-
Bestie všech bestií, legenda legend – McLaren F1
I přes výstižný název F1 byl vůz projektován výlučně jako cestovní, a tedy nikoliv pro závodní dráhu a byl nesporně konstrukčně nejdokonalejším supervozem své doby a dost možná i vůbec nejdokonalejším vozem, který kdy byl postaven. Pro jeho autora, konstruktéra závodních vozů Gordona Murraye, narozeného v Jižní Africe, je to jednoduše „nejdokonalejší cestovní vůz“.
Murray, který přišel do Velké Británie v roce 69, již měl za sebou návrhy 34 závodních vozů, které zvítězily ve 41 závodech Grand Prix. V roce 87 přešel do závodního týmu firmy McLaren. Rok po jeho příchodu do jejího sídla ve Wokingu získala firma McLaren mistrovský titul v soutěži konstruktérů při Formuli 1 a tento úspěch zopakovala v dalších třech letech, dokud šňůra úspěchů nebyla v roce 92 přerušena vítězstvím stáje Williams. Bylo to vlastně v rozporu s dosavadním Murrayovým působením, když přišel v roce 88 s tímto projektem (zabýval se myšlenkou supervozu již od šedesátých let) za ředitelem stáje McLaren Ronem Dennisem, a po nějaké době svůj plán u Denise prosadil. Výsledkem bylo, že dne 17. března 1989 byla založena společnost McLaren Cars Ltd.,jež měla proměnit Murrayův sen ve skutečnost.
Automobil se měl vyrábět v jiném výrobním oddělení firmy než vozy Formule 1 a zatímco konstrukční práce měl na starosti sám Murray, nebyl ještě vyřešen návrh tvaru karoserie. McLaren měl šťastnou ruku, když za vedoucího návrháře zvolil Petera Stevense, který již měl za sebou karoserie vozu Lotus Elan nebo Jaguar XJR-15.
Práce na projektu začaly v březnu 1990. Konstrukční řešení bylo dokončeno za neuvěřitelně krátkou dobu 11 měsíců a správní rada firmy TAG McLaren Group ho schválila v červnu 1991. Ihned se začalo se zkouškami s pojizdným podvozkem, který dostal jméno Albert podle místa, kde firma McLaren sídlila (Albert Drive ve Wokingu).
F1 byl oficiálně a se vší slávou představen ve Sportovním klubu v Monaku dne 28.května 1992, tedy v předvečer závodu Grand Prix v tomto knížectví. Cena vozu McLaren, 530 000 liber (některé zdroje uvádějí částku až 640.000), která zde byla zveřejněna, vyvolala ve tvářích výraz lehkého údivu. Alespoň 10 lidí hned poukázalo zálohu, která činila 106 000 liber. Celkově mělo být postaveno jen 300 exemplářů.
Všechny hlavní komponenty vozu byly od začátku konstruovány jen pro tento jediný účel. Karoserie je zhotovena z lehkého, avšak velice pevného materiálu, jehož základem jsou uhlíková vlákna. Jen málo se dbalo na to, aby automobil, jenž připomínal přikrčené, silné zvíře, odpovídal módním trendům. Vynikající byly jeho aerodyn. vlastnosti. Při konstrukci se dbalo na to, aby se při jeho ovládání využil přísavný efekt,který vytváří přítlačnou sílu mezi automobilem a povrchem vozovky. Navíc měl vůz dva ventilátory zkonstruované tak, aby odsávaly nežádoucí mezní vrstvu vzduchu dříve, než by při proudění došla k zúžené části pod zádí, a při vysoké rychlosti by tak záď nadlehčovala. Toto uspořádání do určité míry navazovalo na systém, který Murray krátce používal v r.78 u vozu Formule 1 – Brabham BT46.
Jádro vozu tvoří centrální samonosná skořepina, která je sestavena z 94 dílů vyrobených z různých materiálů (Dyneema, hliník, Nomex…). Celá skořepina se vypaluje ve vakuové peci přímo v „továrně“ McLarenu. Hmotnost vozu je 1140 kg.Motor BMW V12 – peklo na Zemi
Motor byl vytvořen firmou BMW Motorsport speciálně pro McLaren F1, nemá žádné propojení s vidlicovými dvanáctiválci z cestovních vozů této značky. Nese označení S70/2. Teď konečně nějaké dechberoucí parametry: V12 (48 ventilů, vrtání x zdvih 86x87mm, kompresní poměr 11,0:1), 6064 cm
Count with me…3…2…1…COUNTACH !
16 Responses to Bestie všech bestií, legenda legend – McLaren F1
[1]
13. 3. 2007 v 9:21Sleeper
Mńo, GorgonMurray se mi moc nelíbí, ale jinak docela ok :o)
[2]
13. 3. 2007 v 9:24da_b0mb
opraveno 🙂
[3]
13. 3. 2007 v 13:17simca1301
Prostě krásné auto. Díky za pěkný článek
[4]
13. 3. 2007 v 16:04Charger
Jen tak pro doplnění- z Tiffa to nadšení sálá u kde čeho- stačí zkouknout videa s M5, nebo Cliem RS a s ním:-)
[5]
14. 3. 2007 v 17:59če
ty jo ja si celou dobu myslel ze mel motor V8. mam dojem ze jsem to nekde cetl ale jak sem se tak koukal po internetu tak je to asi doopravdy V12. jinak peknej clanek 🙂
[6]
14. 3. 2007 v 18:03čenda fára
ty jo ja si celou dobu myslel ze mel motor V8. mam dojem ze jsem to nekde cetl ale jak sem se tak koukal po internetu tak je to asi doopravdy V12. jinak peknej clanek 🙂
[7]
14. 3. 2007 v 21:34da_b0mb
na tutti V12 😉 btw. dik
[8]
15. 3. 2007 v 10:04McH
Rad bych pridal par souvislosti ke skvelemu motoru.
