-
Zkušenosti s DSG
Zkušenosti s DSG
O DSG jsem četl mnoho a ve všech periodikách o ní píší jen a jen chválu, ale nikdo se nevěnoval samostatně jejímu provozu v praxi, zkušenosti ostatních jsem zvyklý číst jen útržkovitě různě po jednom a to mě vyprovokovalo v napsání následujícího. Chtěl bych ostatní seznámit s tím, jak se na ni a na její používání dívám já po 3 měsících…Následující řádky vyjadřují jen moje názory založené na třech měsících zkušeností s tímhle dvojspojkovým automatem. Všechno zde se týká 7mi rychlostní suché dvojspojky DSG, montované do vozů Škoda, VW, Audi a snad i některých dalších. Jezdím s autem koncernu VW s TSI motorem a víc tu psát nebudu, tohle má být jen o převodovce a o zkušenostech s jejím používáním. Následující postřehy se tedy týkají zmíněné motorizace.
Výhody DSG:
– provoz ve městě, větší klid a pohoda za volantem
– nižší spotřeba paliva (dle VW)
– možnost řazení páčkami pod volantem výrazně vynahrazuje automatem způsobené „odtažení od děje“ při sportovnější jízděNevýhody DSG:
– občas má snahu dělat nesmysly, viz dále
– je to jen počítač, takže nevidí před vás a řadí jen podle objektivních údajů
– někomu nemusí úplně vyhovovat (auto je stylu trolejbus) a někomu jednoduše nemusí vyhovovat řazení rychlostních stupňů plynem
– podle manuálu k autu se může i přehřát, o takovém případu jsem ale nikde dosud ani nečetlVýhody manuálu
– lepší sepjetí s autem
– budete mít zařazený rychlostní stupeň jaký chcete – každý řadí subjektivně dle okolností, to automat neumí
– jednoduchost konstrukce
– cenaNevýhody manuálu
– vyšší spotřeba paliva dle údajů výrobce, zejména při jízdě ve městech
– otravné řazení při jízdách ve městechSubjektivní dojmy
Než jsem auto koupil, byl jsem se svézt v Tiguanu s 6ti rychlostní převodovkou, protože jsem nikde nesehnal 7mi rychlostní – ani u Škody v autosalonech v okolí. Jenže ten Tiguan byl diesel a já koupil nakonec benzíňáka, takže jsem věděl, že to porovnání bude pokulhávat. Jednak 7mi kvalt je konstrukčně novější typ (suchá dvojspojka) a za druhé je to prostě 7mi kvalt – už z principu musejí být i jinak poskládané převody a zároveň jsem nevěřil, že vnitřní logika řazení s novou řadou převodovek a s novou konstrukcí zůstala úplně stejná.
Po vyjetí z autosalónu se svým novým vozem jsem byl osobně překvapen naprosto sametovým chodem a pamatuji si, že jsem si říkal, že je to určitě lepší než v tom Tiguanu. Možná to ale bylo placebo. Dneska už mi sametový chod převodovky přijde jako úplná samozřejmost, ale živě si pamatuji na to, jak jsem byl nadšený a spokojený a prvních pár set metrů jen poslouchal, jak si autíčko přede s tím, že nejsem absolutně schopen vnímat, kdy to přeřadilo. Tenkrát se mi zdálo, že jediné co se mění, je číslice na displeji indikující zařazený rychlostní stupeň. Dneska už vnímám i velmi jemné nuance v otáčkách motoru a vím, který zvuk poslouchat (myslím tím zvuk motoru, o převodovce nevíte) a tak vím, že automat přeřadil. Necvičený cestující ale nemá podle mého žádnou šanci.
