-
Lekce 23: Jedeme za čáru
Po horkém létě vás vítám zase v lavicích naší autoškoly. I dnes pojedeme na praktický výlet, abychom si ukázali probranou látku v reálném provozu. Tato lekce možná měla přijít před prázdninami, podíváme se totiž na ježdění v zahraničí tak, aby si Němci a Rakušáci neříkali „Schweine tschechische fahrer…“, Slováci „Zasratý čehún…“ a Poláci „Pukać w kakao twója matka…“
Mnozí z vás jistě vyrazili v létě za hranice všedních dnů, to znamená že jeli z Prahy tak dvě hodinky libovolným směrem, a najednou bylo všechno jinak. Buď se provoz zklidnil, všude byl pořádek a řidiči byli tak nějak ohleduplnější (to když jste jeli na západ či na jih), případně se všude objevil bordel, řidiči jezdili jak prasata a silnice nestály za nic (sever či východ).
Překvapení za hranicí
Čeští řidiči se po minutí dnes už naštěstí prázdných budek na hranicích dělí ne dvě velké skupiny. Jedna pokračuje se stejným přístupem jako doma (ať už v pozitivním nebo negativním smyslu), druhá jede zbytečně opatrně. Oba přístupy jsou vcelku zbytečné, jak si povíme později.
Faktem zůstává, že v zahraničí (alespoň tom nejbližším) platí plus mínus stejná pravidla jako u nás. Někde používají víc rozumu, takže mimo město je možné jet na okresce 100 km/h (Německo, Rakousko), někde mají rozumu málo jako naši úředníci, takže jízda je utrpením (viz třeba značení obcí v Chorvatsku).
Všechna pravidla, jak se chovat v zahraničí na silnicích by se dal shrnout do jedné věty. Ale proč, když se tady můžu vykecávat…Mozek na prvním místě
Nadpis je v tomto případě důležitý, protože dost často mám pocit, že někteří zaostalci, kteří nechodí do naší autoškoly, používají při řízení úplně jiný orgán (a není to chodidlo na plynovém pedálu, Novák…).
Takže při přejezdu čáry toho macka zandejte (stejně má jen jedno voko, tak se mu špatně kouká na cestu) a začněte myslet. Situaci nahrává, že v civilizovaných zemích policajti neprovádí „Silniční kontrola pane řidiči, ukažte nám lékárničku.“, pokud už někde stojí, tak to má většinou smysl.
I z toho důvodu je nejlepším receptem na jízdu v zahraničí chvilku pozorovat, jak se na silnicích chová největší část místního obyvatelstva (slovo místního je velmi důležité, skupina Poláků v Rakousku vám moc nepomůže) a snažte se jet jako oni. Toto pravidlo aplikuji vždy, a ještě nikdy jsem v cizině neplatil pokutu, byť často jedu drobně nad limit.Historka na závěr
Letos jsem s manželkou (1 auto) a rodiči (2. auto) absolvoval příjemnou dovolenou na ostrově Brač v Chorvatsku. Při cestě zpátky jsme tradičně uvízli u Záhřebu v koloně na mýtné. Chorvat udělali velmi dobrou věc, a to bezhotovostní terminál, kde je kolona o tři km kratší. Když jsem si to přečetl na značce, vystoupil jsem z auta a šel říct našim, že pojedeme k tomuto terminálu. Po nastoupení zpět do auta jsem si všiml, že z řady vyjelo černé BMW 3 a jalo se podjíždět v odstavném pruhu. Když byl na mé úrovni, podíval jsem se na něj tím nejzlejším pohledem, který umím a zaklepal jsem si na čelo. A řidič pustil majáky…
Nakonec jsme si to se Simírem vysvětlili a s úsměvem pokračovali dál…
Lekce 24: Není nad zadečky Lekce 22: Co je auto?
12 Responses to Lekce 23: Jedeme za čáru
[1]
10. 9. 2009 v 12:36Pravda
Ahoj,
to čo tu čítam, tak môžem len prikyvovať hlavou.
Je veľký rozdiel cestovať u nás a napríklad v Nemecku, alebo Rakúsku.
Neviem či som tam vôbec niekedy zažil nezmyselné predbiehanie na okresných cestách, robenie myšičiek a podobne. O šoférovaní v meste ani nehovorím. Hoci vo veľkej časti je v Nemecku na diaľniciach neobmedzená rýchlosť, tak celkovo sa tam cítim bezpečnejšie.
Policajné hliadky sú tam naozaj skôr vzácnosťou, a aj samotný prístup policajtov mi tam pripadá ľudskejší.
