-
Pocta Chrisi Banglovi
Tento článek jsem již publikoval na stránkách Ing. Vlastimila Habarty a designera Pavla Huška –
www.cardesignclub.7x.czZpráva, že Chris Bangle opouští BMW, zaskočila milovníky odvážných tvarů, originality i část zákazníků BMW.
Tento člověk dokázal při posuzování jeho děl dokonale polarizovat veřejnost. Osobně obdivuji jeho umění linek, smyslné hrátky a pokusy, hledání nových tvarů. Jeho designový styl, založený na prolínání ploch, dynamických linií a výrazném tvarování světlometů, definoval směr, kterým se bude BMW ještě dlouhá léta ubírat. Tím pádem by ti, kteří obdivují „pobanglovská“ BMW, měli uctít Chrise Bangla , neboť v podstatě on před časem předurčil stylistiku dnešních a budoucích BMW…
…
Banglova díla bezesporu prezentují jeho odvahu, prosadit v sérii nové trendy. Stačí se podívat na „lidové Ferrari“, Fiat Coupé, který je dodnes projeho skvělý design a výrazné sportovní vzezření hledaným modelem. Jeho největší sláva (ale také bohužel kritika), ho čekala u BMW, ve kterém prvně zastával post šéfdesignéra značky BMW. Když tuto funkci převzal Adrian Van Hooydonk, povýšil Bangle na post šéfdesignéra celého koncernu BMW.Těžko určit, který model byl pro Bangla nejtypičtější. Já si ale myslím, že jsou to modely BMW 6 a 7. Z těchto modelů je jednoznačně vidět, že si Bangle pohrával s novými tvary. Zvláště BMW 7, model, vedle kterého působil Mercedes – Benz S jako šedá myš, se postaral o neskutečnou dávku kritiky. Oba modely nabízí velmi originální záď. Z profilu sice může působit těžce, nebo chcete – li „naroubovaně“, z jiných úhlů pohledu se jedná o zdařilý, v rámci tříd nesmírně originální celek. Zvláště pak záď BMW 6 platí za mistrovské, perfektně tvarované dílo. Oceňuji krásně prohloubené víko zavazadlového prostoru, ladné zakomponování svítilen, čisté a hladké tvary, skloubené s modernou a nonšalancí. Jak krásně k němu ladí vínová metalíza či sněhově bílá barva…
Příď modelu je patrně nejdiskutabilnějším prvkem na vozu. Já ji považuji za sportovně tvarovanou a originální. Stejně tak se mi líbí atletická forma vozu, a to v obou karosářských variantách.
Banglovy BMW stanovily v rámci značky nové standarty, přitom nezapomněli na tradiční noblesu a elán vozidel s roztočenou vrtulí ve znaku. Tyto hodnoty dokázal asi nejlépe spojit model 3, který byl sice rovněž kritizován za údajně „těžkopádnou záď“. Přesto bylo BMW 3 hodnoceno z modelové řady asi nejlépe. Dokáže totiž nabídnout odvážné linky, které jsou zde velmi snadno stravitelné. Návrh je dostatečně dynamický, přitom si dokázal zachovat reprezentativní image, tolik oblíbenou mezi „bílými límečky“. Líbí se mi vypracovaná příď, která byla po nedávném faceliftu doplněna o další dávku steroidů, které příď zvláčnily a vkusně vylepšily.
…
Vrchol Banglova kreativního ducha byl zhmotněn do netradiční karosérie. Technika a interiér modelu je sesterský s X5, přičemž vůz, který si teď rozebereme, považuji za „to hezčí z dvojčat“…o nikom jiném, než o X6, nemůže být řeč.
Zatímco X5 hraje spíše na praktickou notu, X6 opouští vody konvence vydává se do pole modelů, které kombinují karosérie, které jsou pro mnohé neslučitelné. Rozhodli se skloubit subtilní vzezření SUV se sportovní dynamikou kupé. A když to dokázal Ssangyong se svým modelem Actyon, proč by to nevyšlo BMW?
