-
Simply Clever
Dnes jsem si přečetl na serveru idnes.cz zajímavý článeček o tom, jak „Clever“ je brzdový systém chalupářského zázraku z Boleslavi. Dovoluji si jej tedy přiložit pro případ, že by se tu třeba náhodou neobjevil… byla by Škoda o něčem tak důležitém nevědět..
Na celé věci je velmi pikantní ta poenta bagatelizace problému s naprosto nefunčními brzdami, kdy ale okamžitě přispěchali inženýři z Boleslavi i z Německa… Ono se vlastně nic moc nestalo, jen mohl někdo umřít, zmrzačit se a nebo jen vztekle praštit do volantu a popřemýšlet nad heslem „Simply Clever“.
Západní trhy takové „prohřešky“ neodpouštějí, jsem tedy zvědavý, jak se s tím marketing vypořádá.. Třeba se ujme slogan „Pokrok nezastavíš“ nebo se vyrobí limitovaná edice „Kamikadze Line“
…….
Při testech ve Švédsku se objevil problém s brzdami u nového modelu Škoda Fabia kombi. Auta testovali švédští motorističtí novináři před uvedením nových modelů na švédský trh o tomto víkendu. Škoda Auto s brzdami podle vyjádření svého švédského mluvčího ovšem nic podnikat nebude.
29. 1. 2008 15:11
Problém nastal u dvou testovacích automobilů ve chvíli, kdy jejich řidiči na sněhu, ledu a zimní břečce začali brzdit. Brzdy totiž ani v jednom případě nezareagovaly. Stejný jev se u obou testovaných škodovek odehrál při zkouškách celkem třikrát.
Podle novinářů deníků Dagens Nyheter a Sundsvalls Tidning byl u první testované Fabie brzdový pedál po delším parkování a rozjezdu tuhý a nezabíral.
V druhém případě chtěl řidič zastavit po zhruba sedmdesátikilometrové jízdě na křižovatce na červenou, avšak při brzdění se nestalo vůbec nic. „Při vyhýbání jsem byl nucen prudce trhnout volantem a dostal jsem se do levého pruhu. Naštěstí mi na semaforu zrovna naskočila zelená, takže jsem situaci nakonec mohl zkorigovat,“ uvedl. Tento incident byl ze všech případů nejzávažnější. Krátce nato pak musel stejný řidič znovu „pumpovat“ pedálem, aby brzdy aktivoval a auto zastavil.
Švédské zastoupení opatření nechystá
Podle vydání Dagens Nyheter však automobilka nebude podnikat žádná konkrétní opatření k nápravě. Svým zákazníkům pouze doporučí, aby za „extrémních zimních podmínek“ nejezdili s aluminiovými, ale s železnými disky kol. Právě v nich totiž problémy zřejmě spočívají.
Podle švédského mluvčího firmy Henrika Svenssona totiž větší díry v aluminiových discích snadno umožňují nečistotám, aby se dostávaly dovnitř a snižovaly účinek brzd. Svensson zároveň vyloučil možnost konstrukční chyby – po zjištění problémů oba vozy ve Švédsku prohlíželi jak švédští, tak čeští i němečtí technici. Tito lidé s nimi také jezdili ve stejných podmínkách, jaké panovaly při testování. Podle Svenssona mohou zmíněné problémy potkat všechny vozy s aluminiovými disky bez ohledu na jejich značku.
Švédští novináři, kteří problémy s brzdami popsali, však uvedli, že jejich „extrémními podmínkami“ byly teploty kolem nuly. Aluminiové disky na testované vozy instalovala automobilka sama.
Dagens Nyheter pak ve svém celkovém hodnocení Fabie kombi v dnešním vydání uvedl, že ve Švédsku již byly od loňska prodány téměř 2000 nových Fabií menšího typu a že kombi má předpoklady stát se dobře prodávaným vozem. Podle listu je to praktické, solidně postavené a vzhledem k celkové užitné hodnotě cenově výhodné auto. Malé Fabie popisované jako „polocombi“ podle švédského zastupitelství automobilky neměly s brzdami žádné potíže. Brzdový systém je v obou modifikacích stejný.
Škoda Auto prý na jev upozorňuje v manuálu
„My o tomto případu víme. Bezpečnost našich vozů je důležitá a toto téma vnímáme velmi citlivě,“ řekl Novinkám Evžen Krauskopf, tiskový mluvčí Škody Auto.
„Vůz jsme prohlédli experty a zjistili, že je v naprostém pořádku. Abychom rozptýlili případné nejasnosti, necháme vůz přezkoumat nezávislým subjektem,“ dodal Krauskopf.
Dále Evžen Krauskopf podal vysvětlení k možnému selhání brzd. „Popsaný problém však je klasický fyzikální jev, který popisujeme i v manuálu vozu. Ten může nastat např. po projetí kaluží, po vyčištění vozu v myčce nebo v zimě. V důsledku vlhkých či v zimě namrzlých kotoučů pak dojde ke zpoždění brzdného účinku. Proto doporučujeme i v návodu na začátku jízdy lehce šlápnout na brzdu. Tím se účinek opět obnoví a brzdy budou plně funkční.“
perun.blog.auto.cz
- Duben 20121 Post
- Září 20111 Post
- Květen 20111 Post
- Leden 20111 Post
- Listopad 20103 Posts
- Srpen 20101 Post
- Červenec 20101 Post
- Duben 20102 Posts
- Březen 20101 Post
- Únor 20103 Posts
- Prosinec 20091 Post
- Listopad 20093 Posts
- Srpen 20091 Post
- Červen 20091 Post
- Leden 20091 Post
- Prosinec 20082 Posts
- Listopad 20083 Posts
- Říjen 20084 Posts
- Srpen 20081 Post
- Červen 20081 Post
- Květen 20087 Posts
- Únor 20081 Post
- Leden 20081 Post
- Červenec 20072 Posts
- Květen 20074 Posts
2 383 reakcí na Simply Clever
[1]
29. 1. 2008 v 22:04jumpingjoker
Nic víc než, že: „je zvláštní že nikomu jinému se to nikdy nestalo“. A tato odpověď má dvě varianty vysvětlení: 1) manipulace/neštěstí novinářů, 2) problém ve Škodovce – to si uvažte sami.
