-
NOVÝ DESIGN – Vize a hodnoty
Ač se nejedná o manifest v pravém slova smyslu (jakákoli doktrinální ucelenost brání pokroku a omezuje kreativitu), přibližme si hodnoty Nového futurismu (dále jen NF; též s názvem Nový design) se zaměřením na design a estetiku. Nejprve uveďme obecné vlastnosti, posléze se zaměřme na automobil a jeho podstatu, filozofii a zaměření v 21. století.
V obecné umělecké rovině (v kontextu NF) lze říci:
– V umění neexistuje objektivní pravda. Existuje-li, proč v odborných anketách, diskusích a polemikách panuje neustálá neshoda?
– Umění vyvěrá přímo z duše. Proto jsou pro něj regule a omezení nežádoucí.
– Ošklivost je relativní a neexistuje pro ni pražádná definice. Tímto vyzívám oponenty, aby v diskusi vyjádřili svůj pohled na ošklivost a pokusili se ji definovat.
– Zatímco starý futurismus byl nakloněn hudebnímu žánru Techno (o kterém se říká, že ubíjí duši, v níž také může vyvolat destruktivní tendence), NF preferuje melodie a skladby spadající do rozsáhlé množiny New Age, přičemž typickým reprezentantem je tvorba hudebního projektu eRa.
Uvedené hodnoty demonstrujme na následující písni, jíž zároveň považujme za hymnu NF: http://www.youtube.com/watch?v=hKvaLJsdphI
– Architektura je ve znamení dekonstruktivismu, který bývá uváděn v souvislosti s postmodernismem. Lidská bytost 21. století se již nespokojí s holými betonovými vzpěrami, tradičními stavitelskými systémy a vápnitými omítkami – do hry stále více vstupují nové principy a organické tvarosloví.
Dodejme, že nutnou podmínkou urbanistiky budoucnosti je hlubší souznění s přírodou. Vhodným zpestřením pak rozsáhla modifikace tramvajové dopravy, jež ve výsledku kombinuje metro s nadzemní kolejkou.
Automobilový design:
– Karoserie sedan je symbolem 20. století, neboť lze říci, že vychází z původní formy automobilu, jehož zavazadlový prostor představoval prosté zavazadlo připoutané ke karoserii popruhy a pásky. V rámci aerodynamiky byl pak tento produkt převeden v ucelenější celek, avšak smysl vozidla se samostatným třetím karosářským prostorem pro zavazadla zůstal zachován.
21. století je ve znamení kříženců a experimentátorů.
– Reprezentativní vozidlu Nového věku? Rigidní černý sedan není podmínkou! Tvorba prestižních vozidel reaguje na společenské změny, které jsou neoddiskutovatelné – z toho lze soudit, že konvenční prémiový sedan vychází z představy Starého věku a v mnoha ohledech nevyhovuje současné společnosti a jejím potřebám.
Požadavky postmoderní doby hlásají jasné stanovisko – automobil (reprezentativní) musí být všestrannější. Ideálem jsou páté dveře, v některých případech zvýšená světlá výška. Čtyři či pět dveří ale není nutnosti – i velkoprostorový vůz může disponovat třemi dveřmi, aniž by utrpěla praktičnost.
Tmavé dlouhé sedany (stejně tak rychlé supersporty) jsou rovněž archaickou představou automobilu, který se značně vzdálil svému původnímu poslání. Trend zmenšování a zásadní transformace pojetí automobilu je nezvratný, s čímž souvisí preferování elektrických vozidel a alternativních karoserií.
(Text bude průběžně aktualizován)
Přelom milénií a nejnovější automobilové kreace potvrzují skutečnost, že změny byly nastartovány a není již cesty zpět.
NOVÝ FUTURISMUS – tajuplné scenérie NOVÝ FUTURISMUS – Stručný úvod
2 Responses to NOVÝ DESIGN – Vize a hodnoty
[1]
17. 7. 2012 v 22:30KrasnyPixel
Nejdem hodnotit blog avsak neda mi nevyjadrit sa k architekture.
Veta „Architektura je ve znamení dekonstruktivismu, který je typický pro postmodernismus. “ absolutne nedava zmysel. Je sice pravda ze niektori dekonstruktivisticki architekti pouzivali postmoderne prvky alebo ze dekonstruktivizmus bol ovplyvneny neskorou postmodernou, avsak urcite nemozno identifikovat postmodernu s dekonstruktivizmom, pretoze drviva vacsina postmodernych budov nema nic spolocne s dekonstruktivizmom, naopak, mozno u nich badat prisnu symetriu, ornamentalitu a historizujuci charakter. Taky Rem Koolhas je typicky dekonstruktivista a keby ho niekto nazval postmodernistom tak by si asi utrzil od neho facku 🙂 Zatial co postmoderna je s odstupom casu zrejma mrtva a slepa ulicka, dalo by sa povedat ze az temna hodina architektury.
[2]
17. 7. 2012 v 23:05New (Futuristic) Design
Okamžik – nemluvím o skutečnosti, nýbrž o své vlastně představě pramenící z fantazie. Pravdou je, že ne vždy dochází ke sloučení obou záležitostí do jednoho. Není to ale nemožné (obé bývá zmiňováno kupř. v souvislosti s Guggenheimovým muzeem). Větu však poopravím, děkuji za komentář. Avšak obecně vzato – v souvislosti s Novým designem jsem chtěl zdůraznit důležitost postmoderny a dekonstruktivismu (Inspirativním postmoderním celkem je například kompozice, tvořená skleněnými pyramidami a starým palácem – Louvre)
Komentáře nejsou povoleny.