-
ŠKODA RAPID – EUROTEST
Však to znáš, kolem jeden metrosexuál za druhým. S fiží na slipech, tetováním na moudí a s vyholeným podpaždím, co se bojí jít na barbara Conana i ve verzi dvědé. Ženská už není ženská a chlap už holt dávno není chlap. Jenomže pak se ve dveřích zhoupne na dokonalých kopytech kluk s jiskrou Jamese Deana ve voku, v jednoduchém bílém tričku, v klasických jeansech značky Tenkrát na západě, a s upřímným jemně ironickým úsměvem si palce ležérně zasune do zadních kapes. Všechny holky má v tu ránu u nohou. Teď už jde jenom o to, jestli víš, čím to je.
Mistr Kabaň to tedy ví určitě. Minimálně u aut. Protože s příslovečnou schopností výjimečných talentů, stvořil novodobého garážového James Deana, kterému u nohou leží či ležet budou doslova statisíce.
Pět set jedničky na sebe už dávno nenasoukám, bílé tričko nosím jako stahováka pod košilí, a tak snad jen kopyta od lloyda drží mou lať jakž takž v testové toleranci.
Jsem ohromen. Stojím v „saloonu“ a civím na levný model od Škody. Celý ho obejdu a dojde mi, že jsem obkroužil kruh kolem designového třídního démantu, který svou září zastiňuje i mnohý vůz z vyšších pater. To co se do mě dere ze všech stran je intenzivní pocit absolutní, ale absolutně absolutní designové jistoty. U zádi, vyvedené v příčné ose do mírného oblouku, jehož křivku až hluboko do boků přebírají zadní světla, podklesávám v kolenou a žádám o pohár vody. Jsem karoserií dokonale očarován. Auto má vizuální dimenzi, pohledovou materiálovou hutnost, současně zřetelnou jiskru. Trefa, trefa… trefa.
Zvedám zadní víko a současně palec. Doslovný ráj kufrů. Masívní dveře, žádné pápěrky z pojízdných obchodů na champs E-Lysée. Přesouvám se k předním dveřím, usazuji se za volant a rozhlížím se kolem. Třídně konformní tvrdoplast má výbornou texturu, přístrojová deska nerušeně ctí horizont, je masivní, designově čistá, symetrická, vpravdě dokonalá. Spolu s kapličkou, přístroji a volantem jde o třídní jedinečnost. Středový panel hýčká svým zaoblením pravou holeň, soustřeďuji se dále na dveřní výplně. Zde poprvé registruji jakostní třídu Rapida. Tvrdoplast, horní hrana podivně vykroucená směrem k venkovnímu zrcátku. No dobře no, upřímné až takřka prémiové dojmy z vnějšku, kufru a přístrojovky redukuji na realismus tapicírunku dveří.
Sedadlo příjemné, i na šířku dobře dimenzované. Startuji slabší jednadvojku te-es-íčko. Samet, samet, samet. Motor pružný, tichý a nebezpečně živý. Okamžitě registruji lehkost vozu. Doslovná kočka. Volant s rostoucí rychlostí tuhne, přesto neztrácím kontrolu. Přistihuji se, že se těším do zatáček, a to se mi nestává často. Rapid je na předku opravdu lehoučký, motor mu výborně sekunduje, o řazení snad ani nemusím psát, jen je pro mne trochu moc utopená řadička. Brzda? Jasně, perfektní zpomalovák. Dojem z jízdy – nadšení. To trochu zchladne u příčných nerovností, přeci jenom je znát, že podvozek je laděn směrem ke špičkové kontrole jízdy, čemuž občas skříží plán klasická česká silniční mulda. Uchem současně beru na vědomí, že mám zimní gumy. Ovšem zvuk motoru, no to je jedna báseň. Nevtíravý, nečekaně plný spodní baryton se do vozu s přibývajícími otáčkami dere z toho jediného správného místa, tj. odzadu a odspodu. Smekám před ladičem.
