-
Quo vadis, Renault?
Největší francouszká automobilka vždy platila za inovátora a designového revolucionáře. Poslední dobou se ale veřejnosti zdá, že jejich snaha o odlišnost mírně uvadá. Řeklo by se, že o to, co Renault léta pracně budoval, pomalu přichází…
Jako demonstrující příklad nám poslouží legendární model Twingo. První generace předvedla ve svém segmentu doslova revoluci a to nejen vzhledem, ale i uspořádáním interiéru. Jeho systém interiérové modularity dodnes nenabízí spousta jeho konkurentů. Dalo by se říct, že se stalo jakýmsi zakladatelem třídy a ikonou segmentu, mládeže a svobody. Nabízelo to, co byste čekali od roztomilého supermini: Byla zábava ho řídit, nabízelo nepřeberné množství možností individualizace, bylo technicky jednoduché a spolehlivé. A navíc se svým počtem vyrobených kusů zapsalo mezi nejdéle vyráběné modely na světě. Výrobce jeho prototypy označil jako VBG (Véhicule Bas de Gamme) a projekt dostal interní označení W-60. Bylo oficiálně představeno na Paris Mondial AutoShow, kde výrobce obdržel 2240 závazných objednávek a Twingo se stalo okamžitým terčem popularity a obrovského úspěchu.
Nové Twingo je bezesporu roztomilé a pohledné auto, ale originality a rozpustilého charakteru předchůdce né a né dosáhnout. Možná i interiér první generace byl stylovější. Tyto řádky ale nemějte za kritické vůči současnému Twingu, které považuji společně s „pětistovkou“ za lídry segmentu.Další řeč bude o žhavé novince Renaultu, modelu Koleos. Mnozí z nás už ho možná viděli naživo. Já patřím mezi ně, bych jsem si ho už i „osedlat“ a musím říct, že je to automobil uživatelsky příjemný a elegantní. Jenomže v něm postrádám klasický duch Renaultu. Interiér je příjemně útulný, ale jeho výrobce nasadil modely, jako jsou Avantime (Nebo i klasický Scénic nebo Espace) laťku designu a exklusivity tak vysoko, že mě nijak (Jak bývalo u Renaultu zvykem) nešokoval…
Totéž se dá říct i o Grand Modusu, který sice není ošklivý, ale zkrátka dospěl…Kde jsou ty revoluční proslovy Patricka le Quemonta, který sebevědomě prohlašoval o svém designovém týmu, jak je „stále smělejší“? Možná ale není všem dnům konec. Již jmenovaný designér poměrně nedávno prohlásil, že nový Mégane je posledním modelem období konsolidace. Při návrhu příštích modelů by chtěl čerpat více z ducha Avantimu a Vel Satisu. Důkazem je možná nová studie Ondelios, která mě doslova šokovala (v dobrém). Kdo ví, třeba to Patrick s návratem fururismu myslí opravdu vážně… Rád bych mu věřil, ale při špionážních fotkách nového Scénicu jsem spíše skeptický. Jeho design mě vysloveně polekal. Ekvivalnt modelu bych spíše viděl v Kačeru Donaldovi, než v Renaultu…
Zkrátka a dobře bych značce s nejodvážnějším designovým studiem světa přál více avandgardy. Vždyť to byla právě ona, která šokovala svět nejodvážnějším sériově vyráběným modelem v dějinách lidstva a jinými nekonvečními modely. Neboť jak jsem již zmínil v mém članku o Avantime: Kdo chce všední design, zajde si k VW nebo Toyotě. Ale Renault je úplně o něčem jiném…
Odvaha být jiný – (1) Zvětšení Coca-Colové lahve DÉMANT MAINSTREAMU TROCHU JINAK
11 Responses to Quo vadis, Renault?
[1]
12. 9. 2008 v 21:49Sleeper
Jo….věci by se měly pojmenovat správně a Tys to udělal. Taky mě současný „nedesign“ Renaultu zaráží…. Bohužel ani nové Twingo není staré…. Snad se k té avantgardě Renault vrátí….. V novém Méganu vidím Bravo, Ibizu…..všechno možné. Ale Renault ne….
