-
Hyundai se „“srovnání““ nebojí
Když jsem ještě chodil na gymnázium, měli jsme v posledním ročníku jakousi diskusní soutěž. Před každou hodinou tohoto předmětu bylo všem studentům rozesláno téma, na které jsme se museli připravit. Jednalo se většinou o nějaký návrh, přičemž byly dvě možnosti a to sice pro tento návrh nebo proti. Příští týden se pak losovalo, kdo bude zastávat jakou pozici. Docela klidně se tak mohlo stát, že člověk zastával v této přísnými pravidly opatřené diskuzi názor, který nebyl jeho vlastní, nebo s ním byl dokonce v přímém rozporu. Při mém štěstí jsem tak bojoval proti zvýšení rychlostního limitu na dálnicích na 160 km/h, dostavbě Temelína nebo jsem bojovně obhajoval tvary Kaplického blobu. Co jsem se při těchto diskuzích naučil, bylo to, že je v podstatě pro diskuzi jedno, jakou stranu zastáváte, protože se vždy najde argument. Neměl jsem tak problém nacházet argumenty proti něčemu, čemu jsem sám věřil a tyto argumenty obhajovat a vysvětlovat. Ukázala se tím relativita názoru jedince.
Hyundai údajně nabízí dealerům v ČR peněžní odměny, když umožní svým návštěvníkům porovnat přímo na místě modely své značky se srovnatelnými modely Škoda. Na první pohled na tom není nic špatného. To však jen na první pohled. Pokud se totiž držíme výše uvedené úvahy, že obhajovat se dá všechno, musíme dojít k závěru, že není pro zkušeného „diskutéra“ v podobě prodejce absolutně žádný problém, vykreslit před nezkušeným zákazníkem vozy Hyundai jako pomalu to nejlepší, co se kdy ve světě motorismu stalo a vozy Škoda jako předražené vraky. To bychom očekávali. Asi se Hyundai nežene do „srovnání“ proto, že by si mysleli, že na něj nemají. Jejich slogan k této akci je však podle mého názoru velmi nepřesný. K žádnému skutečnému srovnání totiž v tomto případě nedochází. Pojem „srovnání“ spočívá v tom, že jsou určité předměty porovnány ve svých měřitelných hodnotách. To můžeme udělat i přes auto.cz nebo jiné servery a návštěvu dealera nepotřebujeme. Informace, které nám poskytne pohled na auto, posazení v interiéru a projížďka, už jsou jen subjektivní dojmy, ve kterých může zkušený testér nalézt nějaké objektivno, ale to už jen obtížně. Je naprosto v pořádku tyto subjektivní dojmy zjišťovat a porovnávat, ale k tomu je potřeba zastoupení obou značek. Pokud dealer Hyundai na svůj trávník postaví vůz Škoda a vůz Hyundai, pravděpodobně nepovede prohlídku stylem: „Jako je třeba říci, že ty podvozky má Škoda podstatně lepší.“ Ne. Takový člověk se, stejně jako jsem se to naučil na onen předmět já, naučí několik třeba i platných argumentů pro jím obhajovaný názor (tedy že je Hyundai lepší nebo výhodnější) a ty na obou vozech demonstruje. S plusy Škody se nebude zatěžovat (proč by to dělal) a celý dojem z prezentace na nezkušeného kupujícího bude o to silnější, že bude mít dojem, že oba vozy porovnal a vítězně z tohoto boje vyšel Hyundai. Přitom mu na těchto dvou vozech byly pouze demonstrovány vybrané argumenty pro jeden z nich. Bez přítomnosti naprosto nezaujatého člověka nebo prodejce Škody nemůže být nic v souvislosti s těmito dvěma vozy jejich „srovnání“. To, co podle všeho nyní někteří dealeři Hyundai nabízí, je debata s názornou ukázkou, kde však chybí zastoupení druhé strany. Se zkušeným prodejcem by se vedle Hyundai i40 takto mohl postavit i Rolls Royce Phantom Drophead Coupe.