[2]
29. 1. 2008 v 22:28GTI
Z komára velbloud. Kdo neví, že v zimě po vyjetí z myčky musí prvním brzděním odstranit vodu z kotoučů, a současně že musí počítat s prodlevou brzdy, toho moc nenajel. Zrovna tak, pokud jede dlouho například po dálnici, kdy nemusí brzdit, se může stát, že dojde k jisté prodlevě ve zpomalení. Proto také některé prémiové automobilky vybavují své vozy tím, že brzdy samy v určitých periodách lehce přibrzdí a odstraní tak vodu či led z kotoučů.
[3]
29. 1. 2008 v 22:30Humbert
To je dobré vědět
Až si půjdu pro Fabii, tak jedině plecháče. Nebo čtyři fény chycené v podbězích. Ty se můžou v zimě hodit i na rozmrazování zámků a skel.
[4]
29. 1. 2008 v 22:47Perun
GTI.. Přesně tak.. Manželka s dcerou v dětský sedačce si takhle jednou odskočí za tchýní.. Cesta vesele ubíhá, sem tam trochu břečky na silnici.. levá zatáčka, kolem toho baráku a hned doprava.. A sakra! Nějakej klučina na cestě, tak na to dupne!
A) Protože je to zkušená řidička, čas od času si jen tak přibrzdí a zásadně nejezdí v zimě do myčky. V klidu zastaví a zase jede dál.
B) Protože je to úplně normální ženská, tak prostě jen jede a očekává, že to zastaví. No a ono nezastaví. Takže buď sejme toho kluka a půjde sedět, nebo to švihne někam do škarpy.
Nemám rád komáry, ale v ještě menší oblibě mám alibisty.
[5]
29. 1. 2008 v 22:54Perun
Humbert:
Nikdy, opakuji NIKDY se mi nestalo, že bych za nepříznivých podmínek v zimě nebo v dešti nezastavil. Najezdím a nabrzdím toho opravdu dost.. V podstatě jezdím celý rok na hliníkových kolech (pět paprsků, čili místa pro vodu a nečistoty dost a dost..). Netvrdím, že se to jednou nemůže stát.. může, samozřejmě že může.. Ale úplné odstavení brzd se prostě NESMÍ stát. Auto nemusí jet, ale MUSÍ zastavit.
[6]
29. 1. 2008 v 23:39Martin
Mně se to jednou stalo, a bylo to špínou, bylo tam toho moc, prostě to začalo brzdit o několik sekund později. A to nemám Simply Never ale Rovera. Z velblouda mamuta.
[7]
30. 1. 2008 v 6:44marianek
Brzdy jsou v automobilu od toho, aby dany automobil zastavily v kazdem pocasi. Teploty kolem nuly a rozsolena brecka jsou normalnimi jevy zimy a zadna, opakuji zadna automobilka se na ne nemuze vymlouvat.
Sam toho najezdim opravdu hodne, v zime jezdim do mycky a nikdy jsem s brzdama nemel podobne problemy. Samozrejme, ze na prvni krizovatce se po umyti dostavi pulvterinove „ocisteni“, ale to neni alarmujicim jevem, nybrz samozrejmosti.
Clanek jsem cetl primo v DN http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=737477 a jde o absolutni nestoudnost. I kdyz nejde o konstrukcni problem, Skoda by mela zmenit brzdovy system, ktery prestava fungovat a uplne samozrejmych podminkach.
[8]
30. 1. 2008 v 7:05t613
Pokud to není konstrukční problém tak za co to chceš proboha měnit? A pokud si nikdy nezaznamenal zhoršený účinek brzd v zimě.. no co na to říct. V tom případě nevím, proč mě a mému bratrovi vtloukal otec (profesionální řidič) poučku o občasném lehkém prošlápnutí brzd. Asi pověra, že..
[9]
30. 1. 2008 v 7:21Perun
marianek: Har du läst pa svenska?
t613: Abychom si bili jistí, že mluvíme o tom samém – nepatrné zpoždění, mírně hoší brzdný účinek.. ano. O tom ale článek nepojednává. Tady se hovoří o totálním průšvihu, žádné zpoždění – brzdy v podstatě nefungovaly..
[10]
30. 1. 2008 v 7:36marianek
[9] Perun Ja, jag lite pratar på svenska. Precteni me trvalo docela dlouho, ale je to lepsi, nez spatne ceske preklady.
[11]
30. 1. 2008 v 7:39marianek
[8] t613: Ve clanku nejde o zhorseny ucinek brzd, ale o totalni selhani. Ani snehova brecka, ani prach, ani jine vymluvy NESMI znamenat uplny vypadek brzdoveho ucinku. O zhorsenem ucinku nikdo nemluvi.
[12]
30. 1. 2008 v 7:41Petr K.
Samozřejmě nehodlám nikomu nic podsouvat nebo někoho obviňovat, ale není to tak dávno, se nám objevila podobná aférka (logan a losí test) a většina z nás ví jak to skončilo.
A tady to nebude jiné. Na jedné straně miliony km škodováckých testovacích jezdců a poté tisíce uživatelů s miliony km v podobných podmínkách a bez problémů, na straně druhé neznámý novinář z neznámého plátku se senzačním odhalením.
Vsadíte si na červené nebo na modré?
Tak jako tak vyhrává „pan novinář a jeho plátek“ který na sebe zdarma strhl pozornost…
A protože jsme tady všichni čestní lidé, zapomeneme bleskem na myšlenky o podplácení, ovlivňování nebo konkurenčním boji.
A na závěr domácí úkol: Navštivte jakýkoliv servis škoda a poproste jestli byste se mohli podívat na nějakou fábii na zvedáku bez kola (určitě tam něco mít budou). Pak si pozorně si prohlédněte řešení brzdového systému. Poté navštivte libovolný servis jiné značky (citroen, opel…) a požádejte je o totéž. Kdo najde alespoň jeden principielní rozdíl, vyhrává dva lístky na metro za 8Kč.
[13]
30. 1. 2008 v 7:56t613
Marianku, co vím tak technika FII přímo vychází z FI. A nevšiml jsem si, že by FI hromadně odcházely brzdy. Tohle zase bude nafouknutá bublina jako s Loganem
[14]
30. 1. 2008 v 9:20marianek
U Loganu slo o neco jineho. ADAC nespravne (snad schvalne) uvedl rychlost automobilu pri losim testu, coz vedlo k prevraceni testovaneho vozu. Automobilka se ale proti tomuto vysledku ohradila a timto vysla na svet pravda.
