-
Pozvánka do veteránského muzea Fichtelberg
Zima je pro veteránistu obvykle obdobím klidu a příprav na následující sezónu. Víkendy strávené v garáži nebo studiem odborné literatury si však lze i přes zimu zpestřit návštěvou některých muzeí.
Trávil jsem teď nějakou dobu na západě Čech a na skvělé stránce o německých automuzeích jsem objevil muzeum AMF ve Fichtelbergu, kousek od hranic. Přes zimu je sice otevřeno jen v neděli a o svátcích od 10 do 16 hodin, ale ani to mě neodradilo. A cesta se rozhodně vyplatila.Muzeum se nachází ve dvou halách a nevelké volné ploše. Hlavní hala má tři patra, doslova nacpaná nádhernými veterány (auty i motocykly). Zejména mě nadchla kolekce vozů mé milované značky Maserati. Na volné ploše je pak k vidění několik letadel z výzbroje bývalé NDR, vesměs sovětské výroby.
Jediná nevýhoda (kromě vcelku přiměřeného vstupného 8,50 euro) bylo poměrně značné šero panující v obou halách, které komplikovalo fotografování, zejména mobilem jako v mém případě. Fotky berte tedy jen jako ilustrační, nikoliv jako pokus o fotoreportáž.Zmiňovaný přehled muzeí v Německu najdete na:
http://www.deutsche-museumsstrasse.de
Přehledná interaktivní mapka na:
http://www.deutsche-museumsstrasse.de/files/karte.htm
Samotné muzeum ve Fichtelbergu:
http://www.amf-museum.de/
Pozvánka + přidané fotky z Vienna Autoshow Investigativní motoristická reportáž: testovací mula odhalena!
167 Responses to Pozvánka do veteránského muzea Fichtelberg
[1]
2. 1. 2010 v 18.49vrkuboy
Ta Espada je úžasná! Stejně tak asi jako celá expozice muzea. Beaumonte nechtěl by si udělat mapku a vyznačit na nich místa muzeií? Myslím tím především české muzea. Myslím, že když do komentářů každý napíše nějaké muzeum dal by se udělat celkem hezký orientační seznam. Za sebe můžu doporučit muzeum v Olbramkostelu. Je tam krásné muzeum především motocyklové techniky. Je to už spoustu let co jsem tam byl snad tam ještě je.
[2]
2. 1. 2010 v 20.20Beaumont
[1] vrkuboy: Musím přiznat, že u nás mám o automuzeích menší přehled. Jde o to, že čeští sběratelé se (správně a logicky) zaměřují hlavně na vozy domácí provenience a tudíž zejména na období mezi světovými válkami. A tahle doba zase tolik neoslovuje mě. A motorky (další silná česká disciplína) mne míjí úplně.
Takže z českých muzeí bych za sebe určitě doporučil Národní technické v Praze (teď tuším v rekonstrukci), Technické muzeum v Brně, samozřejmě muzeum sportovních vozů v Lánech a tovární muzea Škody a Tatry v Boleslavi a Kopřivnici. Zatím jsem se ještě nedostal do Zlína do muzea pana Samohýla, což mám v plánu a kde by měly být k vidění opravdové skvosty.
Docela slušné info (nikoliv ode mne!) je třeba tady:
http://www.auta5p.eu/muzea/muzea.htm
nebo tady:
http://www.cz-museums.cz/amg/obory/1186
[3]
2. 1. 2010 v 20.30prekladys
výborně! ta německá mapka je úžasná. je to sice na druhém konci republiky, ale v létě by některé muzeum při hranicích stálo za hřích. v té oblasti jsem navštívil muzeum č 763 ve wolfeggu (cca 30 km od bodamského jezera). mám jen analogové fotky, protože je to už neuvěřitelných 18 let, ale cadillac hanse alberse tam mají pořád. tehdy tam stálo 5 bílých borgwardů vedle sebe, každý jiný typ, úžasný pohled…
[4]
2. 1. 2010 v 20.33prekladys
jo, a to žluté auto je cosi švýcarského, mám to na jazyku, ale ne a ne si vzpomenout. ten pán taky upravoval americký IH scout, nemýlím-li se
[5]
2. 1. 2010 v 20.36prekladys
aha, teď koukám, že ten můj první příspěvek se ti někam zatoulal. bylo to k muzeu 763, ale žádný odkaz…
[6]
2. 1. 2010 v 20.38Beaumont
[5] prekladys: Sorry, zlobí antispamový filtr, už je to opraveno.
Jinak ano, to žluté auto nese švýcarskou značku…
[7]
2. 1. 2010 v 22.40Kuba
Felber Excellance (upravený Pontiac Firebird) a Baur TC3…
Nebyl to Monteverdi, kdo upravoval IH Scout?
