-
BMW 5 GT – mé první statické dojmy
Abych si trochu zpříjemnil současní nepříjemné počasí, doprovázené četnými plískanicemi, vydal jsem se zjistit, zda – li budu moci obhájit své kritické poznatky z jara letošního roku, a to na adresu crossoveru BMW 5 GT.
Tak nejprve příchod k autosalonu. O navnadění mých očí na vlnu BMW se postaraly krásné kousky Z4, přímo v ukázkových barevných variacích – jedna vynikala působivým kontrastem tmavě modré, hlubinné barvy exteriéru se sněhobílým interiérem . Druhá byla opačného, ale přesto kontrastujícího ražení. Bílou karosérii doplňoval interiér, čalouněný červenou kůží…
… ale zpět ke stěžejnímu automobilu dnešního článku. Tím bylo BMW 5GT, vybavené působivou modrou metalízou Neptun Blue. Bylo jedním slovem nepřehlédnutelné. To bylo dáno nejen tvary, ale také tím, že stálo přímo před bránou autosalonu.
Tvary jsou neobyčejně zajímavé… ale nebylo by dobré to shrnout tak paušálně. Toto je totiž nejpozoruhodnější BMW poslední doby. Nikoli X6, které se stalo prodejním trhákem značky, ale 5GT…
Na fotografiích jsem nejvíce poukazoval na rozměrné zadní svítilny, v kombinaci s masivní chromovanou lištou na víku zavazadlového prostoru. U něho se na chvíli zastavím. To totiž disponuje přepínačem na dva režimy, podobně jako Twindoor u Škody Superb. Víko je velmi zajímavé, ale také poměrně těžké. Navíc, elektrické motorky měly problém jej otevřít. Prodejce to odůvodnil na slabou baterii. To je, zvláště při premiéře modelu, mrzuté.
Poté následovala prohlídka interiéru, kde jsem měl okamžitě jasno – v této luxusní garsoniéře chci strávit cestování napříč Evropou! Už kvůli němu stojí koupě tohoto vozu za zvážení.
Palubní deska svým designem navazuje na model řady 7, avšak kabina jako celek je v novém, a modernějším duchu. Neměl jsem štěstí na její příplatkovou čtyřmístnou konfiguraci, ale i klasické uspořádání zadních sedadel je přívětivé jak z hlediska prostoru, tak i atmosféry.
Vystavovaný vůz disponoval příplatkovým prvkem, a sice stropem v antracitovém provedení. To krásně kontrastovalo se bílými koženými sedadly. Tomu všemu sekundoval dekor ze světlého, přírodního, jasanového dřeva.
Avšak vyvstává otázka – nepůsobí na vás vidina černého stropu nad hlavou poněkud úzkostlivě?
…
BMW 5 GT můžeme považovat za jakéhosi předvoje nových stylistických řešení, které spatříme na příští generaci řady 5, a to zhruba na jaře příštího roku.
Samotný automobil příliš krásy nepobral. To mluvím zejména o líbivosti, která je na karosérii takřka nepřítomna. Ale o to má automobil větší charisma. A to je pro mě důležitější, než prvoplánová krása, která má mnohdy tendenci stárnou rychleji, než automobily se skutečným X – faktorem.
Jednoduše jsem nedal na mé, zprvu negativní, dojmy z fotografií a s výsledným dojmem si počkal na reálné setkání s vozem. Totéž doporučuji i Vám, kteří jste tento obdivuhodný automobil ještě neviděli na vlastní oči a k nejbližšímu dealerovi BMW se teprve chystáte. Nenechte se zastrašit svalnatými a na první pohled neohrabanými tvary vozu – toto auto má duši!
Pro CDCC Jakub Sochor (Avantime)
THE BEST CAR DESIGN 2009 Bratrovražedný BOJOVNÍK
19 Responses to BMW 5 GT – mé první statické dojmy
[1]
11. 11. 2009 v 12:39Beaumont
No vidíš, a mně se při prvním setkání na živo to auto ještě víc nelíbilo než na fotkách, což už jsem ani nepokládal za možné.
Proti interiéru nic nemám, byť přepážku za zadními sedadly považuji za nesmysl a volič automatu taky není podle mého gusta. Ale zato se vrátilo natočení středního panelu palubní desky k řidiči a obrazovka navigace už na palubovce netvoří „hrb“, nýbrž je zakomponována do základního tvaru.
Zepředu bych ty obrovské ledviny ještě nějak překousl, chválím bezrámové dveře.
