-
Rok po Schumacherovi
22. října 2006, Sao Paulo. Na okruhu José Carlos Pace 150 milionů diváků sleduje poslední závod F1 s Michaelem Schumacherem. Jeho šance získat poslední titul mistra světa je mizivá, navíc startuje až z desátého místa. Po defektu musí na výměnu pneumatik a na trať se vrací poslední. Po fantastické stíhací jízdě se umisťuje čtvrtý a uzavírá tak jednu éru formule 1.
Nyní jsme přesně na den o rok dál. Jak vypadala první sezóna bez Michaela Schumachera? Titul nakonec i přes převahu McLarenu získal Kimi Räikkönen, který si ještě v polovině sezóny mohl doufat nejlíp na třetí místo. Tohle a velké množství skandálů udělaly z roku 2007 zatím nejzajímavější sezónu formule 1 tohoto desetiletí.
Na její start se postavili tři nováčci a další tři přibyli v dalším průběhu. Jedním z nich byl Lewis Hamilton. Do formule 1 vtrhl jako velká voda. V prvních devíti závodech se umístil pokaždé na stupních vítězů, to je obdivuhodný výkon. Až tlak v závěru sezóny způsobil chybu v Japonsku a výpadek v posledních dvou závodech, který ho o titul na poslední chvíli připravil.
Naopak Fernando Alonso se svým chováním vmanévroval do nezáviděníhodné pozice. Sebevědomí mistra světa asi způsobilo, že se automaticky považoval za týmovou jedničku. Nelze se mu divit, ale zároveň je jasné, že ho Ron Dennis nebude upřednostňovat před svým chráněncem, který je schopný podávat minimálně stejně kvalitní výkony jako Alonso. Je otázka co s ním bude dál, každopádně pokračování současného stavu dále uškodí McLarenu a Alonso se dříve nebo později definitivně znemožní. Stačí si vzpomenout na maďarskou dvatetivteřinovku v boxech nebo zcela zbytečné vytlačení Hamiltona z trati v první zatáčce GP Belgie. Nemluvě o tom, že řada z jeho letošních dobrých umístění byla „jen“ vyježděná. S tím nikoho nepřesvědčí, že je velký závodník.
To Kimi Räikkönen si titul poctivě vydřel. Přitom po GP Španělska to vypadalo, že věčně druhý Kimi bude až tím čtvrtým. V polovině sezóny ale nastal obrat, sérií pódiových umístění překonal Massu a přes nepřízeň východoasijského monzunu nakonec porazil i dvoji McLarenu. Navíc dvojice Räikkönen-Massa působí z celého startovního pole nejsehraněji, což by mohlo v budoucnu vyústit v dobré výsledky Ferrari.
Ani ve zbytku startovního pole to nebyla úplná nuda. A postarali se o to především nováčci. Kovalainen dojel ve všech závodech až na poslední do cíle a Fisichellu odsunul do pozice týmové dvojky. Velkým překvapením byly poslední tři závody v podání Vettela. Lze si jenom domýšlet, co by se dělo, kdyby je měl možnost odjet v lepším autě. Nejvíce se potom vyznamenal Winkelhock, který ve svém jediném závodě se Spykerem odjel několik kol v čele. Jeho nadějný kolega, taky nováček, Sutil se zase postaral o šok, když v Belgii proháněl Davida Coultharda a o jeden závod později v Japonsku pro Spyker vydobyl první bod.
Celkově povedenou sezónu kazí pár drobností. GP Monaka by mohla být zase jako dřív a auta by nemusela být tak extrémně spolehlivá. Kuriózní rozhodnutí ve věci špionáže nemá smysl dále rozmazávat. Uvidíme jaká překvapení nám přinese rok 2008. bez kontroly trakce by to mohlo být zase o trochu zajímavější.
