-
Odvaha být jiný (2.) Spolupráce srdcařů
Přicházím s druhým dílem seriálu, zabývajícím se nevšedními vozy. Vůz, o kterém budu hovořit, je doslova ztělesněním tohoto tématu. Jedná se o významný plod spolupráce dvou slavných značek Citroën-Maserati, který kombinoval sportovní techniku italského dravce se strhujícím designem elegána ze země galského kohouta. Výsledek byl ale spíše stylový a komfortní…
Byl představen roku 1973. Automobil byl pojet ryze futuristicky. Jeho design tvoří plynulé, elegantní, čisté a nesmírně zajímavé linie, které i dnes vypadají pokrokově. Z čehož vyplívá, že se ve své době jednalo o jasný blesk z čistého nebe. Profil, tak trochu evokující stíhací letoun, je doplněn dnes již pro Citroën typickými kryty zadních kol, které dodají na eleganci, čistotě a exklusivitě. Zajímavě byla provedená boční okna, navržená v přísném kubismu. Přední svítilny byly schované pod sklem, což snižovalo jejich náchylnost na poškození a umožňovalo menší odpor vzduchu. O jedinečnosti se snad ani nemusím rozepisovat…
Kapitolu samotnou pro sebe přestavuje zád‘. Ta je pojata nekonvenčně, stejně tak jako celý vůz. Registrační značka umístěna nad světlomety dojem výjmečnosti jen potvrzuje. Elegantní a stylové chromové doplňky tvoří pověstnou „třešinku na dortu“…Interiér preferoval typicky francouszké hodnoty, jako jsou komfort, elegance a i jistá dávka avandgardy. Je nesmírně útulný a ladný. Co však stojí za povšimnutí, je plynulá, elegantní linie, plynoucí od místa řidiče, až po schránku spolujezdce. Kromě designové funkce však plní i funkci praktickou, nebot‘ slouží i jako sluneční kryt pro ukazatele. Podobný systém se objevil i u další jedinečné francouszké limusíny, Renaultu Vel Satis. Zajímavé, často (i když ne na tomto snímku) pruhované prošívání sedadel v horizontálním směru prozazovalo sportovní duch Maserati.
Model měl hydropneumatické pérování, pohon předních kol, pětistupňovou převodovku a vidlicový šestiválec Maserati. Podobně jako model DS byl i SM vybaven natáčením předních světlometů ve směru jízdy a samozřejmě hydropneumatickým odpružením, jehož jízdní pohodlí se považuje za optimální.V porovnání s automobily té doby byl model SM velmi luxusní, k jeho sériovému vybavení patřily elektrické spouštěče oken, vyhřívané zadní sklo a sloupek řízení s deformačním členem. Pro francouzský trh byla zavedena verze s motorem o objemu 3l a automatickou převodovkou. Většina Citroenů SM byla konstruována s dvoudvéřovou čtyřmístnou karosérií kupé, z tehdejšího čtyřdvéřového provedení existují pouze jeden či dva exempláře.
Motor vidlicový šestiválec Zdvihový objem (cm3) 2670 Vrtání (mm) 87 zdvih (mm) 75 Zavěšení kol vpředu nezávislá příčná ramena Zavěšení kol vzadu nezávislá vlečná ramena Max. výkon (kW/k) 132,2/188 Max. rychlost (km/h) 225 Počet převodových stupňů 5/3 Pohotovostní hmotnost (kg) 1490 Brzdy kotoučové Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) (l/100 km) -/-/15-18 Rozměry: délka/šířka/výška/rozvor (mm) 4910/1830/-/2956 Futuristické pojetí vozu nejvíce vynikne zezadu:
Že by nástupce?…:-)
Mít ho tak na zdi…
NOVÝ RENAULT MÉGANE – Nově nastolená pravidla Odvaha být jiný – (1) Zvětšení Coca-Colové lahve
20 Responses to Odvaha být jiný (2.) Spolupráce srdcařů
[1]
25. 9. 2008 v 23:14Perun
Hezké! Vždycky jsem u SM s bázní v očích obdivoval to zasklení předních světel… Oni to u Citroënů udělají vždycky tak nějak jinak.. I běžná konfekce od Ë je prostě úplně jiná a s nikým si jí nespleteš. Tak držím palce a…
P.S. Mimo jiné, píše se francouzské :-))
[2]
25. 9. 2008 v 23:17Avantime
Aj, já blb…:-))
Díky za hodnocení
[3]
25. 9. 2008 v 23:32T613
Víte co mě na dnešních Citronech mrzí? Zmizení kapotáže zadních kol..