Skoda se ale proti selhavajicim brzdam nijak neohradila. Snazi se vysvetlit slovy „Popsaný problém však je klasický fyzikální jev, který popisujeme i v manuálu vozu. Ten může nastat např. po projetí kaluží, po vyčištění vozu v myčce nebo v zimě. V důsledku vlhkých či v zimě namrzlých kotoučů pak dojde ke zpoždění brzdného účinku. Proto doporučujeme i v návodu na začátku jízdy lehce šlápnout na brzdu. Tím se účinek opět obnoví a brzdy budou plně funkční.“
Logicke vysvetleni momentu nam vsem znameho. Nijak ale nevysvetluje absolutni selhani. Fakt, ze se Skoda nijak neohradila je zarazejici.
[15]
30. 1. 2008 v 9:55t613
Novinářům nikdy nevěř rádi věci nafukují. Představa, že automobilka pustí do prodeje stěžejní model, který nebrzdí je více než úsměvná. Zde se nejedná o aerodynamiku ani o losí test, ale o základní funkci automobilu. A ta se zkouší znovu a znovu a znovu a znovu.. Ten kdo měl kdy co do činění s atestací výrobků ví svoje. Jestli si Marianku myslíš, že Škoda tam prostě něco plácla bez atestací..
[16]
30. 1. 2008 v 10:11marianek
[15] t613: Ne nemyslim, ze jde o nejakou lehkovaznost ze strany Skody. Spis mi jde o jeji reakci na zjisteny problem. Nijak se to nesnazi vyvratit.
Predstava, ze automobilka vypusti do prodeje model, kteremu selhavaji brzdy neni usmevna, ale alarmujici. Pokud na problem nekdo upozorni, mavnuti rukou je nezodpovedne. I kdyby slo o „kachnu“ predstavitele Skody by meli reagovat jinak.
Reakce typu „vsak o tom pisemem v manualu, pouzivejte plechova kola“ pouze podporuje teorii o alespon castecne pravde ze strany novinaru.
[17]
30. 1. 2008 v 10:27t613
A proč by se snažili vyvrátit zhoršený brzdící účinek za špatných meteorologických podmínek? To je jev se kterým se setkal snad každý řidič. Mari brzdy fungují na základě tření.. pokud bude na kotoučích led, bahno nebo jiné nečistoty tak to prostě bude trvat déle nebo i mnohem déle než se čelisti „zakousnou“. To je prostě něco co se dá ošetřit minimálně obyčejnou strojařinou, a jediné co to může odstranit je občasné lehké sešlápnutí brzdy nebo maximálním zmenšením možnosti nanesení nečistot, což právě umožňují ty plecháče.
[18]
30. 1. 2008 v 10:27milanič
Já si myslím,že proto škodovka udělala dané chvíli maximum,co šlo,nechala a ještě nechá prohlídnout auta,zatím se nic nezjistilo,takže pak zcela logicky Krauskopf odpověděl na možnou příčinu. Osobně nevím,co se proto dá udělat ještě víc,tím dokázali,že to na lehkou váhu neberou. Je psáno,že u jednoho auta pedál po delším parkování byl tuhý a nezabíral,což je dost vágní a pro mě neúplný popis a druhý auto po 70 km asi nebrždění (?) nebrzdilo,což je přesně případ,který popisuje GTI výše. Pro závěry,že Škodovky nebrzděj dobře,ja tu dost nejasných informací,faktem je,že doporučení používat v zimě jen plecháče není povedená formulace. Novináře nepodezírám,i když novinářem může být taky kde kdo.
[19]
30. 1. 2008 v 11:13Ricardo
„Představa, že automobilka pustí do prodeje stěžejní model, který nebrzdí je více než úsměvná.“ – jistá americká automobilka jednou vypustila do světa auto, které po nárazu explodovalo. Ford Pinto to byl….
[20]
30. 1. 2008 v 11:17Perun
Dagens Nyheter je taková švédská obdoba naší MFD.. celostátní deník.. dopad může být tedy dosti velký a to nahrává myšlenkám na „úmysl poškodit“.. Jenže Švéd není ani Čech, ani fixlující Němec (Logan). Je to nepřenosný pocit, ale mimo těch největších měst můžete na ulici ztratit třeba plnou portmonku a nebo pytlík perel.. do pěti minut je máte zpátky.. Švéd vyrůstal poněkud stranou a jeho mentalita mu levárny nedovolí. Ok, je to taky jen člověk se všemi slabinami.. ale vím, o čem mluvím.. Švéda by ani nenapadlo poslat Logana v sedmdesátce na nehomologovaných užších kolech do losího testu, aby se o něj nezačalo zajímat příliš mnoho spořivých spoluobčanů..
Takže ještě jednou: nejednalo se o zpomalení nástupu brzdného účinku, FII prostě vůbec nechtěla zastavit. To se může stát kterékoliv značce, dokonce nelze vyloučit třeba i ojedinělou technickou závadu, ale průšvih je to obrovský. A nejen technický, pro š. importéra také marketingový, protože konzervativní vyspělý trh není tak „flexibilní“ jako ten náš…
[21]
30. 1. 2008 v 11:22t613
(19)mno ale zastavil ne? :o)
[22]
30. 1. 2008 v 11:36marianek
[20] Perun; Presne
[23]
30. 1. 2008 v 11:53__Teddy__
To je snad kazdemu jasne, ze ked si necha v mycke ostriekat aj podvozok a umyt kola, tak po prvom zoslapnuti brzd nebude citit taky ucinok, ako obvykle. Takisto jazdim v snehu, niekedy aj dost hlbokom („vdaka“ nasej povestnej kvalitnej udrzbe ciest). Ale este *NIKDY* sa mi nestalo, ze by auto vobec nezabrzdilo, ani keby som vysiel z umyvarky bez osusenia auta, alebo sa brodil 30cm breckou mokreho snehu. Ze by som preletel krizovatkou bez zastavenia, ako to popisuju v tom clanku. To nevyzera na normalne znizenie ucinnosti, to bolo uplne vypadnutie brzd. Tie sice mozu reagovat s nizsou ucinnostou, ale reagovat musia! Nemoze sa stat ze vodic musi „pumpovat“ brzdovy pedal aby vobec auto zacalo brzdit…
[24]
30. 1. 2008 v 12:02t613
stejně očekávám více něco na způsob Loganu než rozsáhlou konstrukční závadu. Uvidíme čas ukáže
[25]
30. 1. 2008 v 12:27Perun
t613: Už jen si u toho dupnout nožkou
Nó, myslím si, že se nedozvíme vůbec nic.. Kupříkladu žádný z motoristických serverů to jako jednu ze zpráv neuveřejnil.. v případě (pochopitelně) nejdiskutovanější značky jaksi.. neobvyklé. Může to nakonec dopadnout jako s několika prvními tisíci Roomstery s nefunkčními airbagy.. NIC, prostě TICHO..