Co tedy liší Rapida od klasické produkce v podobě Octavie? Zkušený jezdec si jistě všimne menší míry utlumení a zdrženlivosti v užití komfortních materiálů. Pocitově mi Rapid za jízdy připadá, jako o tři sta kilogramu méně hmotnější octavia. Uvedená výraznější tvrdost podvozku, zde daná koly 16 ´´ se dá jistě dostat do komfortnější roviny užitím menších kol. Jistě, patnáct palců bude optimum. Nic však na rapidovi nepůsobí zřetelně lacině, podskočeně. V tomhle to škodovka střihla výborně.
No tak závěr – Škoda stvořila v rámci jakostní třídy doslovnou prémii, jakýsi prémiový lowend plus. Fantastický, nádherný, malý avšak překvapivě prostorný model, který designem a praktičností drtí nesmlouvavě svojí konkurenci. Technika, jízda, to vše je třídně doslova excelentní. Úspora (tlumící hmoty, výplně dveří) jsou v rámci třídy zcela standardní reálie. A ještě něco – design, styl Rapida je jednoznačně zaměřen na mladší generace, mladé rodiny s malými dětmi, avšak též na singlistu (eurobýčka), který ctí vizuální potenci. Nic pro panáky. Protože dát Rapidovi krásná, širší kola, nějakou tu parádičku do kabiny, pak je tu (konečně) přesně to, co mladý eurobýček vyžaduje – auto, které si na nic nehraje, auto, které nebazíruje na měkkosti materiálů, auto které však umí zaujmout jedinečností designu, výjimečnou praktičností a výtečnou technikou.
Takže zbývá už jen jediné, Rapida… zaplatit. Můžeme mu to tedy spočítat na diskusi.
Pozn. aut.: velkorysý fotozdroj – AUTO.CZ
RYCHLOSTNÍ LIMITY PŘEŽITKEM PROVOZOVATEL JAKO POLICEJNÍ SPARINGPARTNER
35 Responses to ŠKODA RAPID – EUROTEST
[1]
29. 11. 2012 v 18:49LACO
RAPIDNÍ ZLEPŠENÍ
GTI, naprostá trefa! V obsahu i formě. První polovinu Tvého testu bych napsal úplně stejně, druhou polovinu zatím nechávám otevřenou, dosud jsem se nesvezl.
Sám jsem se na svém blogu chystal na dvojtest. V jednom dni jsem si chtěl projet Rapid a novou Octavii. Čekal jsem, že to stihnu do konce roku, ale bylo mi nedávno v salonu řečeno, že královna Octavia Třetí bude pro mě připravena až koncem ledna.
Pokud má být můj test alespoň z poloviny tak kvalitní jako Tvůj, mám do konce ledna čas naučit se psát… a naučit se jezdit. Nebo se alespoň rapidně zlepšit.
[2]
29. 11. 2012 v 19:09GTI
Laco, Rapid je trefa. Ostatně jako všechno co udělá Škoda, to ty víš viď ;-). Děkuju za pochvalu. No ta nová Octavia asi mezigeneračně povyroste, a pravděpodobně to bude model více přiblížený Superbu než Rapidovi. Velmi mohutnou štafetu pak převezme právě Rapid. Pro mladou rodinu, která třeba musí více počítat, je Rapid doslova geniálním autem (kufr…) Bude to bestseller.
[3]
29. 11. 2012 v 19:31roman
a jaký to byl motor?
jinak já teda rapida řidil jen tak 12 hodin, ale v některých věcech se lišim, design super, materiály ok. ale sedadlo pohodlný na delší cestě prostě neni a řízení ničim nenadhne. teda na dálnici jo, ale na okreskách ne.
[4]
29. 11. 2012 v 20:02MariAchi
Když pominu to tvé vzletně pojaté nadšení 🙂 – tak mám prakticky stejné dojmy. Jízda v rámci třídy OK, pohled na palubní desku taky OK, výbava v pohodě, ale ta tapecíra – ta to staví do latě.
