-
Nižší střední třída: Peugeot 308
PEUGEOT 308 1,6 THP PREMIUM PACK
Tlustý kluk tiskl svou tvář na silné lepené sklo výběhu v pavilonu šelem a z bezpečí těch několika nepřekonatelných centimetrů se pitvořil na lvy. Ospale polehávali na betonové podestýlce s trochou slámy a jednou napůl rozpadlou pneumatikou zavěšenou na větvi suchého pahýlu stromu. Chlapce zaujal zejména lev s tmavou hřívou. Netečně napůl seděl a napůl ležel, tak jak to kočky dělávají, a občas zatřásl hlavou, když už nemohl snášet opruzující mouchu v očích. Jen nervózní špička ocasu napovídala, že tenhle lev je cokoliv, jen ne netečný. Jeho žluté oči nepřetržitě sledovaly počínání toho drzého spratka…..
Otec otylého hošíka se s mírným zafuněním sklonil dolů a s rukou na synově rameni pronesl něco v duchu „klid Huberte, tenhle lev ti žádnou parádu neukáže. Jsou přežraný a líný, zvykli si na lidi, víš? Pojď se radši podívat, kde najdeme nějakou klobásu, mám hlad….“
Hubert ale toužil po vzrušení ještě o trochu víc, než po klobáse – tedy opravdu mimořádně silně a tak se na lva zamračil, strčil prsty do koutků pusy a roztáhl jí, jako když chce křeček spolknout talíř. Odhalil při tom své zuby a to byl poslední signál pro krále zvířat.
Lev vyrazil s udivující rychlostí vpřed a zastavil se během vteřiny těsně vedle chlapcovy rozšklebené tváře… Jeho vyceněné zuby a zlostí se blyštící oči byly blíž, než kolik by unesl svěrač kohokoliv z vás… Sklo dokonale izolovalo od skutečného nebezpečí i od temného vrčení, o to lépe bylo ale slyšet, že se plní obsah Hubertových kalhot něčím, co velmi intenzivně nechce zůstat uvnitř.. Chlapec ani jeho otec nebyli daleko od zástavy srdce, oba bledí jako stěna v nahotě poznání, jak slabí jsou ve srovnání s těmi silnými.
Klobásu toho dne vystřídala vana a lev spokojen se svým výkonem, tentokrát skutečně uvolněný, zaujal své původní místo. Kdyby ho někdo lépe pozoroval, zjistil by, že se usmívá. Kdo zná kočky, ví, že to dokážou.
Peugeot 308 vypadá tak trochu jako ten znuděný lev, kterého má ostatně ve znaku. Zkratka THP (Turbo High Pressure) mu ale propůjčuje něco ze světa krále zvířat a dává mu křídla, která byste u Peugeotu v nižší střední třídě nečekali.
Levorel…
Peugeot 308 koncepčně vychází z předchůdce v podobě revoluční 307čky… Mnohé změnil k lepšímu, některé neduhy ponechal a jiné, bohužel, přidal.. Co se však vzhledu týče, dle mého soudu prodělala 308čka takovou menší metamorfózu z nezáludně zakulacené 307čky do současných „trendy“ ostrých hran a prolisů. Tam, kde byla 307 proporčně ideálně vyvážená, její nástupce neudržel tempo..
Přední část se mi nicméně velice líbí a i když velmi záleží na úhlu pohledu, vypadá přirozeně „dravě“ a velmi promyšleně. Architekturu přídě podtrhuje drzý orlí zoban s velkým logem lva, který z bočního pohledu vypadá opravdu originálně a přitom nenásilně. Orlí nos totiž slušně kompenzuje jinak výrazný spodní „předkus“ dolní hrany nárazníku s chromovaným grilem. Velmi efektní, drzé a vyzývavé… Ovšem se základní jedna čtyřkou už trochu komické.
Typické Peugeotovy světlomety ve tvaru mandle zasahují hluboko do boků karoserie, přičemž tomuto designovému jazyku dal čas za pravdu v podobě mnohých kopií u konkurenčních značek. Chytrolínům provolávajícím svá historická moudra a doprovázejícím je sérií zvracejících smajlíků jaksi…. sklaplo 😎
Světla u 308 ale mají ten správný výraz až se skleněnými čočkami xenonů.. do té doby je to takové… obyčejné… Vertikálně umístěné mlhovky (další unifikace napříč současnou výrobní řadou – časem to „napadne“ někoho dalšího, uvidíte..) dobře doplňují přechod mezi hlavními světlomety a sněžným pluhem na vozovkou.