[26]
30. 1. 2008 v 12:30K 2
Nejmenoval se ten novinář Armin Schwarz? Ten si taky u škodovky stěžoval na „záhadně“ nefungující brzdy a zaseklý pedály :-)))
[27]
30. 1. 2008 v 12:37marianek
[25] Perun: Par jich bylo:
http://www.novinky.cz/clanek/131915-pri-testech-ve-svedsku-selhavaly-skode-fabia-brzdy.html
http://www.autoweb.cz/autonovinky-nova-auta/proc-skoda-fabia-v-zime-nebrzdit/14107
http://auto.idnes.cz/hlinikova-kola-v-zime-mohou-zpusobit-problemy-pri-brzdeni-pn7-/automoto.asp?c=A080129_135944_automoto_fdv
[28]
30. 1. 2008 v 12:47Perun
marianek: Já vím, ale to nejsou výlučně motoristické servery (auto, autorevue, automix..). Nějak jsem to předpokládal, tak jsem to sem vlastně z toho důvodu umístil..
[29]
30. 1. 2008 v 13:00Petr K.
[19] ano to je pravda. Ford Pinto byl opravdu problém. Já zase nikdy nelétám letadlem – stačí si jen vzpomenout na Hindenburg (hrůza), nebo na bratry Wrightovy…
[20] …Jenže Švéd není ani Čech, ani fixlující Němec (Logan). Je to nepřenosný pocit, ale mimo těch největších měst můžete na ulici ztratit třeba plnou portmonku a nebo pytlík perel.. do pěti minut je máte zpátky..
Ehm, věřím, že kdysi tomu tak skutečně bylo a v současnosti to tak v některých malých městech možná je, nicméně pokud vím, tak DN vychází ve Stockholmu a ten má do vámi zmiňovaných ideálů o trochu dále…
[30]
30. 1. 2008 v 13:06Perun
Petr K. Ano. Mimo těch největších měst – a navíc jen jejich částí. Ta jsou nasáklá zbytkem Evropy a bližší vysvětlení si nechám pro sebe, protože se nechci projevovat jako xenofob.. V ostatních částech země je to velmi odlišné.
MFD také vychází v Praze, ale krajské mutace jsou k dostání všude.
[31]
30. 1. 2008 v 13:47t613
Perune nožkou dupat nepotřebuji, ale dokud to je jen z jednoho zdroje tak si nechám svůj skeptický názor
[32]
30. 1. 2008 v 13:58marianek
[30] Perun: Ve cti lidi je mezi CZ a SWE velky rozdil.
[33]
30. 1. 2008 v 14:19Xaver
Na základě jednoho článku a „zkušenostech“ novinářů, které vůbec neznám, je předčasné vyvozovat tak zásadní závěry, že ano Perune. To dělají většinou jenom hysterici. Pokud půjde opravdu o závadu, buď si jist, že se jí bude Škoda zabývat. Ale ty bys měl radost, kdyby ne, viď.
[34]
30. 1. 2008 v 14:45wolff
Přesně tohle, že nebrzdilo v určitém momentu se stalo na našem firemním Seatu (nabořený čumák) a tak kamošovi na Passatu, kdy na dálnici dupl na brzdu a v prvním momentě nic a až s velkou prodlevou začalo fungovat ABS. Na SEATu to bylo podobné, ale při nižší rychlosti. GTI je demagog a T613 a další se to snaží zbytečně hájit. Je to průser velký, notabene, když vím, že jim to v koncernu občas zazlobí. Myslím, že není problém v brzdách jakpo takových a enbo ve sračkách an brzdách,a le problém je v řídící jednotce ABS a dalších anvazujících sračkách. Občas prostě vysadí. Akorát to nejde dokázat… Těžko dokážete něco co se stává velmi zřídka a naprosto nahodile, bez přímých souvislostí…
A znovu upozorňuji, nešlo o zhoršení brzdného účinku, nebo mírné spomalení. Jasně píší, že auto nebrzdilo vůbec… O myčce a sněhu (vzhledem k teplotě nad nulou) nebyla tak nějak řeč. Mimoto to může opravdu způsobit pouhé snížení účinku (víceméně u osobního auta nepatrné) a ne výpadek brzd.
[35]
30. 1. 2008 v 14:57t613
Wolffe já se Škodu nesnažím obhájit. Jen říkám, že na nějaké hysterické výkřiky mě neužije, navíc jen po jednom článku. Ten software mě také napadl, a je to jediné možné vysvětlení. Já rozhodně nemám problémy připustit, že jsem se mýlil. Ale na to abych to řekl mám příliš málo informací, toť vše. Zatím je to jen o jednom deníku, takže sem skeptický. A stejně skeptický bych byl u jakékoliv automobilky (krom čínské), protože já svou „vlastní“ značku nevyznávám. Určitě ne tu současnou.
[36]
30. 1. 2008 v 15:04milan 3
Pred nekolika lety s nereagovanim pri seslapnuti brzdoveho pedalu to byl velky problem, dokonce na nej poukazovali sami nemci v AutoBildu. Problem se tehdy tykal WV Passat a Audi A4 a nikdy nebyl rozumne ze strany VW nebyl nikdy vysvetlen. Kdyz jsem o tom hovoril z bratrancem ktery je sef VW servisu tak mi rekl, ze problem byl vposilovaci brzd – propoustela membrana, VW nikdy svolavaci akci nevyhlasil a vymena byla provadena pouze pri garanckach bez vedomi majitelu!!! Jinak bych se divil co vsechno se musi vymenit a v soucasnosti jiz ani on sam nejezdi v aute z koncernuVW. Jinak to co se stalo mne jeste vice utvrdilo ze cokoliv z VW jiz nikdy vice!!!!!!!!!!
