-
Můj pohled na IAA 2009
Připojuji se k Markovi s dojmy z Frankfurtu. Fotek nabídnu jen pár a spíše se zajímavými detaily, na celky se raději podívejte na profi obrázky redaktorů. Spíš napíšu svoje postřehy a komentář k tomu, co mě zaujalo. Hodnocení aut se bude samozřejmě týkat jen statických dojmů z designu karoserie a interiéru.
Celkový dojem:
Krize je cítit na každém rohu. Přes nově otevřenou halu č. 11 (zabranou koncernem BMW) byla prý letošní výstavní plocha o třetinu menší než předloni a vystavovatelů bylo také asi o třetinu méně. Šetří se i na informačních materiálech, zázemí atd.Nejkrásnější novinka výstavy:
O tenhle titul v mých očích soupeří tři auta: Aston Martin Rapide, Maserati GranCabrio a Mercedes SLS (abecedně). Volba vítěze je těžká.
Astona pokládám za nejkrásnější z velkých superrychlých sedanů (ano, Quattroporte je pro mě od nynějška až druhé, ovšem taky stojí mnohem míň). Rapide přes svoje rozměry působí naživo lehce, svěže a dynamicky a je to od pohledu jasně Aston jak má být.
Maserati GranCabrio neztratilo nic z kouzla GranTurisma a přidalo až erotický náboj auta bez střechy. Je velké (koneckonců se jmenuje GRANCabrio, že), ale nepůsobí z žádného pohledu nemotorně, naopak. Ale přes výše řečené jsou Aston i Maserati „jen“ skvělým rozvinutím již existujícího – čtyřdveřovým DB9/DBS resp. GranTurismem bez střechy.
Takže korunu mého favorita si odnáší Mercedes SLS. Na fotkách poněkud rozpačitý tvar funguje naživo naprosto dokonale z jakéhokoliv úhlu, na autě není jediná zbytečná linka ani tvar. Působivosti pomáhají relativně skromné rozměry, nádherná kola a kupodivu i netradiční tmavě červená barva. Perfektní, dokonalý.
Palec nahoru:
– Saab 9-5 potvrdil dojem z fotek, je zvláštní, svébytný, snadno identifikovatelný mezi jinými. Uvnitř nadchne jak zpracování interiéru, tak i úžasný prostor. Zapomeňte na výchozí Insignii s omezeným místem vzadu, tohle je velký manažerský sedan světové extratřídy.– Lambo Gallardo upravené firmou Hamann ve stylu bojového letadla. Jde vlastně jen o legrácku, vtípek, ale zato báječný – kdo se zajímáte o letectví, pobavíte se nad každým nápisem…
– Rolls Royce Ghost: Prostě Rolls jak má být, důstojný, nádherný, tvarově čistý a přitom vůbec ne vulgární. Když nestojí hned vedle Phantomu, ani se nezdá být menší 🙂
– Citroën C3 a DS3: Povedená malá autíčka. C3 je hravá a „roztomilá“, ale v tmavé barvě by v ní mohl jezdit i muž. DS3 má sice některé detaily už přehnané (třeba zbytečně komplikované tvary předních světel), ale je velmi elegantní a úroveň interiéru je ještě o stupínek výš než u beztak vynikající C3
– Fiat Grande Punto Evo: To jsem si oddechl! Z fotek jsem měl trochu strach, ale v reálu je facelift povedený a zařazuje GP jasně do rodiny moderních Fiatů. „Rošt“ masky se liší podle stupně výbavy, buď klasická mřížka, nebo „plástev“ u sportovních verzí. Skvělá je nová palubní deska ve stylu Brava, jako bonus motory MultiAir a jako skvělý vtípek grafická podoba nápisu Punto (fotka prospektu)
– Ferrari Italia: Bez obav, je agresivní a žádoucí, jak se na Ferrari sluší. Škoda jen nesmyslné trojice výfuků (u osmiválce). Krásný detail: koník na přídi je „samonosný“.
– Bentley Mulsane: Ta zvláštní přední světla vypadají ve skutečnosti velmi dobře!