Pojďme dál.. rovně seseknuté lemy blatníků tolerují 16″ kola, o palec menší rozměr už ne. Testovaný kousek obouval Pirelli Zero Nero 225/45 ZR17 a k celkovému naturelu vozu se, dlužno dodat, tento rozměr hodil náramně. Celým bokem se táhne výrazný prolis až k zadním světlům, který masivní ponton dveří odlehčuje a dobře sekunduje agresivní přídi. 307 se ale docela dobře obešla i bez něj.. 😉
A jsem na konci – tedy tom doslovném, protože mluvím o bachraté zádi s neúměrně do boku protaženými světlomety. Ostrá příď s výrazným převisem je v kontrastu s touto zádí prostě v nesouladu. Disproporce mezi zadní a přední částí je velmi výrazná a zbytečná. Skutečně nechápu, proč nebylo zadní okno o něco větší a kolmější, proč je víko zavazadelníku takové titěrné a k čemu je zbytečné optické odlehčení spodní části zadního nárazníku (pouťovým a navíc nefunkčním difuzorem), který má přece auto „přikovat“ k silnici pod ním?
Ještě oblíbená disciplína všech otců s kočárky a dětskými koly (ne, uhrovitý hošík to ještě nedocení), kvůli které beru za spodní hranu kufru a….
Cha chá! 442 litrů vypadá jinak 😛 Tady Peugeot se zákazníky opravdu laškuje… Hondě lze jejích 415 litrů ukrutného zavazadelníku uvěřit, ale Peugeot prostě svévolně namísto metodiky VDA (pravidelné kostky o hranách 10×10 cm) užívá podstatně příznivější měření v litrech – třeba vody, která vyplní i poslední spáru mezi čalouněním… Střízlivě odhaduji na průměrných 350 litrů, což je stále ještě citelně více, než u sourozence C4, ale zato je nakládací hrana nepřijatelně vysoko a vstupní prostor opravdu maličký – litry prostě nejsou všechno, monsieur Peugeot. Za zmínku stojí fakt, že kryt zavazadelníku ukrývá další odkládací prostor – třeba na dokumenty. Promyšlené a velmi praktické.
Důvod vysoké hrany a masivní stavby zádi je ale prostý – karoserie se kroutí výrazně méně, než ta na C4 a dá se s nadsázkou označit jako torzně dosti odolná.
A jde se dovnitř.
Lev salónů
Ve 307 jsem „pár“ kilometrů najezdil a její interiér mám dodnes velmi rád. Je opravdu vzdušný, ve všech směrech je místa dost a není to vykoupeno žádnými kompromisy. Interiér 308 je v tomhle ohledu stejný a navíc přidává vyšší kvalitu a (vyjma nepochopitelně odfláknutých madel dveří, za ktará se skoro bojím vzít, aby mi nezůstala v ruce) i pocit bytelnosti a každodenní použitelnosti.
Dveře zapadly velmi lehce a ve srovnání s těmi nejlepšími i trochu kovově.
A pak už se jen rozhlížím.Vnímám ideálně tuhá sedadla, která dobře podpírají bederní oblast i spodní část stehen, hlavová opěrka má tvar obráceného „V“ (Merci, Renault) a dá se vysunout velmi vysoko. To v praxi znamená, že se hlava celkem pohodlně opírá… I boční vedení je tak akorát – podrží a netlačí. Tady opravdu za plný počet bodů, sedadla mi naprosto vyhovují.
Sedím ve vrcholné verzi, a tomu odpovídají také materiály a barevná kombinace. Bílé podbarvení jinak skvěle čitelných kruhových ukazatelů bych raději vyměnil za černé, ale klasickým „budíkům“ Peugeota není jinak co vytknout. Jsou elegantní, vkusné a zobrazují vše, co je třeba vědět. Na rozdíl třeba od Mazdy nebo Fiatu, které ale zase rozvíjejí řidičovu fantazii a obrazotvornost, když ho nutí odhadovat, co že se to vlastně na přístrojové desce odehrává. Tady je Peugeot králem mezi klasiky v tom nejlepším slova smyslu.
