-
Lekce 32: O rychlosti trochu jinak
Na diskuzích dost často čtu o tom, že lidé porušují maximální povolenou rychlost proto, aby si užili jízdu autem. Paradoxně většinou mluví o jízdě na dálnici, kde na Rozvadově dáte pětku a necháte jí tam až do Ostravy. Skutečné užívání si auta vypadá úplně jinak, a navíc se dá provozovat v mezích daných zákonem
Když se podíváte na libovolný díl Top Gearu, nikdy neuvidíte testování auta na dálnici – jen ve speciálních dílech, kde Jezza závodí s Richardem a Jamesem, přičemž šéf Clarkson obvykle jede nějakým überautem, a malej s pomalým rikšou.
Tito britští gentlemani, o kterých se nedá říct, že by autům nerozuměli, takto testují vozy záměrně. V jednom dílu to Clarkson shrnul lakonicky. Řekl něco ve smyslu, že nejlepší zábava je ve čtyři ráno utéct z rozespalého města na krásnou okresku ve Walesu a tam se s autem sžít a vydovádět do sytosti.Najděte si okresku
Zkuste si někdy projet cestu k babičce nebo na chatu bez použití dálnice nějakou pěknou okreskou. Fakt není nutné být na chaloupce ve čtyři odpoledne, bábi taky počká klidně do šesti. Projeďte si cestu tak, abyste co nejvíce využili řadicí páku vozidla – zatáčky, stoupání, předjíždění. Nic z toho, co popisuju, neohrozí nijak zpovykané dětičky na zadních sedačkách, pokud se provede správně. Jo, na cestě zpátky se to dělá blbě, mohli byste si rozlít králíka se svíčkovou do kufru.Na pár chvil si zastavte
Na dálnici nehrozí, že byste viděli něco pěkného (kromě atraktivní krásky ve ferrari, ale na tu stejně nemáte). Pokud pojedete mimo dálnici, třeba objevíte pěkný výhled, kde můžete zastavit a i s manželkou a dětmi se nasvačit, vykouřit cígo nebo si prostě jen protáhnout záda. Třeba objevíte hrad, případně místa, kam by stálo za to se podívat na kole. No uznejte, není to lepší, než prohučet D1 a urazit kolo v díře u Ostrovačic?Doba je uspěchaná
Právě ti závodníci z úvodu textu jsou těmi samými, co by si automat do auta nikdy nepořídili, protože jako si chtěj přece určovat, kdy si dají jakej kvalt. Že devadesát procent času z jízdy mají pořád pětku, už je nenapadne. Stejně jako je nenapadne, že jezdit rovně na dálnici 180 umí i Marie Vomáčková z Postoloprt, ale pořádně poznat limity svého auta, to je život pravého řidiče.
Lekce 33: Prémiová polemika Lekce 31: Překvapení v prosinci
25 Responses to Lekce 32: O rychlosti trochu jinak
[1]
11. 1. 2011 v 18:53hetzer
ja teda dalnicni znamku vubec nemam, ale 90 na okresce je casto taky dost omezujici 🙂
[2]
11. 1. 2011 v 19:12GTI
V podstatě souhlas, přesto bych to trochu specifikoval. Totiž i na té dálnici to má svůj rozměr. Tohle jde ruku v ruce s tím, jak dokonalé dálniční křižníky se dnes vyrábí. Ono, nakalit to nad ránem v Mnichově na té nejlepší evropské dálnici v prostředním pruhu kolem dvoustovky, pustit parádní muziku, to samozřejmě také není k zahození. A přitom člověk jede předpisově.
Ty okresky to je ošemetná věc. Dobře jezdit na okreskách umí tak dva tři řidiči ze sta. Zábavu však na nich očekává větší počet. Podle toho to pak vypadá v pangejtech.
Jinak ovšem velmi souhlasím s tím, že cesta krásnou silničkou je (pokud se jede kvůlivá zážitkum nejen závodnickým) velmi přitažlivá, koneckonců „své“ cesty má asi každý z nás.
