-
Šlapací bouráky v akci…
Formule 1 – královna motosportu, prostor pro zkoušení nových technických řešení (z poslední doby například kvalitativně diskutabilní systém KERS, který by značka BMW ráda promítla i do sériové produkce) a srdeční záležitost milionů lidí po celém světě. A v neposlední řadě také jeden velký guláš…
…
Můžeme být rádi, že se FIA nečekaně nerozhodla pro letošní zavedení medailového systému, namísto klasického bodování. Tento systém by zcela přehodnotil dosavadní vnímání mistrů světa královské disciplíny automobilového motosportu.
Této problematice se přehledným způsobem věnovala FIA. Alan Henry, redaktor britského časopisu Autocar, tento problém zpracoval do svého článku, ve kterém popisoval, jak by dopadli šampioni minulých let, kdyby se jich týkal medailový systém a naopak. Doslova cituji výtažek z textu Alana Henryho pro výtisk Autocaru, vydaný koncem února: „Jim Clark by (a zaslouženě) nevyhrál titul mistra světa dvakrát, ale čtyřikrát a Nigel Mansell by nebyl mistr světa jednou, ale hned třikrát. Naopak Nelson Piruet a Niki Lauda by každý nebyli mistry světa třikrát, nýbrž jednou. O jeden titul navíc by pro změnu získali Mario Andretti a Alan Jones“. A když zabrousíme do novodobější historie, vzpomeneme – li na letošní napínavý souboj mezi Felipem Massou a Lewisem Hamiltonem, ten by na svého brazilského soupeře nestačil…
…
V neposlední řadě (a na první pohled) nás ale zaskočí design monopostů Formule 1. Nazýváme je všelijak – plagiát Formule 3, šlapací autíčko a mnozí, podle zadního křídla, i nákupní vozík. Niki Lauda se dokonce neubránil přirovnání ke kombajnům… ehm, ale konečně k věci 🙂
Designová forma vozů je velmi zvláštní. Osobně ji přirovnávám ke šlapacím autíčkům, neboť svými proporcemi a designováni prvky k nim nemá daleko. Tento problém asi nejvíce vyniká u monopostu BMW. Tak odpudivé tvary se pro královnu motosportu, formuli 1, prostě nehodí. Úzké a vysoké zadní křídlo, pozměněné přední a celkové proporce vozu… nic než šlapací autíčko v tom nevidím.Už i Formule 3000 vypadá přitažlivěji…
Letošní rok přinesl nové naděje méně významným týmům, a to zčásti díky náskoku, způsobeném notoricky známými difuzory, jehož tvůrci našli skulinku v pravidlech a FIA, jejímž šéfem je Max Mosley (ano, to je ten borec, který si nechal od lehkých děv naplácat na holou), je zhledala zcela legálními. Nějakou dobu potrvá, než se zbylé, z velké části mistrovské týmy, jako je Ferrari, McLaren a Renault, plně zotaví a předvedou se opět v plné síle. Velmi skeptické je Ferrari, které v případě dalších neúspěchů hodlá letošní šampionát uzavřít, McLaren byl doposud velmi pomalý (i když nepatrné zlepšení je znát) a co se týče Renaultu, ten bohužel doplácí na jezdecky nevyrovnanou dvojici pilotů. Jednak má pravděpodobně nejkomplexnějšího jezdce šampionátu, Fernanda Alonsa, ale na druhou stranu si to trochu kazí sice talentovaným, ale psychicky nevyrovnaným Nelsonem Piqetem, do kterého se před jeho vztupem do Formule 1 vkládaly nemalé naděje. Myslím, že by mu prospěl ještě nějaký ten rok testování, přičemž by mohl dát prostor pro Romaina Grosjeana…
…
Čeká nás zbytek velmi zajímavé sezony, s pravděpodobným vítěztvím jednoho z týmů, které doposud hráli v šampionátech spíše druhé housle. Osobně začínám pochybovat, že by to jeden z mistrovských týmů (vzhledem k negativům jednotlivých stájí) dohnal a stal se držitelem poháru konstruktérů…
RENAULT VEL SATIS – má perla mainstreamu MISSION ONE – Perla svého oboru
22 Responses to Šlapací bouráky v akci…
[1]
21. 4. 2009 v 23:03Falco
Formule 1 není žádná soutěž krásy. 😉 http://www.youtube.com/watch?v=eop8CoaMA3Q http://www.youtube.com/watch?v=wKdnnoTAkZE&feature=PlayList&p=73E7FCD6959D1384&index=0&playnext=1 http://www.youtube.com/watch?v=I_7-W6X23-I&feature=PlayList&p=DFEFBD3B22E4B5F5&playnext=1&playnext_from=PL&index=71
[2]
22. 4. 2009 v 5:41Klaudius
Ferrari – nedarí sa mi ako som zvyknutý, tak sa na to vykašlem – tak trochu zababelé, nie? Namiesto toho aby na sebe zamakali a nespali na vavrínoch. A že to ide, dokazujú súperi.
