-
Top 5 nejhorších faceliftů všech dob
Tento měsíc byl odhalen omlazený Superb a facelift se myslím docela povedl. Vedlo mě to k zamyšlení o faceliftech a rozhodl jsem zahájit na svém blogu jakousi minisérii na toto téma. Začneme těmi nejhoršími (protože to špatné je vždy zábavnější než to dobré). Myslím si, že můžeme být opravdu rádi, jak nakonec vlajková loď Škody dopadla (za předpokladu, že nás vůbec osud této Volkswagenem vlastněné automobilky zajímá). Jedná se čistě jen o můj názor a samozřejmě podporuji diskuzi v komentářích, protože jak říkají Britové – beauty is in the eye of the beholder.
Úkol faceliftu je asi jasný – prodat to stejné auto více lidem. Čas běží a nové modely jsou pravidelně představovány. To znamená, že se neustále mění obraz toho, co je vlastně moderní a aktuální. Žádný výrobce nechce, aby jeho auta vypadala zastarale a tak nemá na výběr než trochu natáhnout kůži na obličeji svých modelů ještě předtím, než představí nový model. Někdy se ale automobilka trochu unáhlí a ve snaze získat publicitu a za každou cenu daný (již nějaký ten rok vyráběný) model dostat znovu na hlavní stránku automobilových serverů představí nějaký paskvil. Tady jsou ty nejhorší kousky. První obrázek je vždy před faceliftem a ten druhý po faceliftu.
Páte místo: Lamborghini Gallardo (2013)
Lamborghini Gallardo prošlo od počátku své existence (2003) několika úpravami. Verze LP-560-4 představovala vlastně generační proměnu a proto je na prvním obrázku. Té nelze mnoho vytknout. Proč se teď, na úplném konci života již desetiletého modelu rozhodlo Lamborghini divoce měnit design? Těžko říci, možná klesal počet zájemců. V tom však asi tato úprava nepomůže. Je to jako kdyby někdo v garáži z neoriginálních dílů převlékl do tvaru Gallarda Toyotu MR2. Příď je neuvěřitelné komplikovaná a neelegantní. Mřížka nepřesahuje přepážku (šavlové zuby), protichůdné přepážky mají různé barvy (barva vozu a plastová černá) a přední otvor je příliš velký. Těžko říci jestli tento facelift nevylepšil aerodynamiku vozu (byť čísla zůstávají prakticky stejná), ale z estetického hlediska je to podle mě hrůza.
Čtvrté místo: BMW 3 E92/3 (2010)
Při nahlédnutí do prodejních statistik BMW se dozvíme zajímavou věc. V roce 2009 se prodalo přes 54 tisíc trojkových kupé. V roce 2010 to však najednou bylo jen přes 46 tisíc a v roce 2011 39 tisíc (klesalo také Cabrio, takže tím to nebude). Že by se dostal do výroby nějaký silný konkurent? Audi A5 bylo v prodeji již od roku 2007. Mercedes C-Coupe může jen stěží být rovným soupeřem, vzhledem k rozdílnému zaměření obou vozů. Jak by řekl Simon Cowell, legendární sudí v britských talentových soutěžích: „Je těžké říci, kde přesně se to pokazilo, protože se úplně všechno pokazilo“. BMW kompletně přepracovalo jak přední tak zadní svítilny. U těch zadních to bylo asi trochu k lepšímu, ale předek se nepovedl. Ostré, ale elegantní linie předfaceliftového modelu byly nepochopitelně nahrazeny designovými prvky z BMW 5 F10, které nemá s BMW 3 kupé koncepčně nic společného. Jedná se tedy o střet dvou designů a dvou designérů. Spodní část dostala jakési polomřížky, a byly jí odebrány spojovací lišty. Zároveň byly zvětšeny ledvinky a nepochopitelně také boční zrcátka, ze kterých se staly sloní uši. Spodní zlom předního nárazníku se nově vyklopil ven, místo původního zahnutí dovnitř. Byla tak odstraněna veškerá sportovnost a auto bylo přetvořeno do luxusní lodě. Pomoci mohl jen M-paket, který zůstal skoro stejný. Nejhorší je řekl bych úplná zbytečnost faceliftu. Facelift neudělal z trojky kupé ošklivé auto, ale ubral jí na osobitosti a sportovnosti. Ty tři roky do letošního konce výroby to mohl původní design (možná s menším a citlivějším faceliftem) klidně přežít. Místo toho do jednoho z lepších děl Chrise Bangla zasahoval někdo jiný a auto teď vypadá jako kudlanka. Měli to alespoň nechat dodělat právě Bangla samotného, který zvládl facelift své trojky E90 řekl bych o dost lépe.