1. Mezinárodní sraz Jaguar, Karlovy Vary Fotky XF!
19 Responses to Rok po Schumacherovi
[1]
22. 10. 2007 v 9:53Sleeper
Ricardo, to myslíš vážně? „Celkově povedenou sezónu“ považuju za trapnou frašku. Otrávila mě ještě víc než roky 2002 a 2004.
[2]
22. 10. 2007 v 10:46Lancer
Podle mě to byla opravdu povedená sezóna. Ještě nikdy nebyly výsledky tak vyrovnané! Navíc, ve většině závodů se něco dělo a docela se i předjíždělo. Mě rozhodně neotrávila…
[3]
22. 10. 2007 v 10:55Forester
to je otázka co je pro koho zajímavé, pro někoho je to vítězství jeho miláčka a nebo může být zajímavé jak jedou poslední týmy. Mě osobně se tahle sezona moc líbila jen mi tam chyběl MSCh ale to asi víc lidem a mistr světa? Já jako fanda Ferrari jsem nadšený navíc je mi hamilton trochu (no spíš trochu dost) nesympatický takže u mě je to o problém méně. Jen mám otázku nemá ten poslední závod někdo nahranej (v jakémkoli formátu). moc bych chtěl vidět protože mi galaxie blbne a bojim se že zítra ho neuvidim
[4]
22. 10. 2007 v 11:40Ricardo
No, nebudu se kvůli tomu dohadovat… souhlasím s Lancerem a Foresterem. Tisíc věcí mohlo být lepších, ale v porovnání s předchozími roky se bylo na co dívat až do konce a rozhodně to nebylo jen o těch vpředu. Třeba včera Rosberg vs. obě BMW… to byla radost sledovat.
[5]
22. 10. 2007 v 14:32kkk
ricardo ma pravdu…letos byla sezona vyjmecne zajimava a dokonce jsem po nekolika letech „nudy“ videl vetsinu zavodu. jen ten vcerejsi, kvuli cestovani na vysokou mi uniknul. hloupe:( proto bych stejne jako forester pozadal, jestli to nekdo nema nahrane? dekuji…
[6]
22. 10. 2007 v 14:36omart
Forester: Na http://www.f1-info.cz za nedlouho určitě bude…
[7]
22. 10. 2007 v 20:31Alessio
Ricardo: ztotožnuji se s tvým názorem. Za frašku letošní sezonu považují zejména fanoušci McL, kteří při VC Brazílie asi nevěřili svým očím. Co se ale dá dělat, je to sport a tak to prostě je.
[8]
24. 10. 2007 v 9:53Sleeper
Lancere bohužel se v těch vyrovnaných výsledcích hluboce mýlíš. Roky 1986 (bitva mezi Prostem, Mansellem a Piquetem) nebo 1982, kdy měl mistr světa 44 bodů a šestnáct Velkých cen jedenáct různých vítězů…. Ten rok byl taky ovlivněn, a to stávkou jezdců a tragédiemi u Ferrari…. jinak by asi vypadal trochu odlišně…. leč stalo se. Ročník 2007 je ostudnou fraškou. Diskvalifikace nejlepšího týmu za údajnou špionáž, kterou nikdo neprokázal, naopak jednoznačné porušení pravidel potrestáno není…. Ferrari se chová jako by mu patřila celá formule 1. Přitom to býval za časů Alesiho a Bergera tak sympatický tým…..
[9]
24. 10. 2007 v 9:57Sleeper
Ještě poznámečka: Ferrari škodí celé F1 svými praktikami. O odchodu z mistrovství světa uvažoval ještě Enzo Ferrari v roce 1986. Dokonce postavili i auto pro 500 mil Indy, které ale nakonec nikde nejelo, neb si starý pán po vítězstvích Bergera v Japonsku a Austrálii 1987 odchod rozmyslel….