V ruce držím tříramenný kůží potažený volant trochu většího průměru věnce s rozšířením v místech přibližně na „druhé a desáté hodině“ a dobře tvarovanými zarážkami pro palce při odpočinkové plavbě krajinou. Kůže není nicméně nijak závratně kvalitní, protože u auta s celkem 17 500 najetými kilometry je už trochu ohmataná… Oups 😉
Téměř celá palubní deska je vyrobena z jednoho kusu nadprůměrně kvalitního měkčeného plastu a díky tomu nevrže. Musí to být celkem drahé, protože segmentová zástavba je mnohem jednodušší na výrobu. Za to Peugeotu tleskám, protože různé pazvuky z přístrojové desky a v interiéru celkově mi způsobují kopřivku a tu jsem v 308čce nedostal. Nad středovým tunelem pod výklopným displejem příplatkové navigace umístili konstruktéři celkem 3 výdechy topné soustavy – navíc s integrovaným rozprašovačem parfému – je úplně na nic, ale vypadá to efektně a nelze si nevzpomenout ne velmi podobnou architekturu i v Audi A3, kde je sice o jeden výdech méně, ale tuším, že u některých je to úplně stejné, jako v 308. O plagiátorství bych nemluvil, protože interiéru 308 to velmi sluší a vypadá to přirozeně.
Jediným skutečným neduhem interiéru testovaného Peugeotu bych označil stříbřenkový dekor spodní středové části palubní desky, která mohla klidně být i o něco (o dost) tmavší. Ukrývá výborně ergonomicky zpracované ovládání automatické dvouzónové klimatizace s (na PSA) „revolučním“ ovládáním teploty u spolujezdce i na řidičově straně a nezávisle také na straně spolujezdce – filigránský nápis MONO byl zřejmě důvodem k bujarým oslavám v mnoha francouzských domácnostech. Vivat!
V autě je celkem spousta odkládacích míst, včetně rozměrných bočních kapes ve dveřích a olbřímí klimatizované schránky před spolujezdcem, kam poskládáte snad půlku zamraženého prasete, až pojedete s výslužkou ze zabíjačky.
Řadící páka v modelech PSA se nejen že pohybuje ve velmi podobných drahách vymezených chatrnou kulisou, ale zejména vypadá úplně stejně. Jó, kdo šetří, má za tři… roky problém.
V současnosti už se 308 s tímto motorem, pokud vím, nabízí už jen jako šestistupňový manuál a tahle celkem nová 6° převodovka chodí hladce a přesně (kdo zná PSA, neuvěří, dokud nezkusí). Páka převodovky v testovaném autě se drží velmi dobře a je šikovně po ruce, zasazená v jakémsi rámečku ve tvaru erbu. Zkusmé zařazení bez nastartovaného motoru nepřináší žádný postřeh, který bych už neměl z předchozích jízd, snad jen, že jde velmi lehce a v krajních polohách se trochu viklá..
Koncernové autorádio s MP3 bylo díky navigaci poněkud přetlačítkováno, ale hraje docela slušně, náročnějším posluchačům nabízí Peugeot za celkem rozumné peníze už dosti slušnou aparaturu JBL s celkem deseti reproduktory. Ovládání se nachází také na páčce pod volantem na pravé straně a je velmi intuitivní. Nalevo je pak tempomat s omezovačem.
Na horním okraji palubní desky se nachází výklopný barevný displej navigace s možností nastavení úhlu sklonu, aby byl čitelný i na slunci. Interiéru to dodává doopravdy prémiový nádech.
Příslovečnou třešničkou na dortu byla v testovaném voze panoramatická střecha s elektricky ovládanou clonou – v této verzi standard. Nabízí báječný výhled na nebe, spoustu světla v interiéru a trochu zlepší torzní tuhost karoserie, protože sklo se nekroutí a střecha není otevírací – je pevně uchycena do karoserie. Je zvláštní pozorovat, jak dopadají kapky deště kousek na vaší hlavou – chvíli trvá, než přestanete instinktivně mrkat 🙂
Přesednutí dozadu je bez překvapení. Místa je všude dost a je v rámci své třídy nad průměrem..
Jsem zpátky za volantem a otáčím klíčkem….
