-
Souboj tempomatů
Skoro v každém testu na auto.cz se tu vyskytuje krititka ovládání tempomatu v Renaultech, především se užívá slovo ergonomie, ačkoliv skoro nikdo neví, co to slovo znamená. Jelikož mám aktuálně jednoho Megana s tempomatem a ujel jsem s ním 60t km a poslední rok ještě přibyla jedničková Fábie (viz recenze na moje.auto.cz), taky s tempomatem, je čas ke srovnání.
Na počátku si ujasněme, co není ergonie. Ergonomie není to, že se posadí redaktor do auta a hned najde tempomat. Děkuji těm redaktorům, co pochopili. I když ani v tom tempomat od VW jaksi nevyniká, protože jsem se jej naučil ovládat až po roce. Na obranu Fabie nutno říci, že na dálnici se dostane jen opravdu zřídka.
Rozdělím hodnocení tempomatů do disciplín a za každou dostane ten lepší bod.
1. Zapnutí tempomatu
Megane: Kolébkový vypínač je za řadící pákou. Přepínačem se dá zapnout omezovač, tempomat nebo systém celý vypnout. Vše se dá zvládnout po slepu jedním prstem ruky odložené na loketní opěrce.
Fabia: Na páčce blinků je posuvný přepínač, který při poloze úplně vpravo vypíná celý systém. Problém je, že je nutné prostředníčkem podepřít páčku aby se nezapla dálková světla, ukazovákem a prsteníčkem aby se nezaply blinkry a pak z tuha jdoucí ovladač posunout vlevo palcem.
Fabie 0 : 1 Megane
2. Indikace zapnutí systému
Megane: zelený symbol na palubní desce při tempomatu, oranžový symbol při omezovači
Fabia: nic, nicht, nula, nijak se řidič nedozví, že má aktivovaný tempomat
Fabie 0 : 2 Megane
3. Indikace aktivního systému
Megane: rozsvítí se zelený pruh kolem tachometru, nad ním se ukazuje nastavená rychlost tempomatu
Fabia: opět se řidič nedozví, že si úspěšně aktivoval tempomat, prostě pustí nohu z plynu a buď auto drží rychlost nebo nedrží, což je super třeba po předjetí zjistit, že zpomalujeme
Fabia 0 : 3 Megane
4. Aktivace tempomatu
Megane: nastavení nové rychlosti na volantu na tlačítku +, uložené rychlosti tlačítko R
Fabia: tlačítko na směrovkách vlevo.
Fabia 1 : 4 Megane
5. Deaktivace tempomatu
Megane: tlačítko 0 na volantu
Fabia: přepínač už tolik neklade odpor jako při zapínání systému, takže stačí ukazovákem podepřít páčku a palcem zatlačit vpravo, ne ale moc, jinak se celý systém vypne, přesto je snažší šlápnout na brzdu a trochu polekat řidiče za vámi
Fabia 1 : 5 Megane
6. Jak zjistit rychlost aktivního tempomatu
Megane: nad tachometrem event. na pal. PC
Fabia: nijak, prostě jen na tachometru, takže třeba ve stoupání jak Fabia zpomaluje to je výkonem a ne deaktivovaným tempomatem
Fabia 1 : 6 Megane
7. Přidávání/ubíraní rychlosti
Megane: na volantu jsou dva tlačítka, plus a mínus, každé navýšení nastavené rychlosti se rovnou ukáže na ukazateli nastavené rychlosti tempomatu
Fabia: Dost nepochopitelně na tlačítku pro aktivaci se ubírá rychlost, ale netuším o kolik, protože chybí ukazatel, odhadem asi o 2 km/h. Rychlost se přidává opět na posuvném ovladači, tentokráte lehkým posunem vlevo, opět nutno celou páčku držet a pouštět volant.
Fabia 1 : 7 Megane
8. Přehlednost systému
Megane: Všechna tlačítka jdou dobře vidět, možná někdo na první pokus nenajde aktivaci systému, ale nedá se s ničím splést, jiné tlačítko široko daleko není.
Fabia: Páčka je zarytě schovaná za volantem, takže před jízdou je nutné se naučit které tlačítko je na co.
Fabia 1 : 8 Megane
Shrnuto, vítěz je jasný. Na obranu tempomatu Škodovky je nutno uvést, že není jediný tento model tempomatu, co je v našem otkloukánkovi, který se v koncernu nabízel. Novější verze už má kolébku na přidávání a ubírání rychlosti, což je intuitivnější a častěji se vyskytuje přímo na volantu, dokonce i některé jedničkové Oktavie jej měly na volantu. Nicméně stejně funguval tempomat i na Laguně z roku 2001 nebo Meganu 2002, tam se za celou dobu téměř nic nezměnilo.
No a proč to tady píšu? V pravdě ani nevím, asi se nudím cestou do práce na dálnici a tak mě krom fanatických mlhovkářů (to jsou ti, co užívají mlhovky i když jedou v koloně nebo osvětleným městem) vytáčí už jen tempomat na Fabii a je na čase se z toho vypsat, takže příště to schytáte vy zhoubo silnic, mlhovkáři.
