-
Count with me…3…2…1…COUNTACH !
Tak jsem se opět po dlouhé době odhodlal ke spáchání nějaké zběsilosti. Poslední dobou to na Blogu žije trošku jiným žánrem…kraluje tomu GTI a jeho Bertoňák…GuaRosH a jeho dodávkář (a díky jeho článkům se nám tu začínají objevovat individua, která nás, ač neúmyslně, baví svými bystrými a moralizujícími postřehy pod článkem – kdo četl, určitě pochopí 🙂 )…prostě skvělé počtení. Já tento žánr neovládám, tak do toho radši nefušuju – moje zásada!
Tak zpět k mému původnímu úmyslu – po McLarenu F1 si chci dnes vzít na mušku legendární Lamborghini Countach (1971 – 1990). Určitě se každému fandovi rychlých aut okamžitě vybaví ty brutálně ostré linie…né to nejsou linie, lepší bude asi slovo rysy…tak brutálně ostré rysy, že i pětice břitů od Gillette se klepe strachy. Bohužel jsem neměl tu možnost vidět tenhle skvost naživo (i McLaren F1 jsem viděl za výlohou v Londýně – zážitek na celej život) a nevím, jestli se mi to někdy poštěstí. Každopádně se mi někde v šuplíku válí Lamborghini Countach od Buraga bilé barvy – teda vlastně původně byla bílá. Ale ta barva mu neseděla, tak jsem ho „potunil“ červeným Centropenem. Dělali se s ním super šmejry (rozuměj smyky) na parketách….ale to je zase jinej příběh.
Jako následovník legendární Miury to Countach vůbec neměl lehké, ale povedlo se a Countach ve své době predčil i konkurenci od Ferrari. Za návrhem Miury stál Giampaolo Dallara…navrh Coutache má na triku jeho asistent Paolo Stanzani. Ten převzal v roce 68 u automobilky Lamborghini místo hlavního inženýra a začal práci na projektu 112 (ne, to není ten televizní pořad o hrdinech dnešní doby).112 bylo kódové označení nového vozu. Práce na něm začaly hned potom, co byla v roce 71 dokončena Miura SV. Stanzani rozhodl, že u nového vozu bude opět vidlicový dvanáctiválec z Miury umístěn před zadní nápravou, ale nikoli v příčném uspořádání. Konstrukce se od Miury lišila také uložením převodovky. Ta byla uložena uprostřed vozu, což nebylo zvykem u podélně umístěných motorů před zadní nápravou. Výhoda tohoto uspořádání s pětistupňovou převodovkou umístěnou vedle řidiče se projevila ve snadném řazení, což byla vlastnost, kterou mnoho vozů s takto uloženým motorem nemělo.
Objem 3,9litrového dvanáctiválce byl zvětšen na 4971 cm3 zvětšením vrtání a zdvihu. Záměrem bylo představit vůz na Ženevském autosalonu v roce 71. Jelikož konstrukce motoru zabrala příliš času, byl motor nakonec uchycen do jednoduchého podvozku ze čtyřhranných trubek. Tou dobou byla už konstrukce známa jako LP500, což byla zkratka pro „Longitudinale Posteriore 5 litri“ (podélný pětilitr vzadu). Stále ale ještě nebyla navržena odpovídající karoserie. Marcello Gandini od Bertoneho při této příležitosti předvedl své schopnosti a navrhl nezapomenutelnou karoserii. Výchozím bodem tohoto díla byla jeho karoserie umístěná na podvozku Alfa Romeo. Tento vůz Bertone Carabo (skarabeus) se objevil v roce 68 na autosalonu v Paříži. Kupé klínovitého tvaru s příznačným názvem podle dveří, které se otevíraly směrem nahoru jako když brouk roztahuje křídla.
Z tohoto pojetí vycházel Gandini a vytvořil odvážný dvoumístný vůz, jen 1067 mm vysoký. Když dělníci v Turíně pospíchali s dokončováním vozu, jeden z nich náhle vykřikl „Countach“! V místním slangu to bylo údajně slovo pro údiv, úžas…chválu. Toto přiléhavé jmeno vozu už zůstalo a tak Countach netradičně nesl název nesouvisející s býkem či koridou. Vůz byl dokončen až v předvečer ženevské výstavy. Na výstavě se Countach setkal s příznivou odezvou , která Lamborghini přesvědčila, že se našel zdatný nástupce Miury.