„Za stejné peníze se dá koupit…“ Lživé kilometry
21 Responses to Hyundai se „“srovnání““ nebojí
[1]
5. 9. 2013 v 10:53GTI
BRAVO
[2]
5. 9. 2013 v 11:16Joab
Já moc nechápu (už v tý předešlý diskuzi), proč máte ty kupce za nesvéprávný idioty, upřímně řečeno. Snad každýmu soudnýmu člověku je jasný, že prodejce Hyundai se bude snažit svůj produkt prodat. Tudíž ho bude, ve srovnání se Škodovkou, chválit. Já se za úplnýho idiota nepovažuju, takže tu možnost očumnout ty auta vedle sebe a snad si je i trochu prolízt, uvítám.
[3]
5. 9. 2013 v 11:21CenturionCz
[2] Výklad pouze jedné strany není nikdy dobrý. Samozřejmě, nelze věřit všemu, co padne z úst prodejce a je správné jeho komentář považovat za jednostranný. Kolik lidí ale takhle uvažuje? Dnes i denně se prodávají ojetá auta v jednom velkém autobazaru s profesionálně školeným personálem do hodiny. Návštěvník se ani nestihne rozkoukat a už podepisuje kupní smlouvu (viz jeden můj příspěvek o těchto praktikách tady na blogu). Ty třeba zrovna máš k autům nějaký vztah (proto chodíš na auto.cz) a rozumíš jim, ale nedělal bych si iluze. „Nesvéprávný idiot“ je pro typického českého kupce silný výraz, ale „dezinformovaný naiva“ je myslím již dost přesné.
[4]
5. 9. 2013 v 11:22_Teddy_
[2]: Napadlo ma presne to iste: ak idem nieco kupovat, posledny od koho by som chcel informacie je predajca daneho vyrobku. Ten totiz tazko moze byt objektivny, ked je plateny od toho kolko tych vyrobkov preda.
Ale mat tieto dve auta vedla seba a moct si ich preliezt a porovnat, to povazujem za vyborny napad. A nikde nie je napisane, ze z toho porovnania kazdemu zakaznikovi musi vyjst ako lepsi vzdy prave Hyundai! Zrovna tak sa moze podakovat, a pobrat sa do najblizsieho autosalonu Skody. A porozpravat im, ako ho prave u predajcu Hyundai presvedcili aby si kupil skodovku.
[5]
5. 9. 2013 v 11:43Joab
Centurion: Jo.. mně se jenom těžko chápe, že se člověk při nákupu spotřební věci za půl mega aspoň trochu neinformuje, co a jak. Bohužel, občas je to fakt realita:)
[6]
5. 9. 2013 v 16:50šmoula nešika
Pravdu máte všichni. Nápad dobrý, leč použitý proti (i když prodejce to vidí naopak) zákazníkovi, který by si v případě koupě něčeho, jako je auto, měl nastudovat potřebné recenze a vyslechnout obě strany. Pokud to neudělá, je to jen a jen jeho chyba, měl by si být navíc vědom, že člověk, který stojí proti němu, není jeho kamarád, ale chce z něj pokud možno vysát spoustu peněz (ale zas to neberte tak, že si myslím, že se mají prodejci nějak skvěle), a proto by měl, pokud na základě jiných názorů pozná, že prodejce kecá, nasadit asertivnější tón. Taky bych řekl, že „dezinformovaný naiva“ nemá o autě úplně jasnou představu, nebo přesněji konkrétní požadavky, a tudíž by se neměl chytnout hned první nabídky, nehledě na to, že taktika průzkumu trhu je asi tím nejefektivnějším způsobem, jak usmlouvat nějakou pořádnou slevu.
[7]
5. 9. 2013 v 21:18Ja Prvni 123
ano… a tak ten prodejce dělá přesně to, co jinak úplatní novináři a hloupí nebo zákeřní roztlekávači tady – i v jiných motoristických časopisech.
