-
DEFINICE DESIGNU (1.) – Vzlety a pády evropského designového mainstreamu
Jako student na poli grafiky a designu bych se na svém blogu rád věnoval této tematice podrobněji. Kromě již zaběhnutého designového seriálu Odvaha být jiný, zabívajícího se netradičními designy u sériově vyráběných automobilů, zakládám tímto článkem druhý (a ne poslední) seriál, ve kterém si postupně rozebereme jednotlivá (méně i více) významná designová řešení, která byla užita v praxi.Design je vlastně jeden z hlavních prodejních artiklů při výběru a potažmo následné koupi automobilu. Uznejte sami: když si hodlá většina lidí pořídit automobil, nejprve je jejich budoucí plechový sluha zaume designem exteriéru. Až poté začne ono zběsilé studování statistik spolehlivosti, informací z crashtestu, zkušenosti majitelů a další odvětví velkého kolotoče, který jistě zná nejeden z nás. Design by měl být sklouběním estetiky, kvality a ergonomie. Ovšem ne každý design disponuje touto silnou trojkou aspektů, jejichž vzájemný poměr by měl být co nejvyváženější a měl by tvořit harmonický celek. Jestliže nad zbylými dvěma prvky převažuje estetika, pro oko laika i designéra to nemusí být vždy na škodu, ovšem běžný (o to více pragmaticky jednající) uživatel má velmi časté tendence strádat. Pokud nastane převaha kvality, je to významné plus pro širokou veřejnost, ovšem pocity estéta chřadnou. Své by o tom mohl říct například Fiat Stilo, který se snahou zaujmout co nejširší veřejnost zapoměl na své rodné designové návyky a vydal se do (pro něj dosud neprobádaných) vod německého přísného designového konzervatismu. Jeho kmenoví zákazníci tento směr neskousli a popularita stylu a prodeje podle toho vypadají. O to více lidé uvítali slavný návrat emocionálního designu mezi fiaťácké kompakty v podobě modelu Bravo.Zároveň si ale myslím, že by emocionální změna příliš nepomohla třeba Golfu, který má již od počátku kariéry své vlaství svébytné prvky, mezi které patří například notoricky známý, masivní C – sloupek či jednoduchá, horizontálně řešená maska chladiče. O zdravé evoluci hovoří nová podoba Golfu (podle VW šestá generace, podle logockého vnímání „jen“ velmi rozsáhlý facelift). Ta sice přinesla kompletně nový a vzhledově poměrně reprezentativní interiér, její exteriér ale čerpá z elegantního Giuggiarrova odkazu. Karoserie ovšem nabrala na dynamice, což je patrné zejména při pohledu z profilu, který je nyní vyřešen více sportovněji, což dokládá dopředu mírně se svažující linie, která ústí u předních blatníků. Sportovnější dojem dotváří také stylovější světlomety. Jako odkaz ke Golfu IV působí ryze horizontálně situovaná maska chladiče, která je zajímavější než jednoduchá a nezáživná u Golfu V. ve tvaru pravidelného lichoběžníku. Na závěr bych chtěl říct, že Golf má za léta svého působení svou klientelu, kterou by neměl ztratit. Z toho vyplívá, že by se měl vyvarovat rozsáhlím designovým experimentům a nadále zůstat klasický. Tím ale nechci říct, že by mu neprospěla trocha nové krve do žil. Ta je potřeba vždy.Jak se říká, všeho moc škodí. Z tohoto pohledu musím vyčinit Peugeotu, jehož „tlamí design“ je již notnou dobu okoukán a jinými mainstreamovými evropskými designovými jazyky dávno překonán. Když se tak dívám na současnom modelovou paletu značky se lvem ve znaku, nostalgicky vzpomínám na krásný, nadmíru elegantní a nadčasový model 406, popřípadě na stejnojmené kupé, na kterém je jasně vidět, kdo ho navrhoval. Další, designově relativně povedený Peugeot je podle mého model 607. Sice už na něj silně doléhá mocný zub času, ale jeho kabát designéři ušili poměrně nadčasovou jehlou, tudíž se neokoukal tak rychle, jako třeba model 407. Jako demonstrující příklad si vezmu verzi SW. Když toto elegantní kombi začínalo, obdivoval jsem jeho ladné linky a originální záď (která je mimochodem nápadně okopírovaná od Renaultu). Ovšem jak plynul čas, kombi natolik zevšednělo, že se dnes za ním už neohlédnu s takovým nadšením jako tehdy. To se ale nedá říct o jeho již zmíněném předchůdci 406, když je již nějakou tu dobu na zaslouženém odpočinku. Když je v dobrém stavu, dokáže zaujmout i dnes.Bylo by načase, aby Peugeot zpět získal na poli designu své výsostní postavení. Důvěryhodné hlasy o tomto skutku něco hlásají. Ale jejich studie, která by měla naznačit budoucí podobu konkurenta Scéniku (Prologue HYmotion4) a facelift, kterého jsem se trochu lekl (model 107), mě nutí (prozatím) zůtat skeptickým…Pokračování příště…
Dieppe – Továrna na sny ODVAHA BÝT JINÝ (3.) – Stará dobrá Francie
10 Responses to DEFINICE DESIGNU (1.) – Vzlety a pády evropského designového mainstreamu
[1]
14. 11. 2008 v 23:47T613
1) při výběru auta mě prvně zajímá jestli má mnou požadované parametry, design je až druhý na řadě. Ale má silný vliv na rozhodování. Nicméně co se týče aut jsem tak trochu úchyl 😉
2) Po obludě Golfu5 nemohlo přijít nic horšího, ale šestka je vysloženě oku lahodící.
