-
Tesla by mohla být nejvýznamnějším výrobcem aut na světě, tvrdí analytik
Mohla by se Tesla Motors stát světově nevýznamnější automobilkou?
Adam Jonas, analytik Morgan Stanley Research publikuje toto tvrzení v poslední zprávě pro investory.
„Necelé dva roky po uvedení vozu Model S na trh se Tesla Motors posunula z role nováčka do diskutabilní pozice nejvýznamnější automobilky na světě. Neděláme si legraci,“ napsal Jonas. „Tesla se rovněž profiluje jako symbolická síla v americkém úsilí zvýšit podíl své technologicky špičkové výroby.“
Důvody jsou následující:
Dodavateli auto komponentů původně přehlížená automobilka z Palo Alto se vypracovala z ničeho do pozice hrdiny světového formátu.
Jonas nedávno večeřel s výše postaveným řídícím pracovníkem jednoho z hlavních dodavatelů Tesly. Řeč se vedla o tom, co dělá Tesla jinak ve věci elektrifikace aut a autonomních vozidel. Z diskuze vyplynulo, že dodavatelé nyní zvažují rozvoj výrobních linek a podniků se zaměřením čistě pro obchod s Teslou.
Soupeři Tesly jako Fisker a Coda se jí už neposmívají, začali ji naopak vnímat jako velmi vážnou konkurenci.
Firma General Motors má například speciální „Tým Tesla“ věnující se vývoji elektromobilů s velkým dojezdem jako je sedan Model S, řekl Jonas.
„Inženýři z BMW nám nedávno vysvětlovali, jak přítomnost Tesly pomohla oživit ducha automobilních inovací, jenž už začínal zvětrávat a vysychat, a prohlašovali, že BMW se díky Tesle stane mnohem silnější a životaschopnější firmou.“
Tesla má pozitivní vliv na ekonomiku Spojených států.
Pět amerických států pracuje na motivačních balíčcích majících za cíl získat významnou pětimiliardovou investici Tesly do výstavby mega továrny na baterie, projekt schopný vytvořit 6 000 pracovních míst.
„Guvernér by musel mít pro zamítnutí továrny Tesla velmi vážný důvod,“ myslí si Jonas.
S ohledem na továrnu na baterie a rostoucí produkci automobilky ve Fremontu předvídá Jonas růst počtu zaměstnanců Tesly ze současných šesti tisíc na bezmála dvacet tisíc v průběhu následujících sedmi let.
To nepřímo podpoří vznik dalších asi sto tisíc pracovních pozic v USA.
„Tohle zamává s HDP,“ tvrdí Jonas.
Zvlášť důležité je to pro Kalifornii, kde již sídlí ředitelství a výrobní linka Tesly, přičemž stát usiluje o získání investice v podobě továrny na baterie, i když si někteří myslí, že není příliš reálná.
Tesla je čistě americká.
Tesla podle Jonase sama sebe etabluje do pozice „výrobce nejameričtějších aut mezi ostatními, když 90 % jejích součástek pochází z USA.“ Je to víc, než u tak typicky amerických vozů jako jsou Ford F-150 a Chevrolet Silverado.
To všechno znamená, že investoři by neměli vnímat Teslu jen jako běžnou, tradiční automobilku. Jonas odhaduje budoucí cenu akcií Tesly na 320 dolarů (price target – odhad cílové ceny podle burzovního analytika). Toto hodnocení naznačuje, že Tesla získá do roku 2028 téměř jedno procento globálního automobilového trhu. V posledních několika týdnech se její akcie obchodovaly v rozpětí 225 až 230 dolarů (původní termín zveřejnění článku je 20.6.2014).
Rizika existují.
Tesla garantuje hodnotu svého Modelu S při financování leasingem. Pokud však ceny jejích ojetých vozů klesnou pod očekávanou úroveň, mohla by hodně prodělat.
Tesla je také závislá na klíčových vládních programech daňových úlev a státních a federálních motivačních programech zaměřených na rozšíření elektromobilů mezi populaci.
Ty mohou skončit. Zákonodárci například mohou rozhodnout neposkytovat státní a federální příspěvky bohatým zákazníkům ve výši celkem až 10 000 dolarů na auto s cenovkou začínající na částce 71 000,- a ve výsledku snadno překonávající částku 100 000 dolarů, podle modelu a vybavení.
A konečně potenciál Tesly expandovat nezávisle na trhu s automobily, jako využíváním jejich bateriové technologie pro zásobníky energie, vystavuje firemní provoz neodhadnutelným nákladům a konkurenčním, či regulačním tlakům, řekl vlivný analytik Adam Jonas z Morgan Stanley Research.
Jerry Hirsch
Los Angeles Times
Přeložil Aleš Beseda
Toyota Corolla Active Trend+ 1.6 Valvematic Elon Musk, muž z budoucnosti
8 Responses to Tesla by mohla být nejvýznamnějším výrobcem aut na světě, tvrdí analytik
[1]
14. 7. 2014 v 11:32iudex
Vo svojom poslednom blogu, kde si odvážne zakázal komentáre, reaguješ na niečo, resp. niekoho (komentár?), čo čitateľ nevie posúdiť, lebo si to zrejme vymazal. A uvádzaš tam trochu vulgárne prirovnanie blogu a exkrementu. Nezamyslel si sa nad tým, že aj Tvoje zaplavenie tohto blogu adoračnými článkami v prospech Tesly môže ako to vylučovanie, na ktoré nik nie je zvedavý, občas pôsobiť?