[10]
24. 10. 2007 v 11:54Ricardo
Právě jde o to, že McLaren nebyl diskvalifikován, ale potrestán finančně a odebráním bodů z poháru konstruktérů. Jeho jezdci mohli závodit dál. Takové šalamounské rozhodnutí – na jednu stranu je asi chtěli exemplárně potrestat ale zároveň si netroufli vyloučit tým z čela. Nemá to ale smysl moc řešit, protože závodění jako takové to neovlivnilo.
[11]
24. 10. 2007 v 15:02da_b0mb
Myslel jsem, ze jsi objektivnejsi Sleepere…z tvych prispevku mam vzdy dojem, ze pocinani McLarenu bylo celou sezonu korektni.
[12]
24. 10. 2007 v 16:51DR
Sleeper: sundej si konečně ty stříbrné brýle. McLarenu podle tebe nic nedokázali a přesto se Ron Denis proti naprosto ojedinělému trestu neodvolal a zaplatí třeinu svého ročního rozpočtu na pokutách + obrovská skvrna na image týmu? Ten samý Ron Denis, který se snaží zbytečným protestem ještě dodatečně získat titul pro Hamiltona, i když je mu jasné, že má minimáloí šanci?
Já ti řeknu, proč se Ron Denis proti trestu za špionáž neodvolal. Protože moc dobře věděl, že by mohl dopadnou ještě monem hůř, vzhledem k tomu, co všechno mu prokázali. Podívej se do zprávy FIA z toho jednání, důkazy jsou tam vypsané a citované.
Ztrácíš soudnost, Spáči, pokud jsi ji vůbec někdy měl.
[13]
24. 10. 2007 v 21:05Forester
Tahle sezona asi nebyla tak špatná, pokud by to byl taková nuda tak by se tu asi neřešila v takhle zajímavé diskuzi.
Rád bych řekl že částečně souhlasím se Sleeperem, Ferrari opravdu škodí F1. Řekl bych že nejvíc v sezoně 2004 kdy jednoznačně dominovalo jak jen si mohli dovolit postavit TAK DOBRÝ auto.
A co se týče špionážní aféry Ron sice naplno neřekl, že něco z Ferrari okopírovali, ale podle mě pokud se na už přišlo tak to nechtěl rozmazávat ona pokuta jakou dostal je dost strašná. Ačkoli si myslím, že vyloučení z jednoho nebo dvou závodů by pro McLaren bylo mnohem lepší. Ani na jeden titul by nedosáhli (stejně). I tak si myslim že tak pokuta je adekvátní.
[14]
24. 10. 2007 v 21:44Ricardo
IMHO mohla FIA McLaren (tedy jeho jezdce) diskvalifikovat minimálně ze závodů, kdy měli informace o strategii Ferrari…
[15]
25. 10. 2007 v 19:11kkk
tak na vozech mcl ani v podstate nemusely byt nejake dily okopirovane z ferrari..tady jde spis o to know-how. dejte tak zkusenemu tymu, jako je mcl papiry od ferrari a je temer 100% ze se jim jejich techniku jeste podari vylepsit…a to ani nemusi mit na voze zadne totozne dily. myslim, ze potrestani tymu bylo adekvatni, jezdci za to nemohli, tak proc by meli trestat je? stejnak tak by to melo dopadnout ted s tou aferou ohledne benzinu. potrestat tymy, ale jezdcum body nechat….
