-
Historie Daimler Motor Company: 2. díl
Tak jako v letech 1914 – 1918 zasáhla i ve čtyřicátých letech vývoj Daimler Motor Company světová válka. Už od roku 1938 rozdělovala vláda zakázky související s válečnou přípravou, ačkoliv oficiální politika Británie tehdy ještě poměrně naivně s válkou nepočítala.
WW II
Na Browns Lane byla těsně před válkou vybudována linka s kapacitou 200 leteckých motorů za měsíc. A už tři měsíce po vypuknutí války se rozeběhla výroba obrněného čtyřkolového vozidla zvaného „Scout“ nebo „Armoured Vehicle“. Tyto bojové vozy byly schopny jet dopředu i dozadu rychlostí až 100 km/h a měly stoupavost 50%. Kromě toho, že během války bylo vyrobeno asi 6600 Scoutů a 2700 kusů Armoured Vehicle, vyráběl Daimler velké množství leteckých součástek a munice. Další specializací byly dvoupatrové autobusy a technickou lahůdkou byl dieselový motor o objemu 8,6 litrů se servisním intervalem 250 tisíc mil.propagační leták „Daimler Goes To War“
THE DOCKER ERA
Po válce byla Daimler Co. řízena Sirem Bernardem Dockerem, kterému do práce často zasahovala jeho žena. Lady Docker se také podílela na návrhu některých extravagantních studií. Ty byly obvykle velice drahé a přinášely značce potřebnou publicitu ve světě. Mělo to však i odvrácenou stranu. Královská rodina nebyla na takové experimenty příliš zvědavá, a proto začala začala přiklánět ke konzervativnějšímu Rolls-Royce. Posledním hřebíčkem do rakve byla vadná převodovka na Daimleru, který byl svatebním darem vévodovi z Edinburgu. Pak byl Daimler definitivně odsunut na vedlejší kolej.Nejznámější produkt Dockerovy éry byla „Green Goddess“. Umělecké dílo na šasi předválečného Straight Eight bylo poprvé vystaveno v londýnském Earls Count s cenovkou Ł 7001 v roce 1948. V té době nejdražší auto na světě se rozhodlo zakoupit celkem sedm lidí, jedno z nich patřilo americkému herci Jamesi Meltonovi. Ještě pozoruhodnější bylo vozidlo Gold Car, které lady Docker nechala polepit sedmi tisíci zlatých hvězdiček. Psaly o něm prakticky všechny noviny v Británii. Další kreace nesly názvy Blue Clover a Golden Zebra.
Na poli běžných modelů se dlouhou dobu nic převratného nedělo. Předvaléčná šasi byla mírně modernizována a osazena novými karosériemi. Takto vznikl například vůz DB18 Consort nebo třílitrový Sports Special s výkonem více než 100 koní představený roku 1952.
DOCKERŮV ODCHOD A AGÓNIE
Soukromé výdaje lady Docker, jako třeba návštěvy casina v Monte Carlu, ukryté v účetnictví firmy nesla správní rada nelibě. A tak Daimler v roce 1956 Daimler Motor Company přejala vedení firmy Triumph Motorcycles, která mezitím zfúzovala s BSA. Sir Docker odešel a začal se angažovat u Rolls-Royce. Generálním ředitelem společnosti se stal konstruktér a ředitel Triumphu Jack Sangster.V letech 1953-55 byly představeny důležité modely střední velikosti Conquest a Conquest Century, později větší Regency a jeho mimořádně rychlé dvojiče 104 Sportsman, označované také One-O-Four, a velká extravagantní limuzína DK400. Všechny uvedené vozy nabízely velký výkon a jízdní komfort za velmi přijatelnou cenu. Bohužel po designové stránce přiliš neplnily očekávání zákazníků, což se podepsalo na prodejních číslech. Zvrat měl přinést Sangsterův nový vidlicový osmiválec vyvinutý v dílnách Triumph Motorcycles. Tento motor je dnes povážován za nejvyspělejší konstrukci své doby. Zákazníci se ale s tímto tento názorem asi příliš neztotožňovali. Jak Majestic Major s verzí 4,5L tak SP250 Dart s 2,5L si vedly velmi špatně a prodávaly se doslova po kusech.
Daimler se potácel na okraji propasti. Lanchester ukončil svoji činnost fiaskem v roce 1955. Po válce Lanchestry beztak byly už jen Daimlery se slabším motorem a jinou maskou. Prodávaly se v řádu stovek kusů ročně, a tak zánik značky skoro nikoho netrápil. Jediná divize, které se vedlo byla motocyklová, která však žila v podstatě svůj život. Ředitel Triumph Motorcycles Jack Sangster skoupil díky finanční podpoře Daimleru značky Ariel, Sunbeam a New Hudson. Vznikl tak největší výrobce motocyklů na světě. Roku 1957 pak byla zahájen postupný výprodej součástí koncernu BSA, začalo se od jízdních kol.
FOTKY
1948 Daimler Consort
1950 Daimler Green Goddess, na fotce stojí její majitel herec James Melton, uvnitř sedí jeho rodina
1953 Daimler Conquest
Článek je dostupný i na http://jaguar.kvalitne.cz/article.php?name=daimler2
finále auto.cz roku My Mustang Ford
6 Responses to Historie Daimler Motor Company: 2. díl
[1]
17. 12. 2006 v 10:20Lonestarstate
Moc pěkný. Už vidím, proč mají i dneska zvlněnou horní část masky chladiče. Jo a casinu je potřeba se vyhýbat. 🙂
[2]
17. 12. 2006 v 11:45Ricardo
Lonesi, díky 🙂
[3]
17. 12. 2006 v 12:43element5
Říká se, darovanému koni na zuby nehleď, ale z auta s vadnou převodovkou bych také neměl nejlepší pocit … menší faux pas. 🙂
Green Goddess se jim ale na druhou stranu fakt povedla.
[4]
17. 12. 2006 v 19:28Ricardo
Element5: ano, to se může stát i těm nejlepším. Green Goddess se opravdu povedla, stejně jako většina ostatních. Daimler měl tehdy velice konzistentní přístup k designu. To bylo nevídanou vyjímkou.
[5]
18. 12. 2006 v 8:48Sleeper
Už se těším na „šipku“ :o) Jo, hele, Ricardo, až budu večer doma, jednoho krásného Daimlera Ti pošlu…. jestli tu máš někde kontakt :o)
[6]
18. 12. 2006 v 9:09Ricardo
Sleeper: dávám kontakt jen k článkům s vlastníma fotkama. Je to doublesix (zavináč) centrum.cz
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.