-
HVĚZDA HVĚZD
První článek ve svém blogu bych chtěl věnovat mému motoristickému snu, klenotu, který snad nikdy nezestárne, modelu, který na poli designu zboural všechny hranice a stal se historicky nejodvážnějším sériovým modelem světa, modelu, který to svou porcí exklusivity natře kdejaké prémiové značce… Ale zkrátíme to – Je tu řeč o…
RENAULTU AVANTIME
První spekulace o výrobě jednoprostorového luxusního coupé vyšli u Renaultu na povrch už v druhé polovině devadesátých let, kdy v roce 1997 došlo k výrobě prototypu, tehdy ještě pod kódovým označením Z66. Renault, konkrétně jeden z jeho duchovních otců, Patrick le Quement chtěli tímto modelem překlenout propast mezi studiemi a produkčními vozy. To se bezesporu podařilo. Avantime opravdu působí jako automobil z příštího století a spousta mých známých, kteří Avantima do té doby neznali se domnívaly, že se jedná o pouhou studii…
Sám Patrick le Quement tento projekt okomentoval slovy:
„Přejeme si překlenou propast, která dělila design našich produkčních vozů od sériových a Avantime je toho dobrým příkladem. Přes 80% designu – A to mám na mysli jak styl, tak vlastní konstrukci-bude v produkci zachováno“
„S Avantimem posunujeme strukturu jednoprostorového pojetí vozu do sportovnější polohy. Slučujeme pocity, které v nás vzbuzují kupé, s pohodlím a variabilitou velkoprostorového vozu;jde tedyo spojení vlatností, které se často označují za nekompatibilní“
Renault svůj finální koncept poprvé představil v roce 1999 v Ženevě. Tehdy nikdo nepředpokládal, že se toto kupé budoucnosti o dva roky později dočká sériové výroby.
Svou koncepcí se Avantime vrací k automobilům Gran Turismo, které si svou oblibu získaly především ve třicátých letech minulého století. Byla to zpočátku auta pro takzvanou „velkou turistiku“, později se tak nazývaly spíše sportovní automobily. Avantime se nedá „zaškatulkovat“ do žádné ze zavedených tříd, já bych ho označil za třídveřové velkoprostorové coupé. Avantime má nezpočet originálních designových řešení, mezi nejzajímavější patří bohaté proskení ze všech stran, včetně čelního skla protaženého až ke konci střechy ( Je tvořené speciálním kouřovým skle Vénus 10, které propustí do interiéru pouhých 5% tepelné energie, namísto současných cca 60%). Dále jmenuji originální řešení světlometu, které je v úzkém kontaktu s nasávačem vzduchu do motoru. Nesmím také zapomenout na elegantní dvoubarevné ztvárnění vozu. Ovšem nejzajímavější designovou inovací je revoluční, futuristicky ztvárněná záď. Francouzi design prostě umí…Nyní se podíváme do interiéru. Jeho základ vychází z modelu Espace III a je tvořen samostatnou čtveřicí futuristicky laděných sedadel, která doslova oplývají komfortem (Několikrát jsem v nich seděl). Interiér je stylisticky čistý, elegantní a nesmírně nadčasový. Výběr materiálů znamenitý. Je to komfortní obývák, který doslova vybízí k dlouhé jízdě.
Avantime také přinesl řádku technických inovací. Mezi nejzajímavější bezesporu patří inovativní systém dveří. Ty jsou totiž dlouhé plných 1,4 m a jejich otvírání na parkovištích by nebylo příliš pohodlné. Po dvou letech práce proto vznikly dveře se speciálním dvoukloubovým otevíráním. Vedle tradičního otáčení kolem čepu byl přidán druhý pohyb, vzdalující dveře od karosérie. Otevřené dveře tak zabírají mnohem méně prostoru a přitom umožňují velmi pohodlné nastupování a vystupování. Jako třešinka na dortu je při přibouchnutí dveří automatické povysunutí okna o cca 2 cm nahoru…
Hvězda Avantime ale nevyhasla. Jeho odkaz žije dál ve formě Méganu II, potažmo Scénicu (záď) a Espacu IV. (Styl palubní desky a předních světlometů). Také připravil svět na podobně extravagantní model, Vel Satis. To ho ale stálo život. Po vyrobení zhruba 8 500 kusů a po pádu společnosti Matra se pod Avantimem definitivně prolomil led. Renault už nehodlal převedení jeho výroby do některé ze svých továren. V České Republice se jich prodalo deset – O dalších pár kusů se postarali dovozci.