Jen v tom motoru se neshodnem – mně připadal podstatně hlučnější, než by bylo zdrávo. Možná jsem od turbíčka čekal moc.
Nicméně každý si může vybrat, jestli chce luxusní tapecíra, nebo automatickou klimu například…
Za třistapade můžeš brát dojíždějící Oktávku v social edici, nebo Rapida, kterému nechybí v podstatě nic důležitého.
A designově je to každopádně trefa, ty tanečky kolem 301/Elysée jsou jen mlácením mrtvého koně.
[5]
29. 11. 2012 v 20:20Emel
Nadšení z 301 střídá nadšení z Rapidu a nezbývá, než to nějak vybalancovat.
[6]
29. 11. 2012 v 20:20GTI
[3] Romane tys to nahoře nečetl 😉 Slabší jednadvojka.
[7]
29. 11. 2012 v 20:21GTI
[4] Mariachi, souhlas. Ten zvuk mě uchvátil odladěním výfuku, zepředu nic a zezadu odspodu ten baryton, to se povedlo.
[8]
29. 11. 2012 v 20:23GTI
[5] Emele, na tohle jsem si dal velký pozor, tohle muselo být vybalancováno. A je. Ve zkratce si to lze představit jako osu. Na jedné straně je počátek lowendu, Logan, na vrcholu je Rapid. 301 je uprostřed. Nepolemizuj prosím. Vyzkoušej a dáš mi za pravdu.
[9]
29. 11. 2012 v 20:29Emel
mariachi: Octavia za 350 není vyloženě social edice, dá se pořídit i 1.4TSI… skladovek je spousta, např:
http://www.autojarov.cz/nove-skladove-vozy-a-moto/skoda-octavia-active-1-4-tsi-90-kw-2124758.html
Rapid je za tu cenu 1.2TSI Active, ale výkonem zaostává a výbavou také nepřetéká.
Vím že srovnávám skladovku s ceníkovou cenou, ale taková zřejmě bude realita dnešních dní pro zájemce o rodinné auto od Škody. A akční Octavie není ani v ceníku o moc dražší.
[10]
29. 11. 2012 v 20:31Emel
GTI: na první přečtení se zdá, že například v disciplíně jízda u tebe sklízí Rapid více kritiky než 301. Nepolemizuju, jen čtu co píšeš… osa Logan – 301 – Rapid mi přijde logická a očekávatelná, byť třeba interiérové fotky mě zatím o nadvládě Rapidu nepřesvědčily.
[11]
29. 11. 2012 v 20:41GTI
[10] Emele, Rapid je v jízdě exceletní, na dobrém povrchu, a je s ním radost i do zatáček. 301 je do komfortu, pro klidnou jízdu klidného šoféra. Záchvěv „starých dobrých francouzských časů“. To jsou ty hlavní rozdíly.
[12]
29. 11. 2012 v 21:05MariAchi
[5]
Já jsem z 301 brothers spíš zklamaný, frantíci umí rozhodně líp.
Cena – necena.
[13]
29. 11. 2012 v 21:14MariAchi
[9]
Emele – jo, to máš pravdu, ale až se vyklidí ze skladů ty Oktávky za třipade, půjde pohnout i s cenou Rapidu. Ostatně proto jsou teď ty OII cenově tak, jak jsou – aby byly rychle pryč.
Osobně tipuju, že jakmile přijde na trh OIII, bude rozdíl mezi ní a Rapidem dostatečný pro zdůvodnění koupě jednoho, nebo druhého.
Však znáš „cenový jemnocit“, ne? 🙂
[14]
29. 11. 2012 v 21:18MariAchi
[7]
Odladěný byl hezky, to ano.
Při akceleraci až sportovní projev, to se mi líbilo.
Jen těch decibel jsem čekal méně.
To ale asi bylo způsobeno faktem, že jsem krátce před tím jel 114i a to je oáza ticha 🙂
[15]
29. 11. 2012 v 21:22MariAchi
GTI – mimochodem to BMW 1 už jsi jel?
Zkus ho, sice si ho na sebe musíš obléknout, ale ta jízda za to stojí, je to jízdně geniální auto!
