-
Fakta, fakta, fakta
O automobilovou publicistiku se zajímám – sleduji pořady v TV, kupuji si motoristické časopisy, brouzdám po motoristických portálech. Zvláště v českém mediálním prostředí mi čím dál tím více vadí to neustálé „žvanění“ o autech, jako kdyby celý svět mimo Česko (a jeho ideový vzor Německo) se začal zabývat vývojem a výrobou automobilů před půl rokem a my jim se shovívavým porozuměním vysvětlíme, jak se dělaj auta…
Nebudu pokračovat ve vymýšlení pseudoargumentů, přináším – pro mě zajímavou – statistiku, která se nikde nevede: šel jsem na český portál s ojetými auty (celkem 54 000+ ojetých aut) a podíval se na nabídku ojetých osobních aut ve věku (a) 0 až 5 let (rok výroby 2007 až 2012) a (b) ve věku 5 až 10 let.
Další filtry jsem nepoužíval, jsou tam tedy zastoupeny všechny modely výrobce v kategorii osobní auta a všechny tyto vozy (nebo drtivá většina) jsou zaregistrované v ČR.Podívejme se tedy, jaké značky se v ČR nejčastěji podávají:
(a) auta do 5 let: 1. Škoda (5410 nabízených aut), 2. Ford (2183), 3. BMW (1988), 4. Volkswagen (1977), 5. Audi (1698), 6. Mercedes (1177), 6. Peugeot (1153), 7. Renault (808), 8. Citroën (684), 9. Opel (658), 10. Toyota (594). Dále se umístily (dle počtu nabízených ojetých vozů – min. 100) Hyundai, Volvo, Seat, Porsche, Kia, Fiat, Chevrolet, Subaru, Mazda, Land Rover, Nissan, Honda, Mitsubishi, Suzuki, Alfa Romeo, Ferrari, Jaguar, Jeep, Dodge.
(b) auta od 5 do 10 let: 1. Škoda (3512), 2. Ford (2100), 3. Volkswagen (1830); 4. Renault (1502), 5. Peugeot (1379); 6. BMW (1205), 7. Citroën (1158), 8. Audi (1049), 9. Mercedes (946), 10. Opel (775). Na dalších místech se umístily: Fiat, Hyundai, Toyota, Volvo, Seat, Nissan, Mazda, Kia, Alfa Romeo, Suzuki, Mitsubishi, Subaru, Honda, Land Rover, Porsche, Chevy, Jeep, Dodge, Jaguar, Ferrari.
Kdo nabízí více starších než mladších aut?
1. Alfa Romeo (+100%; 262 starších/ 131 mladších); 2. Renault (+86%; 1502/808), 3. Fiat (+71%; 557/325), 4. Citroën (+69%; 1158/684); 5. Suzuki (+47%; 205/139), 6. Mitsubishi (+37%; 198/145); 7. Nissan (+30%; 362/279), 8. Mazda (+22%; 350/288); 9. Peugeot (+20%; 1379/1153), 10. Opel (+18%; 775/658).Teď tedy podle „národnosti“ výrobce:
„německá auta“ (inkl. Škoda, Ford a Seat): 15842 aut do 5 let a 11927 aut ve věku 5 až 10 let.
„francouzská“ auta: 2645 / 4039
„japonská“ auta: 1948 / 2006
„italská“ auta: 580 / 857
„korejská“ auta: 895 / 804
„britská“ auta: 396 / 226
„americká“ auta: 533 / 322Závěry a interpretace nechám na vás.
4 Responses to Fakta, fakta, fakta
[1]
25. 9. 2012 v 00:16reza.traktor
Euh… to mi ho teda vyndej.
A cos chtel teda rict? Ze jim to jako ukazem? Nebo neukazem? Nebo jak?
[2]
26. 9. 2012 v 13:52CenturionCz
Ano, toto jsou myslím rozumné závěry. Je v nich jednak vidět velký úpadek Alfy Romeo a také postupný pokles prodejů Francouzských vozů. Popularita Škody v Česku je jasná, není ale tak ohromná, jak se může na první pohled zdát. Kdo má trochu více peněz, snaží se většinou Škodovkám vyhnout. Jen bych pro příště navrhl ještě dát jako filtr „nové v ČR“, protože minimálně z mých zkušeností s vozy BMW mohu říci, že jich je tak dobrých 40% původem z Německa a do ČR jsou dovezeny na kšeft s tím, že si je zde občas kupují i jiní cizinci (dále z východu) a svého majitele zde nenajdou.
[3]
30. 9. 2012 v 19:44Emel
Žádná interpretace mě nenapadá, tak jen jedno upřesnění. Tvá statistika neříká, jaká auta se prodávají, jen která se nabízejí k prodeji.
[4]
1. 10. 2012 v 11:22Findalf
vubec nechapu, co tim chtel basnik rici – jaka je spojitost mezi nabidkou ojetin na nejakem portalu se zvanenim o autech??
Komentáře nejsou povoleny.