-
Dieppe – Továrna na sny (2. díl)
Dnes přícházím se svou troškou do mlýna s druhým dílem, který mapuje povedené sportovní deriváty (i čistokrevné sporťáky) ze známé továrny v malém městečku Dieppe. Tato továrna je rodištěm i takových legend, jako je Alpine A 110 či Renault R5 Turbo, který Renaulu jasně definoval další sportovní období a úspěchy. Inu, řadíme jedničku a začínáme…Továrna v Dieppe momentálně slouží jako výrobna hot – hatchů pod názvem sportovní divize Renaultu, firmy RenaultSport. V minulém díle jsme si připoměli jejich skutečný majstrštyk (Mégane R26R) a jejich žhavou novinku, která už stihla zaperlit v silničním testu časopisu Autocar (to jí vyneslo post nejzábavnějšího vozu ve třídě – porazila i modelu, které bývají „škatulkovány“ o třídu výše: Ford Fiesta, Mini Cooper, Suzuki Swift…).Tato továrna na sny však není známa jen ostrými úpravami sériových Renaultů. V minulosti se zde rodily modely, které se vryli do paměti masám milovníků motorsportu. Vznikala zde jedna z ikon světových rallye, model, který dokázal v přímém srovnání potrápit i Porsche 911 a svou ovladatelností překonal i dobové Lotusy. Bývá považován za jedno z nejkrásnějších aut všech dob a milovníci rychlích kol i klasiků jeho jméno vyslovují s určitou dávkou cti a respektu. A co je nejlepší, je téměř jisté, že se zanedlouho dočká nástupce. Tato slova jsou věnována věhlasnému kultu Alpine, konkrétně modelu A 110.
Alpine A 110 se stal nejslavnějším modelem značky, úzce kooperující s Renaultem. Z toho vyplývá technický základ všech Alpinů právě u značky s kosočtvercem ve znaku. Konkrétně A 110 měl za svého technického dárce orgánů model R8. Produkoval se v letech 1963 až 1976, ve dvou karoseriích, jako kouzelné kupátko a svižný kabriolet. Automobil se stal (po boku například Porsche 911 nebo Lancie Stratos) jednou z ikon světové rallyové scény.Ano, mluvil jsem o nástupci modelu Alpine. O reinkarnaci věhlasného jména je již teď rozhodnuto. Proč by pak Renault od koncernu PSA skupoval veškerá práva na používání tohoto jména? Aby si všechny tyto cenné listiny jen tak pověsil na zeď?Alpine se podle určitých zdrojů měl na scéně objevit už letošní rok v Ženevě. Samozřejmě jen málokdo to opravdu očekával. Já start nového modelu typuji na Ženevu 2009, maximálně na Paříž 2009.Model by měl (podle čerstvých informací) setrvávat na podvozku Clia RS, se kterým bude sdílet i motory. Nabídka karosářských variant bude doplněna o roadster, cena se odhaduje na cca 600 000,-. Tyto údaje vyplavaly na povrch v Únoru 2008, takže se jimi budoucí realiaze projektu nemusí přesně řídit. Jedna věc by ale měla být po (zatím) pozitivních zkušenostech z modelů Laguna GT/Coupé jasná, a sice že bude model disponovat aktivním řízením zadní nápravy Active drive, oprášený a plně elektrizovaný systém 4WS (Four-Wheel Steering).Design prvního návrhu se zdá být zajímavý. Elegantní, sportovní a všestraně vyvážený. Druhá vize ale mnohým vyrazila dech…Ať slavný příchod nového Alpinu bude vypadat tak či onak, velmi se na něj těším. Je jisté, že nabídne (jako jeho „podřízení“ v podobě ostrých verzí Clia a Méganu) skvělé motory, technické zázemí a krásné jízdní zážitky. Už aby tu byl…Jako další z nesmrtelných legend motorsportu uvádím subkompakt, který měl být jakýmsi vyplněním mezery mezi monoposty Formule 1 a supersporty (Renault je značka s vynikajícími zkušenosti s turbomotory, díky jejich dodávání do Formule 1). Model R5 Turbo měl svůj turbem dopovaný čtyřválcový motor (160 k, 6000 ot./min, 1297 ccm) umístěn hned za anatomickými sedačkami. Tento fakt může u někoho vyvolat paradox, že se jednalo o automobil, vhodný i pro každodení cestování. To bylo ale doplněno zvýšeným hlukem v kabině. I když pro pravé majitele těchto vozů je to spíše lahodný zvuk než uši trhající kravál…Automobil vypadal skutečně k světu. Dynamickou povahu dávalo navenek výrazně najevo stádo spojlerů. Ta bylo osazeny po prakticky celé karoserii. Dalším provokativním prvkem bylo výrazné nasávání před zadními koly.Zajímavý, sportovní interiér byl čalouněj červenou kůží a nabízel zajímavý sdružený komplet s přístroji. Volant, který překypoval netradičním pojetím, byl navržen ve stylu „ve čtvrt na sedm“. Kola byla konstruována z lehké slitiny. Ta přední měla rozměry 190/55 HR 340 TRX, zadní 220/55 VR 365 TRX. Automobil zrovna nevynikal nízkou spotřebou, to však od něj nikdo nechtěl. R5 Turbo dokázal skonzumovat 15 l/100 km, což je v dnešní době zajímavá hodnota. Majitelé se ale nemusely obávat o časté tankování. Automobil disponoval dvěma nádržemi v celkovém součtu 93 litrů.Tento 364 centimetrů dlouhý, 132 široký a 970 kilogramů těžký automobil dokázal zrychlit z 0/100 za 6,9 sekund a byl vyroben v 3576 exemplářích. Za jeho nástupce by se dalo považovat Clio Williams, o něm se ale krátce zmíním příště.Druhé svižné svezení dravci značky RenaultSport máme za sebou. V příštích dílech si připomeneme slavnou a dlouho životní etapu hot – hatchů se jménem Clio, probereme si Lagunou GT/Coupé a ohlédneme se za ryzím sporťákem z Dieppe, který designem připomínal návštěvu jiné dimenze a býval nejvíce viděn v křiklavě žluté barvě…
THE BEST CARS DESIGN 2008 (2. díl) THE BEST CARS DESIGN 2008 (1. díl)
20 Responses to Dieppe – Továrna na sny (2. díl)
[1]
14. 12. 2008 v 14:52GTI
Hezký článek, Alpine je legenda. Hubáček… to je můj svět aut z před… milióny lety…
[2]
14. 12. 2008 v 16:03jurajos
Dúfam že maš v spojitosti s novou Alpinkou a Ženevou pravdu.