Proč byla roky jednoduchá zadní náprava neodpustitelným prohřeškem.. a najednou je vlastně výhodou?
Proč je velikost kufru vlastně jediným měřitelným vyjádřením kvalit auta?
Proč co nemá rozložení ovladačů jako „koncern“ trpí ergonomickými chybami…?
😉
Ale ne – nejsem příznivcem H/K… protože dělá to samé. Jen v bleděmodré.
[8]
5. 9. 2013 v 22:13šmoula nešika
(7) Za sebe bych řekl, že máš pravdu, a zároveň ji nemáš (i když bych řekl, že je to tak 95/5).
Na auto.cz převládají fanoušci koncernu a škodovka, ve spoustě jiných diskuzí zase odpůrci.
Proč roky nikdo jednoduchou nápravu neřešil, a teď se tak řeší?
Proč se o Češích mluví jako o národu chalupářů a milovníků liftbacků?
Proč má nová generace utopené ovladače, když minulá to neměla?
Vadí my obě strany, pravda bude někde uprostřed, i když si tak říkám, že u konkrétního auta můžeme objektivnost určit jen přibližně a z velkým rozptylem, ale tak nějak se dostáváme zpět k prvnímu odstavci. Mohu totiž odpovědět dvěma antonymními způsoby, z nichž oba budou vcelku dávat smysl. Mohu jednodušší nápravu obhájit nižší cenou, hmotností nebo faktem, že stejnou má i rekordman mezi předokolkami, Renault Mégane 265 Throphy, či některá větší auta, ale také mohu říct, že ta pokročilejší má lepší kinematiku – tedy nemění odklon v zatáčce, líp filtruje nerovnosti, dále neomezuje kufr a umožňuje zástavbu pohonu všech kol… Výmluva se vždycky najde. Obě strany si dělají to samé navzájem. Novináře lze obhájit i shodit….
[9]
6. 9. 2013 v 13:21random.jitter
Je sice pravda, ze kazdy normalni chlap ztraci v autosalonu zabrany a prestava racionalne myslet – ale to az ve chvili, kdyz si vyzvedava sveho noveho kone. Urcite ne pri prvni navsteve. Tam bych to videl takto:
prijdu do Hyundaie – prohlednu si Hyundaie. Svezu se na Hyundai. Ceny zhruba znam z katalogu (vcetne servisnich prohlidek, nahradnich dilu), zeptam se tedy jeste prodejce, jako SLEVU nebo VYHODU mi muze nabidnout. Pak se podekuji, Skodovky na place si nevsimam a zajdu si do autosalonu Skoda a udelam to same. A pak jeste od dalsich, ktere prichazeli v uvahu.
Doma si dam do tabulky cenu (s komplet priplatkovou vybavou, kterou tam musim bezpodminecne mit), zustakovou cenu (naklady na amortizaci), naklady na spotrebu, naklady na garancni servis, naklady na pozarucni servis.
Se srovnani mi pri mnou idealne konfigurovanem aute (co tam musim mit, ne kolik to stoji) vyjde, ze treba Hyundai je na 5 let, im Endeffekt, o 20.000 levnejsi nez Skoda. Pak si vzpomenu na dojmy z predvadeci jizdy a treba si reknu, ze ta Skoda mi je za tech 20.000 vic prijemnejsi, nez Hyundai.
V prvni rade bych asi vyhodil marketingoveho reditele z Hyundaie, ktery tuhletu trapnou a, jak se ukaze, neucinnou kampan.
[10]
6. 9. 2013 v 13:22random.jitter
…vypustil (a teprve ted enter).
[11]
7. 9. 2013 v 14:07rohYpnol
Jistě ses tedy v rámci svých diskusí ve škole naučil, že špatné věci lze dělat dobře a naopak dobré věci dělat špatně.