Třetí místo: Peugeot 107 (2009, 2012)
Peugeotu dnes gratuluji ke hned dvojnásobnému zápisu. Jeho divoké pokusy s modelem 107 totiž ukazují, že v Paříži prostě neumějí nadesignovat přední partie nějak normálně. Původní usměvavé malé autíčko z roku 2005 (které podle mě vypadalo naprosto v pořádku) bylo nejprve v roce 2009 upraveno takřka devastačním způsobem, aby bylo o další tři roky později v podstatě dokopáno k designové smrti. Popořádku:
První facelift z roku 2009 autu jednak přední lištu mění do lesklého chromu. To ji natolik zvýrazňuje, že vypadá jak nějaká zaseklá příčka v puse. Víte o jiném autě, které má napříč svého předního chladiče tyč? A ještě lépe: existuje jakýkoliv důvod pro takovéto řešení? Poznávací značka se pak posunula úplně na zem (aby nerušila výhled na příčku) a úsměv vozu zmizel – no, nedivím se. Podivné boční ledvinky jsou pak jen třešničkou na dortu.
Druhý facelift je pro opravdové labužníky. Ve Francii oslavili zvolení Miloše Zemana prezidentem spřáteleného státu a vozu přidali druhou bradu. Poznávací značka se zase vrací výše (aby nerušila výhled na druhou bradu). Celkově vypadá auto jako leklá ryba.
Druhé místo: Saab 9-5 (2009)
Saaby vždy byly esencí severského chladného, ale funkčního designu. Byly to vozy, které si kupovali architekti a módní návrháři. Na původním Saabu 9-5 nebylo vůbec nic špatně, opravdu vůbec nic. Do dnešního dne je to klasika. Pak však přišel facelift z roku 2009 a začaly se dít věci. Nápad dát chrom kolem předního chladiče je celkem častý. Obchromovat však také přední světla a dát jim jejich vlastní malé mřížky „chladiče“ už je z říše absithových večerů. S tímto „originálním“ designem brýlatého auta pak šel i poslední Saab 9-5, který se ani pořádně nedostal mezi zákazníky. I kdyby se však Saab nepoložil, tak jeho design by tak učinil. Tohle nemá se Saabem 900 nebo 9000 nic společného.