Tretry s hřívou
Pravá ruka otáčí klíčkem v zapalování.. motor tiše naskočí bez náznaku vibrací a otřesů a přesto, že je studený, jakoby měkce tikal pod kapotou. Rozdíl třeba oproti Astře se ani nedá popsat. Vylezu z auta, otevírám kapotu… Šmarjá, to jsou pitotomci, říkám si sám pro sebe, když vidím, že motor ani není ukrytý pod plastovým krytem… Kolik to tak může stát? 2 Eura? 🙁 Pod otevřenou kapotou zkoumám, jak je motor uložený a nacházím všude hromady tlumících materiálů, důsledně zakrytý spodek a tlumící pryžový lem kolem kapoty. Ano, tak se to má dělat… Ale i v důsledku takových úprav je 308 zdaleka nejtěžší auto v testu, je dokonce těžší, než Audi s turbodieselem… No nic, zpátky za volant.
Řadím za jedna a vyjíždím z parkoviště na silnici. Spojka klade spíš menší, než větší odpor a to mám rád. V posilovně jsem skoro obden, v autě si to tedy můžu klidně odpustit.
První klamné zjištění oproti stejně výkonné jeda čtyřce v Bravu je takové, že Multijet zabírá o trochu níže. Je to ale způsobeno tím, že je 308 (odhadem) skoro o metrák těžší (nechce se mi to hledat, ale mám tušení, že pod padesát kilo to nebude). S přibývajícími otáčkami ale roste chuť motoru do života a už kolem dvou tisíc předvádí to, co člověk od sto padesáti koní s turbem očekává. Auto se velice ochotně rozjíždí nad povolenou rychlost a charakter motoru celkově odpovídá spíš dobře tahajícímu atmosférickému dvoulitru, než menšímu turbomotoru. Proč, to prozradím dále.
Řazení není žádná sláva (ale jak už jsem napsal, dnes je tam šestikvalt, který se rozhodně nemá zač stydět), ale problém s nalezením rychlostí nemám žádný. Chybí ta škodovácká strojní přesnost, funkčnost ale ne, to aby bylo jasno.
Jízda na sedmnácti nízkoprofilových palcích je tak na hraně toho, co bych byl ochotný tolerovat na standardních českých okreskách. 308 s tímhle motorem má očividně přepracovaný podvozek a tužší stabilizátory i tlumiče. Moc se nenaklání při změnách směru ani v prudších zatáčkách a trochu s sebou natřásá na nerovnostech, ale do doby, než se mi podařilo trefit větší díru, bylo uvnitř důstojné ticho. Pak se ozvala tupá rána od zadní nápravy (ok, tlumená a díky díře jak do pekla) a ta mě vrátila zpět do reálu konstrukce jednoduché zadní nápravy se zkrutným stabilizátorem. Mrzí mě to o to víc, že vím, že PSA disponuje tou nejlepší konstrukcí podvozku, kterou jsem v rámci standardních značek vyzkoušel. Přední dvojité lichoběžníky s oddělenou těhlicí (sbohem pane McPhersone) a zadní pětiprvkovou nápravou s kyvnou kinematikou.. Ovšem to stojí peníze a PSA je zřejmě toho názoru, že níž, než ve střední třídě to nemá smysl… Šmejdi.
I tak ale podvozek odvádí výbornou práci a auto se naprosto sveřepě drží silnice i v rychlostech, které bych s některými jinými zkoušenými vozy raději nepokoušel.
Abych se vyjádřil jasně, odmítám posuzovat auta podle toho, jak rychle se s nimi dá zvládnout cesta z Horní Dolní rovnou do krematoria, nebo jestli se s nimi dá jezdit dveřmi napřed a plynovým pedálem s kontra volantem vykružovat drifty někde u Kauflandu, je mi to úplně jedno. Kvality podvozku hodnotím spíš podle jeho čitelnosti a nezáludnosti (tady opravdu s plným počtem bodů pro 308) a samozřejmě podle dobrého vychování, schopnosti vyžehlit vady na silnici a absorbovat nějaký ten výtluk bez toho, že si překousnu jazyk, nebo že si před každou jízdou sáhnu do schránky před spolujezdcem pro sluchátka, jaký nosil Otík ve Vesničce střediskové… Tady už 308 THP na 17″ tolik neválí, byť se to stále ještě dá snést.
