-
Lekce 24: Není nad zadečky
Titulkem končí trapné klišovité narážky na příčinu chování některých řidičů, kteří vyznávají těsný kontakt během jízdy po silnicích a dálnicích všech úrovní. Pojďme se seriózně (tedy v intencích naší autoškoly) pověnovat častému velmi nebezpečnému nešvaru na českých silnicích.
Říkejte si tomu jak chcete, lepení se na p*del, nedodržení bezpečného rozestupu, tailgating, podle mě je to naprostá debilita. Nedodržení bezpečné vzdálenosti je častou příčinou dopravních nehod, často s fatálními následky. Navíc si jeho použitím autor nevymůže vůbec nic, maximálně vystresuje chudáka toho dědu ve favoritu před ním. Dokonce už jsem byl na D1 svědkem situace, kdy paní, na jejíž rozkošný zadeček se lepil nějaký Fitipaldi, zazmatkovala a strhla řízení přímo do předjížděného vozidla.
Když vás někdo zdržuje
Pokud si jedete po D1 svých pohodových 223 km/h, a zdáli vidíte pomalejší auto v levém pruhu, nikdy není pozdě sundat nohu z plynu. Někdy mám pocit, že tento akt je u nás brán jako symbol ponížení, nicméně pro všechny, kdo to tak cítí – není. Můžete to udělat, aniž by se vám penis zmenšil o tři centimetry do záporných čísel. Pokud to uděláte, ostatní si vás budou vážit víc, a ten jouda vepředu bude mít o pár vteřin víc předjet tu avii a uhnout vám. Pak na to zase dupněte a ukažte mu, jaký máte LEDky v zadních světlech. Silnice je volná, infarkty se nekonají, penisy si ponechaly původní velikost – prostě win-win situace.Když se blíží torpédo
Vím, že většině z vás se to nestává, ale hypoteticky existují situace, kdy jedete při předjíždění na dálnici 140 km/h a pokud jste zvládli jednu z prvních lekcí, tak můžete v zrcátku spatřit rychle se přibližující objekt. Pokud nechcete vyvolávat zbytečnou nepříjemnou situaci, končící vzájemným předjížděním a ukazováním si brzdových světel, máte v podstatě jen dvě možnosti. Ta první, pokud ještě nejste na úrovni předjížděného auta, je poslušně se zařadit zpátky. Ne, to není potupa, Novák, za pár vteřin si to vynahradíte. A druhá možnost, pokud zrovna nemáte Fabii HTP a nejedete do kopce, je zrychlit a stihnout se zařadit, než vás ta F-16 (to nejmíň, mámo, jinak by mě přece nedal!) dojede. Když deset vteřin pojedete 160 km/h, nic se vám nestane. Pokud tedy ta F-16 není policejní passat…Na okresce
Co už teda vůbec nejde omluvit, je tailování na okresce, nejlépe ještě na zákazu předjíždění. Já vím, že ve formuli se to tak dělá, ale vy nejste Hamilton, a oktávka TDi není monopost McLaren. Ne, ani trochu. Takový závodník se na vás přilepí, divokými pohyby volantem se snaží docílit toho, aby vaše auto nadskočilo a on vás mohl předjet. Vašich 110 mu je málo. Přitom zrovna na okreskách (kam u nás patří i silnice I. třídy) je toto manévrování přímo život ohrožující. Vždyť kolikrát už se vám stalo, že jste musel prudce brzdit nebo měnit směr, ať už kvůli zajícovi, cyklistovi nebo v případě jihočeské části I/3 (E55) „sexy “ objektům, lakající Rakušany na trochu toho povyražení na zadní sedačce 20 let starého mercedesu? To je přesně chvíle, kdy manažer v oktávce za vámi zjistí, že kromě motoru z F1 mu chybí ještě brzdy ze stejného vozu.A co dělá orgán?
