-
Automobilová doba Karbonová
Automobilová doba Karbonová
Karbon – v poslední době slyšíme toto slovo, co se týče aut, čím dál častěji. Tak co to konkrétně tedy je?
Uhlíková vlákna, neboli karbon, se v poslední době čím dál hojněji používají v automobilovém průmyslu a dalších odvětvích. Používají ho v F1 a pokud máte lyže nebo tenisovou raketu, může tam být také. O autech vyšší cenovky nemluvě.Pokud v tom máte jasno, dále číst nemusíte.
Na první otázku odpovím předem – omotáte-li vaše auto či jiné věci tím dekorem s pěkným šedým vzorem z „obchoďáku“ pro kutily, nic nezpevníte a samozřejmě ani nezlehčíte.
Proč se při tunningu používají karbonové díly?
Odpověď je jednoduchá – pro jejich váhu.Kdybychom měli porovnávat např. laminátový a karbonový spoiler, tak to ucítíte sami.Ale neplést s tuzingovým „karbonem“.Pravý karbon se používá jen na závodnějších aplikacích či pokud to má být tunning za účelem zvýšení výkonu a snížení hmotnosti.
Zde příklad použití karbonu na nárazníku.
Z čeho ten karbon vlastně je a proč má ten vzor?
Skládá se ze spleti uhlíkových vláken, odtud má i ten vzor.Wikipedie o uhlíkových vláknech říká TOTO.
Proč jsou díly z karbonu tak drahé?
Je to kvůli jejich výrobní technice, která je oproti např. laminátu mnohem složitější.Cenový rozdíl může být až 2-3 násobný.
Veyron v limit. edici Pur Sang jen s čirým lakem se za použítí tohoto zajímavého materiálu nestydí.
Proč se používají v F1 a spol.?
Karbon se používá proto, že při jeho váze je velice pevný a při nárazu velice dobře absorbuje sílu.Vedlejší jev tohoto je drolení.Z Karbonu je podstatná část monopostu F1.
Zonda ze slavnostního otevření autosalonu Pagani v Praze také ne.
Dá se karbon opravit?
Je pravděpodobné, že po nárazu kamsi váš nárazník za 400 USD už neopravíte, bude připomínat rozšlápnutou oplatku.
Má cenu dát si na moje 2.0 TDI karbonové doplňky?
Ne, nemá.Před znalci respekt nevzbudíte, přítlak nepotřebujete a na dálnici to od šedého laku nikdo nepozná. A navíc je velká šance, že s financemi do 4500 CZK se setkáte s tou samolepkou od cetky a tretky a se starým známým laminátem či plastem.
Zdroje obrázků:
Opel Frontera 3.2 V6-TDI killer Sbohem, Coline
One Response to Automobilová doba Karbonová
[1]
5. 12. 2007 v 19:29Gemballa
Pěkné shrnutí. 2.0 TDI celá v karbonu je moje noční můra!
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.