[37]
30. 1. 2008 v 15:10ELAN
Sú toho plné media. Zaujímalo by ma načo sa do drahých aut dáva systém pre automatické sušenie bŕzd. Kde sa automaticky brzdné doštičky trochu oprú o kotúče a tak vysušia vodu. Asi len na luxus. Nie na to, že existuje riziko, že mokré brzdy nedajú stopercentný účinok. Toto nie je Audi A8 W12 Long s najvyššou výbavou a príplatkovými brzdami za 200 000 korún kocúrkovských(slovenských). Toto je bežné auto malej triedy. Preto je celkom logické, že v extrémnych podmienkach to auto nemôže fungovať bezchybne. Je smutné, že škandinávski redaktori nevedia, načo slúži systém, ktorý som zmienil. A je komické, že v extrémnych podmienkach sa čudujú, že auto im po vlastnej chybe nejde. To by sme mali kocúrkovo, keby niekto zašiel s Ferrari 599 GTB do Hummer Centra a čudoval by sa prečo v tak malom bahne zapadol. Prečo nemôže ísť ďalej. Alebo keby v starom Fiate 600 nebol centrál. Autá od VW sú v technike jedny najlepších a práve v nich by som sa cítil bezpečne. Takže takýchto mastrurbantov zďaleka obchádzam.
[38]
30. 1. 2008 v 15:16Ricardo
[29]: to neměl být vtip. Jen jsem chtěl ilustrovat že zásadní konstrukční pochybení se může stát i mnohem významěnjšímu výrobci. Argument, že „to si přece nikdo nedovolí“, není argument. Je to přihlouplá výmluva která pracuje s nenaplněným očekáváním toho že auto za běžných provozních podmínek bude fungovat tak jak má.
Nechci to hodnotit, ale pokud to je sktučeně pravda, pak si Škodovka zadělala na pěkný průs*er…. u nás se z toho vykecají ale ve Švédsku se na postoji, že majitelé nepoužívají auto podle manuálu (pokud tam teda není napsané že při teplotách pod 5°C auto nebrzdí :D), dlouho neudrží.
[39]
30. 1. 2008 v 15:17Baracudaj
[8] t613: Přesně, pokud se nejedná o konstrukční závadu, pak není co měnit. Výkřiky některých jedinců na svolávací akce jsou naprostý nesmysl. Automobilky dokola používají stejná technická řešení, podle teorie co funguje neměň. Dost tedy pochybuju, že by došlo k nějaké změně na brzdovém systému mezi FI a FII. Navíc tyto komponenty, tedy stejného dodavatele brzdových segmentů, používá mnohem více automobilek. U nich se však žádné závady nevyskytly.
A vůbec proč se dané problémi neobjevily při uvádění krátké Fabie na švédský trh. Celý článek je dost pochybný…
[40]
30. 1. 2008 v 15:23Ricardo
No dobře ale auto s nefunkčním posilovačem brzd má normální brzdný účinek, jen je potřeba na pedál vyvinout větší sílu….
[41]
30. 1. 2008 v 15:28Baracudaj
wolffe, ano v době kdy na to dupnul, tak auto nebrzdilo, ale jak tedy nakonec zastavil? Hodil kotvu?
Jasně, že všechny auta brzdily, ale byla prodleva v náběhu.
I kdyby tam byly nějaké problémy, jak sám píšeš nahodilé, které se stávají jen za určitých podmínek…je dost obtížné něco takového zpětně zjišťovat, co se vlastně stalo a tak vlastně nikdo pořádně neví jaká opatření nebo úpravy zavést, aby se nic podobného nestalo. Ne všechny věci lze ovlivnit, jen dodržením určitých podmínek (viz rady jako občasné příbrždění, plechový kola) můžeme případné problémy zmenšit na minimum.
[42]
30. 1. 2008 v 15:31Baracudaj
milan 3: to, že se něco mění až při pravidelných prohlídkách bez vědomí řidiče není nic neobvyklého. Takový postup, volí všechny automobilky. Nebo si myslýš, že je svolávací akce dobrá vizitka?
[43]
30. 1. 2008 v 16:04t613
Ricardo – Ford Pinty je dobrý příklad zpackané konstruktéřiny, nicméně vznikl v době, kdy crash testy byly v plenkách a normy byly také někde jinde. Souhlasím s tebou, že pokud je to skutečně pravda, tak je to něco neuvěřitelného a někdo by si to ve Škodě měl pěkně odnést. Ale hystericky křičet na základě jednoho článku se mi zdá také absurdní. Může být pravdivý anebo podmáznutý. Obojí by tady nebylo ani poprvé ani naposled (bohužel). Pokud mi někdo bude tvrdit, že ve Skandinávii to není možné tak mu stejně nebudu věřit, na to jsem viděl příliš mnoho nezávislých filmů ze Skandinávie :o)
[44]
30. 1. 2008 v 16:14wolff
Baracudaj pokud sem to četl správně, tak ten člověk na křižovatce nezabrzdil, ale projel jí. Doslova píše.. že chtěl zabrzdit, ale auto nebrzdilo. Naštěstí mu těsně před tím blikla zelená, udělal pouze mírný úhybný manévr a křižovatku projel. Po té se auto už chytlo a zabrzdilo. On nepíše, že jen hůř brzdilo…
[45]
30. 1. 2008 v 16:21ELAN
wolff: No to práve to je ten problém. Keby tie brzdy osušil, tak by zabrali hneď. Takto to chvíľu trvalo. Alebo si myslíš, že systém pre vysúšanie bŕzd je v luxusných autách len tak?
