-
Lekce 8: Do křižovatky nevjedeš
A jsme po Velikonocích zpátky s naší autoškolou. Málokdo asi autoškolu čte, což potvrdil opět prodloužený víkend kulatým počtem deseti mrtvých. Dnes však na tragické nehody nedojde, ale vyvarujete se toho, že vám někdo rozbije hubu za to, že ucpete křižovatku.
Výhodou křižovatek, řízených světelnými signály, takzvanými semafory (červené, oranžové a zelené světlo, pamatujete?), je fakt, že se dá dobře projet. Její nevýhodou je, že v myslích našich spoluobčanů automaticky platí, že zelená rovná se za každých okolností volno. Tak tomu ale přátelé vždycky není.
Neprojedeš
Titulek neznamená jedenácté přikázání, ale návod, jak vlastním přičiněním zmírnit dopad ranní a odpolední dopravní špičky ve velkých městech, takže v Praze. Vychází z ohleduplnosti, naznačené v šesté lekci. Jeho náplní je prostý fak, že i když máme zelenou, nebudeme se cpát do křižovatky, když za ní nemůžeme pokračovat dál. Ostatně, stará pravidla toto přímo zakazovala, nová jsou, jak jsem slyšel, v tomto ohledu poněkud benevolentní.
Některé pokrokové křižovatky, například Novovysočanská x výjezd ze stavby na Krejcárku, jsou již značeny žlutým vodorovným značením, které řidiči zakazuje na něm zastavit vozidlo. Je tomu proto, aby mohla do křižovatky vjet i vozidla z vedlejší v případě hustějšího provozu za křižovatkou. Dnes je situace taková, že na zelenou prostě každý trouba jede a zasekne se uprostřed křižovatky. Stojí tam jak tvrdé Y ještě v době, kdy zelenou už mají ti z vedlejší. A co teď? Ti se tam nacpou taky (i vy Novák, pojeďte, jsem rád, že jste to na tu oranžovou stihl), a už neprojedou ani ti, co mají za křižovatkou volno. A stojíme…Zastav se a vydechni
A nyní k nácviku, jak situaci vlastními silami vylepšit. Přijíždíme-li ke křižovatce, a vidíme, že je ucpaná buď celá, nebo se prostě za ní nevejdeme, a na semaforu přesto svítí zelená, bude nejlepší zastavit. Ano, vysloužíme si tím nervózní zatroubení toho dementa za námi. Buď zatroubí znovu, a dojdeme mu s baseballovou pálkou v ruce vysvětlit, že v obci se netroubí a hlavně nechceme ucpat křižovatku.
Nemáme-li k dispozici baseballovou pálku, případně jinou ruční zbraň, či chybí-li nám odvaha, vystrčíme z okna prostředníček. Buď vyměkne, nebo nás objede v protisměru a nacpe se do křižovatky. V ten okamžik si vyslouží nervózní troubení těch řidičů z vedlejší, kterým právě ucpal křižovatku. Hlavně, že byl rychlejší. Nicméně situace se lepší, a terčem troubení se v případě zastavení na zelenou stanete čím dál tím méně.
Díky našemu gestu se křižovatka vyčistí, a pokud se podobně zachová větší část řidičů, podaří se snad snížit kolony na nezbytné minimum.Příště se už podíváme na kontroverzní téma, a to na rychlost.
Lekce 9: Rychle a zběsile Lekce 7: Jak vyhrát
22 Responses to Lekce 8: Do křižovatky nevjedeš
[1]
10. 4. 2007 v 15:44Perun
Ze života 🙂 Baseball patří na hřiště, ale ten prostředníček zhusta zabírá! Hezké, moc hezké 😉
[2]
10. 4. 2007 v 16:47Sleeper
Perun mě předběhl….souhlasím :o)
[3]
10. 4. 2007 v 20:55Ricardo
Přidávám se 😉
[4]
10. 4. 2007 v 21:30Tomiss
Další lekce do automobilového života a opět výtečné:-)))
[5]
10. 4. 2007 v 23:00Alessio
Do džungle velkoměsta jedině s baseballovou pálkou 🙂
[6]
11. 4. 2007 v 9:02Mr. HYUNDAI
Smekám Wendy. Dlouho jsem se teď k netu nedostal, ale včerejší návštěva mě donutila sednout k monitoru a soustředěně číst. Přečetl jsem si do zpátku všechny Tvoje lekce a řval jsem tu smíchy!!! Díky za poutavě napsané a přitom poučné čtení. Jen tak na okraj, všiml jsem si, že první díl vyšel na moje narozeniny – díky za skvělý dárek. Doufám, že si ho budu užívat hodně dlouho 🙂 .
