-
Výroba ovcoidů v českých motoristických médiích
Musím zklamat ty, kteří si od tohoto článku slibovali, jak se vyřádí na řidičích oktávií. Ne, oktavie je pro mnohé lidi akurátní a ideální vůz vzhledem k jejich preferencím, potřebám a možnostem. Stejně jako drtivá většina dalších modelů od A jako Alfa Romeo po … V jako Volvo zase pro jiné skupiny řidičů.
Ovce se totiž vyznačuje jednou nezaměnitelnou vlastností – že bez větších protestů jde pokojně a ochotně na porážku. A český motoristický “novinář” (je to zatím pracovní název, “žvanil” by se hodilo taky) tam s neomylnou přesností čtenáře navádí. Z jistě dlouhého seznamu metod zmíním dnes pouze dvě: “odkládací prostory” a “sportovní (auto, verze)”.
Odkládací prostory
Prakticky vždy se to komentuje u recenzí a testů – odkládací prostory jsou modlou, k.o. kritériem, známkou praktičnosti auta. Před nějakým časem jsem v jednom motoristickém časopise narazil na článek věnovaný právě a pouze odkládacím prostorům a srovnání, kterýžeto model je na tom nejlépe a který méně. Ilustrační foto článku byl naaranžovaný neuvěřitelný bordel všeho možného, co by se sice vešlo do jedné aktovky, ale to foto nemohlo lépe vyjádřit ovcoidní smysl celého článku. Výčet věcí, které člověk musí s sebou vzít do kabiny, byl v přehledném rámečku a obsahoval snad 30 položek. Telefon, MP3 přehrávač, 1.5 litrovou láhev vody, přenosné DVD, hračky, navigaci, mapy a atlasy (sic!) atakdále, atakpodobně. Ano, toto všechno se musí vejít do kabiny, jinak je auto nepoužitelné. To make a long story short (lange Rede, kurzer Sinn), možná se mi někdy stalo, že jsem s sebou vezl většinu uvedených položek najednou. Všechny jsem je naložil do zmiňované aktovky a … aktovku dal do kufru. Muzika hrála přes bluetooth, případné telefonáty byly také připraveny se spojit přes bluetoothem, napil jsem se před cestou, manželka si vzala časopis, děti knížky nebo mobily se hrami a vyrazili jsme. Po několika desítkách kilometrů všichni usnuli a já jsem mohl v poklidu ale pořád v relativně svižném tempu 140 – 160 kmh projet další desítky nekonečných dálničních kilometrů, než jsem zjistil, že řídím více než dvě hodiny, zajel jsem k benzince, rodinka se vzbudila, dali jsme si 15-20 minutek pauzu, napili se, něco zajedli, odskočili si na záchod a vyrazili na další zhruba 2 hodiny jízdy.Drtivá většina všech nehod (i těch těžkých a smrtelných – viz ovce na porážku) je v důsledku nepozornosti. Policejní statistiky dokumentují vždy pouze příčinu nehody z pohledu vinníka nehody, takže se vám ty statistiky budou snažit namluvit, že nebezpečné je nepřizpůsobení stylu jízdy stavu a povaze vozovky, nedodržení maximální povolené rychlosti, nebezpečné předjíždění, nedání přednosti v jízdě, špatný technický stav vozidla atd. Ve skutečnosti není (až na několik málo výjimek) toto objektivní příčinou nehody, pouze doplňkovým faktorem. Pravou příčinou je nepozornost ostatních řidičů, jejich neschopnost dostatečně včas reagovat na hrozící kolizi vyvolanou pozdějším vinníkem nehody. Vsadil bych se, (protože statistiky tohoto neexistují), že tato neschopnost reagovat na krizovou situaci vyvolanou “neukázněným” vinníkem nehody bylo způsobeno rozptylením řidiče, který kdesi v jednom z těch odkládacích prostorů cosi velmi zrovna důležitého a neodkladného z výše uvedených 30 položek hledal (snažil se s tím manipulovat, nastavit, otevřít, zavřít, prolistovat a cojávímcoještě).
Místo aby si užili dvě hodiny svižné, ale bezpečné – protože soustředeně jízdy a pak si za získaný časový náskok užili 15 minutové přestávky.