– Jaguar XJ: Velmi příjemné překvapení, působí naživo lépe, než jsem čekal. Tradice Jaguaru je z něj čitelnější než z XF a přitom je zcela moderní, aktuální. Černý střední díl střechy byl na všech autech na výstavě, nicméně nenavazuje na černý zadní sloupek. Asi bych to vyřešil volbou černého laku. Doslova dechberoucí je interiér, může se směle srovnávat s Maserati i mnohem dražšími značkami. BMW 7er proti němu vypadá uvnitř jako z recyklovaných PET – lahví.
– Škoda Superb Combi: Po některých krásných nesmyslech (Rapide…) a mnoha hloupých nesmyslech (BMW 5er GT..) konečně pořádné auto pro normální lidi. Zní to jako politický slogan, ale je to tak – pěkné, ne příliš nápadné kombi, prostorný vnitřek (čtyři dvoumetroví nemají problém), obrovský kufr, slušná technika, slušná cena. Auto, se kterým bych dokázal snadno žít, což platí o málokteré jiné škodovce.
Rozpaky:
– Peugeot 5008: Sám o sobě pěkný čistý tvar zvenku ruší nápadné a naprosto zbytečné příčky pod nárazníkem. Uvnitř krásná palubní deska jako v 3008, ale vzadu méně místa a méně pohodlné sedačky než by člověk čekal. Chce to doladit, po faceliftu by to mohlo být ono.– Kia Ceed: Facelift sliboval na fotkách víc, reálný nový Ceed je docela pěkný, hezčí než původní, ale nic víc. Mezi ostatními auty trochu zapadne.
– Nová Astra: Hmmm. Nevypadá špatně, interiér je kvalitní, místa dost. Ale ani zdaleka taková bomba jako Insignia. Zadní sloupek je jako zkopírovaný z Mazdy 3. Nebo ze Ceedu. Nebo…
– Golf R: Určitě pojede skvěle, ale… proč to na něm k čertu není víc vidět? „Obyčejné“ GTI je s jeho károvanými potahy a děrovanými koly nápadnější a tvarově zajímavější. Mimochodem, jak dlouho asi Audi dopustí, aby jejich vrcholná S3 byla slabší než Golf? Tipuji, že do roka a do dne tu bude RS3…
– Facelift Volva C30 a C70: nová tvář je OK, byť z některých úhlů působí trochu těžce. Ale změnu si víc zasloužily plasty v interiéru a bohužel se nedočkaly.
– Lotus Evora: Zvenku krásný (podle mého hezčí než Cayman), na vnitřku to ještě chce zapracovat. A to docela dost. Ale zadeček je to krásný…:-)
Palec dolů:
– Příšerný, až zrůdný růžovofialový Bentley Continental upravený od Mansory. Drahý a odpudivý pomník nevkusu. Chudák původní auto, proč mu tohle udělali?
Mansory navíc zprznilo i Ferrari, Astona a Bugatti Veyron (!).– Naprosto příšerný koncept Hyundai – nevím jak se to jmenuje, nevím k čemu se to má používat. Sotva jsem to vyfotil a musel rychle na záchod. I hosteska se styděla, že před tou věcí musí stát…
– Chybějící nová Lancia Ypsilon a Suzuki Kizashi. Škoda, na obě jsem se těšil…
– BMW X1: Zvenku to ujde, ale interiér je buď k smíchu nebo k pláči, podle nátury. Látka na sedadlech základní verze by neměla co dělat ani v Ceedu, ale u BMW je to výsměch kupujícímu. Prostě si každý musí připlatit za lepší sedadla.
Propadák výstavy:
Opět tři kandidáti: BMW 5er GT, Porsche Panamera a Subaru Legacy (abecedně). Nové Legacy je prostě ošklivé, a to z jakéhokoliv pohledu. Jako by někdo na auto z 80. let násilně „nacpal“ detaily (světla…) z aktuálního auta. Designem obrovský krok zpět oproti dobíhající generaci. Ale u Subaru mě to zase tak nepřekvapilo, po příšerné Impreze asi nešlo čekat nic lepšího.
