-
CENOVA RALLYE (NOVE ZDANENI AUT)
Dlouho jsem se rozmyslel, zdali napsat o zacinajicim trendu, ktery se velice pomalu, ale jiste zacina rozbihat u nas na starem kontinentu, v zemich EU. Vsechny clenske zeme maji a provozuji vlastni danove zakony, ktere se tykaji take automobilu. Nebudu zde vypisovat kolik procent tvori dan a VAT(DPH), ktera se pripocitava k cene automobilu v ktere zemi. Vezme ale, ze automobilovy danovy raj (z pohledu danovych uradu) je v Recku, Dansku a Finsku. V techto zemich se nam cechum vyplati nakupovat auta. Koupime je bez dane a bez VAT a pri privezeni/prihlasovani dan doplatime az v Cesku (tak velice zjednodusene).
Toto se ale muze zmenit. Zajimavym prikladem se stava nejsevernejsi zeme Evropy, Finsko. Od 1.ledna 2008 zacina platit novy zakon o daneni automobilu. Je zalozen na rostoucich emisich CO2 (+ostatnich plynu). Do teto doby byla dan na nove osobni automobily jednotna a nezalezelo na tom, jakeze palivo dany vuz spotrebovava a kolik ho spotrebuje. S novym rokem se karta uplne obraci a automobily s nizsi spotrebou a nizsi merou znecistovani dostavaji nizsi danovou sazbu. Samozrejme, ze se penize musi tocit a castka ztracena snizenim teto sazby se najak musi vratit. Odpovedi je mohutne zvyseni prodeju novych vozu a take zvyseni danoveho zatizeni u vozu s vyssi spotrebou a vyssi merou znecistovani ovzdusi.
Zde par prikladu:
Volvo V50 1.6D Kinetic: 36150€ (cena 2007)—->29000€ (cena 2008)—rozdil 7150€!!(-19,8%) Toyota Prius HSD: 37100€ (cena 2007)—–>29950€(cena 2008)—–rozdil 7150€!! (-19,3%)
Mercedes-Benz CLK 63AMG: 139700€ (2007)—–> 289700€ (2008)—rozdil cca 150000€ (MB slibil slevu)
VW Touareg V8 4,2 FSI: 88570€ (2007)—–> 115820€ (2008)—-rozdil 27250€ (+30,8%)
Jak jsem jiz napsal, jde o zacinajici trend. Nikde ale neni napsano, ze se nezacne rozsirovat a nezasahne i nas v ceske kotline. Zajemci o luxusni vozy by s nakupem meli spechat.
Na druhou stranu tento trend muzeme uvitat. Snizovani exhalaci je velice dulezite. I nase vlada by se mela zapojit.
PRESTUPEK A TREST ODKUD PRICHAZI KVALITA??
11 Responses to CENOVA RALLYE (NOVE ZDANENI AUT)
[1]
4. 12. 2007 v 13:19Ricardo
Bylo by to hezké, pokrokové a do určité míry i záslužné. Jenže u nás se nikdo do daňového zvýhodňování už tradičně nepouští. Zájmem politiků totiž není ani tak čistota ovzduší nebo zdraví nás všech jako mnozštví peněz vybaných na spotřební dani z benzínu a cigaret.
Mohli jsme mít pro firmy odpočty DPH na hybridy a CNG auta i bez mříže a pro soukromé osoby slevu z DPH. Mohli jsme představit jiný způsob zvýhodnění a zařadit se mezi leadery v této oblasti. Ale ne, my jak je to u nás zvykem počkáme co vymyslí ostatní a pak nám z toho naši poslanci a ministerští úředníci upečou vlastní ryze český paskvil, který akorát všem zkomplikuje život a zavede další administrativu.
[2]
4. 12. 2007 v 14:23Kio
Maximálne nespravodlivé. Neviem či sú aj vo Fínsku tak hlúpi, že si myslia, že zákazníkov na Touareg, alebo dokonca na auto ako je AMG to odradí. Len viac zaplatia, výrobcov( alebo predajcov,ktorý svojími daňami tiež živia štát) znevýhodnia a nakoniec výsledok bude nulový.
[3]
4. 12. 2007 v 14:26marianek
Jsou i jine vyhody pro majitele vozu s ekologickym pohonem. V Londyne bezplatny Toll Zone a parkovani. Ve Stockholmu se neplati poplatek za projeti mestem ve spicce a take ma parkovani zdarma. V Cesku politiky nezajima nic, z ceho by jim osobne neco takrikajic „nekaplo“.