Co ale na autě bylo opravdu fenomenální, to byl motor. Jakýsi náznak turboefektu se dostavil okolo dvou tisíc otáček, ale pak šel motor točit až do 7.000 ot.-1, kdy zasáhl omezovač. Nejsem žádný odborník přes motory a už vůbec ne přes benzínová turba, ale vím dost na to, abych vyvalil oči v případě, kdy zátah takového motoru pokračuje lineárně i po šesti tisících otáčkách, než o další tisícovku výš zkrotí vášně řídící jednotka. (!)
Motor je navíc neskutečně kultivovaný a tichý, od středních otáček až k omezovači se navíc i docela hezky poslouchá. Žádný kovový ryk jako u Astry, spíš pravidelné mechanické zzzzrrrrrrr. Daní za výkon, který je pocitově vyšší, než u papírově stejného Multijetu je vysoká spotřeba v případě, kdy se motoru šlape na krk. Sakra, na konci těch cca 20-25ti ostrých kilometrů byla okolo 16 l/100 km a to je hrůzostrašné číslo! Zkrátka, 308 THP bylo nejspíš nejrychlejší auto v testu, díky skvělému motoru i díky velmi dobrému nastavení podvozku a širokým pneumatikám velkých kol. Ale každá legrace něco stojí.
Jestliže nějakou změnou k lepšímu prošel podvozek, řízení na tom bylo podobně.. ne ale stejně. Stále se jedná o spíše komfortní nastavení, které postrádá ostrost Civilu či mechanickou dokonalost A3… proti standardu v 308 je ale tužší a jaksi… jak to jen říct… mechaničtější.
Brzdy jsou klasika PSA. Celkem ostré, s okamžitým nástupem. Jejich manýry znám a zvykl jsem si na ně. Dávkovat se dají stejně, jako kterékoliv jiné, jen to neznalému řidiči po přesednutí třeba z nějakého staršího Japonce nebo předchozího Mondea může připadat trochu… příliš. Mě osobně to vyhovuje.
Král zvířat na mušce
Peugeot 308 THP není klasický Peugeot 308. Odlišuje ho excelentní motor BMW (PSA na něj mimo softwaru nejspíš ani nesáhlo) a přitvrzený podvozek. Díky tomu je tohle auto velmi rychlé i bez nějaké sofistikované platformy. Focus má podvozek lepší a zejména kultivovanější, Civic jakbysmet… Golf samozřejmě také, ale jako celek to funguje velmi, velmi dobře.
308 s tímto motorem funguje také jako jakýsi „Bič Boží“ na různé gaunery ve služebních TDÍčkách.. Když jsem dojížděl ke křižovatce vedle Kauflandu ve Vysočanech, přijížděl jsem zrovna ve chvíli, kdy se z vedlejšího pruhu snažil nacpat před ostatní řidiče chlápek v Octavii. Plyn na podlaze, ozvalo se známé zzrrrr a chlápek zmizel za „mou“ černou 308. Zkusil to pak ještě jednou (to mu už nejspíš testosteron s adrenalinem tekly všemi tělesnými otvory ven) na plné o něco dále a skončil ještě hůř, protože jsem ho nechal s připraveným motorem na dvojce dojet až na mou úroveň, abych mu opět elegantně zmizel. Pobavená ješitnost z mé strany, zoufalá konfrontace neznalosti a předsudků z strany toho druhého. THP funguje s bizarní návykovostí a to se dělá i její silnější derivát…
V mých očích hodnotu 308 sráží rozbředlý zadek, který nekoresponduje s atraktivní a dravou přídí, neprakticky titěrný vstup do zavazadlového prostoru a chatrná madla dveří. Jinak slabiny nemá, protože i mnou kritizovaná spotřeba vycházela z opravdu brutálního jízdního stylu a v případě, že se řidičovi podaří udržet v rozumných jízdních mezích, nepřesáhne devět litrů ani ve městě. Standard vidím okolo 7,5 l/100 km. Dlouhodobě níž to půjde jen s velmi důrazně defenzivním stylem jízdy.
Pro mluví prostornost, velmi dobré zpracování a materiály v interiéru, odhlučnění a pocit, že řídíte auto o třídu výše. Také kvalitní sedadla a propracovaná ergonomie.
