-
Co bylo v Brně k vidění
Nedávno jsem hodnotil celkovou „atraktivitu“ nedávného brněnského autosalonu a dnes se vrátím k jednotlivým expozicím a pokusím se zhodnotit jejich atraktivitu… Začnu od východu čili japonských značek Mazda, Mitsubishi a Suzuki. Ty povětšinou příliš modelů v expozicích neměly, snad jen s výjimkou Suzuki, které předvedlo Splash, Swift, SX4, Grand Vitaru i Kizashi. Swift mě nejvíce zaujal v době příchodu Fabie II na trh, protože vypadá jako její povedenější verze a tak tady jsem si mimo pěkných hostesek nejvíce všiml menšího modelu Splash. V necelých 3,8 m dlouhém vozidle se na rozdíl od jiných podobně velkých malých aut cítíte docela jako v dospělém autě, zřejmě díky vyšší stavbě se jedná o poměrně prostorné auto s povedenou přístrojovou deskou i dveřními výplněmi bez viditelného plechu. Jenom se můžete zarazit při pohledu do ceníku, který začíná na 200 000 Kč v základu což je stejně jako u trošku většího Swiftu.
Mazda se soustředila pouze na loňskou a letošní novinku, tedy modely CX-5 a 6. A musím kvitovat, že se jedná o designově povedené vozy. Zejména Mazda 6 je atraktivní a zároveň nepřeplácaná a z tohoto hlediska by se Mazda mohla vrátit k úspěchům, které kdysi zažívala s modely 626, Xedos 6 a Xedos 9, které u nás znal každý. Pravda, po usednutí dovnitř jsem byl docela zklamán, protože vnitřek už tak atraktivní není. Nicméně na první osahání vše po ruce a hlavně se mi líbilo, že v Mazdě přemýšlí a nebáli se přehodit velkoplošný středový displej na vršek středového panelu a výdechy ventilace přesunout pod něj. Bohužel v některých automobilkách ještě nezjistili, že pokud chcete sledovat displej, ať už při ladění nebo hlavně navigaci a šoupnete jej na spodek středového panelu, tak se řidič rozhodně nemůže plně věnovat provozu a k bezpečnosti to nepřispívá.
Expozice Mitsubishi byla sice nevelká, ale na červeném koberci se pěkně vyjímaly elektrický i-Miev, faceliftované ASX, Outlander či Pajero. Popravdě řečeno mi tato vozidla designem exteriéru ani interiéru nějak nedokážou zaujmout snad s výjimkou zevnějšku Outlanderu, který má něco do sebe. U modelu ASX mě zase zaujala cenovka hlásající slevu 141 000 Kč a konečnou cenu 1,6 s prostřední výbavou Invite za 399 000 Kč, což je docela zajímavá nabídka.
Zato vozidla Mini určitě zaujmout dokážou, jsou stylová a efektní, pravda interiér s různorodě umístěnými kulatými přístroji se nemusí líbit úplně každému a nějak netuším, kam že se tu dává displej s navigací. Možná by někdo řekl, že Mini vyrábí jeden model, ale na autosalonu jste si mohli prohlédnout celou plejádu různých typů, ani je nedokážu všechny vyjmenovat, Mini One, Mini Cooper, Mini Coupé, Mini Bayswater, John Cooper Works a větší modely Clubman, Countryman či Cooper Paceman… Do větších modelů se i do zavazadlového prostoru něco vejde a dá se o nich uvažovat jako o rodinném vozidle. Jenže za styl se platí, a tak oproti stejně velkým modelům některých jiných značek si budete muset připravit o trochu více peněz. Takový Countryman či Paceman jsou vozidla velikosti také stylového Fiatu 500L, jenže ten je cenou necelých 400 000 Kč na úrovni základního Mini One.
Vozy Volvo či BMW, to je taková luxusní klasika, která mě snad ani nemůže zklamat. Volvo představilo SUV XC60, XC90 či modely S60 a V40, jejichž design s předními trojúhelníkovými světlomety se podle mě povedl a hlavně S60 na mě působí takovým „žraločím“ výrazem. Model V40 Cross Country byl vystaven s 19palcovými nízkoprofilovými pneumatikami, s tím bych na D1 vyrazit opravdu nechtěl. Nicméně i tento „menší“ model mě zaujal prostorným útulným interiérem.
Na stánku BMW se objevilo docela dost vozidel, jenom zde nebyla X6, která se mi líbí asi nejvíce. Krabicová SUV X3 či X5 mi naopak designově přijdou ze všech BMW nejméně povedená. Prohlédnout se zde dalo třeba pěkné BMW 650i a modely trojkové řady. Interiér vozů BMW je prostě pořád stejný, žádné výstřelky, ale solidnost. A i u BMW najdete displej pěkně na očích.
