-
BMW 650 CSi E24
Na srazu klubu 635 CSi ve Vysokém Mýtě neunikla naší pozornosti jedna velmi speciální E24. Na první pohled závodní šestka – snížený podvozek na minimum, kola která se sotva vešla pod blatníky, závodní sedáky a strohý interier v závodním stylu.
V podstatě se také o závodní vůz jedná. Je to totiž jedna ze 4 podobných E24 na světě a nese označení 650 CSi a pod kapotou jí tluče dvanáctiválec o obsahu pěti litrů. Auto pochází z české dílny BMW Tuning, kterou vede p. Jiří Savka.
Auto začalo svou pouť jako klasická tovární 628 CSi, což je jistě i tak impozantní automobil, ale v BMW Tuningu si řekli, proč z ní neudělat pořádný „show-car.“ A tak se také stalo. Automobil byl zcela rozebrán a postupně repasován. Při volbě vhodného motoru padl tip na V12 z řady 7. K výkonu motoru se musela volit i vhodná převodovka – tady šestirychlostní, a také spojka. Motor dostal otevřené sání. Váha V12 je pochopitelně větší než na co byly šestky stavěny a výkon vzrostl na impozantních 400 koní a 500 Nm, musel se tedy inovovat i podvozek, tak aby takovou zátěž zvládl. Elektroinstalace vozidla byla rovněž celá inovována. Nyní se vůz startuje tlačítkem a disponuje třemi přepinači, které fázují výkon V12.
Specifikum dvouřadého dvanáctiválcového čtyřtaktního motoru je vyvážený chod při kterém se vyruší všechny nepříznivé síly uvnitř motoru ještě lépe než v uspořádání již tak dobře vybalancovaného řadového šestiválce. Navíc díky pracovní době každých 60° je možno použít extrémně lehký setrvačník. Kvůli stabilnímu chodu je koncepce V12 vhodná pro luxusní limuzíny ve kterých jsou kladeny požadavky na tichost a provoz bez vibrací. Dalším aktivem je velký točivý objemnější motor již v nízkých otáčkách, který pomáhá rozpohybovat velmi těžká auta této třídy. Na opačném konci spektra nabídky vozů jsou supersporty, jež úspěšně těží z malých hmot klikového soustrojí, protože u V12 není potřeba dodatečně kompenzovat rušivé síly pomocí závaží na klice nebo setrvačníku. Díky tomu poměrně velké motory jdou snadno do otáček. Výkony odpovídají výkonům dvou menších řadových šestiválců o polovičním objemu, ale úspora hmotnosti oproti dvěma samostatným motorům znamená nárůst efektivity na 1kg váhy motoru ve prospěch dvanáctiválce. V12 nejsou hojně využívány v masové produkci kvůli značným vývojovým a výrobním nákladům a trochu větší prostorové velikosti motoru, který je potřeba montovat podélně z důvodu prostorových limitů konstrukce současných vozidel.
Tolik bylo však teorie. Pochopitelně naše redakce okusila, jak tato závodní kreace chutná v akci. Vůz již samotným vzhledem budí pozornost, avšak pokud se pomalu projíždíte městem, z podelných výfuků se hrne ohromný bručivý rachot, který nenechá žádneho kolemjdoucího chladným. 650 CSi je opravdu dokonalý show-car – kde jsme přijeli, tam byla hlavním středem pozornosti. Dokud se motor nezahřeje a nezapnou se všechny 3 výkonové fáze (plus cca 100 koní), působí vůz spíše těžkopádným dojmem. Po přepnutí na plný výkon však začíná nespoutané peklo. Vůz akceleruje plynule s mamutím zátahem na všechny rychlostní stupně. Podvozek je tvrdy a pevný a každá větší nerovnost znamená silnou ránaudo podběhů – tolik málo místa mají kola. Maximalní rychlost tohoto vozu je 300 Km/h a z nuly na 200 se dostane kolem 14 sekund. Avšak toto auto není o výkonu v přímce. Více než slova Vám rozhodně řekne následující video, které jsme pro Vás natočili. Omluvte však kvalitu, při takové jízdě, ta kamera udržet nešla…
vice článků o BMW na http://www.famousbmw.cz
VIDEO Z JÍZDY
http://www.livevideo.com/video/9740FCE7456B4B7B9528FEF87801E2C7/bmw-650-csi-e24-v12.aspx
2 Responses to BMW 650 CSi E24
[1]
15. 8. 2007 v 10:40Sleeper
Hm. O těhle autech vím, po šestkách jsem nedávno pátral . Podle mě jakkoli tunit E24 je zvěrstvo, za které by se měly sekat ruce (viz mé komentáře u DeeCeeho Hartge). Tohohle bastarda s nepůvodním motrem prostě nebrat, to už je opravdu síla…..
[2]
15. 8. 2007 v 11:01famousBMW.cz
Nazor jak nazor, majitel ma dalsi dve E24 – originál od Alpiny (B7 Coupe) a také prvni E24 v ČR (Po Karlu Gottovi) obě v cela původním stavu. Nazvat toto auto „bastardem“ je silné kafé. Kdyby jste tuto E24 viděl na počátku, tak by jste to nikdy nevyslovil. Je to dělané jako závodní „show-car“
a kdyby jste se v tom projel, tak by jste se z toho dlouho dával dohromady. (Viz. video). Každopádně veškeré úpravy jsou udělané poctivě, motor je ze 750 E32. Muzete to nazývat bastardem, ale nikdo tomu autu neupre svou raritu (650 jsou na celem svete asi 4) a zbesilost. Je malo rychlejsich aut v nasi republice nez tento 20 let stary show-car. A pokud DeeCeeho Hartge je podle Vas sprzněný tuning, tak opravdu no comment. Vse jsou original decentní Hartge díly, které se tuningem snad ani nazvat nedají.
PS. Tohle neni tuning, nýbrž závodní přestavba.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.