[2]
12. 9. 2008 v 23:25Avantime
Ano Sleepere, bohužel je to tak. Nový Mégane je sice pohledý, už to ale není Renault. Snad Renaultu nějaké ty ambice zůstaly pro příště…
[3]
13. 9. 2008 v 10:26Perun
To máš těžký… Bez auta s poněkud univerzálnějším designovým vyjádřením neuděláš objemy a bez objemů prostě zisk nevytvoříš. Nový Mégane je univerzál, ale pohledný, elegantní a v rámci své třídy pravděpodobně bude mezi těmi vůbec nejprodávanějšími. Renault potřebuje svou tvořivost z něčeho zalatit a těch pár prodaných Avantimů a VelSatisů ho rozhodně neuživí. Mégane, Twingo a jim podobní mají jediný cíl – přinést prodejní úspěch a rozšířit portfolio zákazníků o pár set tisíc ročně. Pak budou mít designéři více prostoru pro invenci, výrobní linky dostanou nové ultradrahé bloky a v záplavě konvenčních aut se Renault bude moct dovolit i nějakou tu svou klasickou avantgardu… Renomé tvůrce ožije jako skomírající uhlíky v krbu, když se přiloží novým polínkem.. Jenže každá legrace prostě něco stojí 😉
[4]
13. 9. 2008 v 14:18Avantime
Je sice pravda, že základem prodejnosti je povinost zalíbit se masám, ale Renault získal spoustu zákazníku právě na futuristickém designu. S příchodem klasiky jich mohl spoustu zklamat. Mohli by vyrábět automobil v silně individualistickém duchu (podobně jako Avantime či Vel Satis), byť třeba s omezeným počtem kusů. Byl by to dar všem pravověrným Renaulťákům a skvělý zisk…
Jinak nový Mégane se mi i přes menší odvahu odlišit se velice líbí. Je elegantní a cítím v něm (stejně jako v Laguně) jistou dávku prémiového charakteru. Ale Mégane II (s přesdívkou miniAvantime) mi bude chybět…
[5]
13. 9. 2008 v 17:19Ricardo
Avantime a Vel Satis jsou auta pro stovky nebo tisíce, nikoliv deseti a statisíce. Tenhle design neměl nikdy šanci Renault uživit a koncepce byla taky chybná. Jen jednou experiment s divokým designem vyšel – u Méganu/Scénicu II. A tam to bylo spíš navzdory designu. Naopak tvarové šílenství společně s pověstí nespolehlivých aut (hlavně Laguna II) Renaultu od začátku desetiletí podle mě velmi ublížilo.
K tomu designovému inovátorství – to podle mě platí pro Citroën, Renault dělal víc usedlá auta, i když výjimky samozřejmě jsou (R16 např. nebo to Twingo). „Odvázal“ se až kolem roku 1998 a následky bude odstraňovat těžko.
Aktuální směr se mě líbí, Lagunu III (a zvlášť liftback) považuju za velmi avantgardní, moderní a zajímavé auto, společně s novou C5 nejzajímavější auto současné střední třídy. Kritizovaná záď je trochu nezvyklá, ale přesně taková jako jsem si ve svých představách už dávno kreslil. A problémem nízkých prodejů teď IMHO není design, který se odpoutal od hravé sportovnosti minulé generace, ale pověst laciného nedodělku. A ta se bude těžko a dlouho odstraňovat, byť třeba už nevychází z aktuální reality.
Mégane III vypadá na fotkách mnohoznačně, jsem na něj moc zvědavej. Tuším že má šanci navázat tam kde mu II prošlápla cestu. Renault si teď nemůže dovolit chybovat a má šanci se vyšvihnout mezi ne-německými značkami. A Peugeot mu to teď usnadňuje tím, že staví podivná auta.
[6]
13. 9. 2008 v 20:13Avantime
Já myslím, že Renault byl přelomový již od pradávna. I R8 byla svým způsobem originální. To ale nic nemění na tom, že Citroën byl obdobného charakteru. Fascinujícím kreacím made in Citroën se budu věnovat na blogu také. S tím Peugeotem souhlasím. Navíc je to on, který podle mě vždy ve francouzské trojce působil za tichošlápka. Jejich vozy jsou dnes jednolité, podivně tvarované a dělají Francii ostudu. Kde jsou ty doby 205 GTI…
[7]
13. 9. 2008 v 21:12Klaudius
Neostáva iné, len počkať, čo prinesie budúcnosť. S výnimkou Vel Satisu Renault už prakticky definoval na najbližšie možno desaťročie celé svoje portfólio. Takže to bude dlhé čakanie. Jediným lastovičkami môžu byť spomínaný Vel Satis, prípadne neskôr nový Avantime, ale o tom som počul iba útržkovito, či vôbec a kedy je to reálne, neviem. Takže opäť nie autá pre každého, ak aj budú dizajnovo výnimočné, opäť sa stanú len skulptúrami pre vyvolených, iba majetných, pre ktorých odvážny dizajn bude výzvou, nie strašiakom.