Panamera se nedokáže vymanit z dědictví 911. Jenže tvar který funguje a dává perfektní smysl u malého kupé s motorem vzadu je u velkého sedanu s motorem vpředu hloupý a zoufale neproporční. Auto vypadá, jako by na zadní nápravu připadalo 80% hmotnosti a jako by ta hmotnost činila čtyři tuny. Něco zachraňuje pěkná příď a hlavně naprosto dokonalý interiér s dostatkem místa i vzadu. Čili pokud Panameru, tak do garáže najíždět tak, aby ji majitel viděl vždy zepředu.
Černý Petr propadáku výstavy tak zbývá na BMW 5er GT. Obtloustlý neproporční nesmysl se zádí zdechlé velryby a víkem okopírovaným od Škodovky. Idiotská příčka za zadními sedaly, křičící: tady se plýtvá místem! Malé okénko, zoufale omezující výhled. BMW opět potvrzuje, že se vydalo cestou, po které se já s ním rozhodně vydávat nechci.
Veteránem vzhůru do vrchu: Brno – Soběšice 26.9.2009 Novinky z Wlkohradu IV.
1 329 Responses to Můj pohled na IAA 2009
[1]
18. 9. 2009 v 19.32GTI
No… můj pohled na tento blog je…. veeelmi… kladný 😉 Moc pěkně jsi to, Beaumonte nafotil i napsal.
K tomu eRku snad jen, že ta „nenápadnost“ je programovou předností, že Panamera se z podstaty věci nechce vymanit z dědictví po 911, a že GT vnímám o řád méně kontroverzněji než-li ty, leč nadšen také nejsem.
Velký souhlas s Rapidem a sa-moz-řej-mě s SLS, svým textem jsi přesně jako břitvou vystihl co je to za vůz.
P.S. Velmi oceňuji tvé věty o Superbu. A… ještě jednou… ten meďák, to je žrádlo 🙂
Tedy… BRAVO.
[2]
18. 9. 2009 v 21.47Perun
Takhle pěkně a bez zbytečných cirátů to tu už dlouho nikdo nerozbalil – velký palec, Beaumonte 😉
Snad jen bych se přimlouval za tu Panameru – viděl jsem ji v tmavě modré a skoro my vypadly oči z důlků…
SLS je samozřejmě zaslouženě na tom tvém pomyslném piedestalu, ten desing prostě nemá chybu.. snad až na tu přerostlou hvězdu. Jinak je dokonalé už od pohledu.
P.S. Po mé včerejší zkušenosti s E Coupé 350 CDI (a nedávné s GLK) už ale u MB budu příště opatrnější v přehnaném očekávání nadpozemské kvality 🙂
P.P.S. To 5er GT je tedy .. pecka 😀
[3]
18. 9. 2009 v 22.01Culdaraztriptaco
Beaumonte, povedené fotografie, doplněné skvělými komentáři. Palec nahoru 😉
[4]
18. 9. 2009 v 22.07Navtech
Je to tvůj pohled, to beru, ovšem já bych se u automobilek, který v podstatě určitým způsobem vévodí celýmu světu, vyvaroval chrakteristikám typu „debilní, nesmyslný“ a pod. Třeba tvoje charakteristika 5GT je naprosto stejná, jako se traduje u X6 a jak je ten model „debilní“ je vidět na prodejích. Myslím, že ví přesně, co dělají a jak jsem už několikrát psal, ostatní se k tomu nesmyslnýmu debilismu budou přidávat. Kombinace limuzíny s náklaďákem je jen dalším vyústěním módy SUV.
Tu růžovou prasárnu si sem ani neměl dávat, to je strašný. Panameru dobře charakterizoval GTI a Rapid mě trochu zklamal těma zadníma tankovejma dveřma. Tam se asi člověk nevejde. SLS je pro mne jedna s hvězdou.
[5]
19. 9. 2009 v 0.44Pekelná Micinka
Moc pěkné. Díky. Beaumonte, nemáš ještě jednu fotku toho SLS takhle z boku, ale se zavřenými dveřmi? Já prostě musím vidět tu sílu toho sloupku. Na oficiálních fotkách je strašná, na živých je to lepší.