Ale tu šílenou, těžkou, neproporční záď prostě akceptovat nedokážu. Auto na mě dělá dojem lodi potápějící se po torpédování zádi či velryby vyvržené na břeh. Nevidím ani stopu jednoduché čisté elegance, která byla typická pro BMW před nástupem „mistra Blé“. Ještě bolavější to je ve srovnání právě třeba se Z4, která té elegance v sobě má pořádný kus.
5er GT NEBRAT!
[2]
11. 11. 2009 v 12:48Culdaraztriptaco
Beaumont: opět bylo dokázáno, jak je design subjektivní hodnotou.
Na fotografiích jsem 5 GT považoval za to nejohavnější BMW několika posledních desetiletí. Úmysly designérů mi byly neznámy, stejně tak jako reálný význam vozu. Po setkání s vozem je vše jinak…
Automobil je to sice neohrabaný, ale, dle mého, charismatický a působivý. I když, máš pravdu, o jednoduché, lehké eleganci nemůže být řeč.
[3]
11. 11. 2009 v 13:08jurajos
Ja som mal „šťastie“ na svetlý kúsok s rovnakými diskami ako máš tu na fotkách. A najsilnejším dojmom u mňa ostalo že je to naozaj veľke, alebo aspoň tak pôsobiace auto. Vysoká predná časť, mohutný zadok….verím tomu že Tebou zmieňovaná Neptun Blue, alebo akékoľvek tmavé farby sadnú 5GT predsa len trochu lepšie.
Interiér bol však bez akýchkoľvek pripomienok. Vynikajúce sedačky, prvotriedne materiáli a nekonečná šírka interiéru. Chrochtal som blahom a nechcelo sa mi von.
Mimochodom, čiernu farbu stropu som zažil kedysi davno v Civicu. A napriek tomu že to bol spočiatku nezvyk, odvtedy inú nechcem.
[4]
11. 11. 2009 v 13:17Culdaraztriptaco
Neptun Blue se na 5 GT neobyčejně hodí. Zvýrazní stěžejní designové prvky a působí elegantně.
U toho černého stropu mi chyběly hvězdy po vzoru Rolls – Roycu :- )
Jinak k interiéru netřeba slov… opravdová první třída!
[5]
11. 11. 2009 v 14:43Dinar
Avantime: s absencí „lehké“ elegance souhlasím, to je ale záležitostí karosářské verze, dost dobře si HB(liftback) těchto rozměrů, který by působil dojmem lehké elegance neumím představit resp. myslím, že je to dost dobře neproveditelné. U sedanů je to jiná, a po jisté tankoidnosti předchozí sedmičky se lehká elegance v rámci možnosti doby (nafouknuté předky kvůli chodcům apod.) u BMW vrací, a to je dobře. Co se týká 5GT také ve mě naživo zanechalo lepší dojem než z fotek, přesto myslím, že ten špatný dojem z jeho zadní části nemá na svědomí nějaká disproporčnost, ale nevhodné řešení tvaru zadních světel v kombinaci s tou chromovanou lištou. Mít ta světla podobné řešení jako u trojkového kupé tj. část na víku by horizontálně navazovala na horní část světel v blatnících a ne na spodní, působilo by to méně povislým dojmem, který ještě umocňuje ta prohnutě (dolů) tvarovaná lišta. Celkově souhlas, není to krasavec, má ale určité charisma a prvky, které dokážou zabavit oko i při stém pohledu. A to cením víc, než prvoplánovou líbivost „rychlých“ křivek, dnes tak běžných. A o tom vnitřku, který znamená potvrzení aktuálně nejlepších interierů mezi premianty se v diskusích rozepisuju už nějakou dobu, jsem rád, že to stejný dojem dělá i na fandy jiných značek. 😉
[6]
11. 11. 2009 v 15:24Martin1974
Uplny suhlas s Avantimom…ked som to auto videl na fotkach, tak som si pomyslel ze preboha to co zase vymysleli…ked som ho videl v reale…tak som si povedal ze toto je to co potrebujem na dlhe pracovne cesty..pohodlie, bezpecnost…a preto ho idem zajtra objednat… 🙂
[7]
11. 11. 2009 v 16:13Johnny
…fakt mam rad kdyz stredoskolsti studenti pisou na netu svoje moudra. svet je hned veselejsi :-).
