-
BMW 8 (E31) + ALPINA
Nástupce populární šestkové řady na sebe nenechal dlouho čekat a prakticky bok po boku s ukončením výroby šestky se představila nová řada – řada 8. I když se jednalo o přímého následníka, již z jiného názvu lze poznat, že tentokrát se BMW rozhodlo dobýt trh sportovních vozů trochu jiným stylem.
Zatímco E24 byla typickým grand turismo vozem, E31 se tváří spíše jako supersport. Ne nadarmo se jí říkalo německé Ferrari. Představena byla v září 1989 ve Frankfurtu.
Nejslabším modelem byl typ 830Ci s výkonem 215koní, ten se ovšem vyrobil v pouhých 18 exemplářích a veřejnost jeho přítomnost většinou ani nezaznamenala. Za základní model je tedy třeba brát spíše model 840Ci s osmiválcovým motorem s objemem 4.4litru a velmi slušným výkonem 282koní. O stupínek výš stál model 850i s 5litrovým dvanáctiválcem a s 295koňmi pod kapotou. Druhý nejvýkonnější motor dostala 850Ci, která měla zvýšený objem na 5.4litru a disponovala 322koňskými silami. Na absolutním vrcholu modelové řady 8 pak vyčníval typ 850CSi. Jeho dvanáctiválec s 5.6litry měl výkon 380koní!! S tímhle motorem pak mohla osmička soupeřit s většinou tehdejších supersportů. Narozdíl od nich ale poskytovala své posádce komfort srovnatelný s luxusní limuzínou.
Jedním z nejlépe udržovaných tajemství BMW je jejich zrušení projektu M8. Měl to být opravdový „Ferrari killer“. Byl vyroben pouze jeden prototyp. Ten měl známý dvanáctiválec z 850CSi, jehož objem byl zvýšen na rovných 6litrů. Výkon pak dosáhl úchvatných 550koní!!! Bohužel se nakonec tento motor objevil pouze v McLarenu F1, který se stal na dlouhou dobu nejrychlejším vozem světa (zde měl výkon ještě zvýšen na 627koní). Je věčná škoda, že u BMW usoudili, že trh není na model M8 připraven… Jediný exemplář tohohle vozu byl udájně zničen.
BMW vyrobilo celkem 30621 kusů řady E31. Přes 24 tisíc vozů připadlo na typ 850i/Ci. Svého přímého nástupce se ještě nedočkalo. Prozatím se musíme smířit s novou šestkovou řadou. Ale všichni víme, že v Mnichově se právě pracuje na přípravách nového supersportu. Už ať je tady!
Stanislav Petrů
www.famousbmw.czPolovičatá řešení nejsou nutností v případě vlastního potěšení a naše redakce má pro to důkaz. Je jím jedno z nejúžasnějších velkých kupé z devadesátých let.
Koupě jakéhokoliv velkého kupé je potěšením již samo o sobě. Kupují si je lidé, kteří ve svém hledáčku nemají namířeno na praktičnost nebo splynutí s davem. Zmínky o pragmatismu jsou v myšlení těchto lidí ihned vymýceny touhou po stylu a eleganci. A právě tato velká kupé to rozdávají až s nechutně marnotratnou rozmařilostí.
Velká kupé neměla vždy lehké časy pro svou existenci. Teď se konečně vrací, nicméně v osmdesátých a na začátku devadesátých let měla těžkou pozici a byla donucena jezdit po velmi tenkém ledě. A právě vděku těmto skutečnostem je B12 výtečným příkladem té doby a také trošku raritkou.
Osmičková řada BMW byla poprvé představena v roce 1990, výroba ukončena o celých devět let později. Těch samotných skvostných automobilů řady 8 po silnicích moc nejezdí, a tak v případě, že se mezi nimi objeví specialitka jako je např. Alpina B12, jedná se vždy o ohromnou vzácnost. Povětšinou se jedná o speciální kusy vyrobené přímo na zakázku dle individuálních požadavků těch správných nadšenců.
Mezi všemi vozy B12 se nachází dokonce sedm ještě větších specialitek. Jedná se o vozy vyrobené s pravostranným řízením. Jedním ze známých majitelů těch sedmi aut je i brunejský sultán. V době vzniku se cena jednoho takovéhoto automobilu pohybovala lehce pod hranicí šesti miliónů korun.
Povaha B12 je jedinečná a mnoho takovýchto skvostů po žádných silnici na světě nejezdí. Již při prvním pohledu jsou sportovní ambice patrné. Původním záměrem mnichovských bylo vyrobit excelentní mix techniky a luxusu přesně tak, jak to umí jen oni. ´´Bohužel´´ situace se technikům poněkud vymkla z rukou a tak dali vzniknout o něco ostřejší verzi, verzi 850 CSi. Ve své podstatě se jedná skoro o emkovou verzi s o něco vyšším výkonem, drastičtějšími brzdami a pořádně okořeněnou porcí divokosti.