Tento nešvar je bohužel to, čeho si naši rychlí hoši v passátech s majáčky vůbec nevšímají. Raději Vás s celou tou barevnou diskotékou zavedou na odpočívadlo a budou kontrolovat velikost ok na obinadle ve vaší lékárničce. Přitom technické vybavení je předurčuje právě k potírání tohoto jednání. A brát by měli oba, toho co blokuje, i toho, co si vynucuje přednost. Zkuste si tailovat v USA nebo ěmecku na dálnici. Platit pokutu budete do konce života. Takže, zlaté pravidlo dnešního dne – 2 vteřiny! A při vysoké rychlosti 3, při špatné viditelnosti 4.
Lekce 25: Lekce o Orwellovi Lekce 23: Jedeme za čáru
22 Responses to Lekce 24: Není nad zadečky
[1]
23. 9. 2009 v 9:55_Teddy_
„…pokud ještě nejste na úrovni předjížděného auta, je poslušně se zařadit zpátky…“
Nesuhlas. Pokial niekoho predbieham na dialnici, mam 140, ten vpravo povedzme 80, rozbehol som svoje auto a som par metrov za jeho zadnym naraznikom, tak urcite nebudem dupat na brzdu a radit sa zanho. Intenzivne brzdit a k tomu prechadzat z laveho pruhu naspat do praveho, to je kriticka situacia, na ktoru ani abs+esp nemusi stacit!
K tej druhej moznosti (zrychlit na 160) len tolko, ziaden blbec ma nemoze donutit aby som (rovnako ako on) porusoval predpisy. Ani ten policajny prassat, pokial mu neblikaju vystrazne svetla. Inak by sa mohlo stat, ze by mu zacali blikat len co by ma predbehol a zaradil sa predomna. Presne ako v nizsie spominanom clanku…
http://www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku=2009022202
[2]
23. 9. 2009 v 10:07nextright
Aha, takže kategorický nesouhlas, ale vlastně jen za určitých podmínek. Myslím, že 90 % předjížděček je na dálnici 120 km/h pomalejší, 140 km/h rychlejší auto. Nemůžeš vytáhnout extrémní případ, a na něm dokazovat, že nemám pravdu. Když ve 140 předjíždíš auto, které jede 80, tak je rozdíl rychlostí tak velkej, že snadno předjedeš.
A druhej argument? Tohle přesně slýchám od těch vychovávačů, který jsou ještě horší, než agresivní dobytek… Minimálně, jejich přínos k vyhrocení situace je stejnej, jako u těch rychlejch bezohlednejch.
[3]
23. 9. 2009 v 10:23_Teddy_
[2]: si to asi nepochopil, tak to poviem inak: zaradim sa za predbiehane auto vtedy, ak mi na dobrzdenie staci zlozit nohu z plynu. Urcite nebudem dupat na brzdu len preto, aby nemusel pribrzdit akysi samozvany Schumacher…
K druhemu argumentu: ano, je to presne tak. Je mi u prde|e jedno ako rychlo ide ten druhy, nedonuti ma ani blikanim a trubenim aby som aj ja jazdil jak hovado. Situaciu nevyhrocujem ja tym, ze idem maximalnou povolenou rychlostou, ale ten druk ktory si pletie cestu s pretekarskou drahou…
[4]
23. 9. 2009 v 11:03nextright
1) Pochopil, ale já nikde nepsal, o brždění za autem, co jede 80. Boha jeho, já tady v 25 lekcích píšu o používání rozumu, a ty začneš argumentovat manévrem, který by udělal jen blbec.
2) Sorry, ale v tom případě si jdi raději číst něco jiného. Jsi stejně bezohledný jako on. Přesně to tele, které si myslí, že bezpečná jízda = jízda nejvýše maximální povolenou rychlostí. Ale díky, aspoň vím, o čem bude další článek.
[5]
23. 9. 2009 v 11:57_Teddy_
Uskakovat pred dakym idiotom, tomu ty hovoris „zdravy rozum“? No chran nas panboh pred takymi „mudrymi“!
2) Kludne napis o takych „bezohladnych“ soferoch, ktorych ani nervozne blikajuce bmw 10cm za zadnym naraznikom nedonuti zrychlit na 160.