A v přímém srovnání s X5 specifické tvary X6 vyniknou o poznání zřetelněji. Automobil vidím jako ideální stroj na dlouhé cestování po Evropě pro pasažéry, kteří nutně nepotřebují konvenčních pět sedadel, zároveň jsou rádi v rozměrově impozantním automobilu, který je schopen zdolat i určité překážky. Do těch bych se ale moc nepouštěl, neboť zašpinit kabátek X6 by byla celkem škoda…
Je úctyhodné, jak bylo SUV vkusně upraveno do svižného stylu kupé. Kéž by se to dalo říct i o prvním SUC (Sport Utility Coupé) od Ssangyongu, kterému se krása vyhla obloukem…
…Chris Bangle se bezesporu zapsal mezi nejjasnější hvězdy designérského automobilového nebe. Ani kolegové z branže chválou na jeho adresu nešetřili…
GLOBALIZACE – v souladu s designem. Pocta Janu Kaplickému
35 Responses to Pocta Chrisi Banglovi
[1]
7. 2. 2009 v 22:19Alessio
Pětka na malých kolech je děsná, kupodivu se mi ale po letech takřka všechny bangleovské designy začínají líbit. Hodně se těším na dobu „pobangleovskou“. Chris si užil svoje, než byl odejit nahoru, ale nové modely jako Z4 či řada 7 ukazují, že to prošlapání trnité cesty sakramentsky stálo zato!
[2]
7. 2. 2009 v 22:25Culdaraztriptaco
(1) Ano, dalo by se říct, že Bangle udal pro BMW začátku 21. století nový směr, který bude ještě dlouhá léta následován.
Jak je patrné například na Tebou zmíněné Z4, zde byly „vyžehleny“ lehce kontroverzní tvary, nicméně základní stylistika a forma proporcí zůstávají věrny původnímu modelu.
[3]
7. 2. 2009 v 22:31BMW
Chrisu Banglovi se určitě nedá upřít velká tvůrčí invence, ale pořád si nejsem jistý, zda jeho působení v BMW znamenalo pro značku přínos; prodejní čísla sice hovoří jasně, ale podle mého názoru měla BMW (řada E38, E46 a 39 i E53) svůj typický uhlazený a zároveň dynamický výraz, který se nedal zaměnit… Čistá elegance + jasně definovaná firemní linie křivek. Podle mého názoru Bangle toto víceméně rozbil a přiblížil BMW svým designem ostatním automobilkám – výrazné křivky, agresivní příď… Elegance ukrývající dynamiku prostě zmizela. Souhlasím s názorem, že design BMW se potřeboval rozvíjet, ale z mého pohledu tahle změna byla příliš extrémní… Co ovšem totálně zničil jsou interiéry – právě tam mělo BMW neuveřitelnou převahu a Bangle z nich v nových modelech udělal neosobní kokpit. Kdyby někoho posadili do staršího BMW a dali mu hádat značku, jistě by řekl BMW. Ale kdyby se testovala značka vozu podle interiéru v nejnovějších vozech z Mnichova, nedivil bych se, kdyby to, že sedí v „bavoráku“ někoho napadlo až na třetí či čtvrtý pokus…
Pevně věřím, že se designéři v BMW v blízké budoucnosti opět uklidní a vrátí se víceméně k osvědčeným tvarům, i když to, jak si poradili s ledvinami na nové „sedmičce“, mě docela děsí!
BMW miluji již od dětství, je to pro mě nejlepší značka světa, byla je a bude, protože svezení v BMW – to je prostě paráda! Ale právě zmíněná nová řada 7 je pro mě první model značky, který se mi vůbec nelíbí. Odcházející řada E65 byla hodně novátorská, měla něco do sebe a faceliftovaná verze – ta už byla opravdu výborná. Ovšem nová „sedma“ mi přijde spíš jako japonské či korejské auto; není ani novátorská, ani vyjímečná – prostě velká obyč limuzína, která má jen tak mimochodem na přídi znáček s roztočenou vrtulí…
[4]
7. 2. 2009 v 22:37Culdaraztriptaco
(3) Jedna věc je smutná, ale jistá. Bangle ve snaze o dynamiku svých vozidel poněkud zapomínal na eleganci, což se dá vypozorovat například na BMW 5 či X5. Ano, moderní a ostře řezané tvary, ale elegance byla ta tam. I když, BMW 5 dokáže ve vybraných barvách a verzích býti automobil elegantní, ne vždy je ale k vidění…
S interiéry s Tebou souhlasím. Ty mnohdy korespondují s exteriérem, což modelu přináší dynamické linky, avšak poněkud studené prostředí.
