-
České autosalony aneb kam se dá dostat za pár let
Tak je to tu! Můj jubilejní 30 příspěvek! 😀 Ale nebude to veselá třicítka. Dnes jsem se chtěl trochu více zaměřit na stav českých autosalonů……
Každý si jistě pod pojmem česká výstava aut či autosalon vybaví Brno! Ano je to tak. Do minulého roku střídající se výstava nákladních a osobních aut patřila k tomu nejlepšímu co se u nás dalo vidět. Ovšem patřila! Po loňské frašce a spojení tšchto dvou veletrhů do jednoho už začíná v nápravu doufat jen ortodoxní příznivce českých výstav……
KAM SE DÁ DOSTAT ZA PÁR LET
Určitě si všichni pamatujeme památný ročník 2003. Ročník, kdy bylo Brno největší autosalon ve střední Evropě a 3 největší v Evropě. Ročník, kdy BMW představilo svou přelomovou řadu 5 ve světové premieře právě zde. Ročník, kdy se u pavilonu Ferrari stála i 20-ti minutová fronta na zhlédnutí supersportu Ferrari Enzo. Ročník, kdy i pořadatelé velkých motorshow kroutili hlavou nad tím, co se dá v malé české automobilové zemi udělat. Ročník, kdy výrobci přivezli to nejlepší z autosalonu v Ženevě. A na ročník, který se už nikdy nebude opakovat. Zpětně jsem nesmírně hrdý na to, že jsem se tohoto svátku v našich kotlinách mohl zúčastnit. Kdo byl v roce 2003 na výstavě Autosalon 2003 určitě ví o čem mluvím….. Světová premiera nového BMW 5er, světová premiera faceliftovaného Fordu Mondeo, středoevropská premiera tehdy druhého nejdražšího auta Porsche Carrera GT. Ano i to může být Brno! Ne všichni měli to štěstí, ale kdo ho měl……. 😀 ;-( Je mi z toho až smutno, kam se Brno dostalo. Když jdeme o dva roky dál dostaneme se na ročník 2005. Další povedený rok! Středoevropská premiera konceptu Audi Allroad. Oficiální vstup značek Cadillac a Corvette na náš trh. Opět zde bylo přítomné Ferrari i Porsche….. Hojné bylo také zastoupení novinek ze Ženevy i když tehdy chyběla třešnička v podobě světové premiery…… Všichni namlsaní z posledních dvou ročníků autosalonu čekali, že ročník 2007 bude ten vůbec nejlepší! Ovšem vyskytly se ale….. Ano, byly tu 4 světové premiery, Peugeot 207 SW, Seat Altea Free Track, Brisk RS01 a Ultima Can Am, ale bylo vidět, že pomalu začíná být zájem o Brno menší a menší…… Sice opět nikdo významný nechyběl, ale expozice se začaly zmenšovat a taky byl daleko větší problém dostat se do aut……. A pak přišel osudový ročník 2009……….. Opět očekávání, ale tady už se všichni nefalšovaně spálili! To co bylo u minulých ročníků nutností se stalo spíše luxusem……. Už nebyly zastoupeny všechny významné světové značky, dokoce ani ty přítomné nebyly zastoupeny dovozci…… Pouze lokální dealeří…….. Takže světové premiery zastupovala spíše z povinnosti Škoda Octavia RS a Scout a dovozcem byl zastoupen pouze koncern VW…… Ostatní byli zastoupeni lokálními dealery a tak se z reprezentativní výstavy stala spíš prodejní výstava….. A rok 2010? To byla už opravdová fraška! Spojení autotecu a autosalonu je jistě příjemné pokud by ale o něj byl zájem……. 5 značek osobních aut? To už i lokální výstavy někde v horní dolní jsou daleko lepší…… I tak ale Hyundai dovezl koncet i-flow a Škoda kompletní portfolio……. A letos? Čeká se obrovské zlepšení, které koneckonců slibují i pořadatelé….. Máme se tedy těšit na ročník jako byl ten v roce 2003? Ani omylem. Doba je jiná, ceny jsou vyšší a automobilky šetří kde se dá…… A nejlepší je nevystavovat na lokálních výstavách, kterou se Brno po loňské frašce bezesporu stalo……… Uvidíme, ale je slíbena česká premiera konceptu Opel Zafira, Citroenu DS4 + nějakého koncepčního Citroenu a taky nových Peugeotů 308 a 508…… Zatím to je prý jen začátek, tak uvidíme…….
PRAHA = ZDATNÝ SEKUNDANT?
