-
BEZPECNOST A NCAP
Bezpecnost provozu je v dnesni hustote populace a hustote samotneho provozu velice dulezita. Behem poslednich 50 let se pocet automobilu na nasich silnicich zmnohanasobil. Tim se zmnohanasobilo nebezpeci nehody. Automobily zrychluji, lidska nezodpovednost roste.
Pokud by se dnes automobily stavely stejne jako pred padesati lety, s dnesnimi vykonostnimi parametry, pocet mrtvych pri automobilovych nehodach by byl ve vesmirnych hodnotach. Severske automobilky Volvo a Saab (pozdeji i M-B) byly prvnimi s „novodobym“ zamerenim na bezpecnost posadky. Objevily se deformacni zony, vzpery, vyztuhy, pasy……pote s nastupem elektroniky airbagy, ESP, EBD atd., atd.
NCAP testuje bezpecnost posadky vozu jiz od roku 1997. Prumerne stari automobilu v Ceske Republice je okolo 14 let. Kazdym dnem se k nam dovazeji starsi vozy ze zahranici. Rok vyroby 1997 je mezi mnohymi bran jako „docela novy vuz“. Ano, automobil vyrobeny v roce 1997 je skoro 4 roky novejsi, nez je celostatnim prumerem stari vozu. Tak „novy“ vuz prece musi byt skoro tak bezpecny jako vozy v dnesni vyrobe. Ale je tomu opravdu tak?
Napr. v Cesku tolik uznavany vuz Audi A4, rok vyroby 1997. V crash testu ziskal pouhe dve hvezdicky. za celni naraz jen sedm bodu. Sance ridice na preziti – minimalni.
Citroen Xantia. Rok vyroby 1997. Jinak povedeny vuz, ale v testu obdrzel jedinou hvezdu. Za celni naraz 3 body. Sance na preziti neexistuje.
Podobne, snad jeste hur dopadlo BMW 3 z roku 1997. Jedina hvezda a pouhe dva body za celni naraz. Airbag byl zde jen pro okrasu, ridic by byl na miste mrtev.
U automobilu z konce minuleho stoleti nebyla cena vozu primo umerna jeho urovni bezpeci. Napr. Opel Corsa z roku 1997 dostal hvezdy tri, Ford Fiesta taktez. Nemuzeme toto vsak zobecnovat, ve vsech segmentech byly i v roce 1997 bezpecnejsi vozy.
V Cesku dnes kvete individualni dovoz ojetych automobilu ze zahranici. Podstatna vetsina techto vozu je starsich zmineneho roku 1997. Nebylo by lepe priplatit si nevelkou castku a dovezt si automobil vyrobeny v tomto tisicileti, ktery by aspon castecne napomohl nebezpeci urazu na divokem vychode ceskych silnic?
J.D. POWER VLIV DOMACI AUTOMOBILKY, PRODEJE 2007 (2)
62 Responses to BEZPECNOST A NCAP
[1]
27. 3. 2008 v 15:14Special-line
Ale tyhle rozdíly jsou takový jak sem napsal ať už se jedná o auta se 4 nebo 5 hvězdami, tak jako auta s 2 nebo 3 hvězdami.
Kupující musí preferovat jiné vlastnosti. Přece si pro rodinu nekoupím kupé když je to auto k ničemu jen proto že je bezpečnější než jiný auto v kombíku.
Tady je nutné si uvědomit jak se přistupuje ke koupi oletého auta.
Prvně si musím rozmyslet kolik peněz chci do auta investovat. To je pevné částka, maximum co můžu nebo chci dát. (řeči o tom že si někdo radši přihodí jsou zcestné, pokud ty peníze mám a chci je do toho auta dát tak vybírám zase jinou cenovou hladinu. A zase ti někdo řekne radši si přihoď. Je to blbost takhle bys kupoval autoi za milion.
Pak si řeknu co od toho auta chci. Naftu, benzín, sedan, kupé, kombi atd. Pak si řeknu jak to koupím, jestli si to nechám dovézt, nebo skrz inzerát, bazar atd. Takže okouknu jaký auta v tý cenový kategorii a podle mejch poždavků se nabízejí. Pak se můžu jít na ty konkrétní auta podívat a zhodnotit jak to s nima vypadá v jakým sou stavu atd. Až potom když mám 2 nebo víc aut v tý ceně splňující moje požadavky ve stejným technickým stavu, tak se můžu rozhodovat podle nájezdu km, výbavy, prestiže, bezpečnosti atd.
A pokud tedy budu chtít co nejbezpečnější auto v tý ceně tak zase musí jít do pozadí ostatní požadavky na výbavu atd. Pak budu mít na začátku 2 požadavky: bezpečnost a perfektní technický stav.
[2]
27. 3. 2008 v 19:06marianek
[51] Special-line: Tak jsem to take myslel. Pro vyssi bezpeci by individualni dovozce takove mozne pojizdne rakve mel ozelet prestiz ci neco z vybavy. Pokud si uz kupuje automobil s cenou dotykajici se stropu jeho rozpoctu. Vypada to, ze jsi jeden z mala kdo pochopil pointu meho clanku.
Prileji jeste trosku oleje do ohne. Podle meho nazoru by stat mel omezit (napr. zdanenim) dovoz automobilu starsich prumerneho stari autoparku v CZ.