Sportovní, resp. “sportovní” vozy
Rozepišu se později, předesílám pouze, že se budeme bavit o všech těch verzích GT, GTi / GTI, RS, ST, VRS, WRC, STi, 19-palcových kolech na fábii, sedačkách Recaro, pedálech a hlavici šaltpáky v hliníku, výkonem nad 250 koní…
Výroba ovcoidů II – no, však víte…. 2013 Mazda 3
33 Responses to Výroba ovcoidů v českých motoristických médiích
[1]
7. 8. 2013 v 21:17rohYpnol
Za vše mluví „…Ve skutečnosti není (až na několik málo výjimek) toto objektivní příčinou nehody, pouze doplňkovým faktorem. Pravou příčinou je nepozornost ostatních řidičů…“.
TO je samozřejmě naprostá HLOUPOST. Příčinou nemůže být řidič, který nedokázal zareagovat, i kdyby teoreticky nehodě zabránil. Příčina je něco, co stojí na počátku. Neschopnost reagovat je projevem a nehoda důsledkem.
[2]
7. 8. 2013 v 21:50random.jitter
Jo, kdybych se řídil tvou dialektikou „já nejsem příčinou, já jsem pouze projevem“, tak jsem minimálně 170x zraněn a 10x mrtev.
[3]
7. 8. 2013 v 21:491975ak
Chtěl bych vidět dotyčného jak zabrání havárii jakožto řidič jedoucí po hlavní ve chvíli , kdy mu do cesty vjede auto z vedlejší, které ještě před 2 sekundami stálo.
[4]
8. 8. 2013 v 17:50random.jitter
Ad 1975ak
Ano, v případech, kdy máš na to 2 sekundy, to prostě už nedáš. A co si tím chtěl říct / potvrdit / vyvrátit?
[5]
8. 8. 2013 v 00:37objekt21
si blbec. Povedat, ze chybajuci priestor na kavu, vodu, mobil a ine drobnosti je zbytocnostou moze iba uplny tupec, co sa vozi na auta akurat do rachoty a spat. kreten.
[6]
8. 8. 2013 v 17:47random.jitter
Ad objekt21
Vidím, že máš hneď vo všetkom jasno – evidentne rýchlejšie píšeš ako rozmýšľaš. Tak skús chvíľku nepísať a zamyslieť sa nad tou volovinou, čo si napísal. Začni úplne jednoduchými úvahami typu: „v kabíne potrebujem priehradku na kľúče od bytu, aby som, keď prídem domov, s nimi mohol otvoriť dvere bytu (priamo z kabíny, pochopiteľne)“.
[7]
8. 8. 2013 v 08:47Barrichello
No a kdyby si myslel politicky Kefalin, tak byste to všechno přežil. Mě na vlastní oči vyprávěl jeden jak byl raněn. 7x. Z toho 3x do paže a 3x do holenní kosti :o)))
Myslete politicky
[8]
8. 8. 2013 v 18:01random.jitter
Ad Barrichello
Bohajeho a já aj myslím politicky a ještě jsem nebyl ani zraněn. No povedztě Kefalín, je to spravedlivé?
[9]
8. 8. 2013 v 10:47CenturionCz
[1] , [2]
Takhle, viníkem je skutečně vždy jen ten, od koho celé nebezpečí pochází, tedy ten, na jehož chybu ostatní reagují. Je ale pravda, že nepozornost a neschopnost reagovat na nastalé situace je zejména v ČR velmi častým jevem a to zejména proto, že autoškoly tuto část jízdy zcela ignorují a nevtloukají řidičům do hlavy nutnost předvídatelnosti a plynulosti. Moje vzpomínka na autoškolu je konstantní hledění na tachometr, abych náhodou nepřekročil 50 km/h, protože prý pak komisař končí zkoušku…
Co se týče těch odkladných prostorů, tak já se často pozastavuji už nad tou praktičností. Snad všichni prodejci domácích spotřebičů a nábytku nabízí zdarma nebo velmi levně dovoz až domů i s instalací. K čemu tedy ty obří kufry se stovkami litrů místa? To lidé v obchodních centrech nakupují na 2 měsíce dopředu? Snad každé auto s výjimkou Ferrari a jemu podobných dokáže pojmout nákup na týden pro čtyřčlennou rodinu. Nebo je to snad dovolená? Kolik toho proboha s sebou lidé dnes vozí? Na týdenní dovolenou pro každého dospělého člena rodiny jeden kufr a pro každé dítě jeden batoh (který si vzadu mohou dát mezi nohy) a je to, ne? Ještě akceptuji lepší dostupnost zadního prostoru u kombíků, ale stejně je vždycky vídám poloprázdné…
[10]
8. 8. 2013 v 13:47XTad
Takze az te z protismeru sejme blazen, co predjizdi na plne care pred zatackou, nebo horizontem, tak je chyba na tve strane, jelikoz jsi to vcas neztocil do prikopu, jo?
