-
ODVAHA BÝT JINÝ (3.) – Stará dobrá Francie
Po delší odmlce se vracím s dalším, v pořadí již třetím dílem seriálu, připomínající pro mnohé již zapomenuté vozy, které se (buďto designem, nebo z jiného důvodu) nesmazatelně zapsali do automobilových dějin. Dnes se budeme bavit o modelu, který na sebe (jak jinak) ve své době upoutal pozornost, ale zákazníky nakonec zaujala především technologie než originální (leč oblíbené) vzezření. Řeč bude o modelu PANHARD DYNA 54Firma Panhard sáhla po druhé světové válce k dramatické změně obchodní politiky a vyvíjela novou řadu vzduchem chlazených, dvouválcových motorů se snahou, zaměřit svůj výrobní program více pro masovou produkci. Mezi ně patří i Panhard Dyna 54 (představen v Paříži, 1953), vůz zcela svébytného designu, který na první pohled upoutá netradičně tvarovanou a barokně zakulacenou přídí, která přesně uprostřed obsahovala originální posazení ve stylu Tater, originálně a masivně tvarovaný nárazník či hladké a čisté linky, které kvalitně vzdorují času a okouzlí i po letech. Již na první pohled je jasně patrné, že automobilka zareagovala na občasné posunky vůči ne zrovka konvenčně řešenému čelu modelu Dyna, proto jeho nástupce navrhla v o poznání stravitelnější, ale i tak originální podobě. Zdálo by se, že zakulcená příď příliš nekoresponduje s kvalitním součinitelem odporu vzduchu, ale opak je pravdou. Vůz na svou dobu vykazoval skvělou aerodynamiku. Záď prozrazovala designově klasičtější pojetí, které zároveň jde ruku v ruce s originální a s trochou nadsázky i futuristicky laděnou přídí. Neobvykle tvarovaná karoserie byla zhotovena z lehkých slitin, se snahou dosáhnout minimální hmotnosti vozu. Automobil disponoval karoseriemi typu sedan a kabriolet (potažmo pick – up Dyna Z)Pokud bychom mluvili o modelu Dyna z roku 1946, tak bychom dospěli k závěru, že vůz po technické stránce obsahoval plně nezávislé zavěšení, čtyřstupňovou převodovku a byl osazen hydraulickými brzdami. Teprve model Dyna 54 reprezentoval svou značku jako výrobce inovativních a pokrokových automobilů a to nejen technicky, ale i designově (po stránce designu mu ale pomáhal i jeho slavný předchůdce a jmenovec).Model Dyna 54 poháněl vzduchem chlazený, dvouválcový motor. Automobil byl chválen za hospodárný provoz, za což vděčí již zmíňěné skvělé aerodynamice. I přes ne zrovna lichotivé výkonostní údaje se jednalo o relativně svižný vůz. Motor a kompletní pohonné ústrojí bylo uloženo před prostorem pro posádku, což umožňovalo maximální využití obestavěného prostoru. Z toho vyplívá, že vůz mohl převážet i šest osob. Posádka si v tomto počtu sice moc pohodlí neužila, přesto to ale na převoz z bodu A do bodu B stačilo. Pozděší modely Dyna 57, popřípadě 58 již měli silnější výstupní výkon a přední zavěšení na vinutých pružinách.Mezi jeho dobové konkurenty by se mohli řadit Renault Frégate nebo Peugeot 403 Berline 8. Citröen jsem nezmínil z důvodu možné absence modelu v dané velkosti či segmentu. Jestli si na nějaký vzpomenete, sem s ním 😉Motor: 851 cm3Počet válců: 2Výkon: 37 kwAkcelerace 0 – 96 km/h: 24,3 sMaximální rychlost: 148 km/hVyrobeno celkem: 155 000 kusů
DEFINICE DESIGNU (1.) – Vzlety a pády evropského designového mainstreamu NOVÝ RENAULT MÉGANE – Nově nastolená pravidla
32 Responses to ODVAHA BÝT JINÝ (3.) – Stará dobrá Francie
[1]
4. 11. 2008 v 18:48jurajos
Nemá to chybu až na to že sa mi nezobrazujú fotky. Tož idem si pre pripomenutie zagoogliť.
[2]
4. 11. 2008 v 18:51Culdaraztriptaco
(1) Díky 😉 Vhodné obrázky se nehledaly tak lehce jako u dvou předchozích dílů, protože se dnes jedná o skutečně avandgardní raritu. Právě proto jsem ji započítal do seriálu. Ale pokud se Ti nezobrazují, na Googlu je najdeš
[3]
4. 11. 2008 v 19:00jurajos
(2)Sprvoti som si mysle že si mám predstavovať 24-ku ale dátumy nejak nesedeli. A aj s tým googlom to nebolo nejaké horúce. Ink nedávno som na ceste stretol Matru Murenu a bol som rád že som neskončil v priekope. Frantíci robili (robia) zaujímavé autá.
[4]
4. 11. 2008 v 19:23Culdaraztriptaco
(3) Ta první fotka představuje model DynaZ, který je velmi podobný. Zbytek popisuje typ 54.
S těmi Frantíki je to tak. Považuji jejich auta za nejoriginálnější na světě. Člověče, díky za nápad. Murena by taky stála za sepsání, nebo jiný model od Matry 😉 Kde jsi ji vlastně viděl?
