-
Čtyři písmena – X J R a S
ZPÁTKY K AUTŮM… Setkání s některými auty je silným zážitkem. Někdy je to kvůli mimořádné kráse, jindy kvůli neobvyklým výkonům a nebo osobitému kouzlu. A pak jsou případy, kdy stačí od každého trocha.
Přelom 80. a 90. let byl zatím posledním vrcholem britských značek v oblasti sportovních a supersportovních vozů…. Aston Martin Virage, Bentley Continental R a nebo o ligu níže Jaguar XJR-S. A právě o něm chci dnes psát – jeden z 320 kusů, které byly vyrobeny, a nejspíš jediné u nás.
XJR-S má zvláštní osud. Jaguar chtěl na konci 80. let využít svých úspěchů ve vytrvalostních závodech, a tak bylo rozhodnuto o výrobě speciální verze modelu XJ-S. Původní plány počítaly s tím, že půjde o přeplňovaný šestiválec s manuální převodovkou, tedy auto ve smyslu dnešních Jaguarů se znakem R. Výsledek ale vypadal jinak – první vyrobené kusy patřily do edice „Celebration“, která oslavovala vítězství Jaguaru v Le Mans. Měly sportovní bodykit TWR (plastové nárazníky, nástavce prahů a zadní křídlo), kromě rámu okna žádný chrom, ale hlavně vidlicový dvanáctiválec 5.3 z běžného XJ-S opatřený závodní ECU a vstřikováním.
To bylo v roce 1988. O rok později přišla vylepšená verze s šestilitrovým V12. Kromě drobných úprav motoru byl přepracován podvozek a na zadní kola byly osazené větší pneumatiky. Díky tomu auto získalo charakteristickou „ponořenou příď“. Takovou třešinkou na dortu je pak sportovní volant momo s menším průměrem a jiné naladění řízení.
Pokud si říkáte, že po všech těch zásazích, se z XJR-S stal supersport, pletete se. Tvrdý podvozek není maximálně tvrdý a interiér je stále v kombinaci dřevo-kůže se všemi těmi nezbytnostmi jako tempomat, vyhřívání sedadel nebo palubní počítač s asi deseti funkcemi. Prostě Jaguar XJR-S je brutální ale pořád zůstává cestovním coupé.
Šest litrů zdvihového objemu už za svůj život stačilo zahýbat světovými zásobami ropy. 320 koní pod kapotou netrhá rekordy litrového výkonu… nemají to zapotřebí, na to, aby tohle rozzuřené elegantní GT ovládlo silnici, to stačí víc než bohatě. Budí zasloužený respekt a ujede téměř čemukoliv. Až 490 newtonmetrů (přitom 400 Nm je už v 1500 otáčkách… kam se hrabou turbodiesely) se přenáší na zadní kola přes třístupňovou automatickou převodovku a samosvorný differenciál Powr Lok. Když k tomu přidáme už zmíněné mírné odlehčení zadní nápravy, není těžké si představit, jak se XJR-S chová.
Na jedničku dokáže jet 120 km/h ale taky při rozjezdu na povlhlém asfaltu desítky metrů gumovat a u toho nádherně (a bez jakékoliv nejistoty nebo korekce směru) zlehka vrtět zadkem. Přitom jednička je ten převod, který při klidné jízdě nebudete nikdy potřebovat. A rozhodně ji nebudete potřebovat řadit za jízdy a u toho přidávat plyn… rychlost s jakou se z klidného kočáru stane prchající stádo koní by vás totiž natolik okouzlila, že byste už nechtěli nikdy vysednout.
Tři stupně přinášejí určitá specifika, která ale mají nenahraditelné kouzlo. Akcelerace je do šedesátky svižná a pak přejde dvanáctiválcový baryton ze šepotu do podmanivého zpěvu, tempo zrychlování se změní ze slušného na strhující a vy už kvůli provozu nemůžete dál držet plynový pedál na podlaze. Dvěstěsedmdesátka, kterou tenhle stroj umí pokořit, zůstává daleko mimo dosah ručičky rychloměru. A tak nezbývá než snít, jaké by to bylo mít XJR-S a okruh v Silverstone jenom pro sebe.