[11]
8. 8. 2013 v 17:16random.jitter
Ad Xtad
Myslím, že v rakvi ti pak bude úplně jedno, jestli to byla jeho chyba, nebo tvoje. Takže jo: jeho vina ale tvoje chyba, chceš-li.
[12]
8. 8. 2013 v 14:22Emel
No, není ale lepší například tahat sluneční brýle ze speciální přihrádky než je lovit z pouzdra v kapse u dveří? Vím, je to drobnost… taky tomu ale v testech bývá věnována přiměřeně malá pozornost. Myslím, že pokud tu náhodně otevřu nějaký test na auto.cz, najdu tam tak dva řádky o odkládacích prostorách…
Nepozornost bude opravdu významnějším důvodem nehod než se na první pohled zdá, s tím souhlasím. Ale nemyslím si, že by ta nepozornost až tak souvisela s hledáním něčeho někde… je to spíš obraz psychické pohody člověka, holt každý někdy někam pospíchá a myslí na něco jiného než na řízení.
[13]
8. 8. 2013 v 14:37DanV
Add CenturionCz
Aha, takže když mám mimino, potřebujeme jet na moravu, tahat sebou kočár, cestovní postýlku a plnou výbavu, tak to mám naskládat okolo mimina a trnout, aby se nic nestalo a náklad nás při případný nehodě nepozabíjel?
Dřív jsem taky nechápál, na co mít kufr o objemu 600l, ale teď už vím…
[14]
8. 8. 2013 v 17:56random.jitter
Ad DanV
Nic proti kombíkům nemám, ale CenturionCZ má zdravé, kritické myšlení – narozdíl od některých ovcí.
Místo připlácet 30.000 za kombi verzi nebo 30.000 za o třídu větší auto kvůli prostoru si zkus koupit na té Moravě (kam asi jezdíváš častěji a k někomu konkrétnímu) ještě jednu skládací dětskou postýlku za 3.000 a jednu sadu základní výbavy pro batole za dalších třeba 3.000 až 5.000. Pořád ušetříš 20.000.
[15]
8. 8. 2013 v 17:02rohYpnol
[2] ale ty zcela zaměňuješ pojmy. Já nezpochybňuji to, že kdyby bylo více pozornosti při řízení na cestách a kdyby řidiči adekvátně uměli zareagovat, bylo by možná nehod méně. Ale:
1) rozhodně to nemá nic společného s počtem přihrádek (to je naprostá blbost) a
2) neschopnost dobře zareagovat a zabránit nehodě prostě NEMŮŽU nazvat PŘÍČINOU.
To nic nemění na věci, že je víc než vhodné se při řízení plně věnovat jen a pouze řízení. Ale nazvat to, že např při jízdě křižovatkou na zelenou si nevšimnu bl.ba, co mi nedá přednost a vjede na červenou, příčinou nehody neschopnost zareagovat, to je naprostý nesmysl. Příčinou je nezastavení na znamení stůj, vše ostatní je projevem okolností nehody a důsledkem je nehoda.
