-
Lekce 40: Někdo musí z pruhu ven
Usnadnit si cestu po silnici na maximální možnou míru by mělo být základním cílem každého, kdo se v provozu pohybuje. V rámci pravidel, daných zákonem o provozu, to je do určité míry možné, přesto jsou situace, kdy se vyplatí kromě znalosti zákona o provozu použít také hlavu. Tady je jedna z nich…
Mimoúrovňové křižovatky jsou tu proto, aby usnadňovaly pohyb na kapacitních silnicích. To ale platí pouze, pokud se pohybujete v rámci jedné úrovně. Pokud se potřebujete dostat na úroveň jinou, nastávají komplikace, dané hustotou dopravy, značením nebo mentální neodstatečností některých řidičů. Řekněme si, jak se správně chovat v připojovacích pruzích, které jsou zároveň pruhy odbočovacími na jinou úroveň. Zde se pozná také úroveň řidičská a lidská.Chci vyjet
Nejprve si takovou křižovatku popišme. Jako příklad nám může posloužit sjezd z magistrály s následným nájezdem na ní, konkrétně Hlávkův most. Jo, ta křižovatka, na kterou se dostanete z Argentinské. V Praze, kruci.
Přijíždíte po Hlávkově mostě a chcete sjet na Nábřeží kapitána Jaroše. Prohlédnete si zastávku tramvaje Vltavská, a už je tady připojovací pruh na nábřeží. Jenže ten je zároveň odbočovací zpět na Hlávkův most ve směru do centra matičky stověžaté. A přichází kámen úrazu, tento nájezd bývá často zacpaný včetně našeho připojovacího pruhu.
Logické by proto bylo, že vy (a další tři auta za vámi) vyjedete na nábřeží, zatímco ti, kteří mají plný odbočovací pruh, počkají, až ho uvolníte.
Je třeba si ale uvědomit, že jsme v ČR, kde často logika neplatí. A tak je situace taková, že vás zablokují auta z Argentinské, vy se nedostanete ven a nikdo se nedostane do odbočovacího pruhu.Chci dovnitř
Pokud jste v opačné situaci, a chcete se dostat do odbočovacího pruhu, zkuste místo plynu šlápnout na brzdu. Pruh se uvolní, vy do něj elegantně vklouznete jak krumpáč do hlavy, a všichni jedou s minimálním zdržením.
Snad každý, kdo je uznán za svéprávného, by měl vidět, že pokud se potřebuji dostat někam, kde je plno, musí odtud nejdřív někdo vyjít. Proto se z autobusu nejdřív vystupuje, než se do něj nastupuje. Jo, ale vy vlastně autobusem nejezdíte, že jo. Tak třeba si vzpomeňte, jak procházíte s VIP průkazkou do SaSaZu a venku stojí partychtivá fronta, čekající, až se někdo rozhodne jít ven, protože v klubu je plno.
Obviňuji z toho mimo jiné české základní školství. To naučí průměrného řidiče dodávky, co se stalo 5.12.1311, ale taková základní pravidla nikoliv.Něco na závěr
Toto je čtyřicátá lekce autoškoly. Když jsem jí začínal psát, měl jsem v hlavě asi tři témata, a vidíte kolik se jich ještě vyskytlo. Na jednu stranu to vypovídá leccos o stavu na českých silnicích, na stranu druhou mě tší být tu se svými čtenáři a občas je pobavit, i když tento blog vychází asi tak často, jak předpověď počasí Dagmar Honsové…
Lekce 41: Matný coming out Lekce 39: Nemoderní podívaná
4 Responses to Lekce 40: Někdo musí z pruhu ven
[1]
22. 2. 2012 v 21:07random.jitter
Proč tolik keců kolem tak jednoduchého pravidla? Je vidět, že 12 let řidičských zkušeností je žalostně málo. Obě dvě situace lze řešit jednoduše: nelepit se ani ve městě (průměrná rychlost v pražských zácpách je 20 km/h) autu přede mnou na zadek, ale nechávat mezeru na jedno auto. Přiblížit se pouze když kolona zastavuje nebo stojí a kde je jasné, že se auta nebudou přeřazovat nebo zařazovat. A i tam by mělo platit pravidlo R+R (road and rubber = přiblížit se tak, aby bylo přes kapotu vidět zadní pneu auta přede mnou a kus asfaltu k tomu).
[2]
22. 2. 2012 v 22:21nextright
(1) Proč tolik keců? Protože to většina řidičů nezvládá, jak je vidět denně. Protože většina řidičů raději šlápne na plyn, a nacpe se do auta v odbočovacím/připojovacím pruh, než aby raději zpomalili a zařadili se do mezery za tímto autem.
Pokud ti délka článku vidí, proč ho čteš? Podle tvé logiky, proč vůbec psát blog o chování na silnici, když je všechno řízeno velmi jednoduchými pravidli, že…?
[3]
24. 2. 2012 v 9:12random.jitter
Ten článek (blog) byl příliš dlouhý na to, abych se z něj nic podstatného nedozvěděl. Co si z toho „posluchač“ tvé „autoškoly“ má vzít za ponaučení? No snad že se má ve městě jezdit vždy s nějakou 15-20 m mezerou před sebou – pak je jízda plynulá, mohou se připojovat a přeřazovat auta z jiných pruhů a v klidu, bez stresu a brzdění se dá přežít ranní pražská špička.
[4]
24. 2. 2012 v 13:19nextright
A co ti brání to nečíst? Jestli jsi nepochopil, o čem tenhle blog je, tak to není moje chyba…
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.