Vybavuji si například cestu z Budapešti do Bratislavy někdy v roce 1985… Jel jsem v Š 110 R coupé, atrojka kazeťák vyhrával aktuální (západní) rockové songy, vedle na sedadle spřízněná duše, a já to vytáčel kolem krásných říčních zákoutí… jo, to se nezapomíná, zejména v mladém věku.
[3]
11. 1. 2011 v 19:56_Teddy_
Jo, dobra „okreska“ je fajn, akurat ze kde v nasich koncinach najdem taku, na ktorej ma neprekvapi 30cm hlboka jama? To by som si ju najprv musel pomaly celu prejst, aby som mal istotu ze niekde neurvem napravu…
A dialnica? Nuz, Frankfurt-Kolin nie je nieco po com by som zrovna tuzil, ale najdu sa vynimky. Trebars Villach-Udine, alebo Innsbruck-Bolzano. Nadherne alpske scenerie, pri ktorych sa cloveku zastavuje dych. Ovsem Hochalpenstrasse na Grossglockner, tak to je skutocny sofersky raj…
[4]
11. 1. 2011 v 20:05jazva
Krása! Ja keď vyslovene nemusím, tak sa dialnici vždy vyhnem. Milujem jazdu po okreskách, dedinách, cez hory, lesy… Každý rok sa s manželkou vyberieme na týždeň po SVK. Žiadny cieľ, iba cesta. Vyhýbam sa vtedy hlavným ťahom a na mape vyhľadávam cesty vyznačené čo najjemnejšie. Naposledy som ta šiel krásnou cestou z Liptovskej Mary priamo do Oravského Podzámku. Krásna cesta cez les a hory. Stretol som cca 2 autá, 2 jelene a 4 srny… Dokonca aj banálnu víkendovú cestu k svokre radšej absolvujem mimo dialnice a dokonca si občas aj 30km nadbehnem.
[5]
11. 1. 2011 v 21:43vrkuboy
[2] Šťastný jest ten kdož měl to štěstí vlastnit eRko. Závist není hezká vlastnost, ale tentokrát nemůžu jinak. Oranžová? Červená? Čtyřočko?
[6]
11. 1. 2011 v 22:09GTI
[3] Červené čtyřočko. Tys mi dal, musel jsem se na světla jít podívat do fotoalba 🙂 Byla to fakt parádička, bezrámové dveře, otáčkoměr, teploměr oleje…
[7]
11. 1. 2011 v 22:30vrkuboy
[20] Já v eRku jen seděl, ale i tak to na člověka udělá dojem! Bezrámová okna v té době něco úžasnýho, tím spíš že se to podařilo protlačit do sériové podoby v době kdy pro podobné výstřelky nebylo místo. Poměrně nestabilní podvozek spolu se (u Porsche prominou) zastaralou konstrukcí vše vzadu dokázal vykouzlit jízdní zážitky i bez velkého výkonu. S eRkem sem nikdy nejel, ale se „stovkou“ jo a ta se utrhla do smyku celkem brzo. Tu dobu nepamatuju, ale určitě to auto budilo velkou pozornost. Nejsem fanda současných Škodovek, ale myslím, že i ten největší odpůrce doufá, že jednou i Škodovka vypustí svoje „Šíro“ a čert vem jestli to je nebo není skutečné kupé. Třídvířko Škodovce chybí.
Jinak nějakou tu nostalgickou vzpomínku na blogu bych určitě uvítal nejen já. 🙂
[8]
11. 1. 2011 v 22:59Navtech
http://www.veteran-prodej.cz/skoda-110r-1195/
[9]
11. 1. 2011 v 23:05vrkuboy
Docela parádní 🙂 jen to křídlo pryč, zrcátka taky a místo nich klasické beskydsporty. Jinak přidávám zde odkaz na moje video z Konice kde jsou nádherné zatáčky a zůstaneme u starých Škodovek 😉 http://www.youtube.com/watch?v=qfhBWO26Hnc
[10]
11. 1. 2011 v 23:16Navtech
U „nás“ jezdí kluk a má to celý v reálu… jenže na to nakydal nějakou šedivou barvu a když to pořád očumuju, tak některý detaily jsou doslova zpackaný. Tam pak hraje roli každý tlačítko, chrom, páčka a tak. Tady se mě to křídlo taky nelíbí, ale pořád je víc cool už jen tou barvou.