První místo: Hyundai Coupe (1999)
Ano dámy a pánové. Opravdu ty obrázky nejsou prohozené. Tento lapsus se Hyundai asi rozhodlo navždy smazat z informačních systémů, protože se dost těžko hledají obrázky jejich faceliftu sportovního Coupe z konce minulého tisíciletí. Naštěstí jsem na Wiki Commons (odkud pochází všechny obrázky v tomto článku) našel tento obrázek, díky němuž je korejský mutant archivován pro budoucí generace. Všimněme si prosím několika zajímavých bodů. Přední nárazník přesahuje horní linie světel a vlastně je obklopuje. Světla se zřejmě inspirují u Hondy Integra, ale tady je potřeba si položit dvě zásadní otázky. Proč by se proboha někdo v designu inspiroval u Hondy Integra, to zaprvé, a za druhé proč se inspirovat u v dané době již 7 let starého modelu? To však korejským mužům a ženám s tužkou za uchem nestačilo. Příšerná kulatá světla mají totiž svůj vlastní oblouk, který je protažen po kapotě až ke stěračům. Zmizelo tak velmi pěkné prohnutí kapoty na minulém modelu. Nejsmutnější je, že je původní Hyundai Coupe docela pěkné auto a facelift nepotřebovalo. Touha po změně však vedla k nepochopitelné křeči v designérském studiu Hyundai, která z vozu udělala monstrum. Věřím, že fanoušci neměli po tiskové konferenci, kde byl tento vůz představen, klidné spaní. Ani já bych neměl. Pokud vím, tak jediná značka, která dokázala více malých kulatých světel na jedné straně nějak vizuálně zvládnout, je Alfa Romeo. Tento facelift je opravdu extrém, protože z velmi pěkného (i na dnešní poměry) vozu šel přímo do otřesné ohyzdnosti. Někdy jsi nahoře, někdy…
Co se sem nedostalo, ale také stojí za zmínku:
Škoda Octavia II. (2008) – Velmi kontroverzní facelift, který pomohl udělat z Octavie neokoukané auto, ale ne nezbytně hezčí. Korejské oči podle mě nejsou tak hrozné, jak by z nich někdo mohl dělat.
Jaguar XJ – X358 (2007) – V Británii se rozhodli na Jaguar XJ nainstalovat M-paket (nedělám si legraci, to je skoro na soudní spor), ovšem výsledkem je komediální vůz s mini-úsměvem. Podle mě jedno z nejhůře vypadajících aut na světě, ale to není dáno jen faceliftem, který již pouze přilívá vysokooktanový benzín do ohně.
((foto: wiki commons))
Top 5 nejlepších faceliftů všech dob
19 Responses to Top 5 nejhorších faceliftů všech dob
[1]
15. 5. 2013 v 08:31šmoula nešika
Pro dnešek jasný souhlas. Taky mě to napadlo, ale neměl jsem dostatek času zlokalizovat všechny tyhle designerské přešlapy.
Gallardo LP 560-4 jsem měl vždy za synonymum čistoty, elegance a sportovnosti zároveň. Vždy jsem se snažil gallardo v NFSMW napodobit tak, aby vypadalo jako LP 560-4. http://img.auto.cz/blog/blogs.dir/384/files/2012/12/NFSMW-6.jpg Bohužel to zkazil poslední facelift. Místo aby automobilka nahradila stávající model úplně novým autem, vypustila do světa tenhle paskvil. Smutné.
Jak zaručit, aby auto vypadalo blbě? Nechat ho namalovat Banglem a pak upravit. Zrovna trojkový a pětkový bavorák se mi celkem líbil (proti ostatním výtvorům), ale tohle je fakt krok zpět.
Jednoduché auto, jednoduchý design. Pohřbít to obří chromovou lištou a následně onou bradou je dílo hodné mistra.
Věčná škoda ten krach saabu, protože poslední devět-pětka se s faceliftem předchůdce srovnávat nedá.
1. místo je opravdu hnus. Něco takového nám pár let stojí odstavené na sídlišti a každý den chodím okolo – dokonale zmršená modernizace, sežehlený lak, rez, skla zalepená igelitem, každé kolo jiné…
Ale takhle po chvíli přemýšlení mě napadají i další věci. Třeba, když jsme u těch všech dob, modernizace staré škodovky. Ne že by to byla katastrova. Ale pod palcem KSČ to skvěle dopadnout nemohlo. Nebo poslední Tatra 613. Ale to už si vymýšlím. Tvůj výběr stačí. Spíš bych jako takovou třešničku na dortu zmínil, v automobilové terminologii novou generaci, Ford Scorpio. Ford. No jasně, komu se líbí nová fiesta? Mně tedy rozhodně ne. Roztomilost se kamsi poděla. Typický příklad změny designu podle nového směru. Takže mě tedy nakonec ještě něco napadlo, i když tady jde hlavně o vkus. A různí se také názory např. na facelifty Renaultu Clio.