KTO TU KOHO CHCE VYCHOVAVAT??? Mne je fuk, ako jazdis ty, on, alebo daky pako, nech si ide klucne aj 200km/h na okreske. Ale naozaj ma nedonuti, aby som tento jazdny styl po nom opakoval aj ja. Nenutim nikoho aby jazdil pomalsie, ale takisto sa nenecham „vyhovavat“ k tomu aby som porusoval predpisy koli dakemu hovadu za volantom…
[6]
23. 9. 2009 v 12:06nextright
Přesně tak, uhnout idiotovi je zdravý rozum. Nic jiného…
[7]
23. 9. 2009 v 13:23gld
chlapci no, nehádajte sa
ja to riešim tak, že sa snažím pri svojom 140kmh predbiehaní auta čo ide 130,5 nevbehnúť do dráhy žiadnemu pretekárovi čo hulí 200…jednoduché. Chce to viac sledovať spätné zrkadlo ale dá sa to.
[8]
23. 9. 2009 v 13:53nextright
gld: Jinak řečeno, u řízení přemýšlíš, to je správné.
[9]
23. 9. 2009 v 19:35element5
Hezké, opět lekce co pobavila. 🙂 A co se týká úhybných manévrů před obchodními zástupci v rozletu, vůbec mi nečiní problém trochu za tou Avií přibrzdit (případně se i vrátit do pravého pruhu) a nechat je v klidu projet… Možná je to ale tím, že mám auto, které si s většinou vozového parku na našich silnicích hravě poradí a přirození prodlužovat nepotřebju. 😉
[10]
23. 9. 2009 v 20:48GTI
Super text, bravo.
[11]
24. 9. 2009 v 7:27legolas
Na tohle sem čekal celou dobu, konečně mě nekdo potvrdil v tom že používat rozum je NĚKDY lepší než suše doržovat předpisy a srát tím ostatní lidi na silnici…
[12]
24. 9. 2009 v 13:26nextright
legolas: Používat rozum je vždycky lepší, než slepě dodržovat předpisy. Nedávno jsem viděl, myslím, že to bylo na I/3 v Kaplici, na 100 m úseku 15! dopravních značek, z nichž některé si vzájemně odporovaly.
[13]
24. 9. 2009 v 13:37McMac
1.Pánové, nikdo tady přímo neříká,že máme porušovat předpisy, ale nevím (použití rozumu) proč když jedu 130 bych měl zbytečně blokovat výrazně rychlejší auto (160). V Německu (samozřejmě na úsecích s omezenou rychlostí) tato „slušnost“ funguje, u nás nevím proč chtějí lidé školit ostatní (resp. nechtějí uhnout) při maximální povolené rychlosti.
2.též nesouhlasím s tvrzením, které se dá velmi dobře imlicitně vyčíst z příspěvků: +140km/h = automaticky ohrožení silničního provozu
3. to teddy:jistě jsou na silnici hovada ve slabých autech (počítáno i oktavia 1,9TDi) i v těch trošku silnějších, jejichž řidiči jezdí bezohledně, ale pokud někdo překáží v levém ve 130 km/h nevidím proč neuhnout (i za cenu zvýšení rychlosti)
[14]
24. 9. 2009 v 14:05Mmb
Dovolte, aby som sa aj ja zapojil do diskusie, je to moka premiera, ale tato tema ma „drazdi“ zu dlhsiu dobu. Mam rad sviznu jazdu a snazim sa nikoho neobmedzovat. Ale vie ma neskutocne nastvat „ignorancia vladcov laveho jazdneho pruhu“, ktori v dialke vidia nejake auto tak teda zostavaju v predbiehacom pruhu, napriek tomu, ze pravy je prazdny a silnejsie auto by ho dokazalo bez problemov predbehnut. Stacilo by tak malo, pozriet do spatneho a uhnut sa .Ale ono to asi vsetko zacina v autoskole. Ked vidim ich jazdy, viem, ze sa bude na co „tesit“. Dalsia otazka, jazdenie v Nemecku, neviem ako druhi, ale kedysi som sa tesil na cestovanie po krajine, kde nie su na dialnici rychlostne limity, teraz mam z toho hrozU. Dochodcovia v mb, ktori sa nedokazu uhnut a blokuju lavy pruh ktory nasledne „fici“ 100 km rychlostou……. Hroza. To uz radsej Holandsko, kde je sice 120 ale tou rychlostou sa aj ide. A manazeri v „nadupanych“ skodovkach 1.9TDI……. Myslim, ze je to vsetko o troche ohladuplnosti. Ak idem pomaly nech ma predbieha aj kamoin, je to jeho problem, ja sa mu bez problemov vyhnem, ale takisto pozadujem aby sa mi on vyhol, ked je pravy volny a ja ho chcem predbehnut.