308 je jeden z mála „Francouzů“, kteří nabízejí relativně rozsáhlou možnost individualizace, což jej posouvá o půl stupně výš, než třeba Mégane a o pořádný stupínek výš, než sesterskou C4.
Proti mluví nepříliš dokonale zvládnuté odizolování rázů zadní nápravy, které sice není špatné a oproti zmíněné C4 je o řád lepší, nicméně přesednutí třeba (v extrémním případě) z Golfu je skličující.
Celkově je ale 308 velmi dobré auto.
Nižší střední třída: Toyota Auris Nižší střední třída: Opel Astra (The show must go on)
5 235 Responses to Nižší střední třída: Peugeot 308
[1]
18. 8. 2009 v 9:41Emel
Jinak, ještě k tomu designu u 308: záď se mi hodně líbí, že je v nepoměru s velkým předním převisem je jaksi… problém toho velkého převisu. Je pravda, že SW působí vyváženějším dojmem… ale zase ta světla vypadají lépe u HB.
Mimochodem, jak je to s třídvéřovou variantou 308? Ta vypadá asi nejlépe, třeba české webové stránky ale její existenci úspěšně tají…
[2]
18. 8. 2009 v 9:46Emel
Perun: 1.5dCi není vůbec špatný, to je pravda… slyšel jsem ohlasy, že snad ta slabší verze (63kW) je dokonce lepší. Žádný závoďák, ale o tom to není.
Zadní světla mi nevadí… ale jestli ani kombík s prostorem vzadu nepomohl, je to nepříjemné :-(.
[3]
18. 8. 2009 v 9:55Perun
[52] Emel: Já osobně ještě třídvéřovou variantu neviděl… je tedy opravdu v dobrém utajení 😀 SW je mimořádně praktické a je tak nějak roztomile ošklivé… mě velmi sympatické.
V kombíku Mégana je dost místa pro nohy. Se střechou je ale trochu problém. Nic tragického, ale u kombíku čekám víc.
Zkoušel jsem tu silnější variantu a ani ta není závoďák (který podobný diesel je?). Nicméně byla lepší, než v ten samý den testovaný dvoulitr (81 kW) od VW v Golfu VI. Snad ve všem, mimo ochoty TDI spolupracovat o pár stovek otáček níže. A to se cení zejména ve městě.
[4]
18. 8. 2009 v 10:03Emel
Perun: s tím 308SW se dá souhlasit :-). 3dv. 308 třeba tady… vypadá to jako sériový model, ale nic víc o tom nevím: http://www.tuningnews.net/news/080305e/geneva-2008-gallery-european-41.jpg
Málo místa na hlavu vzadu je i v 407SW, no ale já se svými 178 jsem v pohodě. Ostatně, kdo najezdí pár set km vzadu v Mazdě RX-7, toho nemůže žádný kombík rozházet ;-).
[5]
18. 8. 2009 v 10:06Emel
Tak jsem zabrousil na Peugeot.fr a tam třídvéřovou 308 normálně znají:
http://www.peugeot.fr/Produits/308/3portes/Finitions/
[6]
18. 8. 2009 v 10:14Perun
[54] Emel: Sakryš, jak moc záleží na barvě a nasvícení… vypadá moc dobře 😉
Já jednou cestoval na zadních sedadlech 207 CC Praha-Dobříš-Praha. Cokoliv jiného, včetně kokpitu větroně nebo i tý RX-7 je velký 😀
[7]
18. 8. 2009 v 10:17Emel
Perun: vypadá, je škoda, že se to k nám nevozí… proč vlastně?
[8]
18. 8. 2009 v 11:03Perun
[57] Emel: Dobrá otázka, ale ne na mě…
Možná proto, že 3dv. 307 se u nás prodalo asi 5,5 😉
[9]
18. 8. 2009 v 11:38kolmar
(46) Tak mam pocit, ze Superb praktickostou „strci do kapsy“ nielen Insigniu ale aj vsetkych ostatnych zastupcov strednej triedy… Jazdi slusne, no prvykat (TSI) mi to auto pripadalo tizsie aj podvozkovo a druhy krat (CR TDI) na rozbytych cestach stale trochu hlucny podvozok, no oproti koktavke ina liga. Radenie naozaj super, riadenie vcelku ujde, lepsie ako napr. C5 – ale tu som jazdil len starsiu po f/l a je dost tazkopadna a nekomunikativna, no na nalozenie 5 ludi a rakvu plnu lyzi na streche ako stvorena…Nova ma vraj uz taky tichy podvozok ako C6! no neviem posudit. Ako sa hovori 100 ludi 100 chuti, ak by som mal vysolit tolke prachy tak skor za nieco agilnejsie aby som si uzil trosku zabavy, tazkopadnejsie a nebodaj kombik – tak to nie, to uz by som isiel do SUV a kazdy vikend sa blaznil mimo cesty…
2.2 HDI je do C5 podla mna optimalna, vcelku staci napr. aj Outlanderu, no neviete, neni tento agregat montovany aj do Freelandera?? alebo sa mi to len mari?