No a svezení v některých BMW je opravdu působivé 😉
[5]
7. 2. 2009 v 22:43507--
Pekný článok Avantime, ale, keď už to Coupe spomínaš, nemôžeš spomenúť, že CHRIS BANGLE ako prvý dizanér v histórii vyhral nad PININFARNOM?
[6]
7. 2. 2009 v 22:43BMW
Přesně tak – u současné „pětky“ velmi záleží na tom, jakou má barvu a kola; v tmavé barvě a na malých kolech (či kolech špatného designu) to auto vypadá průměrně, v některých pohledech i obtloustle, ale když se zvolí správná kombinace barvy a elegantních kol, tak ji na silnici nepřehlédneš!
[7]
7. 2. 2009 v 22:43507--
Pekný článok Avantime, ale, keď už to Coupe spomínaš, nemôžeš spomenúť, že CHRIS BANGLE ako prvý dizanér v histórii vyhral nad PININFARINOM?
Prepáčte za chybu pri názve PININFARINA.
[8]
7. 2. 2009 v 22:54Culdaraztriptaco
(6) BMW – Přesně, u „pětky“ velmi záleží na barvě a kolech. Bohužel často vídávám vozy s malými koly všedního designu, které výrazně ubíjí design karoserie…
Jinak se mi pětka líbí.
[9]
7. 2. 2009 v 22:55Culdaraztriptaco
(5) 507, díky. Máš pravdu, Bangle se Fiatem Coupé dokázal dostat do takové společnosti, jako je právě Pinin. A Italové si k sobě v oblasti designu nepustí jen tak někoho…
[10]
7. 2. 2009 v 22:58BMW
Mě taky!
[11]
7. 2. 2009 v 23:01Culdaraztriptaco
(10) Jsem velmi zvědavý na crossover, vycházející z řady 5. Tento projekt vypadá velmi slibně. Osobně jsem zastánce projektů ve stylu „velkých hatchbacků“. Právě takový by měl být BMW PAS (Progressive Activity Sedan)
[12]
8. 2. 2009 v 0:01GTI
Velmi cenné připomenutí, mistr Bangle je démantem silnic. Na rozdíl od jiných uměl udělat… auto.
[13]
8. 2. 2009 v 0:05Culdaraztriptaco
(12) Ano, Bangle je skvělý designér. Dokázal si skvěle pohrávat s liniemi a prvky karoserie, dříve spíše nonšalantní BMW proměnil ve vozy s jistou dávkou originality…
[14]
8. 2. 2009 v 0:21chegue
co vim tak Bangle v te dobe pracoval pro Fiat v Centro Style Fiat, studio Pininfarina navrhlo interier Coupe a nasledne se zajistovalo vyrobu celeho vozu udajne byla rucni. Jestli predchazela nejaka soutez o podobu vozu ale netusim:)
[15]
8. 2. 2009 v 1:04Alessio
Jen detail – mám zato, že interiéry v podstatě nemá na svědomí bangle, že ten byl šéfem designu značky, takže interiéry on v podstatě neřešil, na to měl týmy jiných lidí. Nakonec to podepsal, bohužel (myslím, že E36 měla ve své době jeden z nejlepšík kokpitů široko daleko), takže dnes usedáme místo do „kokpitu“ před „klaviaturu“. Ještěže ty auta mají dál hodně navíc co nabídout – tady je zajímavé srovnání s Audi.
[16]
8. 2. 2009 v 7:23AG
Bangleův přínos pro BMW je pro mě obrovský,jeho řešení designu mě oslovují čím dál více.Je to jedna z věcí,která s plynoucím časem zraje jako víno,je se obávám,aby v čase „pobangleovském“ nedocházelo k násilné implementaci nové designové linie.To ovšem ukážou až doby budoucí.
Trochu jsem se zamyslel nad názvem článku a pokud publikuješ jinde,jeví se mi správnější tvar „Pocta Chrisovi Bangleovi“,což samozřejmě nijak neubírá kvalitě článku.
[17]
8. 2. 2009 v 15:44kolmar
Sklonovali sa tu farby a kolesa, ktore dokazu zmenit vyzor auta. No zabudli ste este aj na M – paket, co dokaze zameranie auta nielen zvyraznit, ale aj 2x podciarknut!