[4]
25. 9. 2008 v 23:46GTI
Pěknej článek o pěkné káře. Palec vzhůru Avantime.
[5]
26. 9. 2008 v 1:34Ricardo
Jojo tohle je mega-šílenost. Jedno z nejnespolehlivějších, nejsváráznějších a nejzajímavějších aut na světě 😛
[6]
26. 9. 2008 v 5:21Capajevko
pekny clanok.. inak ta palubna doska a skoro cely interier je prevzaty z Maserati Merak 😉 takze nie len inspiracia, ale aj setrenie (tak trochu) zo strany citroenu.
[7]
26. 9. 2008 v 8:16Avantime
(4) Díky, GTI 😉
Tvůj SUPER(b)TEST se mi taky líbí
[8]
26. 9. 2008 v 8:17Avantime
(3) Kryty zadních kol jsou bezpochyby zajímavým designovým prvkem. I když nevím, jak by působily na dnešních modelech. Ale za pokus by to stálo…
[9]
26. 9. 2008 v 8:20Avantime
(6) Capajevko, máš v podstatě pravdu. Revoluční technické novinky si vzali jako daň za exklusivitu i nižší spolehlivost. Ale i přesto bych si ho jako youngtimer v garáži dokázal představit…:-)
[10]
26. 9. 2008 v 8:23Avantime
Ta devítka měla být pro Richarda, ne pro Capajevka…
Jinak Capajevko, pokud se jedná o interiér kvalitní a atraktivní, je dobré ho využít. Díky za hodnocení
[11]
26. 9. 2008 v 11:05Emel
Mno, šetření, jak se to vezme – kdyby mi dnes někdo řekl, že Citroen v rámci úspor použije palubku z Maserati…
[12]
26. 9. 2008 v 11:57yetti
Pěkný článek, jen by nebylo naškodu upřesnit některá fakta:
Začátek výroby byl už v roce 1970 a to s motorem o objemu 2,7 s výkonem buď 112 nebo 125kw. Potom někdy v roce 1972 přišel třílitr s vstřikováním. Ten měl asi těch 132kw, které máš dole v tabulce. To jen tak, co jsem si všiml, možná by toho bylo víc…
Jinak esemku jsem měl možnost řídit, když nám asi rok stála v garáži a je to nezapomenutelný zážitek…
[13]
26. 9. 2008 v 12:00yetti
Ještě jsem si vzpomněl, že ve výčtu karosářských variant jsi zapomněl uvést kabriolet od Chaprona jednak dvoudvéřový a taky čtyřdvéřový prezidentský, který byl letos k vidění na ICCCR v Římě…
[14]
26. 9. 2008 v 14:09Avantime
Díky, Yetti
Jak za hodnocení, tak za doplnění údajů. Někde jsem dokonce viděl, že se oficiální představení konalo v roce 1973…
[15]
26. 9. 2008 v 14:41yetti
[14] Sice ne moc, ale nějaké informace včetně počtu vyrobených kusů v jednotlivých letech se dají najít na:
http://www.semantics.uk.com/history/index.htm
http://www.citroen-sm-club.ch/default.aspx?navid=3
a třeba ještě na německé wikipedii
[16]
26. 9. 2008 v 14:44Avantime
jj, díky:-)
[17]
26. 9. 2008 v 19:44Navtech
Jo to byla vozidla opravdu s jakous takous nonšalantností, jestli jsem se dobře vyjádřil. Tady nemůžu než souhlasit, ale ty dnešní „výtvory“ za který se biješ si už podle mě nemůžou ty automobilky dovolit. Tak to cítím i u novýho Megana, ten si bude muset na další Vel satise našetřit.
[18]
26. 9. 2008 v 21:31Avantime
Díky za hodnocení. Je fakt, že v době globálu se už nestavějí taková auta, jaká byla. Ale Francouzi si podle mě dokáží pořád udržet status designově nejoriginálnějších vozů.
[19]
29. 11. 2008 v 21:32Martin
Citroen SM jsem viděl na vlastní oči a je to úžasné auto 🙂
Ta 4 dveřová verze je např. zde
http://www.motortrend.com/auto_shows/112_0506_2005_goodwood_festival_of_speed/photo_27.html
nebo tady http://www.allsportauto.com/english/citroen_sm_opera.php a ještě jedna lahůdka SM Presidentielle (cabrio) http://citroensmpassion.free.fr/ch7/g00sse03.jpg
[20]
1. 12. 2008 v 20:45Culdaraztriptaco
(19) Dík za odkazy. Ta čtyřdveřová limuzína je skvělá. Avandgarda s majestátní důstojností.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.