[10]
18. 8. 2009 v 12:39Perun
[59] kolmar: Na okruhy v Monze nebo Monte Carlu jsou tu jiná auta :-))
V chování podvozku třeba právě mezi C5 a Superbem je mnoho rozdílů… C5 je podstatně lepší v akustice a díky propracovanější konstrukci obou náprav si na srovnatelném obutí můžeš dovolit víc – i když je těžší. Výhody hydractivu snad už ani nebudu zmiňovat..
Ale to samozřejmě neznamená, že by Superb jezdil nějak špatně. Právě naopak, je takový čitelně nedotáčivý (nezkoušel jsem 4×4, tam je to určitě něco úplně jiného) a díky „neškodovácky“ velkému rozvoru i stabilní při vysokých rychlostech.
Narozdíl od svého předchůdce už se nekroutí, takže jízda s ním je příjemně předvídatelná a celkem pohodlná.
C5 je ještě stabilnější a velmi jistá na každém povrchu. Řízením na Superb ztrácí a řazením také, to je bez debaty.
Superb trochu překvapivě lépe vyžehlí takové ty opravdu ostré výtluky, kterým je ale lépe se vyhnout tak jako tak, jinak je podvozkově celkově až za C5.
O nějaké okreskové agilitě u obou jmenovaných hovořit nelze. Nejsou na to stavění. Ale to skoro žádné klasické auto střední třídy, tam leží priority úplně jinde.
CHceš agilitu a zábavu? Jdi do Imprezy nebo Clia RS 😀
P.S. 2,2 HDI v Outlanderu (a C-Crosseru + 4008) má snížený výkon a jen jedno turbo. 2,2 HDI v C5 je motor se dvěma turby a vyšším výkonem.
[11]
18. 8. 2009 v 13:12kolmar
tak len v skratke Perun, musim totiz bezat…
Ako to tak citam, tak na 100% si porovnal new C5… a dost ma to prekvapilo, o tlmeni a komforte atd… to neni o com, no ze lepsie (aj napriek vahe) sedi na ceste to ma trochu prekvapilo… Prvy krat som precital, ze C5 ma riadenie/radenie lepsie… kua az ma heglo, precital som druhy krat (spravne) a OK 🙂 (tak to dopadne ked sa ponahlas…)
Nemyslel som agilitu a „sport drive“ ala clio RS… skor charaktery auta… napr. Accord, mazda 6 – agilnejsie vs. napr. C5 – komfortnejsie… Jazdim napr. kamosovu 147-cku s sport podvozkom na 17″…radost na zatackach no urpenie na nerovnostiach a napr. prejazd cez zeleznicu? skoro som si odhryzol jazyk 🙂 Mam rad taky stred, jazdne vl. rychlejsie + citlivejsie radenie/presne radenie vs. stale slusny prijatelny komfort…
To ze v Outiku a jeho derivatoch je jedno turbo viem ma to 156 k ak sa nemylim… ze v C5 je biturbo varianta to mi nejak „uslo“… no ale C5 si tu vykreslil vo velmy dobrom svetle, nuz nejak musim chytit znameho (diler) a sa zviest…
[12]
18. 8. 2009 v 14:30Emel
kolmar: sofistikovanější podvozek dovede lépe rozložit zatížení na kola, dovede eliminovat náklon karoserie a udržet optimální úhel mezi kolem a silnicí, dovede minimalizovat odskakování kola na nerovnostech. V tom je C5 dobrá, lepší než Superb. Jak píše Perun, na nějaké velké dovádění můžeš zapomenout v obou… když už bys nutně takové auto ve střední hledal, pak jsou asi tvé tipy správné: Mazda 6, Accord, nebo samozřejmě BMW 3.