Scénická projížďka Megane IV, setkání generací
25 Responses to Souboj tempomatů
[1]
21. 12. 2016 v 22:53Emel
Jen tak pro zajímavost… jaký tempomat se montoval do Clia v roce 1999?
[2]
21. 12. 2016 v 23:04Ronault.
[1] Díval jsem se na fotky na mobile.de, protože si to tak už nepamatuju, dle nich se do druhé generace montoval stejný jako do druhé generace Laguny, takže tentýž systém, co je v Meganu, rozdíl je jen v umístění tlačítka pro aktivaci systému. To jsou unifikované díly napříč celou značkou.
Tady je třeba verze Initiale Paris s Xenony a navigací, tu pokud se nepletu první generace Fabie ani neměla… http://www.mobile.de/cz/Osobní-vůz/Renault-Clio-II-Initiale-Luxe-Navi-Xenon/vhc:car,pgn:1,pgs:10,srt:year,sro:asc,ms1:20700_6_,crc:true/pg:vipcar/236516276.html
tady je ten shodný tempomat vidět: http://www.mobile.de/cz/Osobní-vůz/Renault-Clio-1.4-16V-Privilege-AUTOMATIK/vhc:car,pgn:1,pgs:10,srt:year,sro:asc,ms1:20700_6_,crc:true/pg:vipcar/236712266.html
[3]
21. 12. 2016 v 23:09praděda7
Hezky detailně napsáno! Já se s tempomatem (cruise control) poprve setkal v roce 1983 ve voze Toyota Corona CS-X, které se vyrábělo v Port Melbourne. Byl tenkrát víceméně mechanický, ovládaný řadou káblů a servo zařízením. Fungovalo to ale znamenitě. Nutno dodat, že jsem měl tempomat v několika vozech, ale vzhledem k mému stylu jízdy, jsem ho téměř nepoužíval.
[4]
21. 12. 2016 v 23:48iudex
Ja som zarytý tempomaťák, používam ho (pre bežnej jazde) na každej čo len trochu rovnej ceste, kľudne aj v meste. Popravde si nedokážem už predstaviť ísť nejaký dlhý úsek so stále stlačeným pedálom plynu, to by ma asi brali kŕče do lýtka. Skrátka tempomat považujem za jeden z najužitočnejších prvkov v aute, ktorý by mal byť v základe každého auta; preto ma dokáže úplne vytočiť, že i niektoré dosť drahé prémiovky majú tento v podstate primitívne jednoduchý prvok len za príplatok.
[5]
22. 12. 2016 v 00:17speedfred
Perfektne napísané!
ja ako bmw pozitív som preskakoval z e61 do vtedy nového Scenica 2011( prvý Renault vo vlastníctve) a ovládanie tempomatu v Renó mi prišlo intuitívne a ihneď som si zvykol.
Po čase Pežó 508 a to isté,raz zapneš tempomat a je zapnutý,ty iba reguluješ rýchlosť.
Tento rok výmena Scénic za Galaxy a hotovo,po každom naštartovaní treba aktivovať tempomat a až potom nastaviť rýchlosť 🙁
Nedávno som sa znova dostal k BMW,a znova ten istý neduh ako vo Forde + ako bonus úplne na guvno tlačítka na volante……
Takze podľa mňa to robia frantici lepsie. Na 508 aj ideálne tlačidlá na volante.
u Renaultu bolo mínus ,že to nebolo osvetlené na volante,ináč OK
[6]
22. 12. 2016 v 10:00hitch
Ako poukázať na rozdieľnosť ovládania tempomatu je to dobré, ale porovnávať by sa mali podobné ročníky a nie Fabia z 99, ktorá prebrala tempomat z Octavie 96. Keďže som jazdil oboje, Octavia 2014 a Megane 2015, tak pridám tiež porovnanie:
1. Zapnutí tempomatu
Octavia: zapnutie na ľavej páčke od smerovacích svetiel. Vypínač sa nachádza na vrchu páčky, ľavá poloha zapnutie, stredná (stačí len ťuknúť) zrušenie, vpravo deaktivovanie. Na Octavia I (rovnako ako Fabia) bolo to deaktivovanie na boku páčky smerom od vodiča, a išlo ťažšie, preto bolo nutné držať páčku, aby ste deaktivovaním nezapli smerové svetlo. U generácie tri, je to rovnako na dvojkovej generácii na vrchu, a ide to podstatne ľahšie. Pre jeho aktiváciu stačí páčku skôr zľahka uchopiť, aby ste rýchlejšie a aj poslepiačky trafili vypínanie.
Vypínač je umiestnený za radiacou pákou. Prepínačom sa dá vypnúť celý systém. Dá sa to zvládnuť po slepiačky, keď sa to človek naučí. Ja som sa vždy pri zapnutí musel dole pozrieť, je to o zvyku. Považujem to za menej prehľadné, pretože pri prvom zapnutí sa musí človek pozrieť dole, zatiaľ čo pri Octavii nestrácate kontakt s vozovkou. Na druhú stranu, tempomat málokto deaktivuje úplne.
Octavia 1 : 0 Megane
2. Indikace zapnutí systému
Octavia: dole v palubnom počítači sa zobrazí zapnutého tempomatu s — namiesto rýchlosti.