Jsou jen dvě věci, které u tohoto auta zamrzí. První je stav našich silnic. Pneumatiky se totiž ochotně zakousnou do každých kolejí, na které narazí, nerovnosti se přenášení do volantu a na kočičích hlavách se i při pomalé a opatrné jízdě otřásá celé auto kromě cestujících, kteří sedí v aristokratických křeslech. Ta druhá je fakt, že takové auto už asi nikdo nikdy nevyrobí. Život je hořký…
Základní technické údaje: motor celohliníkový 60° V12 SOHC 5993 ccm, komprese 11.2:1, 240 kW (320 koní) při 5250 ot., 491 Nm (362 lb-ft) při 3750 ot., sekvenční zapalování Zytek, převodovka GM400 OZRA, kola 225/50 R16 přední a 245/55 R16 zadní, průměr otáčení 13 metrů, 2.5 otáčky mezi rejdy, pohotovnostní hmotnost max. 1800 kg, rozměry 4.75×1.88×1.25 metru, rozvor 2.59 metru, zrychlení 0-100 km/h za 6.5 sekundy, maximální rychlost >275 km/h (s omezovačem 253 km/h)
auto.cz roku 1. Mezinárodní sraz Jaguar, Karlovy Vary
75 Responses to Čtyři písmena – X J R a S
[1]
18. 11. 2007 v 16:06Ricardo
PM [46]: Myslel jsem to tak, že v době kdy britské značky akceptovaly hrany jako hlavní tvar už takové věci jako tebou zmiňovaný Countach, Alfa Romeo Alfetta, Alfa Sei, Passat, Golf…. už silnice dávno brázdily. Britům ty hrany naopak vydržely ještě hodně dlouho.
Ty to určitě dobře víš, bylo to hlavně na „500“
[2]
18. 11. 2007 v 16:11Ricardo
PM [48]: ano, XJ-S je naprosto mimořádné auto, žádné takové není, pokud se s ním dá nějaký současník globálně srovnávat tak možná Aston Martin V8 a eSková kupé od Mercedesu. BMW 635 je taky vyjímečné auto, ale jiným způsobem, je to jiné pojetí jak designem tak vůbec celkovou koncepcí a tím že je velikostí i zaměřením úplně někde jinde.
[3]
18. 11. 2007 v 16:16Ricardo
GTI [49]: o jízdních vlastnostech píši tři odstavce. Mohl bych psát víc, ale to by tenhle článek taky nemusel být nikdy hotový. Myslím, že jsem vystihl základní rysy, do nějaké rozsáhlé kritiky případně srovnání se nepouštím, protože moje zkušenosti s takovými auty jsou omezené. Takže popisuju, ale nehodnotím.
[4]
18. 11. 2007 v 16:24GTI
Ricardo, nepopisuj, hodnoť 😉
[5]
18. 11. 2007 v 17:04Alessio
Ricardova zásada…:-D 😉
[6]
18. 11. 2007 v 17:14Ricardo
GTI: a co bys chtěl vědět kromě toho co jsem napsal? Vynechal jsem pár bodů jako že zadní sedadla mají dobré vedení ale je tam málo místa na nohy, že přední kola mají celkem malý rejd a že si při svižnější jízdě vezme 19 litrů na 100. Ještě něco chybí?
[7]
18. 11. 2007 v 17:34Ricardo
Alessio: raději bez komentáře >:-[]
[8]
18. 11. 2007 v 18:28Alessio
Ricardo: ano,chybí věta „pěkné auto, ale VW dělá lepší“ :-D. Ne, to nemyslím vážně, to je jen podvečerní vtípek.