Stále zbývalo mnoho vývojových prací a trvalo další tři roky, než se veřejnosti představil první sériově vyrobený Countach, vystavený v roce 74 opět v Ženevě. Do této doby bylo provedeno několik zásadních změn na karoserii a na podvozku. Ty se týkaly chlazení motoru; dvojité chladiče byly místo po stranách instalovány kolmo k dvanáctiválci. Ale to si vyžádalo zavedení dvou velkých vstupních otvorů nad zadními blatníky. Velikost přívodních kanálů na bocích byla také zvětšena. Další významnou změnou byl návrat k motoru o objemu 3,9 litru s výkonem 280kW, protože unikátní pětilitrová verze zklamala. Podle toho pak bylo označení přejmenováno na LP400. Podvozek měl masivní trubkový příhradový rám. Kola byla zavěšena na lichoběžníkových nápravách s vinutými pružinami. Za cenu atraktivní karoserie musel Countach podstoupit určitou oběť v podobě její nepraktičnosti – cestující údajně velice obtížně nastupovali i vystupovali z auta, což bylo způsobeno „výškou“ vozu. Nedovedu si představit jak se soukám do metr vysokého vozu; napadá mě způsob „kotoulem letmo“.
Doba, kdy se tento vůz ještě vyvíjel, spadala do doby rozchodu Ferrucia Lamborghiniho s firmou nesoucí jeho jméno. V roce 72 se zbavil menšího množství akcií a zbývající akcie odprodal v roce 74. Následná nestabilita firmy byla vyřešena až v roce 87, kdy automobilku zakoupil Chrysler. Továrnu Lamborghini v Santa Agata Bolognese opustilo v roce 74 pouhých 23 exemplářů, v roce 75 to bylo 60 kusů tohoto skvostu, ale v roce 78 klesl odbyt opět na pouhých 16. V tomto roce byl dokonce i stát donucen k zásahu do firmy s účelem zabránit jejímu krachu. Tento rok byl také pro model Countach významný v tom, že po vyrobení 150 exemplářů, byl model LP400 nahrazen verzí Countach S, která byla snadno rozeznatelná podle vyrazně vytažených blatníků, které musely pojmout kola Campagnolo obutá do pneumatik Pirelli P7. Došlo také k úpravě zadní nápravy. Zadní přítlačné křídlo bylo součástí mimořádné výbavy.
Verze S se vyráběla až do roku 82, kdy bylo dokončeno 466 kusů. Téhož roku byla vystřídána typem LP500S, který byl představen opět na autosalonu v Ženevě. Jak název napovídá, došlo ke změně objemu. Bylo to nutné kvuli stále přísnějším předpisům pro emise škodlivin z výfukových plynů, které platily na důležitém americkém trhu a které snižovaly poněkud výkonnost vozu. Zodpovědný za tyto změny byl hlavní inženýr Giulio Alfieri – bývalý zaměstnanec firmy Maserati, který v roce 78 nahradil v Lamborghini Stanzaniho. Zvětšním vrtání a zdvihu se dosáhlo objemu 4,7 litrů a stejného výkonu 280kW. Tato verze byla někdy označována jako 5000S.
V roce 85 se motor dočkal dalších změn. Došlo k přidání dvou ventilů na válec a opětovnému zvětšení objemu na 5,2 litrů. Výkon vzrostl až na 339kW, maximálka zůstala kolem 290km/h. Verze nesla označení 5000QV (Quattrovalvolve). QV se stalo nejpopulárnější verzí. Bylo prodáno 610 kusů. V roce 89 byl nahrazen verzí Anniversary, který vznikl na počest 25. výročí automobilky. Šlo pouze o několik úprav karoserie,které navrhla sama automobilka., nikoliv Gandini. Historie vozu skončila v roce 90, kdy byl postaven poslední Countach.
Lamborghini Countach LP400 :
délka: 4140 mm
šířka: 1880 mm
výška: 1067 mm
rozvor: 2426 mm
pohotovostní hmotnost : 1065 kgmotor : vidlicový dvanáctiválec 3929 cm3, vrtáníxzdvih 82x62mm, rozvod 2xOHC,
kompresní poměr 10,5:1 ,výkon 280kW (380k)/8000 min-1, točivý moment 362Nm/5500 min-1,
maximálka 290 km/h, zrychlení z 0-100 km/h za 6,9sdocela kvalitni video,ale je nutny download
Co chcete příště ?