Megane: zelený symbol na palubnej doske.
Octavia 2 : 1 Megane
3. Indikace aktivního systému
Octavia: rozsvieti sa zelená kontrolka aktivovaného tempomatu, dole v palubnom (po celú dobu) sa ukazuje nastavená rýchlosť s presnosťou na 1 km, vľavo na páčke sa dá nastavovať rýchlosť o jeden km
Megane: rozsvieti sa zelený pruh okolo tachometra, nad ním sa ukazuje nastavená rýchlosť, nastavená rýchlosť sa dá nastavovať len o dva km (toto som vtedy nepochopil, prečo sa nedala nastaviť rýchlosť 55, ale len 56 km/h)
Octavia 3 : 1 Megane
4. Aktivace tempomatu
Octavia: nastavenie novej rýchlosti na páčke, tlačidlo plus hore a mínus nižšie, nachádza sa na boku od dverí vodiča. Spustenie poslednej nastavenej rýchlosti ťuknutím do +. Výhoda, pri nastavení rýchlosti je páčka stále v tej istej polohe aj pri vytočenom volante.
Megane: nastavení nové rychlosti na volantu na tlačítku +, uložené rychlosti tlačítko R. Pri vytočenom volante sa horšie nastavuje rýchlosť, zase stlačenie tlačidla je to o niečo pohodlnejšie.
Octavia 4 : 1 Megane
5. Deaktivace tempomatu
Octavia: na vrchu páčky postrčiť vypínač do strednej polohy, vráti sa potom naspäť
Megane: tlačítko 0 na volantu
Octavia 4 : 2 Megane
6. Jak zjistit rychlost aktivního tempomatu
Octavia: na palubnom počítačí (aktivovaná rýchlosť sa stále dole zobrazuje so symbolom tempomatu, nie je nutné nič preklikávať)
Megane: nad tachometrem event. na pal. PC
Octavia 5 : 3 Megane
7. Přidávání/ubíraní rychlosti
Octavia: na boku páčky od dverí vodiča, možnosť nastavovať plus a mínus s presnosťou na 1 km. Rýchlosť sa stále ukazuje dole v palubnom počítači
Megane: na volantu jsou dva tlačítka, plus a mínus, každé navýšení nastavené rychlosti se rovnou ukáže na ukazateli nastavené rychlosti tempomatu, možné bolo nastavovať rýchlosť len o 2 km (nepochopiteľné)
Octavia 6 : 3 Megane
8. Přehlednost systému
Megane: všetky tlačidlá sa nachádzajú na jednej páčke, čiže nie je potrebné hľadať nikde inde. Rozumiem, že pre niekoho, kto to používa prvýkrát to chce chvíľku zvyku. Ale to každý tempomat.
Megane: Všechna tlačítka jdou dobře vidět, možná někdo na první pokus nenajde aktivaci systému, ale nedá se s ničím splést, jiné tlačítko široko daleko není.
Octavia 7 : 3 Megane
Zhrnuté, víťaz je jasný. A ja som sa chcel tiež vypísať, keď som presedlal z Octavie do Meganu a absolvoval na ňom cestu po Nemecku, kde som ho veľmi často používal. Stále som nevedel pochopiť, prečo sa nastavuje tempomat po dvoch km. Musím však povedať, že v Amerikách bol tempomat výlučne na volante, človek si na to rýchlo zvykol, ale s tým, že aj deaktivácia tempomatu bola na volante. Ak sú oba systémy dobré spravené, napr. prehľadne ako má GMC Acadia, tak ani s jedným nemám problém. Fabia/Octavia prvej generácie mali presne tie nedostatky ako píšeš.
[7]
22. 12. 2016 v 10:51MariAchi
Rone, proc u te Fabie tempomat vypinas? Ja jsem Fabii mel, yl to rok 2006, tak nevim, jestli se tempomaty v necem lisi, ale tam jsem tempomat na pacce zpnul jen jednou a pak uz jsem na nej nikdy nesahal. Pokud jsem chtel udrzovat rychlost, proste jsem jen tukl do tlacitka + na pacce, nic vic nebylo nikdy treba. Po predjizdeni system spadl na puvodni rychlost, nebo jsem po predjeti zase tuknul do + a system drzel novou rychlost. Funkce tempomatu skoncila, kdyz jsem slapl na spojku, nebo brzdu. Veskere ovladani tempomatu se mi tak smrsklo jen na to tlacitko +, nic vic jsem nepotreboval. Jen dodam, ze na vrcholu packy bylo tlacitko preklapeci + -, posuvny ovladac pak fungovat takto: Zcela vpravo = OFF, posun doleva = ON, tuknuti doleva = RES (vyvolani posledni nastavene rychlosti).
Sam vis, ze nejsem nejaky koncernak, nebo anti-renaultak, ale ovladani Renaultu kombinaci tlacitka nekde a packy nekde jinde by me asi napoprve zmatlo. Na druhe strane je fajn, ze u Reneultu muzes na displeji videt, jak mas tempomat nastaveny.