[9]
18. 11. 2007 v 19:33Ricardo
No jo, třeba co nechápu – proč to dřevo v interiéru je na dotek tak nepříjemně tvrdé a hladké nebo proč prahy kryje místo precizně tvarovaného plastu leštěný plech, který se tak snadno ušpiní 😀
[10]
18. 11. 2007 v 19:35Alessio
Jistě…plastová imitace dřeva z passatu je přece alfa a omega interiérů 😀
[11]
18. 11. 2007 v 20:51500
60: Alessio: Dúfam že tu imitáciu plastom sisi pomýlil s Mondeom. :-O
[12]
18. 11. 2007 v 21:59Ricardo
500: to byl vtip, chá chá 🙂
[13]
18. 11. 2007 v 22:02Alessio
500: Danieli, říkal jsem, že na diskuzích tě nechám být, ale když i na blozích ukazuješ své vytříbené myšlenkové pochody, tak se nemohu neozvat. PS: nic jsem si nepomýlil 😉
[14]
18. 11. 2007 v 22:28Ricardo
Ale co když má pravdu? Třeba má to nové Mondeo kvalitnější a měkčí dřevoplast než Passat 😀
[15]
18. 11. 2007 v 23:25Alessio
Měkčí dřevoplasty nebrat! Když dřevo, tak z kvalitního neměkčeného plastu!!! Třeba jako je tento…sen každého manažera – čím víc dřeva, tím víc Adid…tedy…tím víc luxusu http://magazin.auto.cz/testy/vw-passat-2-0-fsi-alles-gute.html 😀
[16]
18. 11. 2007 v 23:30Ricardo
A pak proč se za hliník připlácí…. plast má proti dřevu jednu nespornou výhodu – rychleji hoří 😀
[17]
18. 11. 2007 v 23:33Alessio
Zapomínáš na patent VW – „feuerbeständig plastmasse“ imitující svou strukturou kořenové dřevo. Má s tím ohromný úspěch, dokonce prý vídenští taxikáři stávkovali a požadovali vytrhání hliníku a jeho nahražení tímto hi-tech plastem (centrála tehdy holt nakupovala nedostatečně vyzbrojena informacemi)
[18]
18. 11. 2007 v 23:39Ricardo
No hliník když začne hořet tak to není jako vonící stromeček ze kterýho trochu štípou oči… to jde o život
[19]
18. 11. 2007 v 23:41Alessio
No, myslím že jeho výhoda oproti klasickému, hořlavému plastu je jasná: ten plast vidět hořet můžeš, abys viděl hořet hliník, toho se ale určitě nedožiješ 🙂
[20]
18. 11. 2007 v 23:53Ricardo
no to je pak ohňostroj… Ignis Aluminium
[21]
18. 11. 2007 v 23:59Alessio
Takže já říkám – do auta jen plastové, nehořlavé dřevo. Koukal jsem do konfigurátoru a není za příplatek. Blázzni, kdož si tam dají to aluminium nebo dokonce hliník!
[22]
24. 11. 2007 v 12:12500
Já mám myšlenkové pochody, ale táto diskusia medzi vami-NO COMENT!
[23]
24. 11. 2007 v 12:30500
Alessio=>ossielA
[24]
29. 1. 2008 v 16:34XJS LeMans
A odkud mas info, ze techle XJRS byly jen tri stovky (320)? Byly jich mraky.. Specialni edice LeMans z roku 88 byly 200, ale ta auta byla vsechna „tungsten gray“.
Co se tyka vzhledu, obavam se, ze naplacanim plastovejch a sirokejch narazniku, spojleru a jinych nesmyslu na klasickeho Jaguara cca 15 let po jeho vzniku hezke ani elegantni auto nevznika. Ten TWR body kit udajne o par majli zvysuje maximalni rychlost, tou si ale na bezne silnici stejne nezajezdis.. meli radsi dat manualni prevodovku.. Kola nejsou origo, patri tam ale jeste horsi – hlinikove, ktere ovsem vypadaji jako plastove..
Mam klasicky XJS V12 5.3 HE z roku 89, taky LeMans edici (ale jinou nez tu 6.0 ltr, tahle se vyznacuje jen lepsim interierem, technicky se delala az od roku 90, bylo jich celkem 280, ta moje je vyrobena 88, registrovana 89 a podle cisla to specialni model neni, i kdyz interier i mosazna tabulka oslavujici vitezstvi v LeMans tam jsou, neznam historii, asi si to nekdo predelal..), zelenou metalizu, takove ty hlinikace s jemnym zebrovanim, svetle hnedou kuzi se zelenym „piping“, drevo..
Osobne BRG a svetlou kuzi moc rad nemam, dal bych cernou a cerveny interier, ale muzu Vam rict, ze ve skutecnosti vypada asi o 200 % lip nez na fotkach, jak co do tvaru, velikosti, tak co do pocitu uvnitr (kdyz se Vam tam podari nasoukat). Koupil jsem jej vice mene z hecu na eBayi, moc jsem od toho necekal, ale dostal me, ten zadek mimochodem je ze vseho nejlepsi, nejen ty sloupky, ale i zadni pulkulate okno, protahly dolu splyvajici kufr, svitilny… uz po ceste na odtahovce na me vsichni ukazovali palec nahoru 🙂
V Americe delaj specialne pro XJS dvanactivalec OEM manual prevodovku, 5 nebo 6 stupnu s ruznymi pomery, nestoji ani tak moc, 4000 USD, ale bohuzel v Evrope ji neprodavaj, s ni by to byla parada..
[25]
28. 4. 2008 v 22:28Ricardo
To info je z Jag-lovers.org – píšu o XJ-S, ne o faceliftované XJS (od 1991), která má mimo jiné 40 % karoserie jiné… 😉
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.