-
ITALSKÉ TIRAMISU (2. díl)
Tento článek jsem již publikoval na stránky Ing. Vlastimila Habarty a designéra Pavla Huška – www.cardesignclub.7x.cz
Dnes bych se rád věnoval druhému dílu takové menší procházky růžovým sadem, stručného přehledu modelové řady Lancia, ve které budou figurovat dva městské „bonbonky“ osobitého designu. Jedním je luxusní dámská kabelka, model Ypsilon, druhým zase variabilní MiniMPV, které se řadí mezi designově nejzdařilejší vozy segmentu. Lancia Musa.
…
Když pohlédneme na karosérii prvně jmenované Lancie, spatříme jednu z perel své třídy. I přes svůj, dnes již pokročilý, věk, stále se Ypsilon řadí mezi vozy s nejlepším designem segmentu. Jeho prvenství ohrozil akorát koncernový soukmenovec Fiat 500…
… ale osobitost, jakou Ypsilon oplývá, má pro tento model svou historii. Jejímž předchůdcem byl totiž automobil sice stejného, ale zjednodušeného označení, které se zapisovalo zkráceně: pouze Y. Jednalo se o automobil, jehož design vyvolal kontroverzi. Nesl se v duchu plynulých linií, ostrých a rafinovaných detailů a poměrně netradičního uspořádání designových prvků, přičemž jedním z dominantních byla linie, započata pod předními světlomety, která pokračovala přes celý profil a vyústila pod zadními sdruženými svítilnami.
Co se týče světlometů, tak vzhledem ke stavbě automobilu byly celkem malé. Přední byly v přísném souladu s maskou chladiče. Tento celek byl velice osobitý, avšak diskutabilní. Zadní lampy ladily s horní linkou prostoru pro registrační značku. Jak přední, tak zadní světlomety měli velmi podobnou architekturu provedení, což bylo velmi harmonické.Nástupce modelu s rozvinutým označení Ypsilon je navržen v designu, který se zalíbil podstatně širšímu spektru zákazníků, než její předchůdce, přičemž cílovou klientelu vozu tvoří solventní dámy s vytříbeným vkusem. Je to krásný pohled na dvoubarevnou (B – Colore) Ypsilonku, zejména v barevnosti, evokující lahodný desert tiramisu, když je zaparkovaná před stylovou kavárnou v nějaké evropské metropoli…
Jistě mi dáte zapravdu, že by muž v tomto automobilu vypadal poněkud podezřele. I na nás však Lancia myslela a připravila ostřejší provedení vozu, Ypsilon Sport MomoDesign. Tento malý ďáblík je k mání ve čtyř barevných variantách, patrně nejznámější a nejfrekventovanější je žlutá Casorati, rovněž v dvoubarevné barevnosti, v kombinaci s A a C sloupky a zrcátky v barvě leštěného kovu (Titanio Opaco).
…
O něco více stručný budu v případě modelu Musa, neboť se jedná o vůz, designově méně vytříbený, než Ypsilon…
… jedním z důvodů je společný konstrukční základ se sice pohledným, ale pro Lancii nedostačujícím Fiatem Idea.
Postavit na základu mainstreamového miniMPV produkt prémiové značky nepatří k nejjednoduším úkolům. Přesto si myslím, že se to povedlo. Vůz sice nezatají své pouto s Fiatem (což je patrné zejména v interiéru a při pohledu na záď), i tak se jedná o stylový vůz, který svým designem rozhodně zaujme. I zde našlo své uplatnění dvoubarevné řešení vozu, stejně tak jako krásná sedadla.
Jak jsem zmínil v úvodu, vůz patří k nejkrásnějším zástupcům kategorie miniMPV. Mrkneme – li se na nejbližší konkurenci modelu, spatříme například Škoda Roomster. Je to stylový a originální vůz, stejně tak jako Renault Modus, který byl ale po posledním prodělaném faceliftu doplněn o označení Grand a ochuzen o rozpustilost a veselý charakter předchozího provedení. Současná generace Opelu Meriva dobíhá do cíle a čeká na nástupce, přičemž studie, o které se říká, že je jeho předobrazem, vypadá velice dobře…
Tato skupinka konkurentů má ale jedno společné – nemá (a ani nemůže mít) takovou auru, jako má právě Lancia Musa, která je zástupcem úplně jiné, prémiové ligy segmentu.
…
Asi si říkáte, kam se z tohoto článku poděla největší Lancia (a po odchodu modelu Thesis i vlajková loď značky), Phedra. Na tu se podíváme třeba někdy příště 😉
MISSION ONE – Perla svého oboru Futuristé…
20 Responses to ITALSKÉ TIRAMISU (2. díl)
[1]
6. 4. 2009 v 14:06Pierro
Avantime díky za hezký článek o roztomilém tak trochu dámském autíčku. Měl bych však na tebe dotaz – slyšel jsi už zvěsti o tom, že Lancia vyvíjí na prodloužené plošině Grande Punta (či snad Linei??) auto interně nazvané snad Deltina, které by mělo zapadnout mezi tuhle malou Ypsilonku a Deltu??
[2]
6. 4. 2009 v 14:13Culdaraztriptaco
(1) Pierro, díky. Ano, muž by v něm vypadal podezdřele (my holt musíme, když už, tak sedlat Sport MomoDesign 🙂 ).