TOUR DE FRANCE (nesouvisí s cyklistikou) Bestie všech bestií, legenda legend – McLaren F1
41 Responses to Count with me…3…2…1…COUNTACH !
[1]
3. 6. 2007 v 19:01Alessio
Jedno z aut, které určitě patří do hall of fame automobilismu
[2]
3. 6. 2007 v 19:10da_b0mb
Mas recht Alessio…bere me vic nez Diablo
[3]
3. 6. 2007 v 19:31Alessio
když mi bylo deset tak Quattrovalvolve v černé mi viselo nad postelí. Od těch dob na něj nedám dopustit
[4]
3. 6. 2007 v 19:47da_b0mb
Tak to ja snil o F512 TR…a to bude nejspis dalsim cilem (blogovym:-))
[5]
3. 6. 2007 v 20:46Baracudaj
Dobrý článek, jen tak dál :-). Countach je opravdu krásné auto, jedno z mých oblíbených. Ještě dnes ohromuje svými tvary, které nikdy nezestárnou. Poprvé naživo jsem ho viděl na autoshow v Letňanech. Neměl sice příliš zajímavou barvu, ale byl nepřehlédnutelný. Spousta lidí ani nevědělo co to je. Byla to verze s vytaženými blatníky. Osobně mám raději tu původní, protože tvar podběhu zadního kola- to je prostě něco. Slyšel jsem, že docela fyzicky náročný na řízení, nemá posilovač a člověk se s ním musí prát. Nasedání je stejně pohodlné jako za kulomet:)). Prostě krásně nepraktický. Navíc zvuk motoru nemá chybu, ostrý a výhružný.
[6]
3. 6. 2007 v 21:03da_b0mb
Me zarazila ta pomerne nizka pohotovostni hmotnost…to auto pusobi hrozne robustne
[7]
3. 6. 2007 v 21:32PekelnáMicinka
Jedno z nejkrásnějších aut, souhlas s Baracudajou, původní verze je úplně nej. Baracudaj, myslel si toto? Škoda, že stálo na tak nedůstojným místě… http://img526.imageshack.us/img526/9417/lambovv7.jpg
[8]
3. 6. 2007 v 21:36da_b0mb
Micka: peklo 🙂 Skoda toho laku a tech plastu vzadu…nebo co to je
[9]
3. 6. 2007 v 21:41PekelnáMicinka
Který plasty myslíš? Mě trochu vadí to křídlo. Jinak tenhle kus nebyl v příliš dobře udržovaným stavu a některé části působí „fórově“. http://www.imagewoof.com/view_image/2dd9a1432/lambo2.jpg
[10]
3. 6. 2007 v 21:45da_b0mb
Micka : presne tohle, co je na te fotce. Pokud se nepletu, tak to zebrovani na tom vytazenem blatniku neni tovarni zalezitost.
[11]
3. 6. 2007 v 21:46PekelnáMicinka
Tak už vím co myslíš, nějak jsem se nevšiml, ale ten bílý na fotce tady na blogu je nemá. Mě se ten letňanský zdál nějaký divný, ale nemohl jsem přijít na to, čím.
[12]
3. 6. 2007 v 21:56venturi
da_b0mb: perfektni pocteni:) Countach je muj oblibenec. Obecne mam radsi lambo než ferrari. Nedavno jsem delal maly pruzkum u kamosek a skoro vsem se Lamborghini (gallardo,murcie) zdalo osklive. Ale i tak me pripadaji vsechny modely lamba mnohem sexy:)
[13]
3. 6. 2007 v 22:02Baracudaj
PekelnáMicinka: Jo to je přesně to, které jsem myslel. Ty plasty na to autě jsou ale hrozný. A zadní křídlo, to je úplná tragédie. Na těch fotkách vypadá ještě dobře, ve skutečnosti z blízka působilo docela chatrně. Snad přijelo po vlastní ose.