Koupil jsem i „volant DSG“ s páčkami pod volantem, byl za pakatel, takže nebylo co řešit. Páčky se mi celkově líbí, protože jsou jen malé a nijak nekoukají zpoza volantu. Svoje auto nepovažuji za nějaké sportovní a proto mi toto vyhovuje. Nepotřebuji každému ukazovat jaké mám superauto a že to má i pod volantem páčky na řazení. Dnes už říkám, že bez těch páček už bych si tu převodovku nekoupil. Na páčkách mě mrzí, že jsou až příliš krátké, mohly být tak o centimetr delší – když nemám ruce přesně na volantu v místech vykrojení, je problém na ně dosáhnout. Tohle ale jistě nebude problém každého. Řadit s nimi lze snadno – levá podřazuje, pravá řadí vyšší stupeň. A všechny nápisy na páčkách jsou podsvícené – moc se mi tenhle detail líbí.Za jízdy
Pokud jedete v automatickém režimu D, smáčknutím některé páčky přeřadíte a automat se na řádově desítky sekund přepne do manuálního režimu. Pokud uběhne určitá doba od posledního přeřazení páčkou, automat se vrátí sám zase do režimu D. Toto je samozřejmě indikováno na displeji počítače. Volbou režimu S lze jet i v tzv. sportovním režimu. Ještě jsem to nezkusil (auto je nezajeté) a ani zkoušet nebudu – páčky jsou sportovnější a S režim nesmyslně točí motor. Osobně nechápu, proč tam ten režim je a jestli jsem si povšiml správně, tak u nejnovějších vozů koncernu už tenhle režim není – soudruzi pochopili. Dočasný manuální režim lze vypnout i podržením pravé páčky, je na ní nápis „Off“.
Manuální režim je na páce voliče napravo od režimu D. Nepochopil jsem logiku proč je napravo, tedy dále od řidiče a ne blíž k řidiči aby mohl jít řidič pro manuální řazení voličem páku blíže k sobě. To ale není ten nejzásadnější problém, nejzásadnější na té páce je to, že pohybem páky od řidiče je přeřazení na vyšší rychlost, směr k řidiči je podřazení. Tady dostává logika naprosto zabrat a je to proti zdravému rozumu. Je to stejný nesmysl, jako by u manuálu byla prohozená trojka za čtyřku, tedy čtyřka nahoře a trojka dole. Samotný manuální režim ale není absolutní – auto se nenechá trápit, takže při příliš nízkých otáčkách podřadí, při příliš vysokých přeřadí. I přesto, že se ubrání trápení, zůstává převodovka dál v manuálním režimu (neskočí tam zpátky D) a když se pak rozjíždíte z křižovatky, snadno vytočíte motor do vysokých otáček.
Sešlápnutím plynového pedálu se podřazuje. Podle toho o kolik sešlápnete, o tolik se podřadí. Běžné je o max 2 stupně, ale jednou se mi ho podařilo donutit podřadit i o 3 – z šestky přímo trojku. Je pravda, že už to chviličku trvalo. Když auto vystřelilo z 50 km rychlosti kupředu a já uviděl na displeji trojku, nevěřil jsem, protože všichni všude píšou, že podřazuje max o 2 stupně. Nepříjemné je, že když předjíždíte autobus a sešlápnete to pořádně, podřadí třeba ze 7. přímo na 5. stupeň a pak po zrychlení přeřazuje poměrně pozdě na 6. stupeň – točí prostě motor, protože máte hodně sešlápnutý plyn (chcete ten autobus přece hlavně rychle předjet!). Abyste přeřadili na 6. stupeň, musíte buďto dosáhnout dost vysokých otáček (nevhodné pro nezajetý vůz), přeřadit páčkou, nebo o chlup povolit plyn. Povolování plynu v některých situacích na silnici není možné, je to nebezpečné. Automat by v těchto situacích nemusel přeřazovat tak pozdě, protože např. TSI motory VW mají nejvyšší zátah prakticky vždycky už pod 2000/min. a točit je výrazně nad 4000/min. nemá valného smyslu.
Převodovka je dvouspojková, tzn. že na jeden převod se jede a na druhý (nižší nebo vyšší) je předřazeno. Pokud je předřazeno na stupeň, na který automat nutíte přeřadit (např. sešlápnutím plynu ze 7. stupně máte snahu podřadit na 6. stupeň), je přeřazení velmi rychlé, prakticky nezaznamenatelné. Ale občas jsem zaznamenal stavy, kdy podřazení prostě trvá a to je pak dost nepříjemné. Nemám bohužel ještě vypozorované kdy přesně to převodovce tak trvá, ale občas se to stane.