(pro Dinára – tohle píšu z pozice člověka, který doteď jezdil jen předokolky)
[16]
29. 11. 2012 v 21:23GTI
[14] 😀 Před tím sis měl dát starého Favorita. To nabudí 😀 Jedničku jsem nejel. Určitě skvostné.
[17]
29. 11. 2012 v 21:23PeterLuk
GTI, opäť si nezklamal. Chce to trochu viac textu a vlastné fotky, ale musím uznať, že máš talent.
Čo sa týka Rapidu – dnes som ho prvýkrát videl, vystavený pred Kauflandom v Malackách. Čierny, asi najvyššia výbava. Musím uznať, v tej čiernej (a tiež v bielej, aspoň na fotkách a videách) krásne vynikil jeho dizajn ale aj jeho rozmery. A zatiaľčo prvé sa mi páčilo, druhé už nie (nová Okta je zas na mňa príliš veľká). Interiér bol tmavý čierny a stalo sa to isté. Vynikol jeho dizajn a chrómové detaily, ale aj rozmery a škaredá lakťová opierka.Prevládajú vo mne kladné pocity, ale cena je na môj vkus predsalen príliš veľká – ale myslím, že zľava by sa dala vybaviť. Ale neoplatí sa za tie peniaze skôr Jetta, skladová Okta či Cruze/Fluence/Elantra? (Mohol by si porovnať)
[18]
29. 11. 2012 v 21:27GTI
[17] Cenu rapida snížíš u prodejce. Je to špičkové auto své kategorie. Cruze… boha jeho… 😉 A děkuju za pochvalu. Na vlastní snímky není u toho čas. Koukám spíše jezdit. Kdyby to bylo delší, nikdo by to nedočetl.
[19]
29. 11. 2012 v 21:43MariAchi
[16]
Jen nech na hlavě – aby to ten starej Fanouš nakonec proti ultramoderním, kultivovaným, strojům nevyhrál 🙂
[20]
29. 11. 2012 v 23:32jurajos
Videl ste to niekto?_
http://auto.idnes.cz/srovnavaci-test-citroen-c-elysee-skoda-rapid-f3n-/auto_testy.aspx?c=A121128_153645_auto_testy_FDV
Viete mi povedať čo je to za výbavu že má Rapid také sedadlá?
[21]
30. 11. 2012 v 9:29matii
Dle mého názoru je zde mezi Rapidem a konkurencí zásadní cenové lomítko.
Pokud se podaří po počátečním boomu, kdy si Rapida koupí nejeden škodovácký nadšenec, srazit cenu pod toto lomítko únosnosti nějakou akční cenou, bude se prodávat tento škodovácký produkt, jako na běžícím pásu.
Jestliže však pánové z VW usoudí, že je Rapid natolik atraktivní pro potencionální kupce a s cenou nepohnou, dle mého názoru mu nepomůže ani svěcená voda.
Nedělám si ani tak obavy o konkurenci v dané třídě, v níž Rapid především designově vyčnívá a ve vyšší výbavě vůbec nevypadá jako „lowcost“ … ani není , ale o konkurenci v nižší střední, proti níž nemůže krom zavedené značky téměř nic postavit.
Ještě tak možná v roce 2008, ale v současnosti „evropská krize“ nutí potencionální kupce obracet v ruce každou Korunu/Euro a přemýšlet, kde za své peníze dostane nejvíce muziky.
[22]
30. 11. 2012 v 9:33GTI
[20] Domnívám se, že by to mohla být sportovní sedadla.
[23]
30. 11. 2012 v 9:36GTI
[21] Snižovat cenu na nesmyslou hladinu (220), pro to není důvod. Cena Rapidu je nastavena správně. Za týden spatříme novou Octavii, ta jistě v ceně povyskočí a Rapid tu bude plnit roli centrálního a cenově stále přístupného auta. Popravdě je to prvotřídní vůz, a opravdu s odkazem na design, jízdu a techniku je to cena za hubičku. Spíše čekám jemnou oscilaci kolem dnešní ceny, nějaký ten malý desetitisíc dolů, nic dramatického. A tak je to také správně.