[14]
3. 6. 2007 v 22:07da_b0mb
venturi : uff tak to je skoro hrich srovnavat 😉 Kazdopadne od Lamba mi nesedi jen Diablo…ale celkove mam dojem,ze ten design,se kterym prisel Countach preziva i u soucasnych modelu (nutno brat s lehkou nadsazkou)…Ferrari muzu spis ty starsi modely…288GTO, Testarossu, F40 (F50 me nechytla)…348,F355…Modena,550 ani Enzo me uz tolik neberou…teda jasne,ze berou,ale proste ne jako ty klasiky. I kdyz kazdy eFko je vlastne klasika 😉
[15]
3. 6. 2007 v 22:37da_b0mb
tak jsem pro uplnost doplnil jeste fotku verze Anniversary,aby bylo videt v cem byly provedeny zmeny…Je videt,ze zmeny uz neprovadeli u Bertoneho,protoze je to fakt hnusny 😀
[16]
3. 6. 2007 v 23:15PekelnáMicinka
da_b0mb, skoro na vše mám úplně stejný názor, osobně mi přijde nejtragičtější Diablo z prvních sérií, působí nehorázně plastově. U Murcielaga, také vnímám určitý „duch“ Countache. U Gallarda už ne tolik, ale to je dané tím, že je níž v nabídce, tak by možná mělo odkazovat na nějaké starší, menší modely Lamborghini. Ta fotka co si doplnil – stříbrná mu nesluší a ty plasty taky ne, je to vpodstatě to stejný co některý tuning dnes, jen bohužel tovární.
[17]
3. 6. 2007 v 23:20da_b0mb
Micka : bohuzel jsem nenasel kvalitni fotku v lepsi barve…a i ve zlute to vypadalo stejne kycovite 🙁 Nevim jestli ta stribrna je original kazdopadne ty „vylepseni“ na karoserii bohuzel ano
[18]
3. 6. 2007 v 23:30da_b0mb
tak jsem to nahradil fotkou v cervene barve…zebrovani je ted zretelneji videt
[19]
4. 6. 2007 v 1:24tRISk
souhlasim, ze prvni model Countache je zdaleka nejlepsi. Jak tam zacali blbnout s tema blatnikama apod… to prehnali kamaradi:)
Ovsem k diskuzi okolo Diabla. Podle me je Diablo (teda dokud mu nezlikvidovali vyklapeci svetla) posledni hezke Lambo, co prozatim vyjelo z tovarny. A proc? Pro tu jeho uzasnou siluetu…je z nej citit ta bejkovitost…sila. Coz mi u Murcielaga citelne chybi. Vedle Diabla vypada.. rekneme.. jak pro slecinky.. a nepomuzou mu ani ty vsechny mozny tovarni tuningy.. – muj nazor.
[20]
4. 6. 2007 v 9:33Baracudaj
4 da_b0mb, tohle video také není špatné-zvuk je opravdu brutální
http://www.youtube.com/watch?v=foDcLUhUKqI
[21]
4. 6. 2007 v 9:56da_b0mb
Baraduca : jo,to jsem zahlidnul, ale zapomnel na nej mrknout. diky,ten zvuk je fakt silenej 🙂 Uz jsem ho pridal do clanku misto toho video z tunelu, ktery stalo za prd
[22]
4. 6. 2007 v 11:53GTI
Moc pěknej článek. Bravo.
[23]
4. 6. 2007 v 12:11da_b0mb
GTI : díky mistře 🙂
[24]
4. 6. 2007 v 12:34Sleeper
Nádherná kára. Když jsi vzpomněl modely, mám countachy dokonce dva, jednoho černého a druhého v modré metalíze… Oba Bburago 1:24 :o) Díky za článek….
