-
ITALSKÉ TIRAMISU
Tento článek jsem již publikoval na stránkách Ing. Vlastimila Habarty a designéra Pavla Huška – www.cardesignclub.7x.cz
Milovníky smyslného a neobyčejného designu nedávno zaskočila zpráva o ukončení výroby stylového reprezentanta značky Lancia ve vyšší střední třídě, modelu Thesis.
Jistě, je to pro mnohé nepříjemná zpráva, že se na odpočinek odporoučel automobil, který nehleděl na přílišné konvence a prvoplánovost, tolik typickou pro tento segment, nicméně nepřekvapí. Pro originální modely, které se neprodávají jako housky v krámě, je zlá doba, a Thesis nepatřil právě k nejvyhledávanějším modelům…
Vůz má velmi zajímavý design, který tvoří dobře vyvážená receptura vybraných ingrediencí, lahodných barevných kombinací, které jsou Lancii tolik vlastní (ale počkat, to předbíhám, k tom se dostaneme později…), šarmu a nepochybně i nadčasovosti. Stylisté se nebáli drobných experimentů, o které vůz rozhodně nebyl oproštěn. Na první pohled patrně nejvíce zaujmou zadní diodové svítilny, které svou vertikální orientací dodávají jinak klasicky působící zádi náboj, originalitu, a vynikají zejména v tmavých barvách (přičemž černá hraje prim, přirozeně).
Dalším, velmi zajímavým a kompletním prvkem, je příď s naprosto nevšední architekturou celku. Ta bývá nazývána všelijak, nejvíce se mi však líbila poměrně trefná asociace k „plakající panence nebo medvídkovi“. Přehlídku krásy začneme u světlometů, které mají tvar lehce deformovaného kosočtverce a jsou nositeli chromovaných „brýlí“. S nimi ladí, rovněž chromované, kryty pro jejich odstřikovače, napojeny na tenkou linku, zasahující do boků nárazníků. Každá linka je velmi elegantní, měkká, a přitom příjemně ostrá…
Na začátku zde padla zmínka o dvoubarevné kombinaci barev. V případě Thesisu se jedná o krok správným směrem. To vše totiž krásně ladí s tvarově sic klasickým, ale jinak příjemným interiérem. Co mě však uchvátilo, byly krásné, na pohled nesmírně příjemné opěrky hlavy na předních sedadlech (pardon, křeslech). Jejich tvar je jedinečný. Systém zaobleného trojúhelníku se „špuntem“ uprostřed…tento prvek mě velmi okouzlil. Přiznám se, že si nepamatuji na krásnější stylizaci tak tuctové věci, jako jsou opěrky hlavy…
…
V obdivování Lancie Thesis bych mohl ještě dlouho pokračovat. Tento vůz jsem si zamiloval, stejně tak jako ten následující…
…a tím je návrat slavného jména na sériovou automobilovou scénu a zároveň, po delší době opět vstup do nižší střední třídy, Lancie Delta…
…jen si říkám, zda – li má tento nový kompakt právo, nosit tak slavné jméno sportovního modelu. Jistě, je skvělé, obnovit legendární a uctívaný název, nicméně pro spíše luxusního zástupce kompaktní třídy může působit poněkud nemístně…no nic.
Vše napraví fenomenální design. Lehce klínovitý profil naznačuje případný dynamický potenciál vozu, který vzápětí přebíjí orientace na pohodlí, styl a reprezentaci. Myslím, že v nižší střední nenajdete osobitější vůz. A tím nemyslím jen o kapku větší rozměry, než v tomto segmentu bývá zvykem, ale všudypřítomnou originalitu. Vůz umí svým neodolatelným charisma hypnotizovat, situaci dramatizovat, avšak útulným interiérem uklidňovat. Palubní deska, která z části pochází z Fiatu Bravo, dokazuje, jak si s ní její dárce pohrál. Nemusí se totiž stydět za svou přítomnost v prémiovém voze. Do takového interiéru, osazeného krásnými sedadly bych se těšil každý den a mnohdy monotematická jízda do práce by byla o něco příjemnějším zážitkem…
Záď – umělecky ztvárněné dílo. Svítilny korespondují s profilem, zadní okno je v krásném souladu s víkem zavazadlového prostoru, tomu všemu korunuje umělecký, po stránce typografie velmi nápaditý, nápis Delta…
Když desertujeme ke konkurenci, spatříme sice pár přitažlivých kousků, ale nemyslím, že by tvarový potenciál Delty překonaly. Budeme se teď chvíli pohybovat v prémiové odnoži kompaktní třídy. Tak třeba BMW 1. Ano, nese originální rukopis kouzelníka Bangla, ale svým charakterem je orientováno trochu jinam. Namísto Delty, která se bude dobře vyjímat před luxusní kavárnou v nějakém velkoměstě, spíše zamíří na opuštěné okresky, kam koneckonců patří. Co tu ještě máme? Volvo C30. Stylová reinkarnace „Sněhurčiny rakve“. Tento nepraktický kompakt má sice svůj styl, nicméně interiér je velmi chladný. Severský studený vánek se nám tu nějak usadil…a koukám, že si zde zařídil trvalý pobyt…
A co Audi A3? Pohledný a v detailech celkem moderní vůz, ale postrádá pocit nonšalance BMW 1 a zejména Delty…
…
Doufám, že jsem Vás příjemně naladil dotykem stylu a osobitosti, tolik typických pro značku Lancia, zejména zmiňované modely Thesis a Delta. Příště bychom se mrkli na zbývající bonbónky značky, půvabnou „Ypsilonku“ a „to noblesnější dvojče“ Fiatu Idea, Musu.
Futuristé… ŽENEVA 2009 (2. díl) – originální trojka
61 Responses to ITALSKÉ TIRAMISU
[1]
24. 3. 2009 v 15:56Kuko
[42]
jenomže tady nikdo neočekával, že Thesis, Velsatis nebo C6 budou v prodejních číslech konkurovat německé prémii.
Ty auta jsou určena pro okrajových 10-20% zákazníků, kteří jsou ochotni akceptovat že nebudou mít nejlepší podvozek nebo pohon 4×4 ve třídě výměnou za jiné vlastnosti. Nebo prostě jednoduše oproti špičkově vybavenému E-čku chtějí ušetřit půl mega 🙂
Další věc, která tady hraje významnou roli jsou firemní autoparky. Umíte si někdo představit manažment firmy jezdící Thésisy někde mimo Itálii?
[2]
24. 3. 2009 v 16:12T613
(51) Tak ona Thesis je tvarována divoce i na mne. Thesisu by nepomohlo ani kdyby měl 2x lepší techniku než Éčko a 5tka do kupy.
[3]
24. 3. 2009 v 16:41Kuko
[52]
tak mít ještě lepší techniku (v některých oblastech minimálně) to by jí zdejší hard-core jádro už totálně rozneslo na kopytech. Lexus by mohl vyprávět 🙂
[4]
24. 3. 2009 v 16:46GTI
[51] Ano, umím si to představit. Děje se tak u jiných aut – U AUDI 8, 6, BMW 7, 5 MB-S, E. Je to dáno komplexní kvalitou těch aut, včetně image, prestiže. Kdyby Thesis byla tak dobrá či lepší než uvedená auta, pak by velmi tvrdě zakousla i do podnikových nákupů. Konec konců, nejúspěšnějším manažerským autem ve Francii není nic z Francie… A jak myslíš, že je to v Itálii?
S tou motivací k nákupu Thesise, že kupci nechtějí nejlepší podvozek či 4×4 , či že chtějí ušetřit, s tím souhlasím.
[5]
24. 3. 2009 v 17:11Kuko
[54]
tak určitě uznáš, že firmy jsou při nákupu vozů pro svůj vyšší manažment hodně konzervativní. A to žádný z těchto italsko-francouzských krásek ani trošku nesplňuje. Přece jenom jsou velice „viditelné“ v bežném provozu, všimne si je skoro každý a hned. Takovou A6 nebo E-klasse v provozu ani neregistruji.
kde však je firemní politika nastavena třeba jenom na limit finanční, výběr modelu je na uživateli, tam sem tam (právě těch 10-20%) se takovýto exot objeví i jako služebák. Mluvím za GER/AUS/SWI, s kterými datami příjdu v práci do styku.
Ono i třeba kvality podvozku – musíš definovat co požaduješ. Vel Satis nemůže konkurovat Bawu, na druhou stranu E-klasse je jako konkurent co se týče pohodlnosti (podvozku) dobrý konkurent. Prémie je prémie, nedělám si iluze že by je mohli komplexně trumfnout, ale jsou minimálně důstojnou alternativou.
[6]
24. 3. 2009 v 18:0442
ach jo a uz je tu zas jednoduchoucka logika typu: auto se prodava je povedene, auto se prodava malo je nutne nepovedene:D Ne pane GTI neni to jen o aute, je to o cele znacce, tedy image, zazemi showromu, urovni servisu, pristupu k zakaznikovi, marketingu, dlouhodobym a trvalym tradicim atd atd. Tudiz konkretne Thesis nutne nepovedeny byt nemusi proto aby byl obchodne neuspesny. Verim tomu ze kdyby Thesis vypadal treba jako Phaeton, o kterem si myslim ze je designove vyvazeny lec naopak nevyrazny, tak se prodava jeste mene. takze o designu to primarne asi neni, ikdyz je to esence dulezita. Lide od Lancie a ostatnich tradicnich i mene tradicnich znacek dobre vedi, ze se musi odlisit od zavedenych konzervativnich lidru segmetu, vzpomenme petici majitelu BMW pro odstoupeni Bangleho po tom co si „dovolil“ prijit s odvaznejsim pojetim designu, nebo neuspech zmineneho Phaetonu a proto hledaji nova inovativnejsi pojeti nebo jsou vyrazni a tedy netradicni vzhledem. Osobne na tom nevidim vubec nic spatneho a naopak takovym odvaznym pocinum tleskam. Je to ale svym zpusobem velmi riskantni podnik… jina lepsi cesta pro nepremiove/nezavedene vyrobce ale neni. Karty jsou totiz vicemene rozdany a jen tezko to bude kdy jinak.
Konzervativni vetsina kupcu, ktera protestuje proti pocinum designera Bangleho opravdu Thesis nechce, pravdepodobne by ji nechtela at uz by byl jakykoliv a naopak ti co si ho poridili to udelali dle meho nazoru prave pro jeho vyjimecnost. Co na tom, ze jich bylo mnohem mene? To neni zadne meritko hodnot. Je jen meritko obchodniho uspechu…
[7]
24. 3. 2009 v 20:40Klaudius
Dosť dlho som uvažoval, čo k Avantimovmu článku napísať. Zistil som, že v ňom všetko podstatné je, a to ostatné už ste všetci dokonale premiesili predomnou.
Ja sa na ulici za Lanciu Thesis rád obzriem. Vizážou je to diamant medzi autami, noblesa medzi plebsom. Žiaľ, nectí všetky pravidlá, platné v časoch, keď fabriku viedol sám Vincenzo. V istom uhle Lacii image Fiatu skôr škodí, hoci inak drží značku pri živote. Doba globalizácie a sporenia nákladov výnimočným autám nepraje, preto je Thesis výnimočný iba dizajnom, dá sa povedať, že väčšina súčasných Lancií. Pokrokové konštrukcie, nadčasová technika, športové ambície, to je len minulosť. Dnes takmer niet argumentu, prečo si priplatiť za Lanciu. Je to smutné, ale taká je realita. Autá aj zvučných značiek sa stávajú púhym spotrebným tovarom, a čo malo cenu kedysi, dnes už veľa neváži. Konzumná spoločnosť hľadá pôžitky, a stráca zmysel pre iné hodnoty. Podpísala sa aj pod koniec veľkej Lancie. Raz bude vzácnym zberateľským kusom.
[8]
24. 3. 2009 v 21:27Culdaraztriptaco
(57) Když GTI nemůže nějaký automobil strávit nebo se jedná o prodejně neúspěšný model, musí být hned špatný 😀 Úvaha dětí z mateřské školy…
Také si myslím, že pád Thesisu nezpůsobil design. I když z části se na tom podílel. Sice se jedná o sedan klasických proporcí, ten je ale obohacen o vysoce avandgardní prvky.
Pod nižšími prodeji se také podepsal, pro mnohé menší punc prémiovosti. V teritoriu, ve kterém prodejně kralují němečtí výrobci bohužel není místo pro krásné, tvarově odvážné a nápadité automobily, které, i kdyby byly na vyšší úrovni, než konkurence z německa, nebudou pro mnohé to pravé ořechové…
No a podíl na tom mají samozřejmě i „moudra“ typu – „proč Lancii, když mohu mít Mercedes nebo BMW?“…
[9]
24. 3. 2009 v 21:31Culdaraztriptaco
(58) Klaudie, díky. Lancia neexceluje po technické stránce (což mě mrzí), nicméně v oblasti estetiky se řadí mezi značky s objektivně nejzdařilejším designem na světě. A souhlasím s tím, že zejména Thesis bude jednou ceněným kouskem…
[10]
24. 3. 2009 v 21:36jurajos
(60)Avantime, v Tvojom záujme a v dobrom Ti radím už dosť. Aj časťou vety: „s objektívně nejzdařilejším designem na světě“ popieraš všetko čo si doteraz o dizajne tvrdil. Zapri v sebe urazenú ješitnosť, trochu od všetkého poodstúp nech máš širší horizont a vyber si zo všetkej tej kritiky to podstatné. Nikto Ti to nebude zazlievať a pomôže to hlavne Tebe.
[11]
24. 3. 2009 v 22:30Culdaraztriptaco
(60) Promiň, chtěl jsem napsat „k těm nejzdařilejším designům“, nikoli nejzdařilejšímu! Omlouvám se za chybu.
Ještě k tomu designu – Thesis je velmi kontroverzní, ale například Delta či Y patří vrámci daných tříd k těm nejlepším, a to objektivně. A to nemluvíme o historii designu značky…
Kritiku nepodceňuji – poskytuje prostor a zamyšlení nad laděním chyb. Pokud je ovšem napsána civilizovaným způsobem.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.