Stejně tak je tahle kampaň výborný nápad, ale záleží především na formě, jak bude aplikován v praxi. Osobně se domnívám, že vozy Škoda budou v autosalonech Hyundai k dispozici pro zákazníka BEZ komentáře. Tedy jednoduše jestli chcete, porovnejte si zde se Škodou…
Osobně jsem se nikdy nesetkal s prodejcem, který by jakkoliv házel špínu na konkurenci. Samozřejmě se třeba poptá, mezi čím se zákazník rozhoduje a dokáže upozornit na klady vlastního produktu. Ale aby přímo prodejce shazoval konkurenci? Ne, s tím jsem se nesetkal. Koneckonců takový přístup by okamžitě v očích zákazníka měl znamenat STOP, protože seriozní prodejce takto nejedná.
Ano, setkal jsem se spíše se situacemi, kdy prodejce upozorňoval do vlastních řad. Jednou oprávněně upozornil na opravdu neférové jednání prodejce stejné značky, klidně řekl, servisujte si to kde chcete, ale ne u XYZ, to vám raději zařídím servis u ABC (kokurenční dealer v jiném městě)…
Stejně tak v TV reklamě nefiguruje vůz zn. Škoda, ale auto obecné. Z kontextu je sice jasné, na co naráží, ale je to čistá srovnávací kampaň. Jo, tohle Hyundai vymyslel opravdu dobře. Dealeři ale mohou celý úmysl zkazit, pokud např. vystaví holátka bez výbavy a budou zákazníka navádět k porovnání s TOP výbavama Hyundaiů…
Nicméně právě tuhle taktiku měla Škoda na všech autosalonech u nás, kdy prezentovala v podstatě nesériové kousky dovybavené a vyumělkované, takže Hyundai by jen dorovnal skóre…
[12]
7. 9. 2013 v 14:09rohYpnol
Nicméně právě tuhle taktiku měla Škoda na všech autosalonech u nás – myšleno výstavní autosalon BVV.
[13]
7. 9. 2013 v 16:04CenturionCz
[11]
Pokud je to tak jak říkáš, tedy že budou vozy jen mlčky vystaveny, tak pak s tím nemám problém. O tom však silně pochybuji. Jaká by byla role prodejce, pokud by neměl povolení svůj produkt „prodávat“? Jak píši výše, nehovořím ani tak o negativní kampani („Škody jsou špatné“), ale spíš o výběrové pozitivní kampani (tedy upozornění na plusy Hyundaie v porovnání se Škodou). Taková kampaň je však krajně nefér, pokud nemůže u daného vozu být přítomen i zástupce konkurence a k těmto bodům se vyjádřit. Jinými slovy – nejedná se o srovnání, když uslyšíme názor pouze jedné strany. Pokud budou vozy vystaveny pouze mlčky, tak je to o poznání lepší, ale…
Otázkou bude, v jakých budou výbavách. Existuje srovnání kvalitativní a srovnání cenové. Troufám si tipovat, že Hyundai vybere tak vybavené vozy, aby ze „srovnání“ vycházelo lépe. Opět, bez možnosti výběru těchto vozů jejich výrobcem lze snadno manipulovat.
Obecně vzato – tento přístup je primálním a primitivním marketingem. Když můžu mluvit jen já, tak jsem schopen obhájit chleba před hovězím steakem. Přitom je určitě pravda, že je spousta věcí ve světě relativních a nějaký svůj názor je třeba hledat až při jejich porovnání za slyšení obou stran nebo za předpokladu nestranného porovnání nějakým zkušeným redaktorem. Současná akce Hyundai by tak měla něco společného se „srovnáním“ jen v případě, že by vozy opravdu byly vystaveny mlčky před salónem. Opravdu si ale nemyslím, že to tak bude.
[14]
7. 9. 2013 v 19:53rohYpnol
Vypíchnu pár tvých myšlenek.
1) „…Když můžu mluvit jen já, tak jsem schopen obhájit chleba před hovězím steakem…“ – ano, ovšem za předpokladu, že zákazník bude úplná trubka. Zákazník ale není zas tak hloupý, takže vycházíš ze špatného předpokladu. Zákazník je pouze řekněme „manipulovatelný“.