[46]
30. 1. 2008 v 16:28Ricardo
t613: takže se nakonec úplně shodneme
pouze tvrdím že když se potvrdí, že to je pravda, čili né nepředvídatelná náhoda ale vlastnost toho auta, tak je to hodně velký problém. Blbý na tom je že se ta událost na semaforu nestala v -20° někde za polárním kruhem ale ve městě na ošetřené silnici při normální teplotě…. :-/
[47]
30. 1. 2008 v 16:39t613
(46) jasně , že se shodneme. já jen prostě nemám rád hysterky :o)
A protože brzdy nejsou airbagy nad kterými dost lidí mávne rukou, tohle škodověnka vysvětlit bude muset
[48]
30. 1. 2008 v 18:00__Teddy__
Tak som sa na toto pytal nasich skusobakov, a povedali mi ze vysvetlenie ako ho prezentuje skodovka je velmi nepravdepodobne a sami sa s takym cimsi este nestretli (btw, to su chlapi ktori profesionalne testuju auta 20-30 rokov). Aj keby tie brzdy boli cele ponorene do vody tesne pred brzdenim, tak po plnom zoslapnuti brzdy je na ne taky tlak, ze 1-2 otacky kolesa stacia na to aby bola voda (ktora ma v podstate nulovu viskozitu) vytlacena, a v momente dosadnutia celusti na kotuc by sa teplo vznikajuce trenim postaralo o to, ze zvyskova vlhkost by sa okamzite vyparila. Navyse brzdy ani oblozenie nie su idealne rovne a hladke, takze by museli vzdy citelne zacat zaberat, maximalne do pol sekundy. Okrem toho odstrediva sila je na kotucoch dost silna (v zavislosti od rozmeru a otacok kolesa), takze ziadna snehova brecka by sa na kotucoch ani nemohla udrzat, a uz vobec nie na celom obvode.
Jo, a este mi povedali, ze taketo cosi (nahle uplna strata brzdneho ucinku) by sa mohlo stat skor pri dakej netesnosti brzdoveho systemu, ak by sa na kotuc dostala brzdova kvapalina (co je v podstate hydraulicky olej znacnej viskozity a dobrej mazivosti). Po 2-3 zoslapnutiach by sa vsak kotuc zohrial a olejovy film by sa zotrel. Nasledna kontrola by uz nemusela zistit vobec nic.
Mastnota (olej, palivo) by sa sice mohla na brzdne plochy dostat aj zvonku, z cesty, spod kolies, ale ich tvar je taky ze je to velmi nepravdepodobne, a ak by vozidlo preslo takou mlakou ze by sa olej dostal na brzdy v takom mnozstve ze by zlyhali, museli by po nom zostat vyrazne stopy na spodku karoserie…
[49]
30. 1. 2008 v 18:21ELAN
Teddy: Hovoríme o extrémnych podmienkach.
[50]
30. 1. 2008 v 19:04SpeedyRam
Už jsem o tom včera četl myslím na Tipcars a dost mě to šokovalo. Škodo sorry, ale chabá výmluva na liťáče mi přijde dost ubohá. Já sám mám zimní liťáče a i když jsem jel nedávno na chatu a projížděl jsem navátým sněhem a po cestě zpátky roztátým rozbředlým sněhem, tak mi brzdy neselhaly. A to byly disky tím sněhem i částečně obalené.
Jo, je jasné, že např. při jízdě za deště nebo na břečce může dojít při následném brzdění k oslabení účinku brzd. To je pravda a je třeba na to pamatovat. Ale aby úplně vynechaly? To si snad dělají kozy!
Já osobně Škodě fandím, i když nová Fabia není nic moc, ale i jako jejich příznivce musím objektivně uznat, že tohle po***li a měli by s tím něco dělat a né se trapně vymlouvat. Nemusela to být mechanická vada brzd, ale mohlo to způsobit i zblbnuté ABS, každopádně by to měli vyšetřit.
[51]
30. 1. 2008 v 19:12Chris K.
Postoj Skody zavana alibizmom. OK, stalo sa a bez akejkolvek zjavnej priciny. Ale stalo sa.
Podobny pruser mal Marcedes s Ackom a Audi s modelom TT. Ale zacali konat.
Su auta, na ktore plechove disky neobujete na zimu neobujete (za predpokladu, ze budu o cislo/dve mensie ako liatina) a vyrobca to ani neodporuca. Napriek tomu jazdia bez problemov aj v extremnejsich podmienkach ako 0 stupnov vo Svedsku.
[52]
30. 1. 2008 v 21:03Miso
Ten, kto sa tu prednedavnom rozkrikoval, aky pruser su chybne brzdove hadicky od dodavatelov FIATu, nech sa ozve!
[53]
30. 1. 2008 v 23:02SIMPLY NEVER
SIMPLY NEVER
[54]
30. 1. 2008 v 23:11SIMPLY DUFFER
SIMPLY DUFFER
[55]
30. 1. 2008 v 23:17SIMPLY GUTTER
SIMPLY GUTTER
[56]
31. 1. 2008 v 8:281.6Dynamic
Tak už dva dni je tento megaprúser známa vec, ale na auto.cz nie je o tom oficiálne ani čiarka. Ešte že máme tento blog.
Že pozdravujem ryšavých, fúzatých modrookých jugend chlapcov z AXEL SPRINGER VERLAG a teším sa na ďalšie nezávislé a výsostne odborné testy
[57]
31. 1. 2008 v 9:46Ondoree
[52] Miso: Dobrá poznámka :-))
Pridal by som, nech sa prihlásia aj tí, ktorí sprdli crash test Civic 8G, kde hlava vodiča má žltú farbu (t.j. Adequate, alebo aj 2 z 5) po kontakte s volantom. Stále sa mi to zdá byť lepšie, ako zastaviť o kamión zľava ;o)
[58]
31. 1. 2008 v 10:46Pavel
Že je to novinář motoristického časopisu nemusí nutně znamenat, že opravdu umí dobře jezdit autem a zvládá i krizové situace a pokud jel sešlápl brzdu a nic moc se nestalo, tak mohl zpanikařit, oči nalepeny na skle, maximální hrůza v obličeji a už nohu z brzdy nesundal, aby ji stiskl znovu, takže nemohl zabrzdit. Takže mohla nastat situace, že byly kotouče znečištěny a přidalší sešlápnutí by brzdily a to on už nemůže vědět.
A kdyby ty brzdy opravdu selhaly, tak by už taky nikdy třeba nezabrzdil.
[59]
31. 1. 2008 v 13:22ELAN
Pavel: Simply clever príspevok.