[18]
8. 2. 2009 v 15:54Alessio
16: jj, bmw bez m-paketu, to je jako GTI bez blogu 🙂 😉
[19]
8. 2. 2009 v 16:52kolmar
(17) Ha ha ha!!!!! 🙂 tak toto je hlaska dna 🙂
[20]
8. 2. 2009 v 17:16Sleeper
Nepochopil jsem, jak někdo, kdo navrhl krasavce Fiat Coupé, mohl udělat s mnichovskými vrtulkami tahle zvěrstva. Jediné, co se BMW za poslední desetiletí povedlo, byla Z8, to ale byla díkybohu práce Henrika Fiskera. Zaplaťbůh, že Bangle odchází….. Novou Z4 jsem taky nepochopil, je to ještě větší hrůza než stará a ta pevná střecha…. opravdu hnus, který jen zvyšuje hmotnost. Poslední generace pětky může soupeřit leda s čínskými kreacemi, i Jihokorejci umí navrhnout hezčí auta….ano, včetně Ssangyongu. Prodeje jsou jedna věc, design druhá. Zajímalo by mě, co říká na posledních deset let v Mnichově takový Paul Bracq…..
[21]
8. 2. 2009 v 17:17Culdaraztriptaco
(16) K názvu článku – myslím, že jsou správné oba tvary.
BMW z pera Banglova opravdu zrají jako víno.
[22]
8. 2. 2009 v 17:18Culdaraztriptaco
(17) Jj, M – paket. Ten se o zvýraznění image modelu postará bezesporu.
[23]
8. 2. 2009 v 17:19Culdaraztriptaco
(15) Je možné, že interiéry nejsou ryzí návrhy Bangla, ale vcelku korespondují s exteriérem.
[24]
8. 2. 2009 v 18:45Culdaraztriptaco
(20) Bangle dělal designy velmi kontroverzní, takže se samozřejmě nelíbí každému. Koneckonců, takový je veškerý design, vždy ve jménu subjektivity 😉
[25]
8. 2. 2009 v 19:06Alessio
Každému se líbí něco jiného (viz Sleeper), mě se nová Z4 vysloveně líbí a pevnou střechu mám taky radši než plátno (až na ztrátu jisté romantiky…). PS: přimlouval bych se asi spíš ke tvaru „pocta bangleovi“, i když to zní hodně sešroubovaně. Nemyslím, že správně jsou oba tvary – protože pocta Banglovi je pocta pánovi jménem Bangl…nebo Bangle? Nejsem jazykozpytec, ale asi by to mělo být patrno.
[26]
8. 2. 2009 v 19:14Culdaraztriptaco
(25) Mě také nová Z4 zaujala. Zde byly tvary té staré pečlivě cizelovány a dostaly více sportovní elegance. Když nemám garáž, jsem také příznivce pevné střechy. Plátno je ale o poznání romantičtější (třeba Mustang s plechovou střechou bych si asi neuměl představit…)
P.S.: Myslím, že by se mělo psát „Banglovi“, stejně tak jako „Bangle“.
[27]
8. 2. 2009 v 20:03T613
Bangle je vskutku PAN designer, to je bez debat, ale … To co udělal u BMW mohl udělat u kterékoliv automobilky a nic by se nestalo. On tento design totiž nemá s BMW nic společného. V celé své historii dělalo BMW opticky lehké, s jednoduchou linkou a lehce agresivním výrazem, což s přechodem pana B skončilo. BMW díky němu opticky ztučnělo. Dát na sedmu předchozí generace třícípou hvězdu nebo „L“, tak by to vyšlo na stejno. Na nové sedmě je dle mne krásně vidět, jak bude, za pomocí evoluce, jeho odkaz postupně vymazáván a vše se navrátí k jednoduchým linkám. Uvidíme..
[28]
8. 2. 2009 v 20:22Alessio
tatro, máš naprostou pravdu. těším se právě na to zahlazování stop – návrat ke kořenům, ale s rysy „designu s koulemi“ od Ch.b. Auta, co vyjíždění ted se mi líbí víc než ty za Chrise, uvidíme. Těším se na BMW PAS, tam se to rozlouskne – buď to bude pokračovat výborně, nebo to půjde do kytek. Chystáme článek (živé dojmy), stay tuned
[29]
8. 2. 2009 v 22:58babo
No tak ja zas Bangla absolutne nedavam.
7cka E65 – tank, pokazenie E38, nevidim ziadnu pozitivnu stranku. Po F/L ten zaok jemne zlepsienie. Ako LEXUS nemusim, ale LS je vybrusena (dizajnersky) verzia toho, ako mohol (a mal) E65 vyzerat. F01 mozn ma svoje chyby, ale je to navrat k E38 a podla mna je o triedu krajsia.