2) Kampaň je nefér? Čím je nefér?
Zaprvé – nikdo nebrání Škodě, aby vystavila Hyundaie ve svých prodejnách a oplatila tak stejnou mincí. Proč to Škoda neudělá?
Zadruhé – zákazník dostává MOŽNOST porovnat si. Nikdo ho nebude nutit do vozu Škoda, když o to sám nebude mít zájem (to by prodejce musel být úplná trubka, riskovat to, že se mu Škoda třeba zalíbí když o ni prvotně neměl zájem…).
Zatřetí – alespoň nějaké srovnání je vždy lepší než žádné srovnání.
Začtvrté – zákazník beztak nejspíš beztak navštíví oba salóny, jak Hyundai, tak Škodu.
Shrnuto – NE, kampaň rozhodně nefér není. Je to naprosto čistá kampaň. To vše za jednoho předpokladu – že dealer Hyundaie nebude vůz Škoda nijak komentovat a úsudek nechá na zákazníkovi.
[15]
7. 9. 2013 v 20:29CenturionCz
[14]
S posledním předpokladem souhlasím, ale opravdu pochybuji, že bude naplněn. Může si Hyundai dovolit postavit konkurenci vedle svých vozů a neříct ani slovo? Opravdu ten zaměstnanec prodejce, který půjde zájemci oba vozy odemknout, bude celou dobu mlčet? Ale hlavně, jaký by pak byl smysl celé akce ze strany Hyundai?
1) No ano, vždyť ono jde o manipulaci. Jedna věc je inteligence, druhá věc jsou znalosti a třetí věc jsou emoce. I inteligentní a znalý člověk se může zkušeným prodejcem nechat unést a popustit uzdu svým emocím. Je to běžná prodejní praktika, na kterou jsou zaměstnanci mnoha různých obchodů (nejen v automobilové branži) cvičeni. Navíc ani s těmi znalostmi to asi v ČR nebude tak horké, když si Hyundai dovolí své vozy označovat za české. Podle této logiky je Porsche Cayenne slovenské…
Tato manipulativní technika je samozřejmě posílena tím, že je na place produkt konkurence, který je možné profesionálním způsobem (tedy zmíněním vybraných argumentů pro Hyundai) strhnout. Opakuji, že pokud prodejce bude mlčet, tak mi to nevadí.
2) První argument je mimo. Říci „nikdo ti nebrání, abys mi to oplatil!“ je neseriózní a nemá s poctivou soutěží na trhu nic společného. Zadruhé a zatřetí: tady se právě asi naše názory rozchází. Já si myslím, že vzhledem k té potenciální manipulovatelnosti by bylo lepší, kdyby si každý prodával to svoje, zákazník si poslechl z obou stran prodavačské průpovídky a pak se rozhodl. Takhle naopak spousta lidí dostane ten nápad, že se vlastně už na Škodu nemusí ani jít dívat, protože ji viděli u Hyundai. To, že se k ní nemohl vyjádřit její prodejce už je nebude zajímat. Toho si jsou v Hyundai dobře vědomi a proto do této strategie jdou. Nemysli si ani na sekundu, že si jen tak pro srandu řekli, že udělají lidem radost a zjednoduší jim výběr možností porovnání. Jejich PR manager vymyslel, že tímto způsobem (vystavením obou vozů) ovládnou dialog o jejich kladech a záporech a budou si moci porovnání vzít do svých vlastních úst. Je to prasácká reklamní strategie a jen (s prominutím, teď nemyslím tebe) opravdu velmi prostý člověk si myslí, že tu jde o nějakou službu potenciálním zákazníkům. To by přece Hyundai nemělo zapotřebí. Za vším hledej business.