V samotném bavorském království firmy Alpina, kam osmičková řada brzy putovala, se jí dostalo té správné posilovací kůry. Osmičkovou řadu připoutali k posilovacímu náčiní s tím, že dokud nenabere ty správné výkony, nepustí ji. Výsledkem jejich snažení bylo zvýšení a zlepšení snad všeho, samozřejmě krom váhy. Již tak zajímavých 380 koní, vycházející ze standardního dvanáctiválce s objemem 5,6 litru, bylo steroidy vylepšeno na zničujících 416 koní v 5500 ot./min. Ruku v ruce šlo také zvýšení objemu na konečných 5,7 litru. Společně s navýšením výkonu na 416 koní se zvýšil kroutící moment vozu na ohromnou hodnotu 581 Nm dostupných v 4000 ot./min. Oficiální materiály Alpiny hovoří o rychlosti vyšší než 300 km/h a zrychlení z nuly na sto je udáváno za rovných 5 sekund. Pohotovostní hmotnost vozu činí 1975 kilo. Pokud to mám zkrátit, před Vámi stojí efšestnáctka v plné zbroji.
Již tak dobře zákazníky obodovaný zevnějšek 850ky doznal po několika úpravách Alpiny další nárůst dobového ohodnocení směrem nahoru. Vynikající podvozek nebyl nijak dramaticky upravován. Pouze byla vyměněna část přední nápravy kvůli potřebě přiblížit přední spoiler blíže k vozovce. Na vůz byly umístěny osmnáctipalcové elektrony, které obouvají pneumatiky o rozměru 245/40 v předu a 285/35 umístěných na zadní nápravě. Místa mezi podběhy tedy zbylo doopravdy jen v řádu milimetrů. Označení Alpina je na tomto dravě vypadajícím (a nejen vypadajícím) voze umístěno právem všude. Třešničku na dortu tvoří speciální karbonová kapota s decentním průduchem.
Při pohledu do interiéru každého napadnou dvě slova: high-tech kancelář. Celý interiér je přísně funkční a ergonomicky dokonalý, ovšem v dnešní době dojem poněkud kazí, příliš ostré hrany a hlavně černý plast, přítomný všude. Nicméně i toto prostředí je díku Alpině vylepšeno. V perforovaném materiálu sedaček najdeme zeleno-modré pruhy. Stejné pruhy se objevují také na horních švech palubní desky. Destičku s označením výrobního čísla pak najdeme na stropním panelu. Slova ´´technická dokonalost´´ myslím vše vystihují.
Po usednutí do ergonomických sedaček, které Vás nádherně obejmou zjistíte, jak nízko nad zemí jste uvězněni. Při pohledu na zadní sedačky je každému jasné, že jsou určeny pro situaci nejvyšší nouze (no, popravdě tam jsou pouze pro parádu, ani dítě bych do nich neposadil). A rozhodně se nenechte zmást velikostí vozu.
Na proces startování se ovšem musíte řádně připravit! Nejde tak ani o samotný proces, ale o to co přijde po něm. Ta neskutečná aura se slovy ani nedá vyjádřit, to se musí prožít. Jedná se o něco zcela nezaměnitelného. Onen probuzený hluboký zvuk jako by sám říkal, jak vážně to myslí. Elektronické pomocníky (např. ACS+T) jsou i v tomto voze samozřejmostí. Převodová skříň nabízí řidiči šest rychlostních stupňů.
S výkonem motoru je to stejné jako u jiných BMW, musí se na něj lehce přitlačit, aby fungoval tak jak nejlépe umí. S těmi výkony, kterými vůz disponuje, se ani nedá mluvit o jízdě. Je to spíše létání od horizontu k horizontu, kdy je zapotřebí jen co nejrychleji řadit. V horním spektru otáček vůz disponuje naprosto šíleným zátahem. Jedná se o skutečné superauto, které může směle soupeřit s italskými supervozy typu Ferrari či Lamborghini, a porážky se přitom bát nemusí. Podstatným rozdílem mezi těmito vozy je ale klid, s jakým vše v B12 proběhne.
BMW 850 B12 Alpina představuje high-tech vůz své doby, který ještě dnes představuje až neuvěřitelně schopnou dálniční střelu. Při řízení se řidič únavy bát nemusí, vše je dobře zpracované a jednoduše se ovládá. Již z tak úžasného BMW, nad kterým se každý fanoušek musí jen rozplývat, se díky Alpině stalo superschopné superauto. Při potřebě dojet co nejrychleji a přitom v pohodě na důležitou obchodní schůzku by se mělo při výběru vozu jednat o jasnou volbu číslo jedna. Dnešní ceny těchto vozů se pohybují okolo 1,5 miliónu korun.
Lukáš Gabrhelík
www.famousbmw.cz
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.