A btw.: Nic z toho neni ergonomie. Ergonomie je jen veda, ktera se zabyva mimo jine efektivitou provadenych pohybu, jeji zavery si nekde vylozi tak, jako u Renaultu a nekde jinde tak, jako u VW 😉
[8]
22. 12. 2016 v 11:32kyklop
Porovnanie z prvou fabiou nie je úplne férovvé, vzhľadom k vekovému rozdielu, na strane druhej asi vo väčšine „neergomických“ francúzoch si zapnem tempomat raz za život a potom si už len nastavujem rýchlosť na volante a nemusím hľadať nejakú „titernú“ páčku s malými písmenkami 😀 .Jediná výčitka pri renaulte je snáď len nastavenie rýchlosti po 2 km/h….
Písať blog na túto tému je márnením času, diskusia detto, lebo každý bude adorovať na to čo používa alebo čo si kúpil za vlastné kredity (to je v zásade vždy to najlepšie na celej zemeguli a v priľahlých galaxiach) a aj tak nič nezmení na fakt, že to bude vycapené v prvom teste renaultu 😀
[9]
22. 12. 2016 v 14:01Ronault.
[4] Iudex: co se týče dálnic, užívám velmi často, ale na mimo dálnice až tak moc často ne.
[5] Speedfred: to osvětlení na volantu chybí z počátku, ale velmi rychle jsem si zvykl na kterém rameni volantu je které tlačítko a to do té míry, že teď si ani na rychle nevzpomenu, které je kde. Nové Renaulty už je mají pokud se nepletu podsvícené.
[10]
22. 12. 2016 v 14:35Ronault.
[6] Hitch: Jak jsem psal v diskuzi níže, srovnání je to legitimní, protože už v době dvojkového Clia vypadal a fungoval tempomat naprosto stejně jako v trojkovém Meganu, tam se nic nezměnilo. A i v textu jsem psal, že naštěstí došlo o VW k některým změnám, které tempomat vylepšily a i u Škodovky byl k mání tempomat s ovládáním na volantu. narážím především na nesmyslnou kritiku novinářů v testech.¨z té i nynější doby.
Dovolím si ale reagovat na tvé srovnání, které považuju za jednostranné, po bodech:
1. Sice je krásné, že se vylepšilo ovládání ou nové Octavie, ale na páčce je stále příliš funkcí a stále jsou neergonomické pro pohyby ruky. Pořád je páčka schovaná za volantem a není vidět.
U Meganu se není nutno nic učit, je to jednoduchý kolébkový ovládač s třemi pozicemi a nedá se nic jiného zapnout. Pokud omylem zapneme omezovač místo tempomatu, rozsvítí se oranžová kontrolka. Když budu zapínat tempomat na Octavii, nemůžu to udělat jedním prstem aniž bych pustil volant (u PSA tempomatů to třeba jde, ten je ergonomicky výborný) a když se o to pokusím jedním prstem, zapnu směrovky, dálková světla atd., musím se na tuto činnost zvýšeně soustředit. Argumentace, že je třeba se dívat na vypínač u Meganu je zcestná, po pár tisících kilometrech se člověk nemusí dívat nikam, jak u Meganu, tak u Octavie.
Octavia 0 : 1 Megane
2. Indikace zapnutí systému
souhlas
Octavia 1 : 2 Megane
3. Indikace aktivního systému
V hodnocení indikace systému hodnotíš body to o kolik kilometrů v hodině se dá posunovat nastavená rychlost, což nechápu, asi snaha za každou cenu dát bod Octavii. Nepracuješ náhodou pro Svět Motorů? 😉
Octavia 2 : 3 Megane
4. Aktivace tempomatu
Tvou popisovaná výhoda, že je nastavení rychlosti pořád na stejném místě je totální kravina. V první řadě nevím jak ty, ale já tempomat zapínám až jedu rovně, ne když mám volant otočený o půlku otáčky, to bych v rychlostech nad 30 km/h asi šel s autem přes budku. A když už otáčím volantem, tak mám ruce na volantu, nemusím nikde šmátrat za volantem na páčku. Nebo ty jak točíš volantem, máš ruce volné? Autonomní řízení v Octavii zatím není 😉
Octavia 2 : 4 Megane
5. Deaktivace tempomatu
Nesouhlas, opět musím sundat ruku z volantu a chytit celou páčku do ruky tak abych nezapnul blink, dálková světla apod. U Meganu mi zůstávají ruce na volantu.
Octavia 2 : 5 Megane
6. Jak zjistit rychlost aktivního tempomatu
Tady souhlas, ale týká se to až nových Škodovek, Renault to umí už min. 15 let.