[7]
11. 4. 2007 v 9:43nextright
Mr. Hyundai: Díky za slova chvály. Vynasnažím se, abych psal co nejdýl, ostatně je pořád o čem. Jinak, dobrá značka auta (mám getze:-)).
[8]
11. 4. 2007 v 9:45element5
Tak s tím prostředníkem opatrně, chce to nejdříve podrobně prozkoumat, kdo že to na vás zezadu vlastně troubí. Mě jednou podcenění tohoto faktu vyšlo docela draho.
Jinak vodorovné žluté značení je velice dobrý nápad. V UK, kde se několik posledních let plošně využívá a kde na většině takto označených křižovatek kontrolují situaci kamery, se s zablokovanou křižovatkou v podstatě nesetkáte.
[9]
11. 4. 2007 v 11:03kkk
opet vytecne!:)
[10]
11. 4. 2007 v 11:14Perun
element5: Buď na to máš, nebo ne 😉 Je to z větší části o psych(ot)ice a z té menší o fyzice…..
[11]
11. 4. 2007 v 12:40GTI
Bravo, super počtení 😉 Těším se na příště.
[12]
11. 4. 2007 v 14:32josefopava
jen tak dál….paráda….díky….“a zítra ať je tu další díl…“
[13]
11. 4. 2007 v 15:05nextright
josefopava: Zítra to asi neudělám, ale budu se snažit co nejdřív…:-)
[14]
11. 4. 2007 v 15:16Mr. HYUNDAI
Velmi dobrý výběr vozu Wendy :-). HYUNDAIe jsem profesionálně dělal tak dlouho, že jsem tím úplně postižený. Sám mám Elantru a ve firmě jsem prosadil vozový park složený jen z HYUNDAIů. Náš Getzík má například už 113.000 km a furt bez problémů (střídá se na něm 8 lidí). Takže, užívej si super autíčko, na silnicích bacha a piš dál tak skvěle.
[15]
11. 4. 2007 v 15:27josefopava
to Mr.Hyundai….Náš Evik (sekretářka) má například 40 let a furt bez problémů(střídá se na ní 8 lidí)Takže si užíváme super …..
hihihi….
[16]
11. 4. 2007 v 15:32Mr. HYUNDAI
To nestojí za komentář josefe
hahahaha…
[17]
11. 4. 2007 v 15:43GTI
:-)))))
[18]
11. 4. 2007 v 16:27nextright
wow, komentáře lepší, než článek…:-)))
Mr. Hyundai: Můj getz má jen 37000 km, zatím bez problémů. Akorát už má čerstvě nový destičky, holt jízda po Praze…:-(
[19]
11. 4. 2007 v 17:28element5
Perun: I ain´t a killer but don´t push me … 😉
[20]
11. 4. 2007 v 17:58Perun
element5: Moi non plus… mais on ne sait jammais. Attends la prochaine fois! 😀
[21]
11. 4. 2007 v 21:33element5
Perun: Až se někdy potkáme v zablokované křižovatce, necháme prostředníky odpočívat. Kdo ví, jak by se projevily temné stránky našich povah.
… nebo bude možná lepší, řídit se návodem wendyho.
[22]
11. 4. 2007 v 23:10Perun
element5: No, když už by k tomu mělo dojít, tak jen doufám, že airbagy zůstanou tam, kde jsou 😉
Každopádně wendyho návod na přežití v džungli velkoměsta si bude lepší zapsat za uši.
Tak mě napadá, jak to potom v případě nouze budu číst ve zpětném zrcátku :-/
Provázej tě síla.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.