3) 407 mi kdysi připadala hnusná, postupem času měním názor. Pro mne její design dozrává jako víno. A taky jsem si nevšiml podobnosti s Renaultem ani mě to nenapadlo.
[2]
15. 11. 2008 v 10:13Culdaraztriptaco
(1)
1.) Jak se říká, obal (i název) prodává
2.) Golf V. byl sice relativně elegantní, ale totálně nenápaditý. Šestka je o poznání dynamičtější
3.) Mě se 407 kdysi velmi líbila, ale momentálně doplácí na okoukanost. Inspiraci Renaultem vidím na zádí kombi…
[3]
15. 11. 2008 v 16:13ladlen
(1,2)Na margo 407 musím povedať, že toto nesporne krásne auto, designovo určite vydarené má aj jednu pre mňa dosť negatívnu vlastnosť, zavinenú práve designom. Mal som možnosť vlani v Berlíne 2x po niekoľko dni jazdiť ako spolujazdec na Peugeote 407 SW a bol som z auta dosť sklamaný. Nepáčil sa mi jeho dosť tuhý podvozok, ale hlavne prednými zaoblenými stĺpikmi pre mňa(187 cm) priam krkolomné nastupovanie. Vždy som musel hlavu predkláňať tak hlboko, až som mal s krkom problémy. Nepoznám auto, do ktorého by sa vpredu tak zle pre mňa nastupovalo. Priateľ má 170 cm, jemu to nevadilo. Preto si myslím, že design nemá byť len o kráse a estetike, ale aj o praktičnosti a tu 407 dosť zaostáva.
[4]
16. 11. 2008 v 12:48Culdaraztriptaco
(3) Přesně tak. Design má být kombinace praktičnosti, kvality a estetiky. U 407 bohužel převládá nenadčasová estetika…
[5]
16. 11. 2008 v 23:34lukas
jen par poznamek: kvalitni design a esteticky design jsou hodne podobne aspekty resp. kvalitni design znamena zaroven esteticky hodnotny a naopak
nova generace golfu je opravdu spise facelifting a jiz v soucasnosti se intenzivne pracuje na dalsi generaci, tak moc nerozumim, co je tak prevratne noveho v interieru golfu VI ve srovnani s patou generaci
priste vetsi ohled na pravopis (zabivajiciho, logockeho, soucasnom, zůtat,…) :o)
s pozdravem cardesigner
[6]
18. 11. 2008 v 12:21Kuko
tož hezky si to napsal. Design je pro mně hodně důležitý, a je jedním ze základních faktorů při koupi auta. Neřekl bych sice že nejzásadnější, ale kdyby mi zůstali ve finále dva vyrovnaní konkurenti, určitě by asi rozhodoval design.
407 – u mně rezonuje v takových vlnách – nejdřív nadšení, pak jsem z ní byl jaksi znuděn, ale teď mi znova velice padla do oka. S tou podobou zádi u kombíka asi myslíš Laguna II Grandtour, že? Víš že jsem si to až doteď neuvědomil, ale něco na tom bude 🙂
[7]
18. 11. 2008 v 17:32Perun
Ach ten Peugeot… Je to nesmírně potentní značka, ale jako by se držel bázlivě při zemi polekán vlastní zbrklostí… jako by se lidé v Peugeotu báli, že to při další změně zase schytají..
A přesto jsou 207 a vlastně i 407 a 308 prodejně úspěšné modely. Jen ten potenciál není využitý ani z poloviny… Prakticky využitelné technické inovace, silnější motory, konkurenceschopný třílitr v benzínu, silnější dieselový dvoulitr a obecně benzínové motorizace.. to je to, co Peugeotu chybí.
[8]
18. 11. 2008 v 18:36Culdaraztriptaco
(6) Díky. Netvrdím, že je design hlavním aspektem pro výběr auta, ale jeden z hlavních, protože jak známo, obal prodává…
Jinak záď P407 SW (konkrétně zadní okno) je podobné oknu z Vel Satisu. Ale i na Laguně kombi vlastně něco bude 🙂
[9]
18. 11. 2008 v 18:38Culdaraztriptaco
(6) Peugeot jako takový mi nevadí, ale jejich „tlamí“ design je už okoukaný. U Peugeotu bych také uvítal návrat mezi etalony mezi skvěle ovladatelnými hot – hatchy. Od dob slavné 205 GTi už uplynulo hodně vody…
[10]
24. 11. 2008 v 12:41Culdaraztriptaco
(5) Ahoj, promiň za opožděnou reakci na Tvůj příspěvek. Tento článek byl první svého druhu v seriálu, tudíž případné chyby budou do příště vychytány.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.