Octavia 3 : 6 Megane
7. Přidávání/ubíraní rychlosti
Ty poznáš 1 km/h? Já teda ne. Zkus si někdy zapnout GPS nebo jet kolem stac. radaru. Rychlost minimálně o 1-2 km/h kolísá kolem nastavené rychlosti tempomatu. A ani jinak to technicky nelze vyřešit, protože řídící jednotka přidává a ubírá rychlost až dle aktuální rychlosti, tzn. začneli auto jet do stoupání nebo proti větru/klesat po větru, rychlost se začne snižovat/zvyšovat, jednotka na to zareaguje. Zatím nevím o tempomatu, který umí číst terén a povětrnostní podmínky, ani u Octavie. Vzhledem k tomu, že PSA má taky nastavování po jednom km a jedno auto taky velmi často užívám, tak to nastavování rychlosti po 1 km/h má jen ten následek, že chci-li zvýšit rychlost třeba o 20 km/h, musím 20x klikat, tak to raději přidám plynem a znova uložím. Navíc ještě u Octavie musím pustit jednou rukou volant a držet páčku abych nezapnul směrovky. V Meganu to dělám lehce pohybem palcem.
Octavia 3 : 7 Megane
8. Přehlednost systému
Zase blbost. Všechny tlačítka jsou sice na jedné páčce, ale tu nejde vidět za jízdy a i před jízdou musím otočit volantem nebo si otevřít dveře. Co mi trvalo, než jsem tu páčku nafotil do recenze. Opět nechápu za co si Octavia zasloužila bod.
Octavia 3 : 8 Megane
Podívej, já mám doma obě auta, oba jsem si koupil za svoje peníze, dokonce mám dvě Škodovky doma a jednoho Renaulta, takže ačkoliv mám nick Ronault, asi těžko budu nadržovat své garáži. Kdybych tady srovnával palubní počítače, vyhrála by letitá Fabia před Meganem, ale o tom zase někdy příště, nebo se stačí podívat do recenze Fábie, kde ji za to chválím. Škodovka sice vylepšila za těch pár let tempomat, stále ještě ergonomicky pokulhává za Renaultem, který už min 15 let používá beze změn stejný systém, ale celých 15 let je v testech kritizován a Škodovka vyzdvihována za ergonomii, ačkoliv redaktoři a drtivá většina redaktorů ani neví, co ergonomie znamená. A když už jsem teda začal delší dobu ten zázračný ergonomický koncern používat, tak jaksi ty výhody, které jsou v testech ne a ne najít.
Jinak ještě lepší než v Renaultu mi příjde tempomat do PSA na „uších“ za volantem, až na to posouvání o 1 km/h a trochu méně citlivé tlačítka.
[11]
22. 12. 2016 v 14:45Ronault.
[7] Mariachi: já ho u Renaultu ani i Fabky nevypínám, nechávám ho funkční. Ale v testech na auto.cz, nejen zde, vždy byla kritika aktivace tempomatu v Renaultech, přitom aktivovat ho ve Fabii je taky pěkný zážitek. Asi jsi měl jiný tempomat než já, což je zvláštní, protože auta to jsou stejná. Výhodou toho v Renaultu je snadnost přímo z volantu dvěma palci ovládat celý systém (přepínač do toho netahej, ten je furt v poloze zapnuto).
Příklad: 1. jedu do práce Meganem, mám 104 na tempomatu, v Hyundai mají konec směny a najíždí na dálnici, takže házím levý blinkry, párkrát ťuknu palcem a mám tam 120, nohy a ruce jsou v klidu, předjedu je, zařadím se vpravo, pár ťuknutí palcem, mám tam 104, nohy a ruce jsou v klidu. Pokud je vlevo plno, jedno ťuknutí palcem, zůstávám vpravo, zpomaluju, ťuk palcem, jedu 104, ruce a nohy jsou v klidu.
2. Jedu do práce Fabií, mám 100 na tempomatu (nad 100 haťapka strašně řve 😉 ), v Hyundai mají konec směny, házím levý blinkr a buď musím zapojit plynový pedál nebo sundat ruku z volantu a hejbat s páčkou blinkrů, tím pádem musím dát pravou ruku na volant. Když je levý plný, opět musím sundat levou ruku z volantu, dát na něj pravou, nebo použít pravou nohu, deaktivovat tempomat brzdou a pak řídit sám, zapnout zase rukou.
No uznej sám, že se cestou do práce strašně nudím a řeším takové blbosti 😀 😀 😀
[12]
22. 12. 2016 v 14:50Ronault.
[8] Kyklop: Jak jsem psal výše, stejně staré Clio to má stejně jako můj (teď už jen „skoro nový“ 🙁 ) Megane, takže srovnání je férové. Výše jsem psal, že posouvání o 1 km/h je dobré pro ty, co rádi klikají, jinak nevím kde bych 1 km/h použil, když auto reálně nejede tolik, co jsem nastavil a stejně furt kolísá o 1-2 km/h s nastaveným tempomatem dle profilu trasy a povětrnostních podmínek.