btw. nevedel som že A 110 sa robila aj ako kabrio.
[3]
14. 12. 2008 v 16:12da_b0mb
Co jen mi ten treti obrazek pripomina!? 😉
Ta R5ka je bombasticka 🙂
[4]
14. 12. 2008 v 16:35Culdaraztriptaco
(1) Díky. Hubáček ve spojení s Alpine dokázali skvělé věci. Celková rallye a závody vypadaly jnak…a daleko lépe
[5]
14. 12. 2008 v 17:29R5
na autorevue.cz je o r5 turbo pekny clanek
[6]
14. 12. 2008 v 17:58Culdaraztriptaco
(2) S reinkarnací Alpinky by to měla být pravda. Jen není známo, kdy k ní dojde. Já to tipuji maximálně na Paříž 2009.
Alpne ve verzu kabrio je málo známá. Kupé je podstatně rozšířenější.
[7]
14. 12. 2008 v 18:02Culdaraztriptaco
(3) Druhý obrázek? Máš pravdu 😀
[8]
14. 12. 2008 v 18:03Culdaraztriptaco
(5) Díky za tip. Rád se tam mrknu.
[9]
14. 12. 2008 v 18:30jurajos
(6)Tak ak to tak naozaj bude, tak Ti ju tam pre Teba špeciálne nafotím.
[10]
14. 12. 2008 v 19:06Culdaraztriptaco
(9) Chystáš se tam? Předem díky za foto 😉
[11]
14. 12. 2008 v 19:13jurajos
(10)Chystám taký malý výlet za gastronimickými a prírodnými krásami Švajčiarska s maloou odbočkou na Palexpo. Tak sa potom pripomeň. Pár mega pamäte si na Alpinu rád odložím.
[12]
14. 12. 2008 v 19:37Culdaraztriptaco
(11) Doufám, že si Renault pospíší. Taky bych bral takovou exkurzi.
[13]
15. 12. 2008 v 10:12Pierro
Avantime íky za další díl k ne tak dáné sportovní historii Renaultu. Jestli bych měl definovat pojem hothatch a opravdový drzek na kolech, pak mne napadá jen hodně málo aut. Punto Turbo, Peugeot 205 GTi 1,9. Skutečným divochem mezi malými je však tenhle malý ostrý Rencek. R5 Turbo.
[14]
15. 12. 2008 v 10:12Pierro
11: kedy ideš do toho Švajčiarska??
[15]
15. 12. 2008 v 11:19jurajos
(14)Tak aby som tu Ženevu stihol…čiže niekde okolo toho 5.3.2009.
[16]
15. 12. 2008 v 12:01Culdaraztriptaco
(13) Díky, Pierro. Peugeot 205 GTi je taky skvělý a proslulý. Po boku R5 se z nich stává geniální dvojka.
[17]
15. 12. 2008 v 19:25Víťa
No a tady jsou nějaký další fotky k tomu reunionu A110. Jenom je tam trochu jiný rok uvedení http://www.promotor.ro/hobby-concepte-auto/galerie-renault-alpine-revine-in-2010-2755951
[18]
15. 12. 2008 v 23:58Donovan
[16] Jo, škoda, že Peugeot na tuhle svojí tradici zanevřel (zapomněl?). Díky za článek, četl se skvěle! 🙂
[19]
16. 12. 2008 v 15:23Culdaraztriptaco
(18) Třeba se Peugeot zase vrátí k hot – hatchům. Třeba s modelem 308 RZ (či jak se to kupé jmenuje 🙂 ). Díky za pochvalu článku 😉
[20]
16. 12. 2008 v 15:25Culdaraztriptaco
(17) Díky za odkaz.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.