Myslím si, že se jen tak nepodaří navrhnout automobil, který by jen zčásti konkuroval Avantimu. Zároveň si říkám, že Renault dělá v současnosti velkou chybu. Měl by začít vyrábět automobily v podobném duchu, protože ten je zákazníkům Renaultu vlastní. Perspektivní by byla výroba nějaké studie s omezeným počtem kusů (Jako u Alfy Romeo 8C Competicione). Kvalita by dosahovala nejvyšší úrovně a Renault by zákazníky musel odhánět…
Kdo chce automobil všedního designu, zajde k VW nebo Toyotě. Ale nejvýznamější reprezentant Francie na poli automobilů hraje na jinou notu. Musí být vytříbený, originální a sebevědomý. A takový Avantime bezesporu je…
DÉMANT MAINSTREAMU TROCHU JINAK
5 Responses to HVĚZDA HVĚZD
[1]
10. 9. 2008 v 14:59Emel
Ano, Avantime je designově naprosto jedinečný a obsahuje zajímavá technická řešení… i když třeba motorizace nepřekračují standardy běžných Renaultů, což je trošku škoda. Pro potvrzení exkluzivity by bylo dobré nabídnout něco ve stylu Safrane Biturbo quadra… nestalo se. I tak se ale Avantime řadí k nejexkluzivnějším autům, která můžeme na silnici potkat.
Jedním dechem je ale potřeba říct, že se pravděpodobně jedná o nejztrátovější model automobilky a je otázka, jestli současná pozice Renaultu dává šance na opakování podobného experimentu. To, co příznivci Renaultu nazývají odvahou, lze z pohledu obchodních výsledků stejně dobře nazvat neuváženým a špatným rozhodnutím. Avantime zjevně zákazníkům Renaultu příliš vlastní nebyl, jinak by musela být prodejní čísla výrazně lepší.
Každopádně, jako fandové automobilů si můžeme jen přát, aby podobná auta existovala i v budoucnu. Kdekdo dnes umí uplácat konzumní auto typu Golf nebo Ceed. My se tu pak donekonečna dohadujeme, jestli je důležitější o 4% lepší podvozek ve Focusu nebo o 3% měkčí plasty v Golfu…
PS: ta poslední část je nějaká přeházená… nejdřív říkáš, že hvězda nevyhasla a až poté jak Avantime skončil… a jsou tam i jiné chybky (co Renault nehodlal?).
[2]
12. 9. 2008 v 18:33Avantime
Díky za okomentování článku
V té poslední části jsem chtěl uvézt, že odkaz Avantime žije dál v masovějších modelech. Poté jsem chtěl vyjádřit, že díky tomu jeho krátký život skončil…
Ale na to, že mi je sedmnáct, dobrý, ne? 😉
[3]
12. 9. 2008 v 20:05Emel
Díky čemu? Jeho život skočil díky nezájmu zákazníků…
Jinak dobrý, Avantime i Vel Satis patří k nejzajímavějším autům na silnicích a je dobře si taková auta občas připomenout. Samozřejmě by v článcích mohlo být více technických informací nebo větší fotky… tak třeba příště.
[4]
12. 9. 2008 v 23:44Avantime
OK, s těmi fotkami a technickými údaji se polepším.
[5]
6. 10. 2008 v 14:55Tommy
Přidám trochu i od sebe jako majitele Avantimu…
Zamiloval jsem se do něj od chvíle kdy ho Renault představil na autosalonu v roce 2001 jako finální kousek po prototypech z předešlých let a těšil se až ho někdy spatřím na vlastní oči. To se mi poštěstilo rok poté přímo u vozu, který patřil Renault ČR jako předváděcí.
Nádherné a velmi neobvyklé autí, které nadšence nenechá v klidu:-)
Jenže cenovka nového pro mne byla zcela nedostupná a tak zůstalo jen u úvah, že třeba jednou až klesne cena nebo se naskytnou penízky…
Vyráběl se chvíli, moc jich není a v ČR skoro vůbec a tak s postupem času kdy jejich cena klesla na snesitelnou úroveň zase není z čeho vybírat. Proletěl jsem celý internet s nabídkou ojetin, omrkl všechny u nás po bazarech nabízené (4ks) naživo a byl jsem zklamaný s jejich dost opotřebovaným stavem.
Nakonec se na mě usmálo štěstí a já sehnal pěkný kousek-přímo ten tehdá předváděcí z Renault ČR, který mezitím měl další dva majitele, ale ti se k němu chovali velmi hezky jak si ostatně zaslouží a já si jej pořídil!!!
Je to vyjímečné auto, splněný sen a jezdit s ním je obrovská radost. Každý z mého okolí se neustále ptá co že to je za typ, proč to má jen dvě dveře, kde to má palubní desku, apod.
Dostal mě svou praktičností, pohodlím, výbavou a neobvyklostí.
Pod kapotou mi trůní 3.0 V6 a je to motor spíš na poklidnou jízdu než na závodění.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.