Jak říkáš, každý chválí to svoje, ale já vlastní obě ta auta a zjistil jsem, že i ten nechtěný „vyženěný“ přírůstek v garáži je mým oblíbencem a mám ho rád, bez rozdílu značky. Měl jsem kdysi nápad, že si musím koupit nějakou opravdovou „mr*dku“ na ježdění, které mi nebude líto, ale i třeba zrezlé rozpadlé Daewo Espero bych časem hýčkal, leštil, voskoval a pronajímal garáž. Já mám prostě rád auta bez rozdílu značky a pohlaví 😀
No a koukám, že tak aktivní jsem na auto.cz už dlouho nebyl. Jde vidět, že před vánocemi není v práci doslova do čeho říznout 😀
[13]
22. 12. 2016 v 15:13kyklop
(12) Mňa tiež dvíha zo stoličky ak sa začnú písať slinty o ergonómií (pričom netušíme, čo to slovo vlastne znamená) rovno v teste a argumentom je,že sme na to zvyknutý. Ja sám považujem za lepšie a zmysluplnejšie ovládanie typu raz aktivovať a do konca života len meniť rýchlosť ako pozeranie niekde pod volant po nejakej malej páčke. Obe posledné autá fungovali rovnako, o kúsok lepšie to má to súčasné, kde je aj zapnutie a nastavenie rýchlosti rovno na volante s pevným stredom 😀
[14]
22. 12. 2016 v 15:28Redmex
Povedal by som, ze asi najlepsie to ma Peugeot u modelov, ktore este nemali ovladanie na volante – napr. 308 prvej generacie. Vsetko sa to ovlada na jednej konzole vlavo od volantu. Je tam otocny volic, ktorym sa da tempomat prepnut na obmedzovac alebo uplne vypnut. Toto staci raz v zivote presunut do polohy tempomat a je klud. Zvysok je pohoda – velke tlacitko, ktore vyvola poslednu nastavenu rychlost alebo vypne tempomat. Plus minut o velkosti prsta zo zadnej strany ovladaca, kde sa da pridavat a uberat rychlost po 1km/h, ale podrzanim zacne skakat po 5km/h, co je uplne idealne pre dialnicne obmedzenia rychlosti. Clovek vobec nemusi dat nohu na plyn / brzdu ak nechce. Sucasne tlacitko plus tempomat zapne, ak nie je prave aktivny.
Ako to vyzera – https://i.ytimg.com/vi/RGWkYL1Bhmo/hqdefault.jpg
[15]
22. 12. 2016 v 17:24Ronault.
[13] kyklop: s pevným středem volantu jsem jel jen jednou a to asi před měsícem s C5 na Citroen days… vidíš, mohl bych o tom krátce napsat…když to shrnu, tak nejlepší bylo Berlingo a C-Elyseé, které je prostě takové to das auto 😉 No a příjde mi, že je tam těch tlačítek moc, že už pak taky řidič pouští volant z úchopu… ale možná je to o tom naučit se to tak, že to pak dělá řidič intuitivně
[14] Redmex: píšu to i výše, že za nejlepší považuju klasické PSA uši. Máme to doma v P207 SW – viz recenze, a ergonomicky mi to příjde asi nejlepší. Má to jen ten problém, že chod těch tlačítek je takový… nejistý… občas se stane, že musím cvaknout 2x…ale umístěním, jednoduchostí ovládání fakt dobré. Ten Renault je podle mě jen kousek za PSA, nebýt ta tlačítka v dosahu palce, sepsul bych ho. 😉
[16]
22. 12. 2016 v 19:14woody-alien
Souboj čeho ??? Jo, tempomatů. No jo, matně si vzpomínám, že něco takovýho v autě taky mám a na těch ovládacích čudlíkách se hrozně drží prach. Tak když na to sáhnu jednou za půl roku, není se co divit. 😀
[17]
22. 12. 2016 v 19:24woody-alien
[4] iudex: Původně jsem chtěl napsat, že vůbec nedokážu pochopit, jak může někdo tak striktně odmítat automaty a zároveň bazírovat na jiné funkci, která činí z řidiče pasažéra…..a bla bla bla, jenže pak mi to došlo. My jsme vlastně ze stejné čeledi – nohošetřiví. Jenom ty rád šetříš pravou a já zas levou. 😉
[18]
22. 12. 2016 v 21:21hitch
Tak v reakcii na tvoj diskusný príspevok to vezmem iba bodovo. Síce v ňom píšeš Octavia, ale mám pocit, že stále odvolávaš na 17 rokov starú Fabiu. Na prvej generácii Škodoviek to išlo ťažšie, s tým súhlasím. Ja sa vrátim k porovnaniu takmer rovnako starým autám, Octavia a Megane.
1. Píšeš, že na páčke je stále príliš veľa funkcií a páčka je schovatá za volantom. Je síce za volantom, ale to neznamená, že sa nedá ovládať jednou rukou, ktorá je na volante. V polohe trištvrte na tri, stále držaním volantu je možné nastaviť tempomat od aktivácie, nastaveniu rýchlosti. Prostredníkom sa nájde páčka, ukazovákom sa zapne funkcia.
4. Aktivace tempomatu
To dúfam nemyslíš vážne, že zapínaš tempomat len keď ideš rovno. Takže to rovno preskočím. Výhoda to síce až taká nemusí byť, ale u niekoho bol popisovaný za výhodu aj volant s pevným stredom u Citroenu.
5. Deaktivace tempomatu
To sa môže stať u Fabie prvej generácii, u novších áut sa mi to ešte nestalo. Preskakujem.