[16]
8. 9. 2013 v 11:54matii
Já bych to zas tak neřešil, tady jde o prachy a pokud to není zákonem zakázané, neexistují pravidla. Ono je to z druhé strany „Néhmlich“ stejný.
Taky se to může otočit, takový zákazník si bouchne dveřma „hjůndaje“ a oktávky a usoudí, že těch pár desítek tisíc oželí a zamíří ke Škodovce.
Mimochodem „bouchnutí“ (rozuměj zavření dveří) u auta je jedním z hlavních znaků napovídajících o kvalitě toho či onoho vozu.
Pokud vám připadá, že zavíráte zahradní sud slabým plechovým víkem, pryč od toho. Čím větší máte pocit „masivnosti“ tím lépe. Ne že by měly jít dveře zavírat ztuha, jenže když chytnete kus plechu a ve vteřině s ním třísknete o druhý, asi to nebude to pravé ořechové.
🙂
[17]
8. 9. 2013 v 19:15rohYpnol
[16] tak nějak 😉
[18]
8. 9. 2013 v 19:21rohYpnol
[14] jistě, že to je jen business.
S logikou vyrobeno v Nošovicích – je to české, vcelku nemám problém. Pokud byc htělo Porsche prodávat Cayenne coby slovenský majstrštyk, nemám s tím problém.
Zbytek je tvůj názor, který Ti neberu. Nicméně to si opravdu myslíš, že prodejce Hyundaie bude nahánět zákazníky do vystavené Škody a říkat – a tady se podívejte, jak to odflákli, koukejte – potřebujete USB kabel, nemá to ani tohle či tamto? To si vážně nemyslím.
Pokud zákazník není osel, může to pro něj být přínos. A pokud je zákazník jouda, je vcelku jedno, jestli ho zmasírují ve Škodě nebo v Hyundai 😉
[19]
10. 9. 2013 v 09:47Emel
Máš pravdu… i nemáš. Postav vedle i40 Phantoma… nebo klidně Audi A5… a všem to bude jasné a můžeš si klidně povídat co chceš. V tom je riziko a zároveň odvaha pořádání takovéto akce.
Od Hyundai to samozřejmě není žádná charita, ani se prodejci nepustili na vedlejšák do motoristické žurnalistiky s cílem objektivního srovnání dvou aut. Pokud se zeptáš zástupce VW na Hyundai, taky neuslyšíš, že s multilinkem u i30 jim teda pěkně vypálili rybník.
Postavit Hyundai vedle Škody v sobě má kus odvahy. I když to neděláš úplně férově. I když budeš srovnávat standardní ceny Škodovky s akčními u Hyundai. I když budeš bazírovat na záruce a říkat, že je to znak vyšší kvality. Jsi prodejce a chceš prodat, blaho zákazníka je až na druhém místě.
Sečteno a podtrženo – Hyundai dělá zajímavou reklamu. Dělá ji s lehkým nádechem provokace a bulváru. Ta bulvárnost by byla naprosto nepřijatelná u Phantomu, ale k Hyundai se poměrně dobře hodí. Za mě ok.
[20]
10. 9. 2013 v 16:49šmoula nešika
(19) Ano. Slogany: „Češi konečně začali kupovat kvalitní auta“ nebo „Myslíte si, že kvalitní auto musí mít velký kufr a škrabku?“ jsou vcelku provokativní, ale možnost porovnání není ničím proti ničemu. Není to urážka, záleží čistě na zákazníkovi, jak si to přebere. A o tom to je.
[21]
11. 9. 2013 v 12:12Emel
Hm, teď se objevil článek o nějakém dopisu dealerům… a to už je i na mě moc. Na zákazníka se divadlo hrát musí, to chápu… ale proč na dealery? Tam by trošku respektu být mohlo… jinak to vypadá jako klasické kyselé hrozny.
http://aktualne.centrum.cz/ekonomika/doprava/clanek.phtml?id=789958#utm_source=centrumHP&utm_medium=newsbox&utm_campaign=A&utm_term=position-3
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.