[11]
11. 1. 2011 v 23:26GTI
Jasně, chce to klasiku, žádná křídla.
Ještě upřesňuju svůj horní příspěvek, nebyl tam teploměr oleje ale tlakoměr oleje, vybavuji si, jak mi přímo ve Slaném bouchla hadice a olej vytekl na silnici…
[12]
11. 1. 2011 v 23:27vrkuboy
Mě se eRko nejvíc líbí oranžové s černou matnou střechou nebo červené a čtyřočko. http://www.partaj.cz/imgs/skoda/skoda_110r_1.jpg To křídlo naprosto pokazí vzhled auta.
[13]
11. 1. 2011 v 23:34Navtech
Problém byl v tom, že těch škodovek bylo zoufale málo, ale lidí bez vkusu, co se chtěli vyrovnat „soutěžákům“, bylo moc. To byla prostě doba…
[14]
11. 1. 2011 v 23:40vrkuboy
Tak dokud zůstalo u nálepky Kamei, montáž ekonoměru tak to nebyla taková hrůza. Dnes májí eRka smůlu, že je neuvěřitelný množství blbostí co na to auto jde přilepit… naštěstí už začínají být tyto auta mimo finanční možnosti tunerů kteří raději stejnou sumu investují do olítané Hondy CRX. Za sebe říkám maximálně emkové nápravy a exportní kola apollo nebo podobné, ale i tak je to barbarství buď klasika nebo přestavba na RS.
[15]
12. 1. 2011 v 9:28webpaja
Možná by stálo za to dát dohromady záživné silnice v rámci infrastruktury České republiky.
Za dvě z nejzábavnějších tras považuji notně profláklou silnici mezi Mělníkem a Jestřebím, dále pak méně známou, ale kouzelnou trasu mezi Opavou a Hradcem Králové 😉
[16]
12. 1. 2011 v 9:52iudex
(15) U nás na západnom Slovensku sú takéto obľúbené drivers roads napr. najznámejšia cesta cez Pezinskú Babu (motorkármi obľúbená) alebo menej sprofanovaná cesta cez Bielu Horu (Tstín-Jablonica): http://commondatastorage.googleapis.com/static.panoramio.com/photos/original/492339.jpg
http://commondatastorage.googleapis.com/static.panoramio.com/photos/original/30850176.jpg
[17]
12. 1. 2011 v 10:42T613
Opava a Hradec Králové.. jasný a rozhodný souhlas 😉
[18]
12. 1. 2011 v 10:51webpaja
(16) JJ nabízí vše, široké portály…utažené vracečky…hrboly i hladkost 😉
[19]
12. 1. 2011 v 12:10iudex
(18) Paja: poznáš to tam?
[20]
12. 1. 2011 v 12:21webpaja
(18) Myslíš Opava – HK? Ano, moc fajn. Ideální testovací trasa 😉
[21]
12. 1. 2011 v 12:25iudex
(20) Nie, ja som myslel Slovensko, keď si reagoval na mňa.
[22]
12. 1. 2011 v 12:50Emel
eRko se mi líbí, ale z dnešního pohledu je poněkud výkonově nedostatečné… asi ještě nejsem dostatečně vylítaný 🙂
[23]
12. 1. 2011 v 12:50webpaja
(20) Fakt ne, SK znám do Blavy, DS, Ružomberoku a pak dál na Štrbské, jednou na Chopok 😉
[24]
13. 1. 2011 v 12:03dakilla
Pekná cesta je Ilava – Valaská Belá – Čičmany – Rajec
občas trochu rozbitá , ale super s málo dedinami a riedkou premávkou.
[25]
14. 1. 2011 v 19:46parezzbablu
Z Brna směrem na sever do Moravskýho Krasu a dal na sever směrem ke Konici je hodne peknejch cest. Ale nejradeji mám lesní úsek Drahany Plumlov
A to Grossglockner strasse…lahudka. Bolzano – Insbruck taky dobra. Jen to clovek nemuze jet ve vánici jako já loni na jaře.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.