[8]
2. 1. 2010 v 23.07Beaumont
[7] Kuba: Přesně, obojí správně. A ten International upravovali jak Felber, tak Monteverdi.
[9]
3. 1. 2010 v 0.41T613
Beau tím Ka-26 jsi mi udělal radost! .-)
[10]
3. 1. 2010 v 12.20Emel
Celkem hezké malé muzeum je třeba v Nové Pace, pár aut je ve Dvoře Králové…
[11]
3. 1. 2010 v 16.31prekladys
jo, to je ono, felber. při pohledu na toho pseudopontiaka mě paradoxně prvně napadl ten international harvester a u toho mám zase zafixován legendární traktůrek farmall – takové farmářovo „téčko“. takže jsem si nebyl schopen už zpátky vybavit toho švýcara.
[12]
3. 1. 2010 v 23.05GTI
Dobrá práce, Beaumonte, děkuju za tip. Málo světla nevadí, máš pěkný pruhovaný triko 😉
[13]
3. 1. 2010 v 23.13Beaumont
[12] GTI: Díky. Trika si všimneš, ale že na svém blogu píšeš pitomosti o Alfě 159, to ti zjevně nevadí…
[14]
3. 1. 2010 v 23.26Beaumont
[9] T613: Jo, to je zajímavý kousek, bohužel na tom podstavci si ho člověk neprohlédne tak zblízka.
Jinak tam na volné ploše mají pár MiGů a Suchojů, jednoho Čmeláka, jednu Alouette a obligátní Mi-8 (původně snad v salónní verzi), všechno v dost zbědovaném stavu. Z vojenských záležitostí stojí za zmínku ještě dva obrněné britské Daimlery ve třetí hale, ale tam byla taková tma, že fotky jsou zcela nepoužitelné…
[15]
4. 1. 2010 v 10.54kuko
[14]
Beaumont – tak jestli byla Mi-8 původně v salonní verzi zjistíš jednoduše (teda jestli nebyla nějak brutálně přestavěná). Hranatý okýnka jsou jasným poznávacím znakem S-ek.
Kamov je taky celkem raritka.
[16]
4. 1. 2010 v 12.10Beaumont
[15] kukino: Jo, tak to je origo, okénka to má hranatá. Ale už je v dost bídném stavu vč. interiéru… 🙁
[17]
4. 1. 2010 v 12.38kuko
[16]
ano ano, tak je to správný supermainstreamový (s přesahem do prémie) vertolet pro generálské drzky, kteří jako mladí kluci sedlali Mi-2 a pak už jako ostřílení mazáci proháněli v Mi-24 Cobry na hranicích, aby si následně vychutnali plavné přesuny v luxusním interiéru obloženém pravým dřevem z Uralu a nejjemnější kůži ukrajinských kravek 🙂
[18]
4. 1. 2010 v 12.52Beaumont.
[17] kukino: No sákryš, ŠUPL(e)-mainstreamový vrtulník, to jsem ho měl nafotit pořádně a dát sem ty fotky všechny i s vysvětlujícím textem 😀
[19]
4. 1. 2010 v 13.23T613
Kuko verze „S“ byla určena hlavně přepravu civilních papalášů. Vojáci měli Mi-8VPK alias Mi-9 🙂
[20]
4. 1. 2010 v 15.38kuko
19
Tatra
Tak pokud se nepletu, Mi-9 byla oficiálně vedene jako „letající velitelské stanoviště“. Nezajímal jsem se o její vybavení podrobněji, ale předpokládám že obsahovala extra spojovací a komunikační výbavu a byla určena spíš pro řizení bojových operací přímo ze vzduchu.
Mi-8S pak byla standardní salonní verze, takže vozila papaláše všech druhů, od prezidenta, přes papeže, generáli, až třeba po vojenské pozorovatele v dobách „výměnných pobytů“ při cvičeních za studené válka. Takže ano, byla určena spíš pro užití mimo bojiště, i když třeba modernizované Mi-8S AČR dostali tuším i nějaké rušičky a výmetnice klamných cílů (teroristi jsou všude). No a vojenští papalášové jsou taky jen lidé, takže rádi využívají služeb placených z našich daní pro své pohodlíčko a lítání je přece tak hezké 🙂
[21]
4. 1. 2010 v 17.32kuko
Tak jsem psal Tatrovákovi, není to někde v spamu? Dík
[22]
5. 1. 2010 v 9.33Beaumont
[21] kukino: Opraveno, pardon za zdržení. Ten filtr začíná nějak zlobit, dřív s tím nebýval problém…
[23]
5. 1. 2010 v 9.48T613
Kuko nepleteš se 😉
Komentáře nejsou povoleny.