[60]
31. 1. 2008 v 18:02PepaSFI
podle některých reakcí bych si skoro myslel že je vlastně normální když autu občas vysadí brzdy. Nic co by zkušený řidič nezvládl.Takže zlato, až povezeš děti ze školky naší novou fábkou tak ne abys propadala panice až to nebude brzdit. Žádnou hrůzu v obličeji a oči na skle, hezky tou brzdou chvíli kvrdlej, však ono se to chytí. Možná by byl zajímavý názor nějakého offroaďáka jak dlouho to trvá než se chytí brzdy plné sněhu a bláta ale já tipuju tak dvě otáčky kol.Ten přítlak destiček je totiž obrovský.Myslím že právě tady nemusím zdůrazňovat jaký výkon brzdy absorbují a přemění na teplo.
[61]
31. 1. 2008 v 18:20ELAN
A čo keď bol na nich lad. Nevieš, že vo Švédsku sú v zime extrémne podmienky?
[62]
31. 1. 2008 v 18:50wolff
Elan, nejsi ty náhodou převlečený GTI? Četl si to? Jasně řekli, že v ten moment extrémní podmínky nebyly. NEBYLY!!! Bylo kolem nuly. Já sem jezdil s autem na horách v kopcích ve sněhu v -20°C a brzdy brzdily vždy bez problémů… Je to obkecávání…
P.S. mohl by se skutečně ozvat ten, co tady psal o megaprůseru o hadičkách u Fiatu… Možná právě v tomto je ten zásadní rozdíl v chování dospělé světové automobilky s germánským přizdisráčem… Každý ať si dosadí dle libosti.
[63]
31. 1. 2008 v 19:35ELAN
wolff: Nie, prezlečený GTI asi nebudem…:o))) Vieš asi zabúdaš, že Švédsko zrovna nebude Česko, alebo kocúrkovo(slovensko). Navyše GTI sa tu už ozval.:-)
[64]
31. 1. 2008 v 20:19PepaSFI
ještě bych doplnil že kotoučové brzdy mají značnou samočistící schopnost. Jednak odstředivá síla odnáší nečistoty a vodu pryč a pak mezera mezi kotoučem a destičkami je v podstatě nulová. Vlastně jen taková na jakou destičky odtlačí házivost kotouče, dalo by se říct že se částečně destičky kotouče dotýkají a stále mají jakési tření. Nějak si nedovedu představit v těch místech něco co by pokrylo kotouč a zhoršilo tření významnou měrou, s vyjímkou nějakého maziva. Ale led,voda nebo sníh asi těžko. To by offroadisti a my co brázdíme neudržované silnice vysočiny bysme v zimě asi nejezdili jinak než s očima vykulenýma v toužebném očekávání brzdové loterie.
[65]
1. 2. 2008 v 21:18Falco
„částečně destičky kotouče dotýkají a stále mají jakési tření“ Blbost! Po odbrzdění vznikne mezi kotoučem a destičkou mezera cca 0,1mm – dochází k tomu díky tzv. dovolené axiální házivosti kotouče. Kdyby destičky pořad dosedaly na kotouč, tak je vyměňuješ každých tisíc kilometru
[66]
1. 2. 2008 v 21:21Falco
PepaSFI : jo a ještě! Tvrdit, že voda nemá vliv na brzdění je další blbost! Při jízdě voda potáhne kotouče tenkým filmem, a tím omezí jejich funkčnost. Proto např. BMW používá systém, který se automaticky aktivuje, jakmile dostane podnět od zapnutých stěračů nebo dešťových senzorů. Sušení brzd je tak nepatrné, že ho řidič ani nepocítí !
jo a jěště!
[67]
2. 2. 2008 v 9:21PepaSFI
tak si tam strč spároměrku. Právě díky té házivosti to někde možná ta desetina bude a někde v podstatě nula. Ikdyž mám pocit že desetina už by byl dost kulhající kotouč ale to bych se musel podívat do moudrých knih kolik je povolená házivost. Rozhodně ne tolik aby se tam vytvořila námraza. Taky jsem nikde nenapsal že voda brzdění vůbec neovlivní. Neovlivní ho významně,rozhodně ne natolik aby poklidným rodinným tempem jedoucí auto kvůli tomu profrčelo křižovatku jak utržená maringotka. A že na to má BMW vychytávku? No však je taky o hezký kousek výš než fábka, ABS ještě před pár lety nebylo samozřejmostí a stabilizační systémy nejsou dodnes. Přesto spousta aut bez toho jezdí a vůbec nemám pocit že by kvůli tomu byly neovladatelné.
[68]
2. 2. 2008 v 20:06Falco
Nepsal jsem nic o Škodovce, jen o brzdách a systém od BMW jsem zmínil jako důkaz, že daný problém existuje. Co jsem napsal o házivosti je základní učivo každého technického oboru – 0,1 mm okem ani nepostřehneš…
[69]
3. 2. 2008 v 17:04Martin...
Vážně nevím, co tady řešíte – od okamžiku, kdy jsem začal jezdit s auty s kotouči na všech čtyřech to beru jako hodně nebezpečnou, ale realitu. Pokud potřebuju při vlhku a teplotách okolo nuly zabrzdit po delší jízdě, prakticky vždy se stane prd – a až tak po 30m se brzdy konečně zakousnou. Poprvé mne to vylekalo, podruhé jsem nadával…teď se snažím čas od času klepnout na brzdu i na dálnici.