[8]
11. 11. 2009 v 19:52prekladys
pro tohle auto je příznačné, že vyhlíží jinak v mimoprostoru a jinak naživo, když k němu přijdeš. na obrázcích totiž neposoudíš jeho velikost a posobí docela elegantně. až když jsi u něj, zjistíš, jak je vlastně veliké – a s tím mám problém. jsem totiž zvyklý do auta nasedat, ne nastupovat. mít tak 80% své velikosti, byla by to prima trojková řada, ani ta obrovská maska by tě hned nespolkla. ostatně, taková kia soul je na tom s přídí ještě hůř, i když je to poloviční auto. když jsem ji viděl poprvé, říkal jsem si, jo, prima … rozvážkové auto! dodávka jako dělaná pro pekaře či pošťáka.
[9]
12. 11. 2009 v 8:27Culdaraztriptaco
Pánové, mám naspěch, takže s podrobnějšími odpověďmi na Vaše ohlasy (za které děkuji) příjdu později.
Jen bych se rád zeptal Johnnyho, v čem vidí konkrétní problémy?
[10]
12. 11. 2009 v 9:39prekladys
[7] Johnny
… a zůstaneš déle mlád, dědoušku 😉
[11]
12. 11. 2009 v 18:14Culdaraztriptaco
Dinar: právě se zádí jsem měl největší problémy. Stále na mě působí trochu disharmonicky. Masivní svítilny by mohly projít menším liftem, ale ta lišta mi tam dělá neplechu… zbytečně dodává na překombinovanosti, které by bez ní moc nebylo.
A interiéry BMW? Konečně se jejich středová konzole opět naklání na tu správnou stranu. Jinak estetické ztvárnění celku, v souladu s kvalitními materiály a technicitní aurou posledních BMW se mi líbí. Je na nich patrný skok kupředu i před X5 a X6…
[12]
12. 11. 2009 v 18:16Culdaraztriptaco
Martin1974: dojmy z vozu máme podobné : )
Přesně, dlouhé cesty v komfortu a bezpečí. Těmito hodnotami kabina 5 GT doslova překypuje…
[13]
12. 11. 2009 v 18:19Culdaraztriptaco
prekladys: mě osobně velikost vozu nijak nevadila. Ta dodává na dojmu bezpečí, což se elegantně snoubí s přepychem interiéru. A ty rozdíly mezi vzezřením na fotkách a v reálu jsou dosti markantní. A příď Kie Soul rozhodně stojí za zmínku… nebo také výška zádě X6 : ) , ale to je už z jiného soudku.
[14]
12. 11. 2009 v 18:59Woody
Dinar : naprostej souhlas s hodnocením venkovního vzhledu, včetně nemožnosti dosáhnout „lehké elegance“ u tak rozměrného auta a ještě s důrazem na velký zavazadlový prostor a komfortní přístup do něj. Hodně se mi líbí ta myšlenka se zadními světly (řešení z 3-er kupé). A ta lišta je fakticky asi úlitba čínskýmu trhu.
Interiér pak vyvolává zvrácené choutky prodat barák a nastěhovat se do toho auta.
[15]
12. 11. 2009 v 20:06Culdaraztriptaco
Woody: docela trefný.
[16]
13. 11. 2009 v 2:22Rysguf.
Ja som GT videl taktiez nazivo, aj som si ho ohmatal….sice iba zvoknu….ale zato zozadu 🙂 A je to kus „ženský“ 🙂
Vazne. Prvy kontakt nazivo. S priatelkou sme k autu prichadzali odzadu. Snehovo biele BMW pred nami…
Prva reakcia: „Tu uz gemballa prehnala…“
Myslel som tozit, ze to je sakra znizena X6, ked sa clovek na to pozrie zozadu a NEVIE ze exiszuje nejake GT, je to okamzite X6. Zozadu. Uz viem ako sa citi Yao Ming, ked ide okolo BMW X6 🙂
kazdopadne, auto je MOHUTNE, vedla neho parkovala myslim biela BMW1 a to bol rozdiel, ktory som necakal, nevedel ze to je mozne vobec. Ta 1 by do GT kludne zacuvala, keby bolo GT garaz. Fascinujuce.
Dojem nazivo oproti fotkam je obrat o 180´
BRAVO BMW
[17]
13. 11. 2009 v 9:51webpaja
(7) Ty rozdelujes prispevky na ty od mladsich a od starsich? To te celkem lituju, ja je delim na dobre a spatne a tenhle je dobry.
[18]
13. 11. 2009 v 21:03Culdaraztriptaco
Webpaja: díky moc.
[19]
13. 11. 2009 v 21:07Culdaraztriptaco
Rysguf. (KaaTeaM): v bílé musí být 5 GT rovněž zajímavé. Je to impozantní vůz, i když diskutabilní. Ale obrat oproti fotkám je přesně takový, jaký píšeš 🙂
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.