Správnou reakcí lze vyvodit stav, že příčina stojící na počátku nemusí nutně vést k nehodě jako důsledku. To se ale bavíme o procesech a projevech, ne o příčině. To je jak říst, že příčinou umrtí při zemětřesení byla neschopnost lidí utéct do bezpečí…
[16]
8. 8. 2013 v 17:32random.jitter
Ad RohYpnol
To jsem narazil na nějakého tuhého filosofa. Takže asi takto:
– v kabině máš spoustu přihrádek, abys je mohl naplnit spoustou věcí, které tě budou určitě cestou rozptylovat (jinak bys je nepotřeboval mít v kabině, stačilo by je vzít s sebou v kufru).
– když se necháš rozptylovat, neřídíš pozorně.
– když neřídíš pozorně, můžeš si rozbít držku – to když ti do cesty vlítne: zajíc, srna, spadlý strom, dveře z lednice (jak jsem nedávno zažil v rychlém pruhu na D1) nebo neukázněný, nezušený, zhulený, vožralý jiný řidič, případně neovládatelné jiné vozidlo.
Ano, nejenomže jsem se stačil v poměrně velké rychlosti vyhnout těm dveřím z lednice na D1, ale třeba i uhnout nebezpečně předjíždějícímu autu v protisměru, bláznu, který se v cca. 60-80 kmh zařadí rovnou přede mne (130+ kmh) na dálnici (McDOnalds u Velkého Meziříčí směr na Prahu), frajerovi přelítnuvšímu křižovatku na červenou.
Nevím jak se zemětřesením, ale v USA při hrozícím tornádu utíkají lidé do (pro tento účel) zařízených sklepů se zpevěným stropem proti padajícím troskám (debris). V televizi běží „tornado watch“ – a kdo všechno toto ignoruje, tak se zabil sám. Když si postavíš dům pod činnou sopkou, tak české noviny by hlásily „Zuřivá sopka zabila Rohypnola“. Správně by ale mělo být „Rohypnol se nechal dobrovolně zabít sopkou – postavil si dům rovnou pod ní“. Ovce.
[17]
8. 8. 2013 v 18:47XTad
[12] Tak tohle uz je solidni demagogie. To je stejny, jako by te nekdo zastrelil, ale bylo by to klasifikovano jako tvoje chyba, vina, jak chces, protoze jsi nemel neprustrelnou vestu, pripadne jsi nedokazal kulce uskocit, nebo strelce odzbrojit atd. Opravdu nevim, kam timhle clankem miris a co tim chces rict. Jinak k tem odkladacim prostorum. Jsou veci, ktere v aute chceme mit neustale, ackoli je nepotrebujeme. Napriklad nahradni zarovky, nekdo treba nouzove cigarety, dezinfekci na ruce, drobaky na parkoviste, mapu atd. A i kdyz se vypravis nekam na cestu, tak treba piti, nebo fotak chces mit po ruce. Sice to nepouzijes za jizdy, ale pri zastaveni ano a lovit to z kufru by nebylo prakticke.
[18]
8. 8. 2013 v 19:07random.jitter
Žárovky ve světlometech z kabiny nevyměníš. Zkoušel jsem to, nejde to. Drobáky na parking jsou skvělá vec – doporučuji, člověk nikdy neví, kdy bude muset zaparkovat na placeném parkovišti s výběrčím drobáků u závory. Kouřit nedpoporučuji – jednak to strašně smrdí (hlavně kabina načpělá kouřem z cigaret), a druhak člověk přes ten kouř blbě vidí; foťák je také skvělá vec – kolikrát narazím cestou městem nebo i na dálnici na úchvatnou scenérii, dupnu na brzdu a fotím. Problém jsem měl pouze, když mi moje zrcadlovka s objektivem 200 – 300 mm při prudkém brždení prolítla kabinou rovnou do ramene. Lovení z kufru je velmi otravné, hlavně když tam všichni pořád vozíme s sebou půl obýváku.
Jako malí školáci jsme znali takovou pravdu: Když jsi na přechodě pro chodce, nemůže tě přejet auto.“ Mimochodem, kolik ti je let?
[19]
8. 8. 2013 v 20:56rohYpnol
[18] jasně, zato žárovky pod dnem kufru za rezervou je ideál. Hlavně když se jede na dovolenou s plným kufrem …
[20]
8. 8. 2013 v 21:00rohYpnol
[17] Přesně. Aneb nejsou vrazi, jen neschopné oběti. Nejsou zloději, jen neschopní okradení… Vše je příčinou vlastní nechopnosti. Mimochodem, k čemu že vlastně máme policii, soudy…?