Aj o tom pozorovaní domácich vodičov máš pravdu, nejeden krát som išiel aj 160 kmh cez Rakúsko, vždy tak, že som sa zavesil na nejakú skupinku domácich, samozrejme nelepím sa im na zadné nárazníky, nechám im 50-100 metrov, aby aj oni neboli z toho nervózni.
[2]
10. 9. 2009 v 12:40nrV
S tím podjížděním kolony u Zagrebu v odstavném pruhu, to je asi místní kolorit, letos při cestě na dovolenou jsem viděl, jak tam takhle podjížděl Chorvat s kamionem. Ve chvíli, kdy mu tam překáželo zaparkované policejní auto, se brutálně narval do pravého dálničního pruhu, po objetí policejního auta opět vyjel do odstavného pruhu a za nečinného přihlížení policie pokračoval dál k mýtné bráně.
[3]
11. 9. 2009 v 6:52x
to „Pukać w kakao twója matka…“ ma znamenat jako co ? to nedava zadny smysl
[4]
11. 9. 2009 v 15:30HonzaLagunář
Nextright: To se ti povedlo 🙂 . Kamarádovi se ve Slovinsku takhle povedlo předjet tři auta, když byl vedle toho prvního tak viděl že mu končí přerušovaná. Řek si že to ještě dá a ouha, sotva se zařadil tak první autí začalo svítit jak diskotéka u rybníka 🙂 . A oni to policajtmani. Ukecal to na 500 kun ( pokud si nepletu měnu )
[5]
11. 9. 2009 v 19:02nextright
X: Sklonovani je možná špatně, ale znamená to slusne řečeno Provozuji anální sex s tvoji matkou…
[6]
11. 9. 2009 v 22:02prekladys
jo, je to, jak píšeš. vždycky, když opustím tenhle kocourkov směrem jihozápadním, klesne mi tlak a můžu za volantem relaxovat.
P.S. takže už víš, proč za volantem nesdělovat ostatním řidičům své dojmy z jejich jízdy 😉
[7]
12. 9. 2009 v 22:24TMSR
“Pukać w kakao twója matka…” Je kongenialni parafraze, prekladat netreba, tohle je stejne vic cesky nez polsky.
Jinak uplne trefne
[8]
14. 9. 2009 v 9:13Pepin
Co se týká poláků asi bych se nehádal o kakao ale spíš o to, jestli mají nárok něco ceknout. Po mnoha kilometrech ve Varšavě i po venkově mě provoz v Praze vůbec nevzrušuje.
[9]
14. 9. 2009 v 14:40eLzyx
k tomu značení obcí v zahraničí … nedávno jsem byl v Německu (poprvé jako řidič) a chvilku mi trvalo, než jsem zjistil, že označení obce je ve žlutý relativně malý ceduli a konec obce najdu jen na levé straně silnice (namontováno na stejném kandelábru jako začátek obce). Ale bezpečně fungovalo splynutí s davem
[10]
14. 9. 2009 v 16:57migel
vždycky když čtu nějaký článek na téma „bezpečnost provozu v ČR“ tak všichni v diskuzích nadšeně souhlasí a nadávají jak je to hrozné… řikám si, kdo to vlastně , krom řidičů ppl, rumunských kamionů a 18ti letých závodníků, jezdí jako prase?:-)
každopádně nextright – pěkný článek, palec nahoru
[11]
16. 9. 2009 v 7:52Sleeper
Překvapilo mě, že nikdo nenarážel na to, jak se Němci a Rakušané chovají na NAŠICH SILNICÍCH. Tak, jak by si doma nikdy nedovolili. Poláci jezdí jako dobytek i u nich :o) Humus, bordel, anarchie a hrubá nekázeň :o) P.S. Ve Slovinsku kuny tak maximálně lesní nebo skalní :o) Od vyhlášení nezávislosti do zavedení eura se tam platilo TOLARY. Kuny mají v Chorvatsku (jako platidlo :o)
[12]
30. 9. 2009 v 10:16pandan
Tak i moje maličkost vyrazila na západ. Myslím, že většina řidičů jezdí podobně, dokonce Němci zipovali-nezipovali stejně chaoticky jako my. Hodně podle mne dělá úroveň silnic včetně rozhledů z nich a dopravního značení. Co tam především není vidět jsou volové, kteří svým počínáním ovlivní provoz široko daleko kolem sebe. Zmiňuji ty, co na dálnici kličkují bez blinkrů, jedou 80 v prostředním pruhu nebo trvale zásobují vše před sebou svými dálkovými světly.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.