Tento 4 ventilovy agregat byl puvodne vyvijen pro monstrum BMW M8, ale zustalo pouze u prototypu S70/1 – obrazky a detaily viz
http://www.e31.net/navmodelle_e.html
http://www.clube31.com/
Koncepcne pouzival vylepseni jako sestivalcove motory S50.. z M3 oproti obycejnym sestivalcum.
V produkcnim topmodelu 850CSi byl pouzit M70 (zakladni objem 5.0) modifikovany na objem 5.6 pojmenovany S70. BMW zkouselo dalsi 4 ventilovy prototyp M72 s objemem 5.4 v malem mnozstvi vozu 750i E32, ale produkcni M73 (5.4) byl jenom dvouventil (viz kniha The History of Engines Engines that made History).
Ctyrventilove S70/2 a S70/3 v McLarenu byly naladeny na nekolik vykonostnich specifikaci v objemech 6.1 a 6.0 (vrt 86, zdvih 85.94) pricemz nejsilnejsi s 680 PS byl umisten ve slavnostnim modelu F1 LM.
Koncem tisicileti jej aplikovali do zavodnich placek LMR 1998 a 1999 urcenych na vytrvalostni zavody pod nazvem P74 a P75. Motory byly konstruovany na otacky 9000RPM, ale vyvojari zjistili, ze diky povinnym restriktorum se motor stejne nenaplni. Tak se rozhodli jej tocit jenom do 6500, coz melo za nasledek, ze motory vydrzely celou sezonu (ne 1 trening nebo 1 zavod) bez generalky – tak vypada kvalita.
Inzenyri z BMW nacpali P74ku do prototypu X5LMR ve kterem mel bez restriktoru 700PS/7500 RPM a 720Nm/5000RPM – na atmosferak s objemem 6.0 dost slusne. Video s H.J. Stuckem pilotujici tuto paradni X5ku na Nuernburgringu je strhujici hlavne diky zvukove kulise.
Nova generace bavorskych V12 s kodovym oznacenim N73 (760i + RR Phantom) ma s predchozimi motory spolecny jenom pocet valcu, protoze vychazi z V8, ktere maji jinou roztec valcu.
Nakonec pridam jeste jednu extralahudku – BMW testovalo v roce 1988 prototyp V16 s nazvem Godlfisch (nemecky ;-)). Byl to zakladni M70 s dalsimi 4mi valci. Objem 6650 cm3, 408PS/5200RPM a 637Nm/3900 RPM. Motor byl implantovan do testovaci sedmicky E32 (viz kniha vyse).
[9]
16. 3. 2007 v 21:17Ricardo
Díky za fantastické pojednání! S mými stručnými články se to nedá vůbec porovnávat. Auto je taky neuveřitelné. Společně s Jaguary XJ220 a XJR-15 tvoří vyjímečnou ligu superaut.
A taky díky McH za dodatečné erudované informace.
[10]
17. 3. 2007 v 9:37da_b0mb
Diky McH za vycerpavajici info…Diky Ricardo
[11]
17. 3. 2007 v 10:06sauron_2
jojo, s tím by se mi hezky cestovalo:-)
povedený článek.
škoda že chybí blog o tuningu.
[12]
18. 3. 2007 v 2:48wrx.sti
Perfektní článek!Dodnes jsem si myslel,že o této káře vím skoro všechno,ale… Jooo Peter Stevens je „KOUZELNÍK“.Škoda,že se v tom asi nikdy nesvezu,resp. asi nikdo z nás,co se „pohybujeme“ na AUTO.CZ
[13]
29. 3. 2007 v 11:12..::Party People::..
Chtěl bych se jen zeptat mimo to ze me McLaren F1 fascinuje od prvniho stretnutí pořád nevím znamena to ozn. XP5 jak je na hoře vyfoceno a jestly jsou i jine verze???
[14]
7. 4. 2007 v 20:48da_b0mb
Tak jsem zkousel zagooglit a nasel jsem, ze XP je oznaceni prototypu…bylo jich celkem 5…XP1-XP5…ale nevim v cem konkretne se lisily od serie…
[15]
20. 1. 2008 v 23:37cyril
…ještě před zmáčknutím červeného tlačítka(„start“) nutno provést pár operací…(trochu jako start raketoplánu).Zapnout elektrické obvody,pak zapnout pumpy,otočit klíčkem pro zahájení…“mission“, a pak teprve přijde na řadu skutečný start červeným tlačítkem…
[16]
2. 3. 2008 v 21:13da_b0mb
[15] Jiste…je to videt ve videu s Needlem, kde ma k dispozici Enzo a McLaren…
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.