Inak tie monoposty vyzerajú fakt hnusne. Akurát že tu nejde o dizajn, ale o funkciu. A vykľučkovať medzi pravidlami, stavbou auta, optimálnou aerodynamikou a prítlakom nie je asi práve jednoduché.
Pred časom sme obdivovali návrh monopostu od nejakého veľmi známeho dizajnéra, nemôžem si teraz spomenúť na meno…nespomínaš si?
[3]
22. 4. 2009 v 5:59T613
Joo fyzika! Fyziku hochu nejob.. neobejdeš. Stejnak po smrti Senny je ta F1 taková nudná. Člověk si k tý telce sedne, oni odstartují začnou kroužit, pak se člověk probudí.. oni stále krouží a je konec. Zlatá rallye, trucktrial, maratóny etc.
[4]
22. 4. 2009 v 6:58marek.g
(1) když bude šance na titul mizivá tak proč vyčerpávat zdroje na tuto sezonu.Honda taky začla stavět letošní vůz velmi brzy v loňské sezoně a jak pěkně ho Brownovi postavili >:-{} jinak vzhledové stránce je to děs,vypadá to strašně nevyváženě.mě se asi nejvíce zamlouvaly monoposty kolem roku 2000 pak přišlo období aerodynamických udělátek všemožných serepetiček a teď se to vrátilo do na přelom 70 a 80-tých let
[5]
22. 4. 2009 v 7:36prekladys
[2] T613
pusť si něco staršího a vzrušením se pobryndáš… ta dnešní mi taky vůbec nic neříká
pro mě má šlapací legenda vždycky značku schwinn :-))
[6]
22. 4. 2009 v 7:39webpaja
(1) Pres sezonu je zakaz testovani, proto se nejaky vykonostni skok Ferrari neda letos ocekavat. Na druhou stranu si nemyslim, ze by aktualne patrili mezi nejhorsi. Vidim to na prvni polovinu a spise spatnou souhru okolnosti. Dale take chybi jine, nez italske vedeni tymu…
[7]
22. 4. 2009 v 7:52marek.g
(4) tak to spíš Cannondale teda aspoň pro mně 😉
[8]
22. 4. 2009 v 7:59prekladys
[6] marek.g
jasně, však tady jiní píší, že funkčnost má přednost před vzhledem 😉 zrovna jsem mrňousovi objednával první šlapohyb a skončil jsem u duralového schwinnu tajígrrr 12″ v černé metalíze s chromovanými blatníky, bílými límci na pneumatikách a oranžovými doplňky, wau (e-bay)
[9]
22. 4. 2009 v 8:07prekladys
šlapací bouráky 12 palců
roadster pro dámu
http://pics.lapkosoft.com/S6740.jpg
stingray ízy rajdrr
http://i14.ebayimg.com/05/i/001/43/0c/56ce_1.JPG
tiger pro všechny
http://i3.ebayimg.com/05/i/000/ca/d2/0096_1.JPG
[10]
22. 4. 2009 v 8:37Kuko
[2]
Tatro vystihls to přesně. Když se mi někdy poštěstí zkouknout nějakej závod, je to většinou těsně po nedělním obědě. Takže už při startu mám mžitky před ožima, mám problém se vůbec nadechnout. Start a prvních 5-6 kol ještě zvládám – dopíjím pivko. Pak se ale natáhnu, peloton se roztáhne, a já se občas proberu jenom na zvýšený hlas moderátora v případě nějaké bouračky…
Na obranu musím říct, že poslední dva ročníky byly – teda v rámci možností – celkem zajímavé. Letos si ještě zvykám na nový look těch divných aut, ale snad to bude fajn.