Auto podle mého názoru nějak „ví“, jestli jede do zatáčky, pod kopec nebo do kopce. Do kopce má snahu podřazovat a zdá se mi, že řadí taky později, když ho ženu do táhlé zatáčky. Tady v okolí je pár slušných kopců a když jsem jednou jel pod jeden a dobržďoval za kolonou, automat se zbláznil a podřadil zbytečně moc – jednoduše neřadil jen podle aktuálních otáček, jak to doposud vždy dělal. Po uvolnění brzdového pedálu ale nepřeřadil nahoru jak jsem očekával, ale udržoval podřazenou rychlost a tím pádem i nesmyslně vysoké otáčky. Považoval bych to za zblbnutí počítače, ale pak se mi to stalo pod jiný kopec ještě jednou – při prudším brzdění ze 100 km/h na 40 km/h při příjezdu k prudké zatáčce podřadil nesmyslně brzo na nízký stupeň (myslím, že řadil postupně ze sedmičky až na čtyřku) a po projetí zatáčkou udržoval následně pod kopec při jízdě bez plynu vysoké otáčky asi 4000/min. Věděl jsem, že tohle už náhoda není a buďto je to vlastnost, nebo chyba. Ještě že mám páčky a snadno jsem převodovku umravnil, ale překvapilo mě to. Pod menší kopečky a nebo při běžné jízdě to neudělá v žádném případě. Párkrát jsem ho zkusil pod kopec vyprovokovat ve snaze zreplikovat tohle chování, ale uměle na dostupných menších kopcích v okolí se mi to nedařilo vyvolat. Na rovince to takhle nefunguje a neudělalo to ani při jednom náhodném, opravdu tvrdém brzdění na semafor. Ptal jsem se v autosalonu servisáka, ale toho nic nenapadalo. Postupně jsem nabyl dojmu, že tohle nebude chyba v mé převodovce, ale že je to nejspíš obecná vlastnost. Jel jsem jednou odpoledne pod 2 prudké kopce a už při jízdě na volnoběh mělo auto snahu brzdit otáčkami. Stačilo ale jemně přidat plyn a rychlosti tam naskákaly zase zpátky. Naprosto ten samý případ se mi stal o několik dní později pod další prudký kopec, kdy už jsem stačil vyzkoušet s převodovkou i pár experimentů a podle mého názoru je to vlastnost: auto má pod kopec snahu brzdit motorem a převodovka řadí automaticky nižší stupně.Proč si ji nepořídit?
Než u VW koncernu dáte skoro 60.000,- za převodovku, rozmyslete si, co děláte a proč to děláte. Určitě bych si ji nekoupil, pokud bych měl dost napjatý rozpočet (vždyť s manuálem se dá přeci taky jezdit ne?). Pokud budete kupovat auto s cílem zábavy nebo něco sportovnějšího, doporučuji se nad investicí zamyslet a říct si, co od toho očekáváte. Nekoupil bych si ji rovněž v případě, pokud bych si ji nevyzkoušel, každému totiž sednout nemusí. Jestli chcete namítnout, že já ji vlastně ani nevyzkoušel, máte pravdu, svoje peníze jsem spíše risknul na základě ohlasů ostatních (veskrze spokojených) uživatelů. Pokud bych si šel převodovku vyzkoušet, snažil bych se nezapomenout na vyzkoušení situace, kdy nechám auto třeba i z nízké rychlosti lhostejno na který převod zrychlovat a do toho ručně podřadím – třeba levou páčkou pod volantem. Převodovka totiž bude mít předřazený vyšší stupeň, ale vy ji donutíte k nejpomalejší akci.Spotřeba
Nemám bohužel možnost vyzkoušet stejné auto s manuálem, takže ke spotřebě se nejsem schopen vyjádřit a pokud bych zde něco uvedl, bylo by to zavádějící. Nemám ani vypozorované z jiných webů, jak jsou na tom ostatní majitelé DSG oproti manuálům. Pro někoho může být zajímavým zdrojem např. www.spritmonitor.de, ale podle mého názoru jsou i tamní výsledky v bohaté databázi jen těžko porovnatelné, na nic lepšího jsem ale nenarazil. Koncern se ale v některých případech chlubí nižší spotřebou u tohoto automatu, zejména ve městě.Ano či ne?