[21]
8. 8. 2013 v 21:11rohYpnol
[12] Prosím urovnej si to ve své dokonale zmetené hlavě. Tvojí terminoligií – a kdo při tornádu nestihl doběhnout do úkrytu, tak si za to může taky sám, stejně jako ten, kdo tam ze zdravotních důvodů ani doběhnout nemohl, že…
K tvému přirovnání k sopce – pokud by byla sopka aktivní, pak můžeme polemizovat. Pokud ne, pak těžko obviňovat toho, kdo u ní žil. Z tvého pohledu ale jasně vyplývá, že Japonsko máš za národ ovcí, protože žijí mezi aktivními sopkami. Takže až zase přijde „krakatoa“, pak si za to můžou japonské oběti sami. Příčinou obětí nebude výbuch sopky, ale národ ovcí…
No gratuluji k dokonale pokřivenému pohledu. Zřejmě bys potřeboval trochu … procitnout z halucinogenů.
[22]
8. 8. 2013 v 21:19XTad
[18] Z kabiny je nevymenis, ale muzes je z te kabiny vzit ven a vymenit je. Rozhodne se to udela lepe, nez kdyzje budes lovit z kufru, jak pise rohypnol. Drobaky na parking – lepsi je mit v nejake prihradce par drobnych, nez lovit penezenku, koureni v aute taky nesnasim, ale kdyz mas v nejake te zbytecne prihradce nouzovou krabicku, tak si muzes zastavit a toho vajgla si dat. Rozhodne to bude lepsi, nez v puli cesty zjistit, ze sis cigara nechal doma/zapomel koupit a pak byt cely nervozni a nesoustredit se na jizdu. Zrcadlovka by ti nikam neletela, kdyby si ji dal treba do prihradky pred spolujezdcem. Jenomze ouha, v tvem aute asi jine prihradky nejsou, takze je ta prihradka plna dalsich veci, tudiz na zrcadlovku neni misto. A kdyz se jede na dovolenou, tak je kolikrat i ta pulka obyvaku malo 🙂
[23]
8. 8. 2013 v 21:28rohYpnol
[22] myslím, že dokonce byl i výzkum a řidič kuřák v rozpoložení absťáku je mnohem nebezpečnější než řidič s cígem… A to píšu jako nekuřák, který by kouření nejraději zakázal úplně…
[24]
9. 8. 2013 v 09:22Lovap
Sorry, ale podľa mňa má random pravdu. Spústa nehôd, ktoré majú v popise niečo ako „bez príčiny prešiel do protismeru/mimo cesty/do stromu, má za príčinu (ak odhliadneme od zdravotných komplikácii) práve nepozornosť zapríčinená práve fajčením (manipulácia s cigaretou), hrabaním sa v odkladacích priestoroch a podobne. V časopise STOP, ktorý vychádzal za socíku na Slovensku, bola (myslím) v každom čísle rozobratá nejaká nehoda. Len tak si spomínam, že tam boli aj nejaké takéto prípady: chcel si zapáliť cigu, tá sa mu vyšmykla a spadla na podlahu, on ju tam začal hľadať a prásk do v protismere idúceho auta. Pil z fľaše, nevenoval sa plne riadeniu, nabehol na hrbol, keďže mal jednu ruku zamestnanú držaním fľaše a venoval sa pitiu, prosto to nevyrovnal a fuk ho do priekopy a do stromu. Jeden zasa šmátral v skrinke, čo je oproti spolujazdcovi, taktiež nestihol zareagovať na podmienky a havaroval … atď. Človek nie je stvorený na to aby plnohodnotne vykonával dve činnosti naraz, takže pri jazde by sa nemal rozptyľovať ničím.
[25]
9. 8. 2013 v 13:38idam
To by ma nenapadlo,že aj na blogy dopadne „uhorková sezóna“. To už fakt nie je o čom lepšom ?