[15]
24. 9. 2009 v 15:26Emel
Mmb: v autoškole to nezačíná, v autoškole dělá chyby každý, menší či větší… člověk se vyjezdí až časem.
S tím uhnutím to máš těžké… v principu souhlasím, ale už se na to začínám dívat i z druhé strany. Dokud jezdíš pořád v levém pruhu těch 140-160 tak ti to ani nepřijde, jakmile ale zkusíš jezdit do 130, zjistíš, že se často ocitáš zablokovaný kolonou za náklaďákem v pravém pruhu nebo že tě dané auto dojelo a nyní tě bude předjíždět až do doby, než dojedete pomalejší auto a ty budeš muset zpomalit.
Odhadnout rychlost auta jedoucího zezadu není úplně jednoduché a pokud jedeš v něčem slabším, raději si ten pruh pohlídáš… protože kdybys za tou Avií zpomalil, už bys to do kopce těžko rozjížděl, zatímco ten frajírek ve Ferrari se sice bude vztekat, ale rozjede to kdekoliv za pár vteřin. Pochop, že pro méně schopného řidiče ve slabším autě je jednodušší v tom levém pruhu zůstat než se do něj znovu dostávat.
[16]
25. 9. 2009 v 9:33nextright
Emel: Právě z toho důvodu článek pojednává o tom, jak by se měly chovat obě strany, ne jen ten pomalejší. Ono obyvkle stačí dát tomu za tebou pravým blinkrem najevo že o něm víš a hned jak předjedeš, tak se stáhneš… Většinou to ti rychlejší respektují…
[17]
25. 9. 2009 v 12:25Jirik
Myslim, ze autor chtel rici to, ze casove velmi omezene zvyseni rychlosti v ramci zachovani plynulosti provozu muze dost situaci resit a poklada jej za ok.
Ja osobne toto tez velmi casto cinim a nejen kdyz za mnou nekdo jede 200. Spise kdyz predjizdim auto, co jede rekneme 120 a dojizdi kamion s rychlosti 80. Ja predjizdim prvni vuz 140, nicmene docasne zrychlim i na 170, aby onen 120tnik nemusel brzdit, ale plynule se za mnou zaradil.
Je to celkem ohleduplny manevr, na druhou stranu je pravdou, ze krome zivota ohrozujici situace by clovek proste nemel porusovat predpisy. Takze chapu lidi, co pred zavodnikem neuhnou a nezrychli. Byt je otazka, ci je lepe mit pravdu a nebo mit motor v predu i vzadu.
[18]
25. 9. 2009 v 21:40eman
[17] Od 140 výš už nezrychluji. A nejde o pravdu. Mám prostě právo dodržovat předpisy alespoň rámcově a nenechat si sebrat body kvůli cizí blbosti
[19]
26. 9. 2009 v 10:33_
Ahoj,
mne sa stal taký prípad, že na diaľnici D1, si macherko na Audi A8 veselo v ľavom pruhu išiel 110 kmh, pričom široko-ďaleko nikoho nebolo. Najprv som ho seriózne upozornil ľavým blinkrom, kedže sa nič nedialo, tak som ho preblikol aj diaľkovými svetlami. Opäť sa nič nedialo, tak som ho nakoniec fukol sprava.
