a to že já jej má dál je přece jen pro moje dobro nebo ne?

  • [37] 15. 5. 2007 v 11:29

    NicoXXX: Jistě. chtěl jsem jen poukázat na jistou disproporci, kterou vídám u mnoha domácích PC.

  • [38] 15. 5. 2007 v 18:01

    ja mam pri kompe creative t 6060 5.1 . Je to zlé?

  • [39] 15. 5. 2007 v 19:22

    Pokud k tomu máš nějakou dobrou vícekanálovou zvukovou kartu (předpokládám že jo) tak to asi bude hrát docela dobře. je to jedna z těch levnějších soustav. Jinak ohlasy majitelů jsou kladné.

  • [40] 15. 5. 2007 v 20:11

    Kupte si kvalitnejsi sluchatka – Senheiser, Koss apod. budou kvalitou prednesu o nekolik radu vyse nez jakakoliv bezna reprosoustava ve stejne cene.

  • [41] 15. 5. 2007 v 21:23

    ja radsi sluchatka…poradny Sennheisery ;-)

  • [42] 15. 5. 2007 v 23:19

    Maja: presne tak…Mam Sennheiser HD555 a naprosta spokojenost…

  • [43] 15. 5. 2007 v 23:29

    tak to mi pánové můžete kvalifikovaně poradit. Chci nějaká kvalitnější sluchátka jak k PC (jsem u počítače často do noci) tak na poslech hudby z i-podu popř. jiného přehrávače. Ideální by byly nějaké, co mají mikrofon co jde sundat. A co ty bluetooth? Ani Koss ano Sennheiser je myslím nenabízí. Nejlépe kdyby byly uzavřené, když ale budou kvalitní otevřené (ne pecky), proč ne. Díky za rady!

  • [44] 16. 5. 2007 v 0:07

    Alessio: Kup si STAX za 60k. Jsou to elektrostaty a máš vystaráno. Když nemáš na Rolls nebo Veyron, můžeš mít aspoň ultimátní sluchátka :)

  • [45] 16. 5. 2007 v 0:25

    Za 60 tisíc?! Tož zase nejsu Mácal, to by pro mě byla škoda :-D

  • [46] 16. 5. 2007 v 10:02

    Jo. Myslím, že jo. Ani nevím, kde je u nás prodávají. Viděl jsem je myslím v jednom hi-fi shopu. Ale tohle je cena, která byla v jednom časopise asi před 4 lety, tak nevím, možná zlevnila na 50.000 :D http://www.stax.co.jp/

  • [47] 16. 5. 2007 v 10:15

    ..tak jsem trochu poklikal. K nám je dováží http://www.altei.cz/index.php?sec=1&type=comp&id=8 Cenu neznám, ale vyrábí i „přenosný“ model a ten jsem našel tady v tom e-shopu za 7.990,- Ale můžeš si koupit i toto a být jako německý radiotelegrafista :) http://www.audiovision.cz/Sluchatka/page-2-24/510-GRADO-Statement-GS-1000-.html

  • [48] 18. 6. 2007 v 2:25

    To nebylo hezky od NicoXXL. Alessio udelal presne to co bylo potreba – vysvetlil, ze se vyplati zamyslet nad tim, pres co posloucham muziku a ze v akustice resp audiosystemech jsou take nejake zakonitosti podle ceho je lze posuzovat – a vybirat. A kdo chce vyssi divci, at hleda dal, protoze – jak Allessio rika – „Nejsem žádný odborník“
    Ale Nico mu ukazal – znalec .. blbost .. proste vychrlil ze sebe „podivejte-ja-to-umim“, ale cilova skupina Alessiovych ctenaru tomu asi moc nerozumela – ji stacilo to „male zamysleni“.
    V akustice plati vic nez kde jinde – objem nicim nenahradis. Tedy – nahradis, ale za cenu nelinearit. Ukolem reprosoustav je co nejlinearneji prenest puvodni zdroj hudby. Zkuste vzit k ruce skripta z Fyziky a zalistujte na kapitolu Zvuk jako mechanické vlnění. Nekde tady najdete vzorecek pro vypocet vlnove delky lamba L = v/f [m = m/s; 1/s]. V pro zvuk je 340 m/s, takze pro prenos nizkych tonu (basova kytara) s frekvenci 100 Hz a mene vychazi lamda 3.4 m. (Pro „vysky“ – cca 10kHz je to 3,4 cm) Proto jsou basove repraky tak velike a vyskace male, protoze se snazi priblizit vlnove delce prenaseneho zvuku. Nastesti si lidske ucho umi puvodni zvuk slozit – do urcite miry – z harmonickych.
    Tuto „technickou“ cast jsem vlozil proto, aby si kazdy mohl uvedmit, proc bedynecka 10 x 10 cm proste nehraje a nehraje :-) a proc je potreba doplnit alespon o subwofer (staci jeden, protoze vlnova delka „basu“ neumi stereo) – ale – nad poradne, aspon 50 litrove bedny, neni :-)
    K vykonu zesilovace. 5W staci k ozvuceni mensi mistnosti … ale – opet prichazi elektroakustika, konkretne – dynamika. Sum listi je 10dB, startujici motorka ma 100db. Hladina intensity zvuku [dB] je 10x log pomeru intensity. To zhruba odpovida pomeru vykonu zesilovace. Proto tedy ty nej nej zesilovace maji 100 a vice W a proto se ma muzika poslouchat dost nahlas :-) Nicmene na CD stejne nedostanete vetsi dynamiku (rozdil hlasitosti ci intenzity zvuku) nez 60 dB a vetsinou mene. Rockove muzice staci 20 dB – a proto vam postaci tech 30 W. Ovsem na Smetanu to je malo.
    A laicky zaver – zajdete na koncert klasiky do Rudolfina – uslysite o cem mluvim.

  • [49] 18. 6. 2007 v 23:05

    Díky jerry lee ;-)

  • [50] 28. 7. 2007 v 20:06

    osobne mam v pocitaci slusnu 5.1 zvukovu kartu, kvalitne odtienene audiokable, vsade pozlatene kontakty a cele to konci v nie moc modernej, parrocnej zostave, ktora nesie meno Technics… odbornikom by ta znacka mala nieco hovorit… Nemozem si stazovat, zvuk snad uz lepsi nebude a ak ano, tak si to ani nevsimnem… Nie som sice audiofil, ale mp3ky s 192kbps zneju niekedy shitne… Na to asi vacsina zabuda… je naprd mat audiosustavu za xx tisic, ked prehravana hudba znie ako zavijanie psa pri splne… Takze odporucam originalne CDcka a hlavne nepustat to na plne gule… vsak mame susedov

  • [51] 3. 3. 2008 v 13:36

    Alessio moc děkuji za článek, jsem majitelem Creative 5.1 za pětikilo a integrované zvukové karty a rád bych se jako hudebník a posluchač různých hudebních žánrů posunul někam jinak… Článek je napsaný pro masy, což jako naprostý elektro laik oceňuji…
    Doufám, že brzo odzvoní mp3 o bitrateu 192kbps a méně, že se ČR vzpamatuje a začne prodávat audio CD za normální cenu(ve VB stojí naprostá novinka v přepočtu 330 Kč, v ČR 600 Kč) a že lidé začnou oceňovat hudbu ne jako spotřební zboží, ale jako umění…

  • [52] 27. 3. 2008 v 17:18

    Vůbec,ale vůbec nevim,o čem tu kecáte.