[6]
19. 9. 2009 v 8.08element5
Hezký Beaumonte, tenhle článek se ti moc povedl. Zajímavé fotky a čtivý text. Co se týká toho 5GT tak souhlasím s tebou i s Navtechem. Obtloustlé a neproporční jistě je, ale za nesmysl bych ho rozhodně nepovažoval a ostatně, prodeje ukážou. 😉
[7]
19. 9. 2009 v 20.56Emel
Hezký blog, takhle nějak má blog vypadat :-). Patří k tomu i velký prostor pro polemiku… opravdu jsi ve Frankfurtu cítil ekonomickou krizi? Nové Ferrari, nový Jaguar, nové Porsche, nový Aston, nový Bentley… k tomu SLS… kdy se ti poštěstí mít na autosalonu tolik exkluzivních novinek?
Dál… BMW souhlas, ale jak tu někdo poznamenal… prodávat se to bude, takže nesmysl to je jen napůl. Ani to Legacy bych nezatracoval, mě na něm vadí pouze příliš mohutný přední převis.. počkám si na osobní setkání. A Panamera… no, kdo zkousnul Cayenne, zkousne i Panameru :-), a vevnitř je úžasná.
[8]
19. 9. 2009 v 22.17lonestarstate
Dobrá práce. Navtech má sice pravdu, že „debilní“ a „nesmyslný“ jsou silné výrazy, ale když vidím třeba X6 nebo 5GT, vybaví se mi vysolárkovaná blondýna; tedy snaha spojit dvě plus, čímž vznikne veelikánské mínus. 😉 Některé věci prostě dohromady nepatří a to, že to jde na dračku svědčí leda o chabém vkusu některých lidí.
[9]
20. 9. 2009 v 0.19Navtech
[9] lonestarstate… no, ty blondýny a zvětšování péra, to je už takový vyhořelý klišé. Podívej se kolik blondýn a nevyvinutých lidí běhá po světě. Tyhle automobilky na vrcholu potravinovýho řetězce v podstatě určují směr a X6, GT5, R-class a další jsou pouze důsledkem přání a uspokojení zákazníka. Doba se prostě mění a vkus a touha po něčem novym a zajímavým se lidem líbí. Nejlíp to charakterizoval Dinar… máš určitý nároky a svoje potřeby, ale viděl si někdy horský kola, nebo surfový prkno na S-class? Pokud nechceš mít garáž plnou aut na uspokojení svých aktivit, tak to je přesně to, co lidi chtěj. Někomu se to daří a někomu ne. Pokud je někde cítit to „šetření“, tak právě u těhle automobilek nejmíň. Prasárny a nevkus hledej u těch, co przní třeba toho Bentlyho.
[10]
20. 9. 2009 v 10.55Emel
Navtech: jasně, automobikly uspokojují přání zákazníka… jsou ale i pitomá přání, viz ten růžový Bentley. Jsem si jistý, že si své obdivovatele také najde.
[11]
20. 9. 2009 v 14.02palmexman
zrovna GT5 bych úplně neodsuzoval. je to jen návrat k zapomenutému. tahle kastle ve vyšší střední už kdysi byla – třeba R25, R safrane. ta tloušťka je dnes konstrukční nutnost:( třeba ji zfaceliftují, ale já bych tenhle směr úplně neodepisoval.
R class je trochu jiné kombi. určitou eleganci, která souzní s praktičností, rozhodně nepostrádá. to je dnes v době rádoby designově sportovních kombi vzácnost.
X6 je úplně normální produkt dnešní doby. v sedmičce okouzlíte automobilového nadšence, pro laika je to jen velká limuzína. ovšem s X6 šokujete masy na parkovišti před tescem. produkt dnešní doby, kdy se neúměrně přeceňuje originalita a pozérství. dokonalý příklad je už s těmi navtechem zmíněnými koly. když jsem v dobách před 10 a více roky vášnivě jezdil zalehlý v říditkách, tak cyklistický dres měli na moravě opravdu pouze jen cyklisti. dnes vidím nedělní výletníky na kolech s koutoučovými brzdami, nášlapnými pedály, v dresech a jedou jak důchodce do hospody. ano, přesně k tomuto stylu patří ta X6. hlavně být strašně in, cool, trendy. jakmile máte místo všech těch SUV, LUV, MUV, HIV obyčejnou limuzínu nebo nedejbože praktické kombi, tak vůbec nezapadáte do kolonky toho názorově správného moderního jedince.
on možná má ten GTI pravdu. proti X6 je i liška mistrem elegance.