Keby v tom Audi sedel aj prezident policajného zboru, tak ma neprinúti zaplatiť pokutu za nedovolené predbiehanie sprava.
A to, že sa na niekoho nalepia policajti a vlastne Ťa vyprovokujú k porušeniu predpisov, tak to je krutá realita, ale niekedy sa netreba dať. Viem, že je to ťažké, hlavne keď sa niekam ponáhľaš, a nemáš čas sa tam s nimi dohovárať.
Taktiež sa mi stalo, že ma hliadka chcela zastaviť na úseku, ktorý bol neprehľadný, a bolo to v noci, tak som ich nechal za sebou ťahať asi 3 km, až potom som im zastavil. Hneď ako na mňa vyskočili, prečo som im hneď nezastavil, tak som im vysvetlil, že v rámci mojej a aj ich bezpečnosti. Neviem si predstaviť, kebyže tam stojíme a zrovna by išiel nejaký kamión, tak nás tam pekne zošrotuje.
Tak preto, hlavne si zachovať chladnú hlavu, vždy sa to nedá, ale treba im dokázať, že nie len oni majú vždy pravdu.
[20]
28. 9. 2009 v 16:52Efre
ABSOLUTNI SOUHLAS s prispevky _Teddy_ …kdyz si chce nekdo zavodit at si to zkousi na okruhu. V okamziku kdy ja predjizdim maximalni povolenou rychlosti a nekdo se mi lepi na zadek, tak v 9 z10 pripadu se nikde zarazovat nebudu, jelikoz bych byl nebezpecny nejen sobe ale i ostatni v pravem pruhu, kteri obvykle maji mnohem vetsi problemy na to reagovat (kamiony, autobusy, avie atd.) Samozrejme kdyz je cesta prazdna tak at si jede clovek 200km/h ale pokud svoji agresivni jizdou (a to lepeni na prdel bezesporu je) ohrozuje me, tak bohuzel necitim absolutne zadnou empatii k tomu so si mysli
[21]
29. 9. 2009 v 10:27nextright
Efre: Ty máš ze zákona povinnost umožnit předjetí rychlejším vozidlům! Nikde se v zákoně nepíše, jestli máš posuzovat, kolik jede. Je to jedno z mála ustanovení silničního zákona, které má smysl. Takže v danou chvíli porušuješ zákon, stejně jako ten, co jede rychleji. Jsi typický příklad toho, že se u nás kvůli bodovému systému smrsknul pojem dodržování silničního zákona na dodržování maximální povolené rychlosti. Raději na silnici zkousnu někoho, kdo jede 160,l než někoho, jako jsi ty.
Samozřejmě, že nikdo nechce, aby ses tlačil mezi dva kamiony, co zrovna předjíždíš, pokud to v článku vidíš, tak se vrať do školy, aby tě naučili porozumět psanému textu.
[22]
30. 9. 2009 v 9:45pandan
Na dálnici je nejdůležitější zahájit vše VČAS. Když se podíváte do zrcátka 20m za kamionem je to POZDĚ. Jen z toho pak pramení to rozhodování předjet ještě nebo už nepředjet a následné kvílení brzd. Když se mrknete dříve a vidíte v levém pruhu předjíždějící auto, stihnete předjet kamion i po něm bez ztráty rychlosti. Taky stihnete doplut za kamion jen s ubráním plynu. Pokud je někdo rychlý ještě daleko od vás, vidí včas, že předjíždíta a povolí na chvilku plyn on. Vše plynule a bez nervů a brzd.
Na okresce zdaleka neplatí, že se lepí ti, kteří chtějí předjet. Musím tady nerad napsat, že je to typické pro ženy za volantem. Předjíždějí až opravdu musí, ale přitom jedou jako na laně. I tu moji přesvědčí asi až zkrácený přední převis. Měl bych alespoň jedno částečné řešení. Na tabulce pod RZ místo reklamy vozit nápis: ODSTUP! JEDEŠ MOC BLÍZKO!
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.