[2]
15. 5. 2013 v 08:46Emel
Souhlasím s Hyundai, to je do očí bijící… ale ty ostatní mě nijak zásadně neruší. Mezi nepodařené facelifty počítám Megane I, Fiestu IV, Primeru P11, 406 Coupe, Clio III… co mě tak napadá.
[3]
15. 5. 2013 v 09:13Stejsn
Co se týká faceliftů, pozoruji jeden zajímavý fenomén: francouzi umějí faceliftem auto skoro vždycky vylepšit, naopak italové zkazit. Je to tak téměř vždycky, s pár výjimkami na obou stranách. Myslím že ve výčtu chybí jeden výrazný kontroverzní facelift 90. let a to je Scorpio.
[4]
15. 5. 2013 v 09:50martin.blader
Facelifty, které mě zklamali v poslední době nejvíc, je Clio a Grande Punto. To bylo moc hezké auto a totálně ho zazdili, jen aby prostě vypadalo jinak.
[5]
15. 5. 2013 v 10:35Choochoo
Pokud se Hyundai necim inspiroval, tak to byla tak maximalne Celica, ktera ma i zvlnenou kapotu
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0c/Toyota-Celica-T200.jpg
A proc by se nekdo inspiroval Integrou? Protoze to byla krasny a rychly auto 🙂
[6]
15. 5. 2013 v 14:20šmoula nešika
Emel: Samozřejmě je to o vkusu, ale myslím, že tento blog není o tom, jak vypadá takový a takový facelift, ale o tom, jak vypadá v porovnání s předchůdcem. Jinak se zbytkem souhlasím.
Stejsn: O scorpiu jsem psal, ale je fakt, že to byla spíše nová generace než facelift. Pak by se toho našlo víc.
martin.blader: Proti současnému puntu nic nemám, ale facelift minulého clia považuji do značné míry kompromis způsobený novým designovým směrem. Ona je to celá skupina, třeba fl. O II – Roomster zavedl určitou linii, přičemž staré hranaté světlomety neseděly k nové masce, takže se při celkově kulatém vzhledu rozhodlo, že světlomety budou kulaté. A byly kulaté možná až moc…
Choochoo: Máš pravdu, podoba by byla. Jenže předchůdce HC fl. na tom nebyl tak špatně, aby ho bylo třeba zásadně měnit. Navíc Celica má lépe dělané blinkry, nemá masku a celkově, tedy alespoň na mne, působí čistším dojmem. Hyundai není tak uhlazený. Trochu to přepískli. Z toho plyne poučení – kopíruješ hodně, jsi neoriginální, kopíruješ málo, nejspíš to po$ereš. Tedy pro tento případ, ať nikoho neurazím.
[7]
15. 5. 2013 v 14:27Emel
šmoula: přesně tak, je to o srovnání s předchůdcem. Třeba ta 107 se mi po faceliftu líbí víc než před, nemám s tím problém. Naopak, zmínil jsem třeba 406 kupé… ta se mi líbí i po faceliftu, ale už to pro mě není tak designově „čisté“ auto.
[8]
15. 5. 2013 v 14:34CenturionCz
[1], [3], [6]
Scorpio je myslím skutečně spíš nová generace, ale jestli někdy budu dělat list nejhnusnějších aut, tak se tam určitě dostane.
[2]
Jasně, je to věc názoru. Já jsem posuzoval spíše vliv faceliftu na design vozu jako takového, než výsledný vzhled. Jinými slovy – pokud z krásného auta udělá průměrné, tak je to špatný facelift, byť to výsledné auto nemusí vypadat zas tak hrozně.