[5]
4. 11. 2008 v 19:29jurajos
Kúsok za mestom v chatovej oblasti. Cez weekend bolo príjemne teplo a tak starý rodičia(podľa výzoru)šli prevetrať auto a vnuka. Pekné červené. Škoda že mi niekam zdrhli, hodil by som reč.
[6]
4. 11. 2008 v 19:32Culdaraztriptaco
A copak to bylo za město? Určitě zpracuji článek i o nějakém modelu této značky. Kdybys věděl o nějakém dalším netradičním autě, napiš. Bude vyhověno.
[7]
4. 11. 2008 v 21:05T613
Dobrý článek! 😉
Člověk tohle auto zná, tak leda od vidění z nějaké knížky, ale co je zač ..
[8]
4. 11. 2008 v 21:19Culdaraztriptaco
(7) Díky 😉
Rád bych se s tímto autem setkal osobně. Ale to je asi v nedohlednu…
[9]
4. 11. 2008 v 21:25Navtech
To budete asi muset zvednout zadky od toho gůglu, hoši…
http://navtech.blog.auto.cz/2008-06/co-je-tohle-za-karu-2/
[10]
4. 11. 2008 v 22:04Culdaraztriptaco
(9) Navtechu, parádní fotky. Osobně?
[11]
4. 11. 2008 v 22:14Navtech
Kdyby si pořádně sledoval, tak víš, že používám téměř jen vlastní ©
[12]
4. 11. 2008 v 22:30Culdaraztriptaco
(11) Jasně, vypadá to skvěle. Musel to být parádní sraz.
[13]
4. 11. 2008 v 22:36Navtech
Však maj určitě svoje stránky a můžeš vyrazit. Vypadalo to na samýho prvního majitele vozu. Někdy v květnu O7 to bylo…
[14]
5. 11. 2008 v 8:14Pierro
Avantime, velice zajímavý článek, ještě zajímavější auto. Díky za výbornej článeček… 🙂
[15]
5. 11. 2008 v 9:23GTI
Bravo Avantime, rozšiřuješ naše autoobzory.
[16]
5. 11. 2008 v 16:37Culdaraztriptaco
(13) Díky. Mrknu se jim na stránky
[17]
5. 11. 2008 v 16:39Culdaraztriptaco
(14) Díky 😉 Zajímavých modelů značky Panhard je více. Určitě ještě někdy nějaký zpracuji…
[18]
5. 11. 2008 v 17:40Navtech
http://www.panhard-levassor.be/
v aktivitách máš ty Antwerpy celý…
[19]
5. 11. 2008 v 20:06Culdaraztriptaco
Díky za odkaz. Popřípadě bych pak čerpal i z něho.
[20]
6. 11. 2008 v 8:30Pierro
Avantime, nemáš v plánu napsat třeba něco historie Talbotu?? Takový model Lago by stál za článeček, co ty na to??
[21]
6. 11. 2008 v 14:49Culdaraztriptaco
(19) Díky za tip! Lago je skutečně „jiné“, což se sem ideálně hodí 🙂
http://www.retro-cars.net/data/media/170/talbot-lago_T_150-SS_01.jpg
[22]
6. 11. 2008 v 15:19Pierro
20: Lago vypadá fantasticky. Spolu s aerodynamickými vozy jako Delahaye, Delage, Bugatti Atlantic, Tatrami řad 77 až 97 pak patří mezi nejkrásnější a nejzajímavější auta vůbec… 🙂
[23]
6. 11. 2008 v 15:33Culdaraztriptaco
(21) I k futuristickým Tatrám se obrátím a vypracuji článek. Jinak se ještě vrátím k nějakému Citroenu + dalším francouzům. Pracuji i na dalších modelech. Za úvahu stojí například nějaké dítko od Matry či Facelu. A Atlantic, to je třída sama o sobě… 🙂
[24]
6. 11. 2008 v 15:41Culdaraztriptaco
(15) Díky, GTI 😉
[25]
9. 11. 2008 v 16:38507--
MÁŠ TO ZLE!
Ten posledný je Panhard PL 17 a nie Dyna 54!!!
[26]
9. 11. 2008 v 18:57Culdaraztriptaco
Omlouvám se za chybu, kterou z části způsobil nedostatek kvalitních fotografií modelu Dyna 54.
[27]
10. 11. 2008 v 13:21507--
Spôsobila to tvoja nevedemosť. Keby si sa v tom aspoň trochu vyznal, PL 17 od Dyna z a 54 okamžite spoznáš. Rozidiely sú vidieť na prvý pohľad!
[28]
10. 11. 2008 v 18:38Culdaraztriptaco
(27) To není žádná nevědomost, jen roztržitost. je jasné, že se design exteriréru těchtp dvou aut radikálně liší. Nemohl jsem sehnat fotky modelu 54, tak jsem tam umístil PL 17 a zapoměl k ní připsat PL 17.
[29]
10. 11. 2008 v 19:33507--
A púrečo potom o PL 17 ani pamiatky v texte?
[30]
10. 11. 2008 v 20:57Avantime
Protože jsem se věnoval speciálně modelu 54. O PL 17 něco sepíšu možná výhledově…
[31]
4. 5. 2009 v 14:55Michal
Ahoj
Ta Murena byla kámoše. Mrkněte na http://www.simcaklub.cz do rubriky „vozy členů“ Muren máme několik.
Michal
[32]
8. 5. 2009 v 19:08Culdaraztriptaco
Zdravím Michale,
Dík za odkaz.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.