[24]
30. 11. 2012 v 9:45Emel
PeterLuk: no, černá pro mě bylo velké zklamání… jak známo, černá opticky zmenšuje – a Rapid v ní podle mě vypadá příliš úzký. Ani 16″ to nezachránily. Ale samozřejmě je to jen můj názor, já černou obecně nemusím.
[25]
30. 11. 2012 v 10:01Emel
GTI: hele… Cruze není marnej, je to překabátěná Astra, má solidní motory a zejména lift se mi dost líbí. Jasně, Chevrolet u nás nemá jméno, ale jinak to může být zajímavá volba.
[26]
30. 11. 2012 v 10:09GTI
[25] Kdo chce Astru, ať si koupí Astru. Celkově je designové pojetí modelů od Ch. velmi velmi… problematické 🙂
[27]
30. 11. 2012 v 10:59Emel
Jenže Astra se jako liftback nevyrábí. Jistěže bych raději vlastnil Opel než Chevrolet, ale pár (desítek) tisíc by mě mohlo přimět změnit názor. Designově proti Cruze nic nemám, Astra se mi líbí víc (zejména kombík), ale Cruze neurazí. Spíš některé varianty interiéru jsou dost divoké.
[28]
30. 11. 2012 v 14:01PeterLuk
[24] JJ, zmenšuje, písal som (pod článkom o Spacebacku), že sa mi zdal byť malý, zvlášť zvnútra. Ale zároveň sa mi zdal elegantný a na pomery Škodovky celkom pekný.
[29]
30. 11. 2012 v 19:39LERAK
Překvapuje mě, jak samozřejmě tady každý Rapid řadí mezi levná auta.
Představení Rapidu a nadcházející představení O III není podle mého soudu ničím jiným než velmi šikovně kamuflovaným podsouváním stále většího množství náhražek a méně sofistikovaných řešení koncovému zákazníkovi.
Rapid je tady posuzován v kontextu tzv. levných vozů kdesi na přelomu mezi subkompakty a kompakty (301, C-Elysée, Cruze atd.). Jeho skutečné ambice, resp. úlohu však je třeba vnímat jinak. S ohledem na očekávaný posun O III do vyšších cenových hladin je tu Rapid také od toho, aby Octavii na chudších trzích do jisté míry nahradil. Jinak řečeno, aby poskytl alternativu těm, kteří by na O II měli a na O III již mít nebudou. I proto dává smysl skutečnost, že Rapid ve vyšších výbavových stupních stojí tolik co klasické kompaktní vozy. Na tomto místě odkazuji na nedávnou disputaci ohledně ceny Rapidu 1,2TSI vs. Golfu VI 1,2 TSI.
Podíváme-li se na to bez růžových brýlí, pak nelze říci nic jiného než to, že v tomto ohledu (Rapid = alternativa O II) Rapid selhává.
Tam kde Octavia nabízí důstojná řešení hodná třídního začlenění, tam Rapid nabízí buď náhražky nebo řešení několik let stará. Mluvím o interiéru z tvrdoplastu, přední nápravě z Fabie a (a to zejména) zadní nápravě z jedničkové Octavie. I jeho design je podle mého názoru velmi jednoduchý. Mám z něj pocit, že do designu víc mluvil nákladový účetní než Kabaň. V plné síle tuto skutečnost obnaží nižší úrovně výbavy (ocelová 15″ kola, nelakovaná zrcátka, nemetalická barva apod.).
Bohužel, s příchodem platformy MQB se podobné vykrádání a nasazování méně sofistikovaných řešení stane skutečností i mezi „skutečnými“ kompakty. Celkem v tichosti tu proběhla zpráva, že O III bude mít do nějakých 90 kW výkonu jednoduchou zadní nápravu namísto současného víceprvku. Ach jo.
Z tohoto vývoje je mi teskno.