[9]
15. 5. 2013 v 14:38CenturionCz
[7] Mě motivovalo tam dát 107ku zejména proto, že je podle mě hodně lidsky vypadající a úpravy na předním grilu (mimochodem zcela zbytečné, protože původní vůz z roku 2005 myslím stále vypadá dobře) dělají vůz trochu komickým. I ten poslední pokus z roku 2012 je dost podivný, protože to je jako kdyby někdo designérovi na druhé straně Evropy popisoval předek 508ky po telefonu. Právě snaha designově sjednotit modely pod stejnými liniemi často vede k přehmatům, protože jednotlivá auta navrhují různí lidé v různých časových úsecích a najednou je někdo chce sjednotit.
[10]
15. 5. 2013 v 14:46Emel
CenturionCZ: ok, otázka názoru… podle mě právě aplikace nového designu na 107 dopadla v rámci možností dobře, to auto působí celkem přirozeně (ve srovnání s NewEdge Fiestou, například).
[11]
15. 5. 2013 v 14:54Stejsn
Doufám, že někdy auto.cz ve své řadě „design po generacích“ vezme na paškál Matize. Z původně sympatického autíčka, které facelifty trpělo, se pod vedením GM stala dnes obluda prehistoricky neohrabaných tvarů.
[12]
15. 5. 2013 v 16:22šmoula nešika
Řekl bych, že nepovedený facelift se dá rozdělit do tří skupin:
a) auto je hezké, a výrobce ho zkazí, protože má nezřízenou chuť předvést něco nového (Gallardo LP 560 – 4)
b) výrobce změní designový směr a předvede ho na modelu, který se k tomu nehodí (Fiesta 2013)
c) žádná z výše uvedených možností (např. nový designér)
A co třeba teď pro změnu třeba návrhy do příštího blogu – nejpovedenější facelifty? Za mě určitě současný Opel Corsa, který dokáže s černými koly, svítivým lakem a začerněnými světlomety neuvěřitelně prokouknout.
[13]
15. 5. 2013 v 16:28šmoula nešika
Matiz – před chvílí jsem si ho vygooglil, a ať už jako Daewoo nebo Chevrolet, vypadal na každém obrázku jinak. Nakonec jsem došel k názoru, že nejméně blbě vypadá adaptace sparku z roku ’10. http://www.lincah.com/2010-daewoo-matiz-creative/2010-daewoo-matiz-creative-front-side-view
[14]
16. 5. 2013 v 11:06Stejsn
Hm, tak to se neshodnem, mně právě ten Spark 2010 příjde jako nejstrašnější příšera. Naopak původní Giugiarův Matiz má lehkost, hravost a roztomilost.
Povedený facelift je pro mě Peugeot 406, který se mi v původní verzi nelíbí a po FL dost.
[15]
16. 5. 2013 v 21:20šmoula nešika
OK, design je věc vkusu.
[16]
18. 5. 2013 v 13:46twistedTSD
Facelift E92 mě tehdy také trochu vyděsil. Úplně ztratila svůj výraz…9-5 byla před FL tak pohledná a pak přišla taková katastrofa…Osobně bych z poslední doby jmenoval třeba poslední facelifty Mercedesu či Clio. Naopak mě překvapuje, že mluvíte i o Mégane 1, na něj mám úplně opačný názor.
[17]
21. 5. 2013 v 18:35šmoula nešika
Na kdy chystáš další díly? Bude to v červnu, abys dodržel tradici Příspěvek na měsíc?
[18]
24. 5. 2013 v 19:05CenturionCz
[17] Už se na tom pracuje – nejlepších facelifty už mám skoro hotové, ale vzhledem k dnešnímu datu a dalším věcem, které ještě musím udělat, to asi na ten Červen vyjde. Tradici příspěvku na měsíc však tento měsíc stejně prolomím.
[19]
25. 5. 2013 v 20:53šmoula nešika
OK, těším se.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.