Je to hrozný pocit, ale fyzikálně to tak prostě musí být a chyba je, že se o tom nemluví
[70]
5. 2. 2008 v 14:17confidentalVDO
Heršvec, tomu říkám vřava:-) Pánové (či i dámy),dovolím si utrosit pár svých poznámek na tomto blogu. Myslím si,že je fajn,že se tak úporně diskutuje o drobném zakolísání českého molocha automobilismu. ALE pokud budeme zcela imunní vůči jakýmkoliv emocím, což jde opravdu jen velice těžko, vždycky nakonec zjistíte, že fyzika je opravdu mocná čarodějka…Kdo si dá tu práci,zjistí,že není zase až tak důležité,jestli ty kotouče byli znečištěné (čímkoliv,pokud nepočítám diamantový prach) nebo ne, protože síla,která na ně působí je tak děsivá, že prakticky v kick down situaci dochází k vypaření popř. vyhození nečistot z kotouče okamžitě po působení síly (tzn MAX 1/2otáčky kola při 60kmh-1) Ze své zkušenosti si dovolím tvrdit,že chyba byla někde jinde. Pokud se do mne chce se mnou kdokoliv utkat,mohu přeposlat cca 7listů A4 výpočtů,ale to není důležité.VŽDYCKY JE TOU CHYBNOU VELIČINOU ČLOVĚK- tím nechci samozřejmě pět chválu na kolegen inženýry aus „Junge Boleslau“, ale systém účinnosti a kontoly ve fázích vývoje automobilu je tak surový,že je prakticky vyloučeno,aby vozidlo nebrzdilo. A pokud se tak stalo – tak bych chybovou linku hledal oběma směry – nejen jak průšvih Škodovky, ale i průšvih řidiče… Koneckonců, riziko, které na sebe bere řidič je možná daleko vyšší – třeba si Ti ‚úplněnejchytřejšíhoši’,kteří do tohoto blogu přispěli, uvědomí,je třeba jezdit jako rozumná bytost,a ne jako HOVADO – ale promiňte,to už jsem asi někde jinde. Přeji všem řidičům šťastný a bezproblémový návrat domů. (Autor je zaměstancem „automotive“ firmy, a jeho článek vyjadřuje pouze jeho soukromý názor na daný problém)
[71]
5. 2. 2008 v 14:57ján
V priebehu desiatich rokov prevádzky – denného jazdenia – som sa stretol s popísanou situáciou celkovo 2 krát na Citroene Saxo / bez ABS, plecvhové disky,vzadu bubnové brzdy/ pri rannom vychádzaní z parkoviska z mierneho kopca na hlavnú cestu. Brzdový pedál bol úplne tvrdý a auto vôbec nebrzdilo. Prudým zatiahnutím ručnej brzdy som situáciu vyriešil.Taktiež studené počasie ale bez snehu. Situácia mi pripomínala zlyhanie posilňovača bŕzd . Obdobný pocit som totiž mal, keď som kedysi testoval brzdenie vozidla so studeným motorom bez naštartovania dole miernym svahom.
Na mojom vozidle mechanici žiadnu poruchu nenašli, ale odvtedy som bol pri rannom vychádzaní z parkoviska opatrný. Osobne uvedené zlyhávanie bŕzd počas jazdy charakterom, ktorý uviedol skúšobný jazdec, by som nepovažoval za banalitu. Stačí to raz zažiť na vlastnej koži.
[72]
5. 2. 2008 v 19:14PepaSFI
aby se tady furt někdo neoháněl neomylností konstruktérů a kontrolorů, před pár dny proběhla zpráva o soudním procesu kvůli zavinění nehody tuším že ve Francii kde učitelka s Volvem najela do dětí na přechodu. Zjistilo se že šlo o vadu brzd o které výrobce věděl a nedostatečně ji řešil. Proběhlo to v televizním zpravodajství ale zdatní hledači to jistě najdou i na internetu. Takže se takové věci asi stávají i v lepších rodinách. Akorát u škodovky to asi nebude závada, jen taková bezvýznamná nepatrnost která ani nestojí za řeč. Něco v duchu tradic upadávajících kol u stodvacítek, což kupodivu nevadilo ani lidem kteří se při tom málem zabili. Jo patriotismus je silná emoce.
[73]
6. 2. 2008 v 11:01Láďa
bral bych hodnocení novinářů( při vší úctě k tomuto povolání) s rezervou.Kdysi jsem se ůčastnil hodnocení různých značek vozů, jehož součástí kromě slalomu mezi kužely,byla i zkouška brzd.Jelikož se před hodnocením konaly cvičné jízdy pro osvojení s obsluhou vozu a při zkoušce brzd u vozidel která neměla ABS se stávalo ,že skoro většina těchto řidičů nechávala přední kola zablokovat a smýkat po letištní ploše,čímž se na pneumatikách předních kol vytvořily probržděné plochy.V celkovém hodnocení se pak promítaly i připomínky a poznámky o vadné přední nápravě , které do jisté míry ovlivnily i celkové umístění hodnocených vozů.
[74]
7. 2. 2008 v 20:35Klaudius
1.Neverte všetko novinárom. Sú to poloamatéri (v lepšom prípade), z komára spravia somára a naopak dôležité veci si nevšimnú.
2.Ak by to mala byť pravda, celý prípad je podivný. Škodovka sa obhajuje, že je to bežný a riešiteľný jav, ale spomína len zníženú účinnosť, nie úplnú nefunkčnosť – tým pádom celkom mimo. Reklamovanú nefunkčnosť bŕzd nijak nevysvetlila. Možno preto, že má tiež pochybnosti o tom, čo sa vlastne stalo. Pochybujem, že by cielenou simuláciou dokázali spomínané situácie zopakovať a potvrdiť tvrdenie novinárov.
3.Trochu ma správanie výrobcu predsa len udivilo. Pri takomto čiernom tieni, ktorý padá na ich produkt, by sa mali prinútiť predsa len k väčšej aktivite a presvedčiť svojich zákazníkov, že vyrábajú a predávajú kvalitné a bezpečné autá. Napríklad rozsiahlejšími testami a snahou prísť tejto udalosti na kĺb. A buď tvrdenie novinárov dôveryhodne vyvrátiť, alebo nájsť chybu a odstrániť ju. V takomto prípade by zvolávačka mala jednoznačne pozitívny dopad na image výrobcu. Takého, čo sa stará o svojich zákazníkov. Nie takého, čo bagatelizuje problémy, hoci sú možno fiktívne.
[75]
14. 2. 2008 v 19:32Martin...
confidentalVDO: nechci se pouštět do diskusí nad několika stránkami výpočtů, ale pouze uvádím svou zkušenost – jak Laguna (rv 03), tak Passat (rv 06) po několika desítkách kilometrů na dálnici, při vlhlku a teplotách okolo nuly, při cestování ustálenou rychlostí (tempomat na tachometrových 136) s mírnými změnami rychlosti bez použití brzd se chová jak jsem popsal – první zabrždění dokáže řidiče slít ledovým potem, protože cca 0,5s se subjektivně neděje vůbec nic.
Síly na disku při uvedené rychlosti jsou nemalé, ale povrchové napětí vody v kombinaci s nízkou teplotou zřejmě způsobí to, co se děje
Komentáře nejsou povoleny.