[30]
30. 11. 2012 v 22:39Ronault.
Byl jsem projet Rapida dneska… no… neurazí, nepotěší.
Jak zaujme efektně vyvedená záď, tak zklame příď z Daewoo Tacuma.
Jak zaujme prostor pro nohy vzadu, tak zklame prostor pro hlavu.
Zpracování a materiály neodpovídají ceně vystaveného kusu 336t Kč, v podstatě jde o interiér z Fabie a ta hned vedle ve stejné výbavě a s mnoha extras stojí 270t Kč… 66t příplatek za liftback? To jsou drahé litry kufru, navíc v momentě, když jde volit Fabii sedan.
Jízda je… no Škodovácká, i když souhlas, že jde krásně cítit nízkou hmotnost, ale přeposilované řízení to trochu hatí.
Motor 63 kW si s autem lépe radí než v Golfu, což je logické, ale naléhavost 77 kW verze nemá, osobně by mi nestačil, takže přílatek 25t Kč navyšuje cenu kamsi…
A pak závěr… hned vedle stojí Octavia Prima 1,2 TSI 77 kW, chybí ji jen Alu Kola a Metalíza, ale má silnější motor, cena o 6t vyšší… při tom, jak je Octavia dobrá v porovnání s Rapidem, nevidím do konce prosince důvod ke koupi Rapidu.
Ale pak začnu chápat… Prodejce vysvětluje, že už dnes nejde objednat do výroby Octavii Combi, jen skladové vozy, liftback půjde objednávat jen do konce roku, takže poslední šance si pro čecha koupit technicky vyspělé auto z Boles(t)lavi za lidové ceny, pak jen lowend nebo 450t a výše za novou Octavku. Takže to Škodovka opět dobře vymyslela. Když začala vyrábět Octavii II, tak se vyplácelo pokračovat v levné Octavii I Tour. Když by totéž udělali s Octavii II, tak by je nákladnější multilink, který ani Octavii III nebude, stál tolik peněz, že by se nevyplatil… a proto je tady Rapid, levné pro Škodovku, český a jiný zákazník mu nějaké nedostatky promine…
I když ta levnost… no nevím nevím, cena odpovídá i30/Ceed nebo Meganu/C4, případně i tomu Golfu v základu, který není nikterak chudý, takže… kam s ním? Pro fandu? Asi….
[31]
1. 12. 2012 v 11:30MariAchi
[30]
S tou Tacumou jsi to trochu přehnal 🙂
Fabii lze volit v kombi, ne v sedanu ne (vím, že to víš 🙂 ).
Cena? Ano, to je vořech Rapida.
Není ještě usazen na trhu, jsou tady ty Oktávky za tři kila a pokud nejsi nadržený na praktičnost lifttbacku, klidně můžeš volit podstatně levnější konkurenci z Francie.
Osobně tipuji, že po vyprodání těch tříkilovek půjde Rapid s cenou dolů tak o 5-8% a zároveň půjde ještě něco ukecat.
[32]
3. 12. 2012 v 5:50sani
Brawoo gti.
Velmi povedenej clanek..
V ktorom si vyvratil vsetko co si doeraz pisal na auto cz. Motor1.2 samet? Pekny tvrdoplast atd..
Ze te to bavi.a kde je peri ehm. topper?
[33]
3. 12. 2012 v 21:50GTI
[32] Když piješ nepiš, a když nepiješ, nepiš též, neboť to cos napsal snad nemůže dát smysl ani tobě… Ano, jednadvojka TSI, to je sametový motor. Tvrdoplast, píšu, má výbornou texturu, máš snad něco proti tomu? Zjisti si význam slova textura. Díky.
[34]
5. 12. 2012 v 13:48Honza
Článek velmi povedený, pro mladou rodinu je Rapid tou správnou volbou. Tak uvidíme jak si povede na českém trhu
[35]
5. 12. 2012 v 20:53GTI
[34] Díky za pochvalu, Honzo, Rapid půjde určitě dobře.
Komentáře nejsou povoleny.