[16]
28. 10. 2007 v 22:03Sleeper
DR: Nenosím stříbrné brýle, pokud jsem nějakému týmu fandil bez přestávky, nebyl to McLaren. Ovšem pořád jsou mi stříbrní sympatičtější, než praktiky italského týmu (jinak mám italská auta celkem rád :o) Rád bych se vrátil ke dva roky staré špionážní aféře, kdy dva zaměstnanci Ferrari odešli k Toyotě a samozřejmě s sebou nezapomněli vzít i dokumentaci. Toyota TF105 byla nejlepším autem, které kdy Japonci postavili…. a na tom autě bylo vidět, že není úplně prduktem vlastního vývoje :o) Jak celá aférka dopadla? Byla smetena ze stolu a ututlána. Oba za,městnanci byli propuštěni a ticho. Byla Toyota diskvalifikována ze šampionátu, byly jí odebrány nějaké body? Pokud se nepletu, tak Toyota končila v Poháru konstruktérů 2005 těsně za kulhajícími kobylami na čtvrtém místě (Ferrari 100 bodů, Toyota 88). Když podobnou věc udělá McLaren (a ještě přičiněním bývalého zaměstnance Ferrari), hned je oheň na střeše…. Jasné, že Ferrari mělo před dvěma lety dost starostí samo se sebou…. FIA jim změnila pravidla, chudáčkům malinkým, aby tolik nevyhrávali :o) V Maranellu prostě nepřiznají, že tehdy postavili plečku, kterou nenaučilo jezdit ani německé fenomenální prase. Za vše hovoří komentář k výsledku kvalifikace v Monaku 2005, který vyšel z úst jistémho trojnásobného mistra světa (z toho dvakrát s Ferrari): „Elfter und zwoelfter Platz, das ist wirklich eine Katastrofe“ :o) (za nepřehláskovanou verzi se germanofilům omlouvám)
[17]
28. 10. 2007 v 22:14Sleeper
Rocardo: Závodění to neovlivnilo, ale bohužel titul mistra světa konstruktérů ano. Pokud by byly přiznány McLarenu všechny body, které získali jeho jezdci, vyhrál by Pohár konstruktérů. Nevím, proč za Maďarsko a Alonsův malér v kvaldě odebrali body i týmu. Podobné praktiky předváděl v kvalifikacích třeba Senna (úmyslné zpomalování soupeřů, kteří by ho mohli ohrozit) a v životě ho nikdo za tohle nepotrestal (jak známo, vysloužil si pouze půlroční podmínku za sestřelení Prosta v Suzuce 1990). V tomto případě FIA potrestala jezdce i tým. Velice zajímavé…. Na každého jiný metr. Všechny týmy F1 jsou si rovny, ale jeden konkrétní je poněkud rovnější, že :o) Vždyť co by byla F1 bez Ferrari. Odpověď zní: existovala by, stejně jako existuje bez Alfy Romeo, Maserati, Cooperu, Brabhamu, Lotusu nebo Tyrrellu….
[18]
29. 10. 2007 v 19:27sirotek Emil
Sleeper: Ale vždyť náš hodný, férový a pravdomluvný Ron se svého Poháru konstruktérů dočkal. Předali mu ho zaměstnanci McLarenu a prý si ho vystaví v kanceláři na čestném místě, aby si vždy při pohledu na něj mohl se slzičkou v oku vzpomenout na sezónu, kdy zlá a nepřejícná FIA bez jediného důkazu diskvalifikovala jeho tým, který byl, to dá rozum, čistý a nevinný jako padlý sníh…
[19]
30. 10. 2007 v 19:23Ricardo
Sleeper: Není to sport, je to především business… tak jako každý profesionální sport. V F1 to platí o to víc, že jde o astronomické sumy peněz. Aby formule 1 u diváků obstála, musí být zajímavá. A to se myslím letos povedlo. A že byl McLaren potrestán? Stalo se. Já o té kauze nevím nic víc než kolik se píše na internetu. A podle těch informací bylo zřejmě potrstání McL správné. Tým jako takový získal (nebo mohl získat) díky neoprávněnému držení informací od Ferrari výhodu. Jestli se něco podobného dělo i v minulosti a nebylo to potrestáno, tím se přece nedá řídit. Pravidla jsou jasně daná a jejich porušení by mělo být sankcionováno s podle toho co je v nich psáno. FIA samozřejmě není neomylný orgán, proto McLaren se mohl proti jejímu rozhodnutí odvolat ale z nějakého důvodu se neodvolal.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.