-
Servis brzd.
XJR99 je osazen brzdovými kotouči s ventilací, na předku 325 mm, vzadu 305 mm. Brzdy jsou tedy kotoučové, jednopístkové s plovoucími třmeny. Průměr pístku vpředu 60 mm, vzadu 34 mm.
Servis je vcelku jednoduchý; po demontáži kola (nezapomeneme ovšem zvednout auto na hever – šrouby kola uvolníme před vyheverováním, jsou dost fest utaženy) se snažíme odšroubovat 2 vodicí čepy z vnitřní strany hlavy kola, na kterých se pohybuje třmen – jsou zakryty plastovými zátkami a použijeme ráčnu s nástavcem TORX 45. Nakonec se to podaří, ale pozor na zničení torxe. Potom můžete uvolnit třmen (caliper v originále) – pokud je kotouč už dost ojetý a má na vnějším okraji vystouplý lem, nejprve silným šroubovákem uvolněte brzdové destičky z jejich vedení v třmenu, sundejte třmen a destičky vypadnou až po odstranění třmenu, který „odložíte“ opatrně na nápravu (brzdovou hadici vedoucí ke třmenu nepřestřihovat!!!). Pokud se rozhodneme vyměnit i brzdový kotouč, musíme demontovat i držák brzdy a potřebujete klíč sedmnáctku. Taky makačka, dobré je kladivem klepat na vořech klíče a zabírat.
Abyste mohli do třmenu nasadit nové destičky, které jsou tlustější než ty staré, musíte zatlačit pístek brzdy zpátky – vezměte stolařskou svěrku a pomocí staré destičky, kterou přiložíte na pístek, stahujete šroub svěrky a pístek ustupuje. Potom všechno zase sestavíte zpět.
Vzadu je navíc v „bubnu“ kotouče umístěná ruční brzda; doporučuji demontovat i kotouč, i když chcete nechat ruční čelisti tam, abyste zrevidovali stav čelistí – ve střední části kotouče je pět otvorů na šrouby kola – z těch šrouby vyčnívají – a jeden podobně velký otvor, krytý plechovou krytkou s perkem uvnitř; nastavte kotouč (samozřejmě musí být obrzděno, druhé zadní kolo zašpalkováno! a zapnuté zapalování s voličem převodovky na neutrál, abyste mohli kotoučem volně otáčet) tak, aby tento důležitý otvor byl nahoře – kolmo na posici třmenu brzdy – a odstraňte krytku – šroubovákem vevnitř nahmatáte ozubený čudlík, který slouží na seřízení čelistí ruční brzdy. Nahoru anebo dolů (to už je hádanka pro vás) šprajcujte šroubovákem v zubech čudlíku a poznáte, že se kotouč zablokuje anebo uvolní – musíte ho úplně uvolnit, abyste mohli (po demontáři třmenu a držáku brzdy) sundat kotouč, protože zpravidla má zase na okraji vystouplý lem (od jízdy se zabrzděnou ruční – jagoš ji spolehlivě odveze z místa parkování, aniž si toho závodník, nebo blondýnka všimnou). Navíc potřebujete akorát vořech patnáctku – vzadu jsou šrouby držáku menší.
Práce na každém kole vezme tak hodinu a půl klidné práce, včetně klábosení se sousedy.
Jaguar – automatická převodovka W5A-580
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.