-
Lekce 11: Do leva jen na chvíli
Ač si možná málokdo z vás vybaví, tak i my máme v České republice dálnice a jiné víceproudové rychlostní komunikace. Podle mínění valné většiny řidičů zde stačí zarazit plynový pedál do podlahy a držet se volantu. Opět chyba, přítelé.
Dálnice je svébytným organizmem, u nás to často vypadá, že je navíc napadnutý nějakou zkoubnou nemocí. Ta nechává v tepnách díry, čas od času úplné překážky, a v nejlepším případě vám páteční odpoledne v 35°C na D1 zpříjemní tříhodinové stání kvůli nejlepšímu řidiči na světě (buď pražská oktáfka f tédéíčku nebo turecký kamion).
Toliko tedy dnes k popisu dálnice jako celku. Teď už je snad poznáváte všichni. Pokud ještě ne, tak vězte, že je to ta lepší okreska, kvůli které platíte dálniční známku.Pravý pruh na dálnici
Dálnice u nás se skládají většinou z dvou, někdy i ze tří pruhů. Na Chodově to vypadá, že časem budou i čtyři, ale zatím je tam něco jako jeden a půl. Současná situace vypadá tak, že pravý okupují kamiony v půlkilometrových rozestupech, přičemž pokud dojde k dojetí jednoho kamionu druhým, začne ten rychlejší předjížděcí manévr, který často zabere i několik Exitů. Vypadá to tak, že ten rychlejší, tedy ten co jede 82 km/h, se nejprve laškovně zavlní v bocích jako tančenice z Havaje, poté vám to strčí před čumák, a zřejmě většina z nich ani nečetla první lekce naší autoškoly, protože se tak děje bez použití blinkrů.
V levém pruhu potom jedou všichni ostatní, takže často dochází ke komickým situacím, kdy černá A8 plní funkci jakéhosi pluhu, vyklízejícího levý pruh od plev, které odpadávají pod kola kamionů. Jejich předpisová stotřicítka byla pánovi málo. Oni vyklizení se po vzdálení se zvuku motoru 4.2 FSI pak vracejí ihned doleva, protože kamion jedoucí v pravém pruhu osmdesátkou půl kilometru od naší popelnice je přece překážka v silničním provozu. A situace s pluhem se opakuje.Pravý pruh není pro lůzry
Na dvouproudové dálnici je vše teoreticky jasné. Po předjetí kamionu se vracím zpátky do pravého pruhu, ve kterém pokračuji až do doby, kdy bude možné předjet další kamion.
Na tříproudé je to už o něco těžší, protože zde se vžilo takzvané třídní pravidlo. Rozlišuje totiž právo využívat daný pruh podle sociálních tříd. Pravý pruh je určen pouze a výhradně kamionům, a to i v sobotu a v neděli, kdy natrefit na kamion je poměrně vzácný úkaz. Střední pruh je pro tzv. předpisové drivery, jedoucí svých 120 km/h. A levý pruh je pro všechny ostatní. Často pak jedu po dálnici tak, že jedouce v levém pruhu se blížím k „předpisovému“ vozidlu v prostředním, s blinkrem vlevo přeputuji celou dálnici až do levého pruhu, a po předjetí celý proces opakuji v opačném gardu. Cesta po dálnici pak místo přímky připomíná kreslení klikaté čáry na zádech zmije. Celý manévr je navíc zkomplikován rychlíky v levém pruhu.
Jak už jste asi pochopili, problémem nejsou rychlejší auta, ani kamiony, ale právě tito předpisoví řidiči, kteří jsou schopni, pokud je nechcete zcela nepředpisově podjíždět, což vám dají najevou nesouhlasným zatroubením, zablokovat v jeden moment celou prázdnou dálnici.Příště si povíme něco o najíždění na dálnice a komunikace s dlouhými připojovacími pruhy.
Lekce 12: Dvě koule ti stačí, drahoušku… Lekce 10: Mezi slepými…
11 Responses to Lekce 11: Do leva jen na chvíli
[1]
23. 7. 2007 v 14:04GTI
:-)) Pěknej textík. Za jeden a půl pruhu a za za pluh A8 – BRAVO :o)
[2]
23. 7. 2007 v 18:16McMac
pěkný, bohužel je to realita 🙂
[3]
23. 7. 2007 v 18:28sword
absolútny súhlas s textom a pritom by stačilo keby ste mali na dialniciach úseky so zákazom predbiehania pre nákladné autá….
[4]
23. 7. 2007 v 19:12_Teddy_
„…jedouce v levém pruhu se blížím k „předpisovému“ vozidlu v prostředním, s blinkrem vlevo přeputuji celou dálnici až do levého pruhu…“
Tam asi malo byt „…jedouce v pravem pruhu…“. Inak by to nedavalo zmysel. Este stastie, ze na Slovensku takyto problem nemame, ponevac dialnicu s 3 pruhmi v jednom smere najdeme najblizsie v Rakusku…
A s predbiehajucimi kamionmi sme urobili razny poriadok, ked nasho policajneho prezidenta par krat maximalne vytocilo ze nemoze ist v lavom pruhu plynule svojich 200km/h, ked si chce odskocit z Bratislavy na svoju haciendu v Trnave: vseobecny zakaz predbiehania pre kamiony a basta! A tak obcas vidam, ako sa sofer kamionu vlecie 60km/h za udychanou aviou, a s penou v hube si mlati hlavu o volant svojho 8-krat vykonnejsieho MAN-u…
[5]
23. 7. 2007 v 21:37Jozki.
To Teddy : dielnicu z 3 pruhmi jednym smerom mame uz aj u nas. Jeden usek dialnice – Zarnovica – Nova Bana. Presnejsie neviem 🙁 lebo cez tie dediny uz nechodim.
[6]
23. 7. 2007 v 22:03Alessio
Jozki: čím víc pruhů tím víc Adidas 😀
[7]
24. 7. 2007 v 8:02_Teddy_
Re: Jozki – Si si naozaj isty, ze su tam 2×3 pruhy? Ja po tej rychlostnej komunikacii (pozor, to nie je dialnica!) chodievam, ale este pred tyzdnom som si nevsimol, ze by tam niekde boli 3 pruhy v kazdom smere…
[8]
25. 7. 2007 v 9:12Martin
Tak tento případ přesně znám…v neděli na tříprpoudové D1 od Mirošovic… pravý pruh obsazen jedním auto na kilometr jízdy, prostřední vozy jedoucí rychlostí 110-120 km/h a levý zbytkem…
Nejhůře jsou na tom ti co jedou ten kilometr v pravém svých 130 a pak se objeví „debil“ v prostředním a teď si vyberte…buď podstoupit celkem nebezpečný manévr přejetí až do levého kde je dost nacpáno a onoho „blba“ předjet dle předpisů a nebo jet jako kdyby tam nebyl a porušovat tak předpisy.
Chvíli se to přejíždění z pruhu do pruhu dá vydržet, ale když už tak jedu po 5, tak začínám na ony „rychlíky“ blikat, ale vesměs to nemá cenu a pak na mě blbě „čumí“ co jako dělám a chci…asi by to fakt chtělo megafon, stáhnout okno a zařvat to na ně, aby jim to došlo…
Když je dvouproudová dálnice, tak to jakž takž jde, tam tato skupina řidičů většinou do toho pravého zajede, ale na tříproudovce je to peklo!
[9]
25. 7. 2007 v 11:08mida
asi nám zde jaksi uniklo, že se spolu s dálniční známkou předplácí i právo na užívání levého pruhu. Jak jinak si mám vysvětlit, že v levém pruhu je cca 5 a vícekrát větší provoz, než v pravém. Začíná být vážný problém na dálnici předjíždět. Jsem rád, že nejsem sám, kdo si toho všiml.
[10]
25. 7. 2007 v 13:13jelito
dulezity je poradne kotlit zejo , k cemu je rychlostni omezeni na 130 , je potreba bejt na prvnich svetlech f praze prvni , to je jasny …
[11]
12. 9. 2009 v 22:57TMSR
ja myslim, ze provoz v levem ma jediny duvod – v tom pravem se neda jet. od vyjetych koleji mam do volantu takove razy, jak kdybych delal se sbijeckou, to se do brna neda vydrzet. tak radeji jedu 140 a kontroluju zrcatka…
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.