Osobne ma týmto Renault hodne sklamal, a musím priznať, že z jeho nových modelov mi nesadlo absolútne nič – možno s výhradami Kangoo, no aj pred ním mám už iných.
[8]
13. 9. 2008 v 21:27Ricardo
Já myslím že Renault udělá spíš něco jako nástupce Alpiny (mluví se o roadsteru s motorem uprostřed) než aby riskoval s „dalším Avantimem“, to samé platí pro Vel Satis, pokud bude vůbec nástupce tipoval bych ho na sedan, liftback případně konvenční crossover. Koncepční experimenty nevyšly, ať šlo o Avantime, HR-V, Opel Signum, nová Croma asi taky není tak úspěšná jak měla být… nejspíš je nějaká hranice pokud ještě automobilky dokážou lidem nutit nové typy karoserie. A upřímně k čemu je auto co vypadá jako MPV (Avantime, Vel Satis), SUV (HR-V) nebo kombík (Croma), když ve skutečnosti nedokáže plnit funkci toho na co si hraje?
Renault i VW snad překonaly éru zbytečných pokusů, VW se zdá být trochu napřed, a konečně například začaly vyrábět kompaktní SUV.
[9]
13. 9. 2008 v 21:58Avantime
Klaudie, přesně tak. Vel Satis je vlastně poslední odvážný Renault v současnosti. Hodně lidí Renault zklamal. Tradičních zákazníků si nevážil, potřeboval se zkrátka zalíbit masám. Ty jsi slyšel o novém Avantimu? Byl by to splněný sen. Aby z toho ale nevznikl nový Koleos…
Ricardo, Alpine bude roadster/Coupé s motorem uprostřed, který bude (společně s techikou) pocházet z Clia Sport. Renault ho chtěl představit už letos v Ženevě, já to odhaduji na příští rok, nejpozději na Paříž. Cena se odhaduje na cca 800 000,-. Technika lehkého sportovního vozu s motorem uprostřed se již osvědčila (viz MG). K tomu přidejme systém Active Drive…hmmm…
PS.: Jaký jsi měl na mysli zbytečný pokus u VW?
[10]
13. 9. 2008 v 22:53Ricardo
Vel Satis je ale něco úplně jiného než R25 a Safrane, na které jakoby navázal. Vlastně by mě zajímalo jestli s tím vůbec někdo jezdí, když i francouzskej prezident má tuším C6 a předtím P607. Jinak kromě designu Vel Satisu a Espacu taky „pomohl“ katastrofální motor 3.0 dCi.
U VW jsem myslel především Phaeton, Lupo 3L a nikdy nerealizovaný „litrový auto“. Z dalších projektů stojí za zmínku A2, MPV-oidní Toledo (obě jsem zapomněl zahrnout do seznamu neúspěšných kuriozit), New Beetle – ten už ale dneska těží z toho že se vyrábí tak dlouho až je z něj moderní klasika – a v globálu určitě taky Superb I. Ale VW se k tomu evidentně postavil čelem a poučil se z přehmatů. U Renaultu si ještě nejsem jistej jestli se povedlo udělat úplnej obrat k lepšímu. Každopádně u obou koncernů došlo na přelomu tisíciletí k určitýmu zahledění se do sebe. V přesvědčení o své auto-tvorné misi a vlastní nepostradatelnosti došly k tomu, že ať vyrobí jakkoliv zbytečný, nesmyslný nebo hnusný auto tak se to bude prodávat. Omyl, a zákazníci jim to dali vyžrat, teda Renaultu víc. Nedokážu si představit jak se bude Renault po fiasku s Vel Satisem znovu etablovat (prakticky od nuly) ve vyšší střední třídě, zvlášť když teď ani ve střední nemá úplně silnou pozici. To Citroën na to šel s jinakostí v případě C6 úplně jinak a zdá se, že i přes porodní bolesti“, relativně úspěšně.
[11]
13. 9. 2008 v 23:31Avantime
Sarkozy jezdí tmavým Vel Satisem, Chirac jezdil C6…
Jak jsem se již jednou zmiňoval, švec by se měl držet svého kopyta. Totéž platí pro VW, jakožto „lidový vůz“. Měl by zdokonalovat „litrová auta“ a podobné záležitosti a né se pořád babrat i v tom nejvyšším segmentu, který mu přináší jen problémý. Jinak Beattle jako retro design ztroskotal. Interiér je strohý, i jeho design by mohl být zajímavější…
Ale i kdyby se Renault k avandgardě nevrátil, na jeho „Avantime eru“ nezapomenu…
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.