7. Přidávání/ubíraní rychlosti
To dúfam naozaj nejdeme preberať rýchlosť podľa GPS a stúpania a klesania. Práve kvôli nim už má väčšina odskúšanú rýchlosť (teda aspoň ja), ktorú si nastavuje. Ja považujem nastavovanie rýchlosti po 2 km/h za chybu a nerozumiem jej. Nie je čo dodať. Možno technické vysvetlenie, prečo to má Renualt po dvoch by ma uspokojilo.
8. Přehlednost systému
Aká blbosť. Prečo chceš vidieť páčku, keď hneď na začiatku píšeš, že človek si zvykne po pár km. Po slepiačky (stále je to Octavia III, ale to je jedno) sa dá našmátrať iba páčka. Na páčke, povedzme na chrbáte bude jeden výstupok (tlačidlo), ktorým sa dajú nastaviť tri polohy (vľavo, stred vracajúci sa do polohy vlavo alebo vpravo, záleží čo je zapnuté; vpravo). Na boku páčky je ďalšie tlačidlo, hore sa zvyšuje (aktivuje aj posledná zvolená rýchlosť), dole sa znižuje rýchlosť. Tu vidím plýtvaním miesta u Megane, hlavne na volante, keď na oboch stranách sú tlačidlá, plus ďalšie na stredovom tuneli.
Ale toto je len môj osobný názor, a samozrejme, každému môže niečo iné vyhovovať. Tempomat však nie je práve miesto, kde je nejaký problém. Aj keď na súčasnej Octavii, ak je zapnutý tempomat s nastavenou rýchlosťou a preradíte, tak sa nevypne, ale po spustení spojky pokračuje ďalej, čo môže niekoho prekvapiť, najmä keď podradením chce spomaliť a vypnúť tempomat, ako sa to dalo u koncernových áut predtým. Takže sa vypína len pribrzdením alebo deaktivovaním na páčke.
[19]
22. 12. 2016 v 21:48kyklop
(15) C5 má na strede volantu tých tlačidiel dosť, ja mám o kúsok jednoduchšiu verziu pri manipulácií sa naň nepozerám. Ylačidlá aj otočné prepínače sú veľké a polohu poznám naspamäť. U megana to bolo rovnaké a striedanie týchto äut neznamenalo hľadanie,šmátranie z nutnosť pozrieť na volant…
[20]
22. 12. 2016 v 21:55Ronault.
[18] hitch:
1. Jestli bys neměl jít dělat cévního chirurga nebo neurochirurga, když dokážeš dvěma prsty, které nejdou dát do opozice (v opozici je pouze palec vůči ostatním), mají společnou dorsální aponeurozu, tedy jsou v extenzi na sobě velmi závislé, udělat takový skvělý pohyb.
4. Takže ty mi tvrdíš, že zapínáš tempomat v prudké zatáčce, třeba v nájezdu na dálnici? A navíc, když už jsi v té zatáčce, tak volant držíš jednou rukou, protože tou druhou rukou ovládáš ten tempomat? 😀 A nevymlouvej se na to, co uvádíš v bodě jedna, to už bys ty prsty musel mít 15 cm dlouhé. Když máš tlačítka na volantu se kterým točíš, pevně ho svíráš oběma rukama, tak můžeš velmi snadno zapnout tempomat na Meganu, na Oktávce, když už bys tak strašně chtěl, určitě.
5. No tak si to zítra zkus, jestli jedním prstem posuneš ten ovladač.
7. Asi jsi to nepochopil, že je úplně zbytečné lpět na nastavení rychlosti na jeden kilometr v hodině přesně, když to auto při zapnutém tachometru kolísá klidně od 2-3 km/h. Dneska jsem jel po takové hodně kopcovité rychlostce v Polsku, nastaveno 104, z kopce se to rozkutálelo na 107, brzdit to neumít, není to adaptivní tempomat, hned ve stoupání to zpomalilo na 101, přidalo na 105 a ty tu řešíš, že si nemůžeš nastavit 101 km/h, ale jen 100 nebo 102 😀
8. Reagoval jsem na to, že jsi dal bod Oktávii za to, že Meganu nejde vidět na tlačítko před řadící pákou, ale že nejde vidět celou páčku Oktavii neřešíš. Buď dáš bod oběma, že jsou nastejno, nebo nikomu, že každý má chybu nebo Meganu, protože tomu jdou ta důležitá tlačítka vidět.
Much je samozřejmě více, já vytáhl v reakci na naše redaktory jasné argumenty.
[21]
22. 12. 2016 v 22:57hitch
1. Ach. Mám pocit, že táto debata nikde nevedie. Máš svoju pravdu a ja ťa nejdem od nej odhovárať. Možno by som to mal odfotiť, lebo ak to z opisu pôsobí ako práca pre neurochirurga, tak je niekde problém. Čomu presne nerozumieš? Tá páčka nemá rozmer kalkulačky a nie je vzdialená 20 cm od volantu.
Tak tu je foto: https://postimg.org/image/i5oizttxp
Tempomat tak už zapínam neviem koľko rokov a doteraz som si myslel, že to je jednoduchý úkon aj pri zapínaní na páčke. Dokonca aj v miernej zákrute.
4. Píšem niekde o prudkej zákrute? Tvrdím, že nezapínam tempomat iba vtedy keď idem rovno. Tiahla zákruta je tiež prudká zákruta? Nikto to predsa nebude zapínať v nejakej vracačke.