[25]
4. 6. 2007 v 21:51da_b0mb
Sleeper: cernej musi bejt super 😉 Ale osobne si myslim,ze Maisto dela propracovanejsi modely…ale Bburago ma tradici 😉
[26]
4. 6. 2007 v 22:05da_b0mb
az ted jsem si vsimnul ze na te fotce Bertone Carabo jsou u zadniho leveho kola videt neci nohy 🙂
[27]
4. 6. 2007 v 23:08PekelnáMicinka
Asi nejpropracovanější model v 1/18 dělá Kyosho. Samozřejmě kvalita něco stojí, u nás se prodává kolem 2.000,-
[28]
5. 6. 2007 v 0:53PekelnáMicinka
Jak pěkně zvládli Miuru, se podívejte zde. http://210.253.122.57/blog/diecast/log/image/img06080009_1.jpg Sortiment Countach vč. prototypu http://www.kyosho.com/eng/products/diecast/lineup.html?s1=&s2=&s3=56&s4=&s5=&s6=&sx=&page=4
[29]
5. 6. 2007 v 9:02da_b0mb
Micka: paradni 😉 koukam ze to ma i ventilky na kolech…“drevenej“ volant…Chtel bych Countach a De Tomaso Pantera (kdyz ne v realu,tak aspon model :-))
[30]
5. 6. 2007 v 10:57PekelnáMicinka
Tak Countach by nebyl problém, když oželíš 2 litry. S Panterou to bude těžší, našel jsem jen modely v měřítku 1/43..
[31]
6. 6. 2007 v 14:46ultra
Strhujici auto, mel jsem v zivote stesti dokonce ho videt 3 krat, i 25th aniversary v Monacu 🙂 Slysel jsem ho 2 krat, to taky nejde zapomenout. A nezapomenme, jeho srdce – samozrejme vetsi a modernizovane – stale bije v LP 640 🙂
Ta hmotnost ale asi nebude dobre, rozhodne ne pro pozdejsi verze, Contach ma kolem 1450 kg plus minus 🙂 A spis plus 🙂
[32]
6. 6. 2007 v 14:53da_b0mb
Ultra : tak jsem zagooglil a http://de.wikipedia.org/wiki/Lamborghini_Countach verze LP400 skutecne vazila tak malo…dole je tabulka jednotlivich modifikaci a jejich hmotnosti
[33]
6. 6. 2007 v 15:32da_b0mb
*jednotlivych samozrejme 😉 Jinak kolem 1400kg vazily az ty posledni „nadupanejsi“ verze (QV…)
[34]
6. 6. 2007 v 16:48Sleeper
Da B0mb – oba jsem dostal, takže darovanému koni…. :o) Sbírám teď hlavně auta do druhé světové války… a ta dělá málokdo :o) Micinko, ke Kyoshu: jo, japonské káry ze šedesátých let, které dělají, jsou super. A jejich kvalita….no, Japonci. Cena tomu odpovídá…. bohužel
[35]
6. 6. 2007 v 17:14GuaRosH
Když už jste u těch modelů, tak doporučuji značku AUTOart, ale ta myslím Countach mají v edici Millenium… http://www.autoartmodels.com/images/photo/query/more/74533e2.jpg … Jejich modely jsou obvykle hodně dobře vypracované, ale stojí podle toho… mám od nich pár kousků a detaily si obyvkle s nikým nezadají.. zmíním například koberečky, funkční bezpečnostní pásy a další vychytávky… za těch pár tisíc to stojí 🙂
[36]
6. 6. 2007 v 21:05PekelnáMicinka
Sleeper. Kyosho snad dělá super všechny výrobky, ne? Cena odpovídá, ale není nadsazená. AutoArt je řekl bych občas lehce předražený.
GuaRosH. Možná se mi to zdá, ale řekl bych, že kvalitativně AutoArt občas pokulhává.
[37]
6. 6. 2007 v 21:40da_b0mb
koukam,ze pulka diskuze pod Countachem je o modelech 😉
[38]
6. 6. 2007 v 22:09GuaRosH
PekelnáMicinka: nevím.. nikdy jsem s nimi neměl jakýkoliv problém.. Ale je pravda, že nekupuju ty nejlevnější kousky 🙂
[39]
7. 6. 2007 v 0:00da_b0mb
GuaRosH: problem ? Vzdyt to stoji na policce a cas od casu otres prach ne? Nebo s tim snad delas šmejry na parketach ? 🙂
[40]
7. 6. 2007 v 11:58GuaRosH
da_b0mb: Kdysi dávno jsem vyndával z krabice model od Bburaga a upadlo z něj kolo. Problém je i když nejde třeba něco otevřít nebo zavřít… 🙂
[41]
7. 6. 2007 v 21:16da_b0mb
nevite nekdo jak se vklada do clanku anketa ? chtel bych priste udelat anketu abyste si vybrali, o kterym skvostu mam psat priste 😉
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.