P.S. Tento komentár môžeš kľudne zmazať. 😉
[2]
14. 7. 2014 v 17:50Fides
Musím se přiznat, že jsem si prvně myslel, že jde o českou Teslu. Holt jsem lama, která si myslí, že česká Tesla přešla od zabezpečovacích systémů k elektromobilům. Jinak zajímavý článek o americké Tesle http://ekonomika.idnes.cz/cesko-laka-automobilku-tesla-die-/ekonomika.aspx?c=A140108_213116_ekonomika_hro
[3]
14. 7. 2014 v 22:17Marek
Mňa pri téme Tesla zaujala jedna vec, a to, že koľko vydržia batérie v aute? Koľko kilometrov alebo rokov budú stále schopné zabezpečovať dojazd približne rovnaký ako má nové auto. Prius vydrží bez výmeny milión km. Ale čisto teoreticky, keby som chcel urobiť neskôr z Tesly veterán? A pokiaľ viem batérie sú najdrahšou súčasťou elektromobilu, čo ma privádza k tomu, že keď bude auto staršie a batérie už nie taká výkonná… neobmedzí to potom trh s ojazdenými elektromobilmi len na autá napr. do 10 rokov?
[4]
15. 7. 2014 v 19:00Missouri
Ohledně Priusu doporučuji místní uživatelské recenze. Fakt ovšem je, že nástup nových technologií se blíží. Vzpomeňme jen první ploché plazma obrazovky. Kolik stály? 200 000,- Kč za televizi? A dnes? S auty to podle mne bude stejné. Nikdo o výkon ochuzen nebude. Stačí se podívat na video, kde elektromobil zdolává Pikes Peak. Kdo by proboha tohle nechtěl…?
[5]
16. 7. 2014 v 04:21webpaja
…řekni mi co chceš, aby o tobě lidé říkali, dej mi prachy a já to napíšu…média jsou největší velmocí na světě. Dokážou glorifikovat i srazit.
Proto mi podobný typy článků vůbec nic neříkají a když pak postneš 3 pod sebe, vytlačí to zajímavý blogy napsaný předtím. Ano, je zajímavější si počíst vlastní názor, jízdní dojmy apod.
Přestože děkuji za stažení hloupýho blogu uraženýho kluka, mazání příspěvků mi přijde hloupý. Ať se mi některej příspěvek nelíbil, pak pokud nebyl vulgární, nechal jsem ho tam. Buď chlap a obhaj si svoje blogy.
[6]
16. 7. 2014 v 08:52Horst Fuchs
První část článku se čte pěkně. Jenže pak narazíte na: „Tesla je závislá na klíčových vládních programech daňových úlev a státních a federálních motivačních programech zaměřených na rozšíření elektromobilů mezi populaci.“ To bohužel zavání čertovinou, větrníky, soláry. Jinými slovy – auto se bez dotací samo nezaplatí.
Výdrž baterií u Priuse – to je dáno tím, že baterky fungují jen pro ukládání energie, která by se přeměnila např. v teplo při brzdění, čili pracují v ideálním režimu, nemusí se zcela vybíjet, prostě se při určitém stupni vybití zapne spalovací motor. Počet cyklů se tak neprojeví, protože vlastně nejde o klasické plné cykly. U full elektro auta je otázka, kdy zamezí elektronika vybíjení. Bohužel to jde proti základnímu požadavku na co nejvyšší dojezd. Tesla to zatím řeší jednoduše, ale v podstatě zatím jediným známým způsobem – zvýšením kapacit baterie.
Prius Plugin má baterii 5,4 kWh li-ion, klasický Prius III asi 1,3 kWh, jenže ještě starou, konzervativní, ale vysoce spolehlivou Ni-Mh. Tesla S má poměrně ohromujících 85 kWh li-ion. Nissan Leaf pouhých 24 kWh.
Jinými slovy – nelze vycházet ze zkušeností z výdrží baterky u Priuse, v Tesle je všechno jinak.
[7]
17. 7. 2014 v 11:33MariAchi
[3]
Podle mně jsi trochu mimo.
Obrazovka není auto a technici řeší zcela jiné jiné problémy, u elektroaut jsou tím největším problémem baterie – jejich kapacita a čas, nutný k dobití. To nemá s TV vůbec nic společného. Já osobně s autem na pikes Peak nejezdím a jsou mi tudíž výkony továrního speciálu na této trati ukradené. Zajímá mně kolik auto stojí a co mi za tu cenu nabídne a u současných elektromobilů – včetně Tesly – je v tomto výrazný nepoměr ve srovnání s konvenčními automobily.
Pokud to nebudou ostatní státy řešit tak, jako Norsko, kde na auta ses spalovacím motorem uvalili milión procentní daň a na elektromobily dávají dotace (což se mi osobně příčí a problémy to nijak neřeší), zůstanou elektromobily zeleným luxusem.
[8]
17. 7. 2014 v 22:22XTad
Pokud se nekomu elektromobil libi, tak at si ho koupi, ale nesmi se z toho delat nova ideologie. Elektromobil neni nic prevratneho ani pokrokoveho, neni to nic, co by, ve srovnani se spalovacimi auty, zachranovalo planetu, pripadne nabidlo novou dimenzi cestovani.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.