[3]
27. 3. 2008 v 19:27Krkovicka
marianku nemam dojem, ze by Special-line chapal pointu tveho clanku jinak nez vetsina tech, kteri se k tvemu (vesmes nicnerikajicimu clanku) vyjadrili
Pointa je zrejma- mas pocit, ze vsichni ti, kteri maji priority usporadane jinak nez ty jsou prinejmensim „zvlastni“
V diskusi pod tvym clankem se ti par lidi snazi vysvetlit, ze bezpecnost ANO, ale ne kazdy ji stavi nebo muze stavet na prvni misto, protoze jeho priority/moznosti jsou jine.
Ty si to ale ocividne nechces nechat vysvetlit.
A to s tim statem regulovanym dovozem je samozrejme bezvadny napad. Na silnicich pak bude mnohem bezpecneji!
[4]
28. 3. 2008 v 0:10marianek
Pointa byla takova, ze se do CZ dovazi automobily starsi nez je prumerne stari vozoveho parku u nas. Dale si mnozi mylne mysli, ze pokud si privezou vuz z konce minuleho stoleti, kdy uz byla bezpecnost brana i jako argument k vyssimu prodeji, ze maji automobil s mirou bezpecnosti blizke k dnesnimu. Mnozi si tez mylne mysli, ze vuz z premiove tridy je zaroven premiove bezpecny.
V CZ je vice nez dostatecne mnozstvi starych vozu s nizkou, spise neexistujici urovni pasivni bezpecnosti. Uroven ceskych ridicu je take velice nizka. Je to dano netolerantnosti vuci druhemu, nediciplinovanosti a nerespektovani predpisu.
[5]
28. 3. 2008 v 1:05Krkovicka
Mel by jsi vydat knihu o bezpecnem jezdeni po ceskych silnicich a kazat v nich lasku, toleranci a disciplinu ridicum a vstepovat ctenari uctu k vozum s vysokou pasivni bezpecnosti.
Obavam se, ze tva snaha o osvetu na tomhle serveru nepada zrovna na urodnou pudu..nezlob se, ale jsou to zvasty jako po sestym pivu
HOWGH
[6]
28. 3. 2008 v 7:01marianek
Bohuzel na silnicich v CZ osveta a kazani nefunguje a fungovat jeste nebude. To jsme jiz prosvihli. Dnes vidim jako jedinou moznost regulovat dovoz ojetych aut a zvysit tresty za nerespektovani dopravnich predpisu. Jednoduse poslat policii na silnice a do ulic.
[7]
28. 3. 2008 v 22:05tom
tohle už je starší video, lítalo to po netu tak před půl rokem. Možná jste to už viděli, možná ne.
http://www.dailymotion.com/video/x2yctn_modus-v-volvo_auto
Já osobně dám přednost fabii 1,2 r.v. 2005, i když bych za tu cenp pořídil nejakou „prémiovku“.
[8]
29. 3. 2008 v 12:02Special-line
Vždycky sem říkal že malý nový auto „plechovka“ je bezpečnější něž starý velký auto „tank“. Z toho to je jasné že je to tak a ne naopak. Řeči typu mám větší a těžší auto který je starý a ty máš malý lehký a nový, smetu tě mým velkým tankem, je to chlapče fyzika, tímto popírají smysl. Je to přirozené že nové auto bude bezpečnější a nelze to vytýkat starému, ale jen sem chtěl zdůraznit že tyto názory jsou neopodstatněné.
[9]
29. 3. 2008 v 13:11mam_las
(58) Trochu čísel. Volvo 940 šlo do výroby tuším kolem roku 91, Modus asi 05. Takže rozdíl v konstrukci není 10 let. Volvo váží 1,5 t, Modus 1,35 t. Takže rozdíl v hmotnostech je cca pouhých 10 %. Volvo má motor podélně, Modus napříč. Trefit se tak, aby šel náraz mimo motor Volva, pouze na jeden jeho podélník, dá dost práce s mířením :-)) a poté, díky nesouměřitelné tuhosti samotného skeletu Volva, oproti spolupráci tuhosti skeletu Moduse s tuhostí jeho příčného agregátu, uvede Moduse do rotace. Rád bych viděl rentgenový snímek krční páteře posádky Modusu, po té piruetě. Je otázka, jestli je lepší mít přerušenou míchu, nebo amputovanou nohu. Takže, jistě, nezpochybňuji že nová auta mají obecně vyšší úroveň pasivní bezpečnosti, než stará, ale tohle konkrétní video, je tak trochu divadlem pro laiky.
[10]
29. 3. 2008 v 16:24Special-line
Pokud bysme to chtěli objektivně analyzovat, potřebovali bysme hodnoty biomechanického zatížení jednotlivých částí těla. Pokud by teda ještě bylo co měřit, protože řidič Volva dostal docela tečku od volantu a mechanismu řízení, čož řidič Modusu vzhledem k airbagu určitě takovou nedostal. Myslím že výsledek je v tomto případě jasný. Řidič Modusu by neměl vážnější problémy přežít, řidič Volva by měl podstatně větší problém přežít.
[11]
29. 3. 2008 v 17:54mam_las
(60) Tak švédové plnili americký MVSS 215 a pouštěli auta z jeřábu už v době, kdy frantíci nad plesnivým sýrem ještě dumali, jak splnit EHK 42. Čímž chci naznačit, že v reálu devět z desíti lidí, nemá tu kliku, aby trefili Volvo takhle ,,šikovně“, prakticky jen na jeden podélník. Tudiž bych zase tak moc, nebral tohle konkrétní video za bernou minci a podobným ,,tankům“, bych se i dnes v ,,plechovce“ raději vyhnul. Nač dráždit bosou nohou chřestýše, že? 🙂
[12]
17. 4. 2008 v 23:42Honza
:-))
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.