Už jsem něco zaslechl. Prý subkompakt na zkrácené platformě z Grande Punta…
[3]
6. 4. 2009 v 14:15Pierro
Avantime, já zase slyšel že by to mělo technicky odpovídat MiTu. Včetně snad podvozku…
[4]
6. 4. 2009 v 14:16Culdaraztriptaco
(3) Tím líp 🙂
[5]
6. 4. 2009 v 14:18Pierro
Ale popravdě v té úpravě Sport Momo by se ani chlap nemusel stydět. A pokud by mne zastavil doktor z Mostu a dotázal se mne, jestli náhodou nejsem teplý, vždy bych mohl s úsměvem sebevědomého italského drzka prohlásit, že je moje Mase QPorte na přezutí gum a já si tohodle knedlíka půjčil od manželky…:-)
[6]
6. 4. 2009 v 14:23Culdaraztriptaco
(5) Asi tak. Do té krémové Lančky bych na pozemních komunikacích asi nesedl, ale Sport MomoDesign bych klidně bral. Ideální by byla situace, kterou popisuješ. Porte hodit na přezutí a manželce šlohnout tento pikantní bonbon 🙂
[7]
6. 4. 2009 v 14:28Pierro
No nic lepšího mne jako modelová situace nenapadlo. Jen mám obavu, že ta moje ženuš jak si potrpí na eleganci by vybrala právě tu krémovou… Ladila by jí s jarním kostýmkem a kabelou…:)) A tam bych teda za volant nesed… přece jen za první křižovatkou zpoza rohu vyskočí doktor, zastaví mě a nedejbože mne začne vyslýchat jestli taky nenosim růžový tanga…:-)))
[8]
6. 4. 2009 v 14:32Culdaraztriptaco
(7) … ženuška má vkus, to se musí nechat 🙂 Ale nevýhoda tkví v to, že by sis auťák (ve vlastním zájmu) od ní nemohl půjčit 😀
[9]
6. 4. 2009 v 14:43Pierro
To ona má více oblíbených autíček co by se jí líbily – celá řada Mini (mini, cabrio, kluboš), Fiat 500, Alfa MiTo, Lančka Ypsilonka, VW NewBrouk, a třeba i Smart či Nissan Micra… No ani v jednom z těhle aut bych si nepřipadal zrovna jako vostrej chlapák a životem protřelej drzek…:-)
[10]
6. 4. 2009 v 14:46prekladys
jasně, když pod kapotou nevrní kultivovaný V8, tak právě na takovéhle auto lze balit ženské jedna báseň – citlivý, kultivovaný s uměleckými sklony… prostě to auto chce, a když chlap je navíc pohledný, že:-)
designově se mi zamlouvaly všechny tyhle malé lancie včetně té první hranaté z 80. let. ukažte mi elegantnější mini, pokud to zrovna není bmw „retromini“!
[11]
6. 4. 2009 v 14:48Culdaraztriptaco
(9) Samí sympaťáci, ale chceš – li býti drzkem, musíš si nechat zajít chuť. Musíš volit jinde. Vol toho nejlepšího :-)))
[12]
6. 4. 2009 v 14:50Pierro
10: prekladis – ono v osmdesátých letech moc elegantních mini nebylo. Ale poměrně pěkných však bylo více – namátku Peugeot 205, Renault 5, Fiesta…
[13]
6. 4. 2009 v 14:50Pierro
11: Táta Nano???
[14]
6. 4. 2009 v 14:56prekladys
[12] Pierro
jsem se asi nejasně vyjádřil, líbily se mi všechny Y, tou elegantní myslím poslední generaci, v té krémově-vínové kombinaci jsem poslintal v jednom rakouském autosalónu – to se fakt musí vidět a sedět naživo. prostě jedeš po šedé asfaltce, okolo olezlé baráky, sem tam showroom s obligátní šedou metalízou a najednou tahle zmrzlinka… béžová je v reálu fakt „k nakousnutí“
[15]
6. 4. 2009 v 14:58Pierro
prekladis: však já souhlasím, já Ypsilonku v tebou jmenované barevné kombinaci také viděl a vypadá krásně – žensky…:-)
[16]
6. 4. 2009 v 16:04Beaumont
Avantime: Pěkné, jen by stálo za úvahu zabrousit i do vzdálenější historie. Myslím třeba model Y10, který se dělal i v ostré verzi GT a taky jako 4×4 (!) nebo úplně první mini – Lancia A112, což bylo vlastně převzaté Autobianchi, nabízející také ostrou verzi se 70 koníky…
[17]
6. 4. 2009 v 18:15kolmar
Avantime, zase „taliansky clanok“ 🙂 to si od nemenovanych zgustnes 🙂 Mna ako vies, to nikdy nechytlo (ten celny look je diskutabilny, no celkovo veelmi osviezujuci a exoticky na nasich cestach). Suhlasim 100% s vetou: “ Jedním je luxusní dámská kabelka, model Ypsilon“ tak tak… pre nas je tu Delta vsak? Prvy krat som Ypsilonku videl roky dozadu na autosalone, kde ich bolo v jednej hale ako hub po dazdi, v milion farbach, ale nejak som sa vzdy obhliadal dozadu, kazdy 5-ty krok… proste ako ked utekas dzunglou a pocujes za sebou tigra…lebo on tam bol… v sklenej klietke „zatvoreny“ … cakal na vypustenie… kral dzungle (vtedy haly) 8C Competizione 🙂
[18]
6. 4. 2009 v 18:38Klaudius
La-la-lá…pekné čítanie, pekné autínko, pekný večer… 😀
[19]
6. 4. 2009 v 22:11Ricardo
Ale Y10 jsi do rodokmenu nezařadil 😀
[20]
7. 4. 2009 v 18:24Culdaraztriptaco
Pánové, díky za komentáře.
Kolmare, taky jsem byl „pronásledován“ divokou šelmou, na autosalonu 2007 v Brně. Koncepční Alfa 8c Competicione Spider. Neskutečná kára 🙂
Původně jsem se snažil věnovat primárně designu (kvůli CDCC), ale říkám si, že bych to měl napravit kratším vztupem o Y10. Dík za připomenutí.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.