5. Nemusím, už som to dnes robil a tam hore vidíš ten vypínač na fotke. Stále mám pocit, že sa odvolávaš na Fabiu 99…
7. Vidím, že tento bod je tvoje boľavé miesto. Nebudem písať to isté, rovnaký bod z môjho predošlého príspevku.
8. Dobre, ešte sa spýtam inak. Považuješ tlačidlo na aktivovanie na stredovom tuneli za dobre umiestnené?
[22]
23. 12. 2016 v 00:50Ronault.
1. Aha, takže takhle to změnili, do stylu cyklovače. Jo, tak to je lepší, i když stále zbytečně komplikovanější než tlačítko u palce. VW to změnil k lepšímu, ale pořád je to méně ergonomické. U jen to, jak je to malý přepínač.
4. Ještě jednou, když zatáčíš, držíš volant, takže máš ruce na volantu, ne za volantem nebo kolem volantu. Ano, někteří argumentují takto u páček na řazení, že když jsou na stejném místě a netočí se na volantu, tak je to lepší, beru, že v některých serpentýnách, kde budu hodně ale hodně ručkovat a pojedu pilu, můžu ztratit kontakt s tím, kde je zrovna páčka řazení, když se bude točit s volantem, ale u Tempomatu, který se má ovládat tehdy, když jede auto stejnou rychlostí….Opět srovnání ergonomií.
5. Však to na té fotce jde vidět, že ho nepřepneš jedním prstem, vidím dva 😉 Já to zvládnu jedním palcem.
7. No asi VW vymyslel rychloměr, který je naprosto přesný…nebo teda ve tvé Oktávii, ve většině testů má totiž VW odchylky tachometrů hodně velké. Stejně tak má tempomat, který umí předvídat vítr, možná mu i poroučet. Zkus někdy třeba jít pěšky ustálenou rychlostí více jak minutu na 1 km/h přesně, nebo zkus to na kole, všechno to jsou pomalé rychlosti, ale ve 130 km/h je Octavie naprosto přesná i neměnná, proto je nutné si nastavit 131 km/h 😀
8. Ano, položil jsem si tehdy nějak před půl rokem po nájezdu na dálnici ruku na loketní opěrku, hodil šestku, zapnul tempomat a od té doby jsem na ten přepínač nešáhl…omezovač nevyužívám…
Ještě ti to zjednoduším. Je úplný nesmysl, když umístíš přepínač nebo tlačítko na pohyblivou věc, protože když ho chceš použít, musíš nějakým způsobem to tlačítko chytit, jinak při jeho stisku jej nestiskneš, ale posuneš ten vypínač. Stejně pitomě je na Fabce přepínač mezi paměťmi zespod páčky ovládání stěračů, i když dvě paměti velmi chválím a u Meganu mi vadí, že tak nové auto nemá zvlášť paměť pro aktuální jízdu a nulovatelné dle mé volby.
[23]
23. 12. 2016 v 11:06k.ik
U octavie jsem přepnul packu na ON a potom vždy jen zapínal +/-. Nevýhoda byla, že zmizí ukazatel stavu kilometrů – u služebního auta je píšete pořád. U trojkové octavie tempomat nepoužívám vůbec, protože nějaký inteligent vymyslel, že se tempomat nevypne při sešlápnutí spojkového pedálu.
[24]
30. 12. 2016 v 22:15Ja Prvni 123
Ahoj.
Hezké čtení… tempomat je fajn, pokud člověk jezdí dlouhé trasy po silnici bez provozu.
Zvlášť, pokud ho bolí nohy.
😉
A z celé domény auto.cz se už dají číst jen tyhle blogy.
🙂
[25]
3. 1. 2017 v 21:55_Karel_
Nazdar Rone, to muselo dát práce,a přitom…….. 🙂
Prima srovnání. Ale stejně jako jiná srovnání to vidím jako silně individuální. U drtivé většiny aut, která jsem měl a zároveň měla tempomat, bylo ovládání na volantu. Cca dva roky mám folksvágnův vynález- páčku pod volantem.Přesedám ještě pravidelně mezi svým autem a manželčiným s tempomatem na volantu. A je faktem, že na páčku nepotřebuju koukat, naučil jsem se těch pár pohybů rychle, nemusím sundávat ruku z volantu-stačí prst. Tempomat na volantu- u všech aut jsem se musel dívat,co mačkám. Jediné negativum páčky proti proti volantu- když do auta sedne neznalý, je v čudu. Během jízdy si nejspíš nepřečte znáčky, co by si přečetl u ovládání na volantu.
Nekritizuji ovládání Megana, vůbec netvrdím, že je horší, ale taky Ti vůbec nevěřím, že je lepší. Tedy- věřím, ale jen pro někoho. Evidentně Ti páčka nesedla, jiným skrátka vyhoví líp. Za mě-souboj nemá objektivního vítěze.
P.S. vycházím z toho, že Oktávka, o kterou se dohaduješ s hitchem, má stejný tempomat jako Audi, snad se nepletu.
Komentáře nejsou povoleny.