[12]
20. 9. 2009 v 20.18Beaumont
Díky, vážení, za pochvalu i kritiku…
K použitým výrazům: to je právě to krásné na blogu, že člověk může napsat svoje názory bez „politické korektnosti“. Do profi článků do médií bych o 5 GT zřejmě psal, že „design zádě pokládám za velmi kontroverzní“ a že „si obtížně dovedu představit cílovou skupinu“. Tady můžu klidně napsat, že podle mého jde o nesmyslný hnus 🙂
[7] Emel: Krize cítit opravdu byla, nejvíc na maličkostech. Třeba mnoho značek už ani nevydává oficiální tištěné tiskové zprávy, ale dává „jen“ CD nebo flash disk nebo dokonce jen kartičku s adresou, kde se dají informace stáhnout z webu… Totéž platí o prospektech – místo papírových na místě funguje posílání poštou (aby si jich nikdo nenabral dvacet) nebo také jen elektronická podoba… Nebo třeba off-roadová dráha na volné ploše – v minulých letech se zúčastňovalo kolem deseti značek s pravými tereňáky (Jeep, Mercedes G atd.). Letos byla trať poloviční, mnohem lehčí a na ní jen čtyři značky a pouze s SUV.
Nebo si vezmi, kolik značek vůbec nevystavovalo. Japonci mi nechyběli, zato americké značky GM ano, autosalon bez Cadillacu a Corvetty není ono 🙁 Na místě byl jen Chevrolet, a to v malém stanu na volné ploše, s jedním Cruzem a jedním novým Sparkem.
Pokud jde o představení mnoha luxusních aut naráz, tak důvody vidím dva:
1) Setrvačnost vývoje – práce na těch autech začaly dávno před krizí
2) Té opravdu nejbohatší vrstvy se krize sice dotkne, ale ne tak, aby si nemohla dovolit novou hračku do garáže. I ten, komu klesne majetek ze 150 na 50 milionů euro, klidně těch 200 tisíc za Astona nebo Porsche zaplatí.
[5] pekelnamicinka: Bohužel, fotku SLS se zavřenými dveřmi nemám. Ale auto jsem tak viděl a šířka sloupku mě nijak nerušila.
Mimochodem, mít na stole klíče od Rapide, GranCabria a SLS a smět si vzít jen jedny, to by bylo na velké bolení hlavy… 😀
[13]
20. 9. 2009 v 20.30Emel
Palmexman: GT5 vs. Safrane… no, ono se to GT5 podobá spíše tomu Vel Satisu… ke své vlastní škodě. Elegance A5 liftback k nebo třeba Safranu nedosahuje ani omylem.
Beaumont: Flashdisk místo prospektu, to není úplně krize :-). Ale jinak beru, nějaké symptomy tam určitě jsou.
[14]
20. 9. 2009 v 23.12Navtech
No Beaume… tady jde jen o to, že pro tebe je prémie i Delta aspol. a pak ten pohled z mojí strany na tebe vypadá poněkud „zvláštně“. Klidně řeknu, že až zaujatě vůči tý opravdový TOP. Kdyby si tu rozebíral portfólio Fiata, tak neřeknu ani popel, ale připadaj mi některý hodnocení jako nesmyslný, když znám tvojí lásku k něčemu, co by sis představoval ve stejný rovině s tím, o čem tady píšeš. Od Peruna, nebo Dinara bych to bral s větší lehkostí.
[15]
21. 9. 2009 v 9.22Beaumont
[14] Navtech: Jasně, na něčem se my dva asi neshodneme.