[11]
22. 4. 2009 v 8:46T613
Víceméně jsem použil upravený citát herce Kukury, který to popisoval v nějaké talk show 🙂
[12]
22. 4. 2009 v 8:54carmik
Formule 1 – pod taktovkou FIA (Max Mosley) a toho skrčka Ecclestoneho je naprostá tragédie. Tyhle dva „dobráci“ postavili současný motorsport jen a výhradně na penězích (těch vlastních) a je první kdo to pocítil byl šampionát WRC. Proč? Příliš velká sledovanost a návštěvnost. „Hele Maxi s tou relí musíme něco udělat, bere nám to diváky na F1 a tam sou přece naše prachy“ – „Neboj Ernie, já jim zatrhnu tipec a Fjednička bude zase královnou a nám to pěkně posype.“
Proto dnes WRC skomírá a F1 sice vydělává, ale nedá se na to koukat. Toť můj pohled na současný „tragický“ automobilový sport.
[13]
22. 4. 2009 v 9:59marek.g
pěkně.na litačku kolem baráku to prckovi stačí 🙂 já momentálně toužím po tomto-http://www.bike-sport-shop.cz/produkt/cannondale-taurine-sl-team-replica-2009-jizdni-kolo/ chci být diamantovej kovboj i na kole :-() a co sedláš nebo chceš sedlat za Schwinna?
[14]
22. 4. 2009 v 10:00marek.g
(7) samozřejmě přízpěvkem 11 reaguju na tebe 😉
[15]
22. 4. 2009 v 10:05marek.g
ty vole ty čísla jsou pomíchané.těď to vypadá,že se bavím sám se sebou :-))
[16]
22. 4. 2009 v 10:06Culdaraztriptaco
Pánové, díky za komentáře
Klaudie, asi máš na mysli revoluční návrh od designéra Fioravantiho, LF1:
http://auto-design.cz/default.aspx?Id=218&ido=48&sh=1410937176
http://www.auto.cz/prilohy/zeneva_2009/?obsah=fl
Opravdu krásný projekt, na hony vzdálený od současných šlapacích pekáčů…
[17]
22. 4. 2009 v 10:54Kuko
celá F1 se podle mně před pár lety dostala do začarovaného kruhu – neustále změny pravidel, neustále zakazování nových technických vychytávek, do toho ekoalkotabakove omezeni. Vždy budou lepší a horší týmy. Ano, částečně je to spůsobeno rozdílným budgetem na vývoj. Ale když za každou cenu chtějí mít pro všechny stejné podmínky, ať dají jedno auto, jedny pneumatiky, jeden podpůrný systém v boxech pro všechny. A tím F 1 zabijí definitivně.
Sám nevím, co by současné F1 výrazněji pomohlo…
[18]
22. 4. 2009 v 13:29Klaudius
Avantime: presne, nemohol som si ani za svet spomenúť. Asi už na mňa lezie staroba alebo čo…
[19]
22. 4. 2009 v 13:38prekladys
[13] marek.g, 22. 4. 2009 9:59
marku, cyklistickou mánii mám dávno za sebou, začínal jsem na trojkolce s volantem, pak to bylo kolo 12″, pionýr, eska, favorit, po převratu trekingový sachs (ukradli), další se jmenovalo trecking fox (ukradli), pak jsem pro jistotu poskládal kolo sám z rámu favorita z roku 1963 a drahých nábojů a středového složení, ta tom jsem prodrandil celé rakouské příhraničí. to mám dodnes, tohle nikdo nevezme… a dneska? leda s malým v sedačce kolem řeky, protože na silnici má z vás mlaďochů za volantem strach.
[20]
22. 4. 2009 v 14:36Culdaraztriptaco
Kuko – pomohla by jí výměna vedení? 😀
Klaudie, to v každém věku 🙂
[21]
22. 4. 2009 v 15:18kuko
[20]
ok, koho navrhuješ? 🙂
[22]
22. 4. 2009 v 19:19Culdaraztriptaco
(21) No přece pana prezidenta, ten ví všechno 😀
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.