Vozy Jaguar a Land Rover moc nepopíšu, protože se do nich většinou nedalo sednout, firma CARTec je povětšinou vystavovala jen na okrasu. Nicméně majestátní Jaguar XJ L stál za shlédnutí, byť i jen zvenku. Posadil jsem se do pětimetrového kombíku typu XF a s tím bych si věru rozuměl :D
Prostornou expozici měl na autosalonu Ford, který předvedl průřez produkce od Fiesty po Transita, včetně C-Maxu, S-Maxu, Rangeru, Kugy či Mondea, dále lákal na prodej originálních náhradních dílů i soutěž. Oproti Hyundai nebo Škodě zde nebylo tolik hostesek, ale tak jsem se alespoň věnoval autům. Musím říct, že dříve mě tuctový model Fiesta nijak moc nezaujal, ale s dynamicky střiženým novým modelem je to jiné. Zajímavé, že u Focusu mě to přijde naopak, už to není, co bývalo. Ten mě zaujal asi nejvíce v první generaci, a že se tehdy Ford nespletl, dokazuje to, že tyhle auta i po letech vypadají dobře. Vnitřek současných Fordů mi přijde docela příjemný, hlavně vystouplý středový panel je tak nějak pěkně po ruce, displej nahoře, pravda ve Focusu mi přišel snad až moc široký. A tu přehršel tlačítek na některých autorádiích si Ford mohl odpustit, ale pravda, za jízdy se jimi asi zabývat nepotřebuji. Pokud bych se zajímal o menší SUV, asi bych přemýšlel o modelu Kuga, se kterým jsem už i jel a celkový dojem byl pozitivní. Ale nejvíce mě zaujal nový B-Max bez středového sloupku. Luxusní nastupování dopředu i dozadu, hodně mohutný posuvný systém zavírání zadních dveří šel překvapivě lehce otevřít i zavřít. V bezpečnosti Ford obstál, jsem zvědav, jak si tento systém povede v běžném provozu, zda s ním půjde tak dobře manipulovat i po letech provozu a zda se postupně uchytí i u jiných modelů nebo se neosvědčí.
Na první pohled povedenou expozicí se prezentovala Škoda. Většina modelů v bílé, příjemné hostesky v bílém a některé dokonce nebyly jen na okrasu, ale i se zeptaly na zájem. Nová Škoda Octavia Combi se kvůli odlišení vybarvila do hněda a vyjímala se o jeden schůdek výše, což zrovna nebylo šťastné řešení, jelikož pod nohy se zrovna nikdo nedíval. Design nové oktávky mi v nadsázce přijde nakreslený jedním tahem za pět minut a moc mě nenadchl. Při srovnání s předchozí generací mi dokonce přijde méně povedený, což asi není to, co se od nového modelu očekává. Příliš se mi nelíbí kontrast jednoduché karosérie vs. samý prolis. Interiér je prostě škodovácký, ale určitě solidně vypadající, tady bych si zvykl rychle. Pouze ta tlačítka na zemi před řadicí pákou jsou dost špatně přístupná, nicméně při pohledu na ně je asi nebudu za jízdy zrovna moc potřebovat. A výhodou by bylo, že bych ušetřil za navigaci, protože používat ji na takhle hluboko dole umístěném displeji bych nechtěl, to bych si raději dal držák na sklo a zapnul si ji na mobilu. Na stánku samozřejmě nemohla chybět ani trošku scvrklá oktávka, čili model Rapid, který mi přijde podélně docela prostorný, ale příčně jako mnohem menší auto. Jsem zvědav, jak si tento model na trzích povede. Interiér vypadá docela podobně tomu v Octavii, ale přesto ten rozdíl tu je. Vystaveny byly i letité modely Fabia či Roomster, kde mě hrana středového panelu naráží přesně do kolena a pokud bych si chtěl tohle auto koupit, tak hned první usednutí do něj by mě spolehlivě odradilo. Pamatuji si, jak mě kdysi hodně zaujal design studie Roomsteru, ale finální model už tolik ne. A ještě jedno auto tu bylo v jiné barvě, než v bílé, a to červené Citigo. Design mi přijde dost krabicovitý, ale jinak auto vzhledem k velikosti docela prostorné, cítil jsem se jak v rapidu, což pro větší model asi moc dobré vysvědčení není. Jenom ty červené plechy kolem mě mi připomněly Škodu 100 :D No a chybět nemohl model Superb, a to v provedení Combi. Ten mi přijde designově nejpovedenější ze všech škodovek a po faceliftu k tomu přiřadím i výchozí sedan, protože jeho nové zadní svítilny podle mě autu podstatně pomohly.
No a nakonec další „domácí“ automobilka Hyundai, která měla také rozsáhlou expozici hned naproti škodovce. Vidět zde bylo možné mimo modelů i tři tančící svařovací roboty, přes autosalon zřejmě chybějící ve fabrice :D I zde vsadili na spoustu hostesek a našli zřejmě ty nejvyšší, které byly k dispozici. Jedna se u modelu Santa Fe pěkně usmívala a natáčela do objektivů fotoaparátů, ale ostatní vypadaly znuděně a asi aby je nebolely jejich dlouhé nohy, raději posedávaly v autech. Z modelů Hyundaie mě nejvíce zaujalo nové Santa Fe a oba sporťáky, větší a dražší Genesis i zajímavý Veloster. Design vozidel Hyundai mi nikdy nepřišel moc zajímavý právě až na předchozí generaci Santa Fe a nová v tom pokračuje a až na Coupe, na které opět docela povedeně navazují oba současné sportovní modely. Navíc design interiéru u Hyundaie mi přišel spolu s Fordem nejpovedenější, snad s výjimkou menších modelů i20 a ix20, které mě celkově moc nezaujaly. Dalšími modely byly i30, elantra a i40. Když jsem poprvé spatřil i-čtyřicítku, tak mě hodně zaujala, ale při bližším zkoumání mě spolu s elantrou přijde zepředu až trochu moc šikmooká a ty výstupky na předních světlometech… prostě pravý opak nové octavie.
A na příštím autosalonu bych prosil větší účast, jinak abych raději jel do Ženevy.
Jak jsem navštívil Autosalon Brno
Komentáře nejsou povoleny.