Pražské výstavy hrály vždy oproti Brnu druhé housle……. Jarní Auto Praha a podzimní Autoshow se velikostí Brnu rovnat nemohly…… Ovšem co se zdálo ještě v roce 2007 nemožné a to že by Autoshow rozlohou a významem mohla Brno překonat se v roce 2010 stalo skutečností! Jak zmiňuji výše, Brno se v tomto roce stalo fraškou a tak si pordzimní autoshow vydobyla status největšího českého autosalonu….. Ano je to nepoměrné, vždyť v Brně měl být Autotec s tomu autoshow nekonkuruje. Jenomže tím jak věci nabrali rychlý spád a autotec byl spojen s autosalonem, tak v tu chvíli již bylo možno Prahu a Brno srovnávat. Připomenu jen, že se v Praze dokonce udála jedna „světová premiera“ a to Škoda Octavia Tour II, která je ale jen před faceliftovou Octavii…. I tak ale bylo na co koukat a bylo zde zastoupeno mnoho novinek z Paříže…. Ovšem nejlepší ročník byl ten v roce 2008. Těsně před vyhořením průmyslového křídla…… Automobilky měly o autosalon velký zájem, sjely se téměř všechny nejvýznamnější, které byly zastoupeny dovozci….. Premiera nové Insignie, Octavie, Magentisu, Soulu, C4, Golf, Scirocca, Ibizy SC….. To byly časy…… Byla tradice, že Škodovka přivezla do Prahy nějaký koncept, který byl aktuální….. To už taky neplatí….. 🙁 Praha se také dostala do žalostného stavu a a%t může věta, že se Praha loni vyrovnala Brnu znít sebe lépe, tak veselá není…… Autoshow taky upadá, ale zatím se ji, díky bohu, daří držet nad vodou a výrobci stále vystavují…… To jarní Auto Praha dopadlo daleko hůře…… V roce 2009 skočilo nenávratně v prachu dějin…….
LOKÁLNÍ VÝSTAVY
Bydlím na ostravsku a tak navštěvuju i lokální výstavy automobilů tady u nás. A to konkrétně právě v Ostravě a v Opavě….. Občas si zajedu i do Olomouce…. 🙂
Ovšem tyhle výstavy jdou dolů stejně rychle, jako vyletěly…… V roce 2001 věřte nebo ne, byly v Ostravě všechny významné značky automobilů a to je to jen a výlučně prodejní výstava! A loni? Zoufalý jeden pavilon, který byl ale přesto nabitý automobily a daleko předčil Brno…… Letos je naplánována česká premiera Kie Picanto a Hyundaie i40 CW. Jsem tedy zvědav, zda-li se to povede či ne……… Opava byla vždy jen půlhodinová záležitost, přesto je to autosalon, který se zvedá, alespoň s krajovou konfrontací…… 😉 A Olomouc? Ta byla, podobně jako Auto Praha, zrušena před dvěma lety……..
Tolik mé postřehy o stavu českých výstav automobilů…… Věřte mi, že hlavně z Brna je mi do pláče! Chápu, že přišla ekonomická recese a že je to pro značky těžké, ale loni to už snad ani není o krizi……… Nutno dodat, že BVV tomu taky moc nepřidají, protože nájmy jsou skutečně vysoké….. Takže suma sumárum, to co zdobilo před 8 lety náš autoprůmysl je pryč……. Autosalony se řítí do propasti a bojím se, že za rok, dva už u nás nebudou vůbec….. Brno se totiž jen tak nevzpamatuje a to je fakt, na který je si potřeba zvyknout…….. :´-(
PS: Všechny autosalony jsem osobně navštívil, takže vím o čem mluvím 😉
AUTŮM ZDAR!
České časopisy – případ první AUTO 7 Volkswagen Beetle 2011
2 Responses to České autosalony aneb kam se dá dostat za pár let
[1]
28 dubna, 2011 v 11:17 pmJohny.Rico
Joo Brno 03, to bylo NĚCO !!! Taky jsem rád, že jsem tam mohl být. Na Enzo nikdy nezapomenu. Dobrý článek.
[2]
10 května, 2011 v 10:09 amGeMcz
Zrovna o víkendu proběhla v Ostravě výstava auto Vevi. Vystavovali pouze dealeři, chyběl koncern VW, Škoda, Mazda atd. Zato spousta balastu okolo, krémy na boty, hrnce a další nesmysly. Vstupné 100,- a člověk byl za 30 minut pryč. Nechápu smysl této výstavy a příště se na to vykašlu..
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.