Pokud tou TOP myslíš německou velkou trojku, tak tam já jasně favorizuji Mercedes – jeho současné směřování (designu i jiných věcí) se mi zamlouvá, modelová paleta mi dává smysl a problémy minulosti pokládám za překonané. Ostatně SLS jsem vybral za svého favorita výstavy…
Značky Audi si vážím za trvalou mravenčí práci posledních ca. dvaceti let, která ji vynesla z pozice podceňovaného auta pro úředníky skoro (skoro!) na úroveň MB a BMW. Podobně oceňuji jejich snahu o zavádění technických novinek do výroby „normálních“ aut, třeba celohliníkové konstrukce A8 a A2. Nicméně většina modelů Audi mi nic neříká a raději bych si koupil některého konkurenta, třeba Mercedesa, Alfu, nějakého Amíka nebo Švéda.
Stará BMW miluju, za zlatou éru pokládám dobu „žraloků“. Ale od nástupu Bangla se ta značka nejen designem, ale i charakterem aut posouvá někam jinam a já jen nevěřícně zírám kam. Ze současného portfolia BMW bych si pořídil snad jen Z4, 3er kupé nebo 1er kupé (případně kabrio). Vše ostatní mi připadá spíš k pláči.
A mimochodem, když krátce po sobě přesedneš z Delty Executive (kůží obšitá palubní deska, perfektní sedačky v kombinaci alcantary a kůže…) do X1 (otřesné plasty a doslova směšná látka čalounění, horší než ve Fabii), tak Ti to určení co je a co není prémie taky nebude připadat tak jasné.
Pro šťouraly: Chápu, že obě ta auta jsou v jiné kategorii, mají jiné určení a stojí na opačných pólech nabídky dané značky. taky asi jinak pojedou. Ale zase na druhou stranu mají podobnou cenovku (beru základní X1 s pohonem zadních kol) , podobné výkony a zhruba srovnatelnou velikost…
[16]
21. 9. 2009 v 13.36Lonestarstate
[9] Hele já to nemyslel jako klišé. Když se někdo narodí s blonďatýma vlasama nebo malým nádobíčkem, tak si to nevybral. Já mluvím o tom, že se snaží skloubit něco, co k sobě nepatří. Třeba v případě X6 terénní auto a kupé karoserii….nedává to žádný ale vůbec žádný smysl. Ani hezký to není, pokud člověk pobral trošku vkusu. K tomu bylo to přirovnání k opálený blondýně.
[17]
21. 9. 2009 v 14.19kuko
[16]
Mně X6 nevadí. Stejně jako to růžové Bentley. Kouknu na to, řeknu si fuj a tím to pro mně končí. Úspěch X6 mně moc nepřekvapil. Její zákazníci se rekrutují povětšinou z řad driverů X5 a podobných kár, v kterých stejně jezdí sami. Takže prostor zjevně není jejich priorita. K tomu dostanou brutální a víc do očí bijící výzor, lepší jízdní vlastnosti a novou hračku. A čím víc se těchto X6 prodá, tím rychleji se jejich technologie rozšíří do nižší řad bavoráků a následně do mainstreamu.
[18]
23. 9. 2009 v 0.10vanos
Ty asi nechápeš strategii BMW a spol. To, co píšeš o interiéru toho BMW, není žádnou novinkou. U BMW a Mercedesu to tak platí odjakživa. Zjednodušeně řečeno chtějí tímto krokem oslovit co nejširší spektrum možných zákazníků. Za základní cenu sice dostanou jen kus kvalitní konstrukční práce bez jakékoliv komfortní výbavy, ale pokud jim to je málo a nezdráhají se vrazit do auta více peněz, pak mají možnost náhlédnout do vskutku na položky bohatého seznamu příplatkové výbavy. A nemalá část z těch, co spatří, jaké to lákavé a bezesporu užitečné prvky jsou jim nabízeny, nakonec utratí větší balík, než kolik původně zamýšleli. A s tímto právě ty výše jmenované automobilky počítají.
[19]
23. 9. 2009 v 8.24Beaumont
[18] vanos: Já to chápu, však píšu „Prostě si každý musí připlatit za lepší sedadla.“ Jen se mi to nelíbí 🙁
Komentáře nejsou povoleny.