[13]
18. 8. 2009 v 15:32kolmar
Diky Emel za jednoduche vysvetlenie. Proste po jazde v starej C5 som si myslel, ze az taky kus prace neodviedli a pojde v podobnych kolajach, no bol som asi trochu vedla… Nejde o to, zeby som ich nutne hladal (kupa) skor vyselektovat favorita. S Accordom problem neni, no 6-ku zohnat na jazdu je skoro nemozne, kedze v CZ aj PL su rapidne lacnejsie a predvadzacky mazda skoro vobec nedrzi! 3-er je samozrejme na spici, no uz aj cenou… skor by bol ako derivat 1-er, v 2.0i… no to je zase uz ina kava…
Ako vidim chalani mate hromadu skusenosti, neviete nahodou ci z 147-cky alfy vyberiem prevodovku bez povolovania napravnice? napr. z Fabie vysla jedna basen… Kamos mi ju hodil do kufra a uz sa z toho nevyvleciem 🙂
[14]
19. 8. 2009 v 7:49Emel
kolmar: ono i stará C5 uměla s hydractive docela dost, hlavně v dlouhých zatáčkách, spíš nebyla na nějaké rychlé změny směru. V tom zřejmě nebude excelovat ani nová C5, ale obecně je tam velké zlepšení.
[15]
19. 8. 2009 v 7:50Emel
kolmar: ta šestka… tak si ji pujč někde v bazaru :-). U Alfy jsem převodovku nevyndával, předpokládal bych, že to jen tak nepůjde, ale nevím.
[16]
19. 8. 2009 v 22:48kolmar
Ja som na C5 neprejazdil celu EU, no navozil som sa vcelku slusne, casto s plnym autom. „Dlouhe tahle“ som neskusal, skor ako pises :“prudke zmeny jazdy“ napr. z pruhu do pruhu a podobne, par ich bolo a zdalo sa mi to zakyvanie trochu viac ako je zdrave…no ale kazdy vie ze to neni na pretekanie, ako som pisal hore, nalozit a hltat km…v tom C5 exceluje.
Emel, na bazare som sa cestou uz obhliadol, no nove poslabsie, stare 6-ky probem neni, ak bude nejaka v bendzine ak pojdem okolo tak sa urcite zveziem a chcelo by to porovnat s Accordom 7G – to by bolo uz realnejsie aj z pohladu kupy…
Alficka jazdi bez „3-ky“ uz nejaky ten mesiac a este si najazdi 🙂 je pekne pocasie, az ked bude prsat sa zavrieme do garaze… zatial si davam nacas, ani cd-cko som nepozeral…
[17]
20. 8. 2009 v 10:12babo
mne na peugeotoch od 207 vadi dizajn. A 308 je pre mna vylozene exterieriova devolucia, nie evolucia. A 308 kombi ani nehovorim.
Interier ale vyzera fajn.
Potom uz je velkou nevyhodou len mizerne tlmenie nerovnosti (tak zle ma snad len KIA). To nejak nechapem, podbvozok je ladeny do pohodlna, ale fakt tlmi kazdu jamu, ci vyraznejsiu nerovnsost necakane zle.
[18]
20. 8. 2009 v 10:56Perun
[67] babo: No ahoj babo! Interiér nejen vypadá, ale také je fajn.
To tlumení má na svědomí snaha ušetřit kde se dá. Samozřejmě lze vyrobit kvalitnější silentbloky, lépe uložit nápravu, použít lepší tlumící materiály… Ale PSA sází na úsporu i tam, kde nemá.
Faktem je, že třeba v domovské Francii jsou silnice obvykle mimořádně kvalitní a děr tam moc nepotkáš. Myslím, že je to tam po téhle stránce ještě o kousek lepší, než v Německu.
Takže proč by se honili, že? 😀
[19]
20. 8. 2009 v 15:36babo
(68) ahoj 🙂
nejde len o akusticku cast tlmenia, ide aj o „zadkovu“ Cize aj vyladenie tlmicov… standardne zial zle tlmi trebars civic (hlavne 5D pred F/L). horsie su na tom asi FIAT, PEUGEOT a KIA 🙂
Cesty v Spanielsku, Taliansku a Francuzsku su ale skutocne skvele
Komentáře nejsou povoleny.