6ka – des, ten tazkopadny kufor, diny zraloci predok, zvlastne ukoncenie prednej kapoty, zaoblene, prebrane do Z4… Pozrime sa k MB, CLK, CL tak vyzeraju nadherene COUPE. E coupe na spy photos tiez vyzera pekne
5ka E60 – je podla mna jedno z mala skotnce podarenych aut (dizjanersky) sucasnej rady. Najprv mi prisla proste kolotocarska, ale dozrela a A6 voci nej je velmi nudna, E klasse v podstate tiez
3ka E90. Skoro az hruza. Predok uzasny, pekne line, dobre umiestnene ladvinky, moze byt… Profil ale slabota, na 16“ priam kastrofa. No a zadne lampy radsej nekomentujem a celyz adok uplne usiel… F/L nic nezachranil, zial
Ale COUPE E92 to je ina LIGA. To je jeho najpodarenejsie dielo, nie je o com diskutovat. Zadne lampy tiez nie su uplne dokonale a asi jedina vytka designerska by smerovala k nim.
X5 2G je ako tak „koukatelna“, ale nemusim ju. Oproti 1G alebo X3 ale parada
X6 to najhorsie, co kedy kto mohol vymysliet. Teda vymyslel to snad fakt SsangYong a X6 nie je pre mna o nic krajsia. Pripadne trochu iny pohlad na SUV coupe poskytuje Infiiniti a jeho FX, co je podla mna parada a jedno z mala SUV, ktore by som si skoro dokazal predstavit, ako moje primarne auto (nie zenine).
Interier sa podla mna oproti predchadzajucim verziam zhorsil. Pacia sa mi az niektore verzie novej 7micky. Taky E90 – nemam nic prosti sportovej jednoduchosti (aj ked to posobi priam spartansky), ale nech to vyzera prijemne, utulne… Interier E90 vyzera prazdno a nudne, ak je vo vybave Navi, je to pomoc, ale slaba…
BMW je moja druha najoblubensjsia znacka, ale ten design mi nesedi. E90 330i by som urcite bral, lebo skvele jazdi. Ale kvoli designu urcite nie (to fakt len E65, alebo E92, pripadne nejake kombiky E66 E91 by sa mohli dat)
[30]
9. 2. 2009 v 13:07Sleeper
(29) babo: E66 v kombíku existuje?
[31]
9. 2. 2009 v 19:59Culdaraztriptaco
(27) Něco na tom bude…BMW vždy patřilo k automobilkám s decentní sportovní elegancí, takže plně chápu nenávist k designovému stylu Chrise Bangla. Taky si to u některých modelů v určitých variantách říkám…
Ale nemůžu jim upřít originalitu. Avšak bohužel za cenu ztráty obliby značky u skalních zastánců…
[32]
9. 2. 2009 v 20:02Culdaraztriptaco
(29) Co se mi ale opravdu nelíbilo, byla první generace BMW X5. Její pozadí mi nepřipadá vůbec přitažlivé, až odpudivé…zde je pouto k designovému stylu sedanů až příliš těsné, až to vyvolává jistou disharmonii… :-/
[33]
9. 2. 2009 v 20:21lorenzlubos
S tym SsangYongom absolutne nesuhlasim. Actyon je podla mna velmi originalnym a velmi peknym SUV (SUC). Jeho design je cisty a originalny zaroven. A zatial ani nestarne.
[34]
9. 2. 2009 v 20:28Culdaraztriptaco
(33) Každý podle svého gusta – Actyon mě zatím nedokázal oslovit a pochybuji, že se tak někdy stane. Ale neupírám mu originalitu a silně individuální vzezření. Navíc to byl on, který založil kategorii, o které se bude ještě dlouho mluvit…
[35]
10. 2. 2009 v 1:40lorenzlubos
Ono, ta X6-ka z pohladu, aky si prilozil k blogu fakt vyzera dobre. Ale bohuzial nie z kazdeho. Z presne opacneho smeru to uz tak dobre nevyzera. Je to taky mis-mas. Ma vsetko, co dnes ludia chcu, to ano. Ale je to ako s tou tortou, ktoru urobili psicek s macickou 😉 (moj nazor)
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.