Zkusím teďka některé svoje myšlenky rozporovat, protože chci konečný verdikt trošku vysvětlit.
Délka páček pod volantem je zanedbatelná věc, holt musím mít ruce v poloze třičtvrtě na tři a jiní lidé s většíma rukama nebudou mít problém vůbec. Stejně tak je zanedbatelná věc ona poloha páky v manuálním režimu – já na ni dostanu bez problémů i tak, ale logické to není, to přiznávám. Na podřazování automatem při předjíždění v D režimu si lze zvyknout, chce to cvik a člověk musí odhadnout, o kolik ten pedál posunout, aby to třeba nepodřadilo zbytečně moc. Já už s tím dnes nemám problém a když chci, řadím na tu chviličku páčkami. Nepovažuji rovněž za problém řazení voličem v sekvenčním manuálním režimu na vyšší stupeň dopředu a obráceně, protože voličem jsem řadil opravdu pouze jednou, abych vyzkoušel chod páky. Malé páčky pod volantem jsou příjemnější a takové přirozenější a když jsem je poprvé vyzkoušel, na volič jsem hned zapomněl, zabývat se tímhle když máte páčky je opravdu hloupost. Mezi nevýhodami jsem zmínil, že auto je stylu trolejbus, což se lze občas i někde dočíst. Na tohle bych odpověděl, abyste si počkali pár let, to se bude každý už jen divit až pojede s autem s manuálem, proč ten nesmyslně přerušovaný zátah a to houpání. Zmiňovaný problém při podřazování pod kopec při brzdění jsem zatím nevyřešil, ale nikde jsem se na to ani neptal na fórech, jen u jednoho servisáka, který měl ale evidentně mezery i v jiných oblastech než jen u převodovky. Pokud je to vlastnost, snadno ten problém vyřeším páčkami a jak jsem uvedl – stalo se mi to pouze 2x, pokud je to chyba, tak mi snad v servisu pomůžou.
Nepsal jsem na řádcích výše jen pozitiva, která jsem už četl všude jinde mnohokrát, jsem totiž naučený vidět všechny věci spíše v negativním světle. Jestli bych si ji koupil znovu? Vidím to takhle: automatům patří podle mého názoru budoucnost a já už jsem dneska na druhé straně a nechápu, proč bych měl v autě řadit. Automat by měl v principu řadit lépe. V městském provozu je pohoda, nedokážu si už přestavit, že bych měl v koloně na semaforech myslet ještě na řazení (řeči, že na to přece myslet nemusím a dělám to tak nějak automaticky neberu jako argument), nebo že bych v běžném městském provozu měl věnovat byť jen malinko své pozornosti myšlenkám na zařazený převod, abych nepodtáčel či nepřetáčel motor. Moje DSG tohle všechno dělá za mě a já se s tím nejenže ztotožnil, já si to přímo vychutnávám! Co se týče jízdy mimo město, je potřeba se s tím automatem naučit zacházet, stejně jako s manuálem, se kterým nás všechny učili zacházet rodiče. A když chci sportovní jízdu a/nebo větší sepjetí s autem, dám si tam manuál a řadím páčkami a problém je vyřešen.Takže výsledný verdikt zní „Ano, koupil bych si DSG znovu“, protože už se na manuál koukám tak nějak z druhé strany, pro mě už totiž dnes otázka zní obráceně – „A proč bych neměl mít automat?“. Já už se ale dnes těším na to až zase zítra nastartuju svůj vůz a ten krásný, kůží potažený, hranatý volič posunu zase jemně na režim D.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.