[4]
4. 12. 2007 v 14:30marianek
[2] Kio: Myslim, ze s tim se pocita. Ale ty penize, ktere stat ztrati kvuli zlevneni dane za ekologictejsi auta se musi najit nekde jinde. Jak jsi jiz napsal, ty kteri na draha auta maji, toto neodradi a koupi si je stejne. Timto doplati na danich tu „ztratu“ z levnejsich aut.
[5]
4. 12. 2007 v 14:36Kio
Veď hovorím, že to nemá hlavu ani pätu. Úplne zbytočné, takto to nejde. A pokial ide o tie „ekologické“ autá. Čo tá bezpečnosť? Já by som napríklad jazdil aj vo Fabii. Ale nabúram do Liazky, ktorá má nárazník ďaleko na deformačnými zónami, a umriem. Narazmí s Range Roverom a určite to nebude do A stĺpikov.
(Nieje to len môj výmyseľ, už sa to stalo)
[6]
5. 12. 2007 v 13:32Tom
Ano, toto je správné. Ještě jedna perla z Finska. Za stejný přestupek zaplatí motorista pokutu dle výše jeho přijmu. Např. průměrný Fin 1000 Eur a majitel továrny za stejný přestupek 30.000 Eur. To je spravedlnost. A když jedete na dálnici 130 km/h 99,9 % řidičů vás nepředjede, protože jedou také 130. Jsou velice tolerantní. Tak je to správné. Min. úmrtnost a nehodovost.
[7]
5. 12. 2007 v 14:02marianek
[6] Tom: Ty rozdily v pokutach jsou jeste vetsi. Clovek s minimalnim prijmem/student zaplati za prekroceni rychlosti o 20km/h (=hazardovani v silnicnim provozu) okolo 200€. Kimi Räikkönen zaplatil za to same 150 000€. Spravedlive?? Ano! Pokuta se ve Finsku bere jako trest a trest musi kazdeho bolet stejne.
Na dalnicich jsou rychlostni limity rozdelene, v lete 120km/h—->v zime 100km/h. Na okreskach 80km/h. Ve mestech 50km/h a v cetrech 30km/h. Policejnich automatickych fotoaparatu a kamer jsem na silnici dlouhe 60km napocital 8. Kvalita silnic je na vyssi urovni nez v nemecku a to se tam pouziva zimni obuti s hrebicky (nasty). Pokud nekdo prekroci povinnou rychlost o 10%, pokutu samozrejme nedostane.
[8]
5. 12. 2007 v 16:07D.a.l.i
marianek: Po Finsku jsme pred cca 2,5 lety najezdili mozna 2 tis km. Rychlosti jsme nijak neresili, byli jsme bezne cca 20-30 nad limit (fakt je to, ze je tam minimalni provoz, pokud pomijim Helsinky). Kamer jsme napocitali dost, nicmene behem tech skoro 2 tydnu jsme policajty nevideli a zadne problemy jsme nemeli (jezdili jsme jako kolona 3 vozidel).
[9]
5. 12. 2007 v 19:29marianek
[8] D.a.l.i. Meli jste stesti. 30km/h nad limit a ridicak neuvidis.
[10]
7. 12. 2007 v 12:36lowkick
marianek&tom: No jasne. Kdyz srazi majitel tovarny na prechodu skolacku a hned po nem student jeji kamaradku, tak kazdy musi podle vasi logiky dostat jiny trest. No ano, pro studenta bude studovani a cteni knih ve vezenske knihovne po dobu 6 let obdobou studia,ale pro majitele tovarny je pul roku mimo vedeni firmy pohromou, takze by mel vlastne dostat jen podminku. Tolik dle vasi logiky, ze trest musi kazdeho bolet stejne. Nebo snad student/nezamestnany zmrzaci svym autem cloveka mene nez majitel tovarny?
[11]
9. 12. 2007 v 14:19marianek
[10] lowkick: takovou extremni reakci jsem cekal. Zde jde ale o pokuty za prestupek. Financni pokuty bez soudniho stani. Ta se nevystavuje ve forme fin. castky, ale ve forme castky vydelane za urcenou dobu. Takze trest je stejny, 14 dni pro studenta jako 14 dni pro majitele tovarny. Oba to boli stejne.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.