[26]
9. 8. 2013 v 15:29Pekelná Micinka
Mohl to být aspoň průměrný blogový příspěvek, bohužel tou poznámkou o nepozornosti ostatních a tím nastalých nehod si to zabil. Je mi jasné, že si to spíš blbě formuloval, měl si napsat, že na následky nehod má velký vliv i nedostatečná pozornost věnovaná dění okolo.
[27]
12. 8. 2013 v 11:54random.jitter
Pekelna Micinka
No, na to, ze se tady nakonec seslo kolem 30 prispevku, mi to tema nepripada az tak okurkove. Navic, mel to byt od zacatku „okrajovy“ nazor, mimo hlavni proud (resp. proti hlavnimu produ, proti ovcim, proti stereotypum a klise vytvarenym nasimi motoristickymi novinari) a vyvolat diskuzi – coz se nakonec docela povedlo.
Takze brzy to druhe tema ze seznamu ovcoidu – sportovni verze aut.
[28]
10. 8. 2013 v 11:39rohYpnol
[26] souhlas
[29]
10. 8. 2013 v 11:43rohYpnol
[24] ale kdeže. Když už chceš hovořit o přihrádkách – je snad PŘÍČINOU to, že řidič se hrabe v přihrádce a práskne to do stromu přihrádka? To snad ne … Nebo mi chce někdo namluvit, že když v autě nebude jediná přihrádka, tak bude řidič pozornější??? Ach ty kráso… Takže to vlastně i pohodlná sedadla jsou příčinou nehod, protože se v nich lépe relaxuje a podléhá mikrospánku…
[30]
12. 8. 2013 v 12:04random.jitter
rohYpnole a XTad – uz mi ta diskuze s vama zacina pripadat, jako kdyz clovek slapne do psiho hovna. Mym cilem neni nekoho presvedcit, aby si nekupoval auto s prihradkami, ale aby se zamyslel nad tim, jestli clovek nutne potrebuje mit za jizdy na dosah tolik serepeticek (cim vic prihradek, tim vic prakticke auto…cim vic kruhu, tim vic Audi…), resp. proc nezmenit svou „ridickou filosofii“ v tom smyslu, ze je jistejsi jet rychleji (dynamicteji) a usetreny cas pak vyuzit na vyrizovani cinnosti nesouvisejicich s rizenim, nez jet nepozorne a krome rizeni se venovat za jizdy jeste jinym cinnostem (koureni, fotografovani, telefonovani, hledani pisnicky na USB, cteni v mape, piti z 1,5l lahve, kozumace svaciny atp.)
[31]
10. 8. 2013 v 13:15XTad
[24] Proti tomu nic, ale jde o to, ze urcita cast jeho prispevku vyznela tak, ze nekdo nedava pozor, hrabe se v prihradce a nedokaze se vyhnout nehode zpusobene nekym jinym. Tim padem jsou tedy prihradky v aute puvodcem vseho zla a za nehodu nemuze ten, kdo ji zpusobil, ale ten, kdo se mu nedokazal vyhnout/zabrzdit atd.
[32]
12. 8. 2013 v 18:21rohYpnol
[31] místo siláckých řečí si raději po sobě přečti, co jsi vlastně napsal. Zcela ti totiž nedochází podstata věci. Možná jsi to myslel dobře, ale napsal jsi to jak dřevorubec. Jako zamyšlení nad pozorností při řízení a nad množstvím odložených věcí v přihrádkách to nemuselo být od věci.
Tak jak jsi to ale napsal, tak jsi to téma dokonale zabil. Příště lépe važ svá slova a dopadne to nepochybně lépe.
[33]
14. 8. 2013 v 12:32šmoula nešika
[31] Osobně jsem nereagoval, jelikož jsem se v tom moc nevyznal. Jó, myslels to asi dobře, ale nevím, koukám do toho… a chápu to tak nějak, že se tu mluví o tom, že jsou přihrádky negativní. Nezlob se na kolegy. Dali si tu práci zjistit, co jsi tím vlastně myslel, a rozvíjeli tu s tebou nějakou debatu. Tak si toho považuj. Třeba takový rohYpnol píše tak, že tomu rozumím. Místo nějakých výpadů proti němu se jím třeba inspiruj.
Komentáře nejsou povoleny.