-
Lekce 18: Když smrdí guma
Dnešní lekce bude o jedné aktivitě, kterou mnozí z nás v automobilech různých velikostí a motorových objemů zkoušejí. Jak už to tak bývá, se střídavými úspěchy.
Přiznejte se, že jste článek rozbalili jen kvůli tomu, že jste očekávali, že bude o sexu v autě…:-) Ne, nebude, v dnešní lekci se podíváme na nešvar, kterým se mnozí snaží dokázat svojí závodnickou duši. Přitom netuší, že ze sebe dělají kreténa.
Ať to hvízdá
Jistě tu situaci znáte. Stojíte na semaforech, horký vzduch nad kapotou se tetelí (tedy pokud nemáte stopětku škůdku) teplem od motoru, a vy přemýšlíte, jak zapůsobit na tu sexy blondýnku v Peugeotu 206 CC ve vedlejším pruhu.
A pak to přijde. Spásný nápad – zařádíte jedničku, sešlápnete plyn naplno, a teprve po tom pustíte spojku. V horším případě vám auto chcípne a blondýnku už nikdy v životě nespatříte. V tom lepším případě zakvílí pneumatiky, a vy si zlomek vteřiny připadáte jako Alonso. Ten zlomek vteřiny, než vám blondýna ujede.Trochu teorie
Ptáte se, jak je to možné? Inu, žádný zázrak. Rychlý rozjezd není o sešlápnutém plynu až na podlahu. Všimněte si v neděli při formuli 1, že na startu obvykle vítězí ten, komu se povede odstartovat co nejblíže k hraně, kdy se už pneumatiky začínají protáčet. V moment rozjezdu totiž potřebujete nejen co největší sílu (sešlápnutí plynu), ale i dostatečný styk s vozovkou. A tady je právě kámen úrazu. Pokud to přepísknete, pneumatiky ztrácejí dočasně schopnost přenést výkon motoru na vozovku a ač máte na otáčkoměru ručičku v červeném poli, auta kolem vás se jen míhají. Bohužel nikoliv dozadu, ale dopředu.Trochu psychologie
Pokud si v tu chvíli ještě nepřipadáte jako kretém, vězte, že všichni kolem už to o vás vědí. Ti, co se otáčejí vaším směrem, nemají v očích myšlenku „Mámo, jede Schumacher,“ ale spíše něco jako „Zase další blbeček, co se neumí rozjet.“
Obzvláště stimulujícím faktorem pro kolemstojící (v tento moment už o nich spíše můžeme hovořit jako o kolemjedoucích) je výbava pilota F1. Všimněte si, že většinou podobné kousky provádějí majitelé bílých felicií na populárních „matadorkách“ MP12 a brutálním výkonem 50 kW. Výsledek? Jste hovado, které neumí zvládnout ani těch 50 kW. Druhou skupinou takto postižených jedinců jsou majitelé bazarových šunek v ceně cca 25000 korun v různém stádiu rozkladu.
Jistě můžete namítnout, že spíš dáváte najevo fakt, že si můžete dovolit zničit sadu gum, aniž by to na vás zanechalo nějaké finanční dopady. No, nevím. Dát tři litry za ty protektory z Globusu, na kterých jezdíte, může každý.
Navíc, při svých pozorováních českých řidičů jsem došel k závěru, že investice do nových gum ve vašem případě moc nepřipadá v úvahu. Prohodíte zničené gumy na zadek, a vesele znovu gumujete. O bezpečnosti takového vraku pak snad ani nemá cenu psát.Stručné shrnutí: Gumování při rozjezdu není znakem ani závodníka, ani sofistikovaného rebela. Ukazuje to, že máte v hlavě totálně vymleto. Uvědomte si, že NFS: Prospeed není simulátor, ale arkáda a řídit vás nenaučí.
Lekce 19: Chceš rozbít držku? Lekce 17: Mrazík
25 Responses to Lekce 18: Když smrdí guma
[1]
16. 5. 2008 v 11:14honzarov
„a vy si zlomek vteřiny připadáte jako Alonso. Ten zlomek vteřiny, než vám blondýna ujede.“ – tak to jsem se řezal asi 5 minut. Díky.
[2]
16. 5. 2008 v 11:28Perun
:-))) Je v tom smutně mnoho pravdy.. jen by to chtělo ten humor trochu zjemnit a vytříbit. Dobré, jen trochu zbytečně polopatické 😉
[3]
16. 5. 2008 v 11:44da_b0mb
Nejhorsi vec, kterou muzete udelat je, ze se ohlednete…Protoze ty paka si pak myslej, ze obdivujete jejich „umeni“… 😉
[4]
16. 5. 2008 v 12:13Perun
da_b0mb: Jo, tohle provádím i v případech, že vidím klučíka s čírem, jak se opírá o svůj prémiovej bourák z Áček a číhá na obdivovatele(ky).. 🙂
To dokáže otrávit :-))
[5]
16. 5. 2008 v 12:27GTI
Naštěstí, většinou ti, co by chtěli hrabat se mohou při startech leda tak štourat v nosech a ti co mají nahrabáno a mohou hrabat kde je napadne, těm to dnes redukuje jízdní asistent.
Ale i tak, napsal jsi velmi potřebnej článek. Neboť přechod z plejštejšnu do reálného provozu… to je kastrace heverem… krutá, ale nutná.
[6]
16. 5. 2008 v 12:34nextright
GTI: Kastrace heverem? Člověče, já jdu teď na oběd…! Jak si to mám vychutnat?:-)))
[7]
16. 5. 2008 v 12:38GTI
:-DDD Dobrou chuť.
[8]
16. 5. 2008 v 13:09igor
aa, vidim v diskusi vybranou spolecnost..
s clankem moc nesouhlasim, a nemyslim ze by to bylo tak jak je to tady napsany. proc bych si nezakvikal, kdyz se mi chce…
v zavodnim volantu se tusim pise, ze nejucinejsi zaber ma guma ve tricetiprocentnim prokluzu, right gti ?
[9]
16. 5. 2008 v 13:16GTI
Závodní volant nečtu, pokud to tam píšou, možná jde o primerosku, tam bych tomu i věřil. Na silnici, tam je to jasný jak facka, čím tupější řidič, tím víc jsou mu slyšet gumy. je to známá nepřímá úměra k intelektu, shrnutá do definiční věty – Axiom tupého kvílení.
[10]
16. 5. 2008 v 13:39T613
Právě mi „protočil“ gumy nějaký Schumi v Feldě pickupu. Sice víc řvala spojka než gumy, ale byl to machr!
[11]
16. 5. 2008 v 13:43Perun
T613: Bílá Felicie pickup.. nejoblíbenější raketa divočáků v montérkách.. To by bylo na samostatný blog :-)))
[12]
16. 5. 2008 v 13:56T613
Perun: hlavní identifikační znaky všech rrrakeťáků bez rozdílů značek – kšiltovka, ruka vystrčená z okna, řetěz kolem krku, drsný výraz chlapa co všechno zažil a nepřekvapí ho ani texaský masakr motorovou pilou. Pookud rakeťák nemá kšiltovku tak má zásadně nagelované vlasy 🙂
[13]
16. 5. 2008 v 14:11gld
pekný článok, dobre si to popísal..ale ináč výkonu príliš na gumovanie netreba, dá sa to aj zo stodvácou (zo stopäťkou už nie)..
[14]
16. 5. 2008 v 14:40nextright
igor: Zakvílej si když chceš. Za hovado budeš ty, ne ti, co tě opráší. Obvykle pokud někdo na semaforech zagumuje, tak mě (a to mám jen getze) předjede až když už pár vteřin jedu v poklidu předpisovou padesátkou. Z křižovatky jsem tak o tři až pět vteřin dřív. Takže mi prosím vysvětli, jaký má gumování účel?
[15]
16. 5. 2008 v 15:28507
Dobré nextright. 🙂
Myslím, že pri dupnutí aké si opisoval by určite tá blondína nestihla ujsť a nie to ešte, aby autá okolo mňa chodili. To asi nie.
Já mám najradšej, keď počujem zvuk motora z zároveň aj ručička krásne stúpa. Rozhodne nechápem zbytočné vytáčanie motora a pálenie pneumatík. To je pre tak pre študentov.
P.S.: Keď si spomenul gumovanie, mohol si povedať, že to máte v hlave vygumované .;-)
[16]
16. 5. 2008 v 17:59McMac
Velmi pěkně napsáno, souhlasím se vším. Dost taky záleží na tom co má člověk za auto – mít tak M6 tak si jednou za půl roku udělám rozjezd s mírným protočením pneumatik, který dovoluje elektronika, jen tak pro radost… Ale je pravda, že ten kdo má opravdu dobré auto, tak nemá zapotřebí gumovat, s tím se ztotožnuji
:-)))
[17]
16. 5. 2008 v 18:57lorenz
Skvely text. Skvely a pravdivy. Pravdivy a skvely. Pravdivy, pravdivy a este aj skvely. 😉
[18]
17. 5. 2008 v 10:26element5
Moc pěkně napsané… A ta polopatičnost tomu právě dodává šťávu, zjemni to a už to nebude ono.
[19]
17. 5. 2008 v 17:24Alessio
člověk by někdy i chtěl gumovat, ale 4×4 je (minimálně na suchu) prostě proti :-D. Pěkný článek 😉
[20]
17. 5. 2008 v 20:52Navtech
Já teda asi žiju v jinym světě. Každopádně mě to negumuje. Blondýnky se zeptám, jestli mě ukáže svoje přednosti, ale že bych před ní dělal takový ptákoviny?
Jo, jasně, tady u nás mládež taky gumuje, ale povětšinou to jsou kreténi, i když jdou pěšky. Jen ať si zagumujou, hlavně když nefetujou a nekradou babičkám důchody. Jinak je dobrý, když někdo „ugumovanej“ vyspěje a zjistí, jakej je kretén.
Teď mi tak napadá, když jako člověk středního věku, majitel zánovního STi při běžné víkendové onanii na místních okreskách „gumuju“, jsem kreténem?
[21]
18. 5. 2008 v 2:44m power
a to ja bych si zas chtel zagumovat s necim co ma 500 a vic koni na zadek a gumovat muze i 4kolka sice jí to jde líp na mokru ale čím víc koní tím víc spálené gumy, nekterý motory 4kolka nezastaví :DDD
[22]
20. 5. 2008 v 14:18igor
vy jste vsichni chytraci ktery vedej co delat a co ne.. neco se vam nelibi co nekdo dela a hned ho mate za hovado..
nextright: jaký má gumování účel? – no zadnej, predstav si to 😎
[23]
20. 5. 2008 v 18:49nextright
Igorku, nerozčiluj se, praskne ti cévka…
Evidentně nechápeš, o co jde, takže si tím tvým dvojkovým golfem klidně gumuj dál…
[24]
21. 5. 2008 v 12:20igor
– neboj, jsem vklidu, jen te cituju..
doporucuju prolistovat: horky volant, skola zavodni jizdy, dalibor janek, stoji to tak stovku..
[25]
31. 5. 2008 v 19:29pepino
Když jsem četl tenhle článek, tak jsem zjistil, že negumuju na křižovatce, ale využívám právě těch 30% prokluzu. Na semaforech teda nezávodím, benzín je cenná tekutina, ale někdy chci rychle vypadnout a tak kolo protočím a vyrazím, žádné pálení na místě.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.