-
Etalon na Etanol
Etalon na Etanol
Aneb
Jak jezdí FORD FOCUS na bioethanol
Dostupnost ropy bude stále horší a horší, cena klasických paliv bude vzrůstat. Tuto větu netřeba dále rozvíjet, že zásoby ropy se budou ztenčovat, případně její vytěžení bude stále obtížnější, je každému jasné. Automobilový průmysl se pomalu blíží k bodu, kdy se alternativní paliva budou stále více uplatňovat v produkci nových vozidel. Cest kudy se bude automobilový průmysl ubírat se v současnosti objevuje hned několik. Hybrydní vozidla, palivové články a alternativní paliva. Kudy povede další cesta a kam bude směřovat vývoj ukáže až čas, nabízí se příměr s vývojem některých formátů v videotechnice, kde tento souboj proběhl již ve druhé vlně. První souboj vyhrál, ač nelogicky formán VHS, nyní jak se zdá zvítězila technologie BlueRay. Vše rozhodl trh. Nějak podobně to může být i ve vývoji automobilů. Každý systém má své klady a zápory a až čas ukáže, která cesta bude ta pravá.
Jednou z cest, alespoň na přechodné období, by mohl být i pohon vozidel na bioehanol, respektive na palivo označované jako E85, což je směs s 15% benzínu a 85% biolihu.
Začněme výhodami tohoto pohonu. Jednoznačnou předností je poměrně jednoduchost rozšíření distribuce tohohoto paliva s využitím stávající distribuční sítě. Další velkou výhodou je bezproblémové zavedení této technologie do současných vozidel, protože se jedná pouze o úpravy softwaru řídících jednotek motoru a drobné úpravy na agregátech. Rovněž dlouhodobé zkušenosti z provozu jsou známy, například z Brazílie.
Jako každá novinka má i své stinné stránky. Největším problémem tohoto paliva je, že na výrobu jednoho litru bioethanolu je v současných Evropských podmínkách zapotřebí 0,9 – 1,1 litru klasického paliva, což je číslo značně nelichotivé, ale v tomto směru se blýská na lepší časy například díky technologii výroby biolihu z biologického odpadu, což by bioethanol posunulo o ligu výše.
Sporným bodem je využití zemědělských kapacit na výrobu tohoto paliva, ale toto by mohla výše uvedená technologie výrazně změnit.
Pro běžného smrtelníka je podstatná cena výstupu, tedy ekonomická výhodnost takovéhoto vozidla.
V našich podmínkách se zatím rýsuje pouze jedna výhoda a to osvobození takovéhoto vozidla od placení silniční daně, což se zdá, při neexistenci distribuční sítě, jako absurdní, ale dle vyjádření politiků by právě takováto motivace nákupu měla vézt k vytvoření distribuční sítě.
Uvidíme, první stanice je již funguje, kde jinde než v Mladé Boleslavi.
Testů na podobná vozidla již proběhla celá řada, ale byly to spíše redakční testy novinářů, které se opírali spíše o subjektivní dojmy. Co bude u takového vozidla běžného uživatele zajímat, budou to hlavně dva faktory, to je spotřeba paliva a vliv na dynamiku vozidla.
Automobil, který jsme vybrali je FORD FOCUS o jehož kvalitách toho již bylo napsáno mnoho, rovněž v použítí tohoto pohonu patří FORD mezi první značky, od které lze takovýto vůz zakoupit.
Test dynamiky vozidla probíhal ve třech režimech, při pohohu pouze na bioethanol, pouze na benzin a na směs 1:1 obu těchto paliv. Spotřeba byla měřena pouze na čistá paliva.
Měření provedla dopravní fakulta Jana Pernera Univerzity Pardubice, vozidlo bylo zapůjčeno společností A.Charouz.
A výsledek, z výsledku vyplývá, že běžný smrtelník nepozná rozdíl toho co má v nádrži. Pouze při jízdě na čistý E85 je spotřeba cca o 1l na 100 km vyšší.
Komentáře nejsou povoleny.