-
ŽENEVA 2009 (1.díl) – Krize nekrize.
Tento článek jsem již publikoval na stránkách Ing. Vlastimila Habarty a designéra Pavla Huška (Car Design Café Club) – www.cardesignclub.7x.czJak se říká, pro lidi, kterým v krvi koluje alespoň pár deci benzinu, začíná rok až ženevským autosalonem. A ten letošní, i přes nemilosrdné doby krize, kdy Saab volá o pomoc, Opel má také na kahánku a o Americe ani nemluvím, nebyl ochuzen o zajímavé novinky a poutavé koncepční automobily…
…
V našich končinách bude patrně nejfrekventovanější novinkou autosalonu sériový obraz „sněžného muže“, oficiálně prvního automobilu SUV značky Škoda, model Yeti.
Vůz neskrblí stylovými prvky, jmenujme například kulaté mlhovky, které jsou zasazeny v těsné blízkosti se světlomety, což způsobilo zajímavý „výsek“ v jeho dolní, vnitřní lince. Jinak jde automobil plně v duchu designového jazyka značky. Avšak v případě Yetiho se jedná o jemné, spíše nekonfliktní linie a detaily. Co mě spíše zaráží, je mírné narušení proporcí trochu protaženou přídí. Tento fakt mrzí ještě více tehdy, když je člověk „namlsán“ vzornou vyvážeností proporcí konceptu. Dále bych viděl rezervy v až příliš jednoduché zádi. Jen tak pro zajímavost – srovnejme si pozadí Yetiho s Roomsterem. Osobně jsem zastáncem Roomsteru (který se mi celkově líbí daleko více, ale to je vedlejší), jejíž záď je, podle mého, ve srovnání s Yetim o poznání zdařilejší, líbivější, propracovanější a celkově dotaženější. Nechci to říkat, ale tvar zadních sdružených svítilen mi vnutil vzpomínku na předchůdce Fabie, Felicii.
Interiér si zatím nepřichystal žádné překvapení. Optimistický volant je samozřejmostí, stejně tak jako předpokládaná kvalita zpracování.
Celkově vzato se, i přes mírnou disharmonii designu, vyvolanou protaženou přídí, jedná o model, který bude z hlediska designu v rámci modelové palety Škody hodnocen jako jeden z lepších. Myslím, že celková forma jeho designu je přívětivější než Octavia, která po faceliftu obdržela korejské občanství, Superb, s jehož „batohem“, jakoby si pohráli začínajcí stylisté z Číny a Fabia, jejíž disharmonie připomíná taneční výstup Micka Jaggera ve videoklipu slavné písně Start Me Up z roku 1981 (ten byl alespoň zajímavý…).
…
Svou premiéru zde zažilo nové, v pořadí již třetí pokračování zakladatele kompaktních MPV, Renaultu Scenic (dnes s krátkým E). V jeho případě se opět jedná o dvě verze, základní pětimístnou a sedmimístnou s označením Grand. U rozdělení obou verzí chvíli zůstaneme, neboť nás čeká možná zajímavé zjištění…
Druhá generace Grand Scénicu byla, kvůli přítomnosti dvou sedadel navíc, nepatrně ochuzena o jakýsi pocit lehkosti, neboť zadní převis nebyl zrovna zanedbatelný. Přičemž pětimístný model byl velice kompaktních a příjemných tvarů, s téměř dokonale vyváženým poměrem proporcí. V třetím vydání automobilu je tomu přesně naopak, alespoň po stránce líbívosti. Verze Grand má totiž daleko harmoničtější kompozici svítilen, než její kratší bráška, jehož světla působí poněkud nevyváženě, až Čínsky…
Pohledy do interiéru napoví, že na palubě panuje, u Renaultů již tradičně, přívětivá a útulná atmosféra. Palubní deska má velmi zajímavou architekturu, skloubenou s měkkými liniemi, které lahodí oku. Přístroje, které jsou vyvedeny ve velmi originálním skupenství, jsou opět umístěny uprostřed. Statické dojmy jsou zatím pozitivní, výsledný verdikt vynesu a při osobním setkání s tímto rodinným kočárem, který má (zatím) veškeré předpoklady navázat na skvělé úspěchy předchozích dvou generací.
Zhruba tak před půl rokem jsem zahlédl špionážní fotografie nového Scenicu a s nimi přišli i mé částečné obavy, jak bude vlastně vypadat. Obzvláště na jednou fotu jsem se neubránil přirovnání Scenicu ke kačeru Donaldovi. Nicméně skutečná podoba modelu mě nezklamala a nadpisy typu „My z Kačerova“ nepoužiji……
Když už jsme u premiér významných evropských kousků, nesmíme zapomenout na premiéru nového subkompaktu od VW, modelu Polo.
Automobil, ačkoli by se zdálo, že se chystá jít ve šlépějích o třídu většího Golfu, jsou zde jasně patrné jasné designové rozdíly. Automobilu jsou vlastní horizontální linie, kterým dominuje maska chladiče a výraznější profilové linky. Velkým přínosem je o něco agresivnější příď a stylový nasávač na nárazníku, který je doplněn příjemným detailem, který tvoří chromovaná linka.
Záď se nese v přísné tvarové čistotě. Každá linka zde má své zdůvodnění, jsou zde jen nezbytné designové prvky. Tato charakteristika bude výhodná ve slušivých metalízách, nicméně chtělo by to kapku originality…
…podobný popis věnuji interiéru, který je pro mě menším zklamáním. Z hlediska ergonomie a zpracování se ho v žádném případě nebojím, ale vzhledově prakticky nemá čím by zaujal. Tím pádem se děsím základní verze, jejího designu, doprovázeného tvrdými plasty……
Právě dočítáte první, letmý pohled na ženevské novinky. Za týden si představíme další a zaostříme svůj zrak i na studie.
ŽENEVA 2009 (2. díl) – originální trojka MEGANE vs. GOLF – jak to vidím já
11 Responses to ŽENEVA 2009 (1.díl) – Krize nekrize.
[1]
9. 3. 2009 v 21:26prekladys
jako bych tahle auta už někde viděl…;-) jo, ten skautík nejspíš osloví řadu zájemců, ale osobně raději auto na silnici. tohle mi připadá, jako jít v probarvených holínkách do divadla. to není proti škodovce, ale auta s ohrnutými nohavicemi zkrátka nemusím.
a napiš něco o zadních světlech scenicu a pola.
[2]
9. 3. 2009 v 21:42Culdaraztriptaco
(2) Jistě, fotky jsou nad slunce známé, nicméně oficiální 🙂
Ke světlometům (detailněji) zase někdy příště 😉
[3]
10. 3. 2009 v 9:09Pierro
Fajn článek Avantime, v podstatě souhlas, snad jen toho základního Pola bych se tolik neobával…:)
[4]
10. 3. 2009 v 9:15kuko
[3]
souhlas, Pola se bát nemusíme. bát bychom se měli GTI-ho až tady bude první test nového Pola 🙂
[5]
10. 3. 2009 v 9:29Navtech
Ještě že má Scénic na zadku ten naváděcí znak, jinak bych si myslel, že je to porod Citroenu
[6]
10. 3. 2009 v 20:29Culdaraztriptaco
(3) Dík, Pierro. No, u Pola jeden nikdy neví…
[7]
10. 3. 2009 v 20:29Culdaraztriptaco
(5) Proč zrovna Citroënu?
[8]
10. 3. 2009 v 21:25Navtech
Protože vypadá, jako kdyby mu z … vypad. Picasso, nebo tak nějak se to jmenuje.
[9]
10. 3. 2009 v 21:32Culdaraztriptaco
(8) Tak Picasso bych k němu neřadil… to opravdu ne. Možná Tě napadla příbuznost kvůli vertikální orientaci svítilen…nebo ne?
[10]
11. 3. 2009 v 11:22kolmar
Schopny clanok. Yety OK, ono za srdce nechytne ale bolo to uz dopredu zname ako a kde sa miery, tak cakat nieco ine bolo trufalstvo.
O Scenika som sa este velmi nazaujimal a nestudoval ho no polo ma prekvapilo…ta predna cast v style 6-tkoveho golfa z neho robi ozajsneho krasavca…len ten zadok…to som v rozpakoch, tie svetla a tak… vobec mi to nekoresponduje s prednou castou…
[11]
11. 3. 2009 v 11:27Culdaraztriptaco
(10) Díky Kolmare. Tak co se týče Scenicu, ten by u pětimístné verze potřeboval přepracovat zadní svítilny